Longeren met hengsten ketting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

Longeren met hengsten ketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 19:15

aangezien we het menhoofdstel toch hebben terug gebracht en een rijhoofdstel hebben besteld longeer ik nu met hengsten ketting maar is dat volgens jullie verstandig ik maak de hengstenketting vast zoals het hoort en aan het uit einde maak ik het longeer
lijn vast maar is dat verstandig ik wil heel graag jullie menig

LadyMadonna

Re: Longeren met hengsten ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:21

nee, komt veel te veel druk op staan (ga er even vanuit dat ie onder de kin zit, want "zoals het hoort" zijn nogal wat manier van.
Waarom in vredesnaam?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:24

waar ben jij mee bezig?? Waarom zit er een hengstenketting tussen? Maak gewoon de longeerlijn vast aan het hoofdstel/halster ivm dit

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 19:27

oke ik heb het nog maar een keer gedaan dus...
ik heb het bij een vriendin erger gezien maar als het slecht voor haar dan doe ik het wel weer gewoon met alleen longeer lijn

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:34

Wat bedoel je met: "ik maak de hengstenketting vast zoals het hoort " er zijn zoveel manieren om zo'n ketting vast te maken.Maar daar is hij niet voor,hij is te zwaar en geeft daardoor teveel druk op het hoofd en bij verkeerd gebruikt is hij erg pijnlijk.

Waarom gebruik je niet enkel de longeerlijn?Die kun je ook op meerdere manieren vastmaken zodat de boel niet gaat schuiven.Gebruik je nu enkel een halster...dan kun je kijken of je die iets strakker kunt zetten en dan de longeerlijn bevestigen aan de ring aan de zijkant van het halster,als je de andere kant opgaat klik je de lijn aan de aandere zijkant.Zo verschuift het halster niet over de ogen wat wel gebeurt als je hem onder bevestigt.

Een hengstenketting dient alleen gebruikt te worden om mee te lopen zoals je een halstertouw gebruikt en dan alleen als hij correct is aangebracht.Een ketting die verkeerd gebruikt wordt kan namelijk erg pijnlijk zijn voor het paard en dat kan nooit de bedoeling zijn Knipoog

Veel succes met longeren!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:44

Olster4ever schreef:
ik heb het bij een vriendin erger gezien maar als het slecht voor haar dan doe ik het wel weer gewoon met alleen longeer lijn

Dat is geen excuus.

Ik vraag me echt af waaróm je met een hengstenketting bent gaan longeren. Want je hebt het menhoofdstel terug gebracht en een rijhoofdstel besteld zie ik niet als reden om dan maar niet gewoon met een stalhalster te longeren.
tenzij je graag een bit wilt en je de ketting zelfs dóór de mond hebt zitten? (is ook gewoon een manier van een hengstenketting bevestigen.
Maar zoals eerder, er zijn zoveel manieren.

Enkel onder de kin langs
in een driehoek onder de kin langs
over de neus
etc

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:45

daarbij lijkt me een hengstenketting erg kort om goed mee te kunnen longeren

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:46

ze maakt de longeerlijn vast aan de hengstenketting Lynn

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:05

Is er niet iemand die verstand van zaken heeft en jou ergens mee kan helpen? wij doen natuurlijk ons bes ten ik hoop da tje dingen blijft vragen, maar dit klinkt niet erg ponyvriendelijk Bloos
hengstenketting is alleen voor mensen die met hengsten kunnen werken (of lastige paarden) en die het alleen gebruiken als het betreffende dier wat uitvreet.
zo maak je je pony alleen maar bang voor jou en voor het werk.
wat is er tegenwoordig mis met een gewoon halster of kaptoom met longeerlijn?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:37

Precies, niks aan toe te voegen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:41

Misschien een idee om eens een kaptoom aan te schaffen. Wij longeren onze hengsten meestal daarmee ( soms ook met touwhalster). Zeker geen ketting gebruiken, is veel te scherp en ook niet de longeerlijn aan het bit bevestigen, bij een plotselinge beweging krijgt je paard een vreselijke ruk in zijn mond en dat is niet bevorderlijk, kan hem nl. angstig maken door de pijn die dan optreedt.

Heb je al eerder met hengsten gewerkt? Is toch echt iets anders dan ruinen of merries Cool

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:50

Ook door het gewicht van de longeerlijn breng je extra druk op de ketting, die daardoor weer veel sterker inwerkt.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:52

Ik zie in je profiel dat je een verzorg-shet hebt. Ik zou dit soort zaken eerst bespreken met de eigenaar, als je ergens over twijfelt.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:00

ja ben ook wel heel benieuwd waarom je met hengsten ketting wil longeren?
wat is er mis met een gewoon halster?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:52

Koop dan gewoon een longeer stukje, die je aan het bit vast maakt.
Maar dit lijkt me niet zo fijn voor de pony

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:01

Ga naar de bied en huur een boek waarin je leest over longeren, dat je weet beter hoe en wat het is. Vervolgens vraag je aan (een ouder?) iemand of die je wilt helpen. En niet iemand die je al erger hebt zien doen, maar iemand die met verstand werkt.

Ik ben persoonlijk van mening dat je eerst moet weten waarmee je je paard optuigd voor je ermee werkt. Zelf geknoopt spul werkt niet met longeren. Je moet fijne hulpen kunnen geven, en die kan je paard niet opvangen met ergens een zwaren knoop of haak.
De ketting is scherp, wees ervan bewust hoe scherp voor je ermee werkt. En daarnaast is een hengstenketting niet om te longeren.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:08

Als ik een verzorgster zou hebben en ik zou haar zien longeren met hengstenketting, dan was ze verzorgster af.
Heb je wel vaker gelongeerd en waarom longeer je met hengstenketting?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:56

Men nemen een pony een LONGEERlijn eventueel een zweep maar een hengstenketting past helemaal niet in dat rijtje.
Als je hem onder de kin door doet en je pony bokt en trekt bijv. zijn hoofd weg kun je er ook nog beschadigingen mee aanbrengen.
Waarom eigenlijk???

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:05

[SH] > [LO]

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:14

Olster4ever schreef:

Erger gezien?? Maar dat wil dan toch niet zeggen dat jij ook de verkeerde kant op moet gaan?
Als zij van de brug afspringt, ga jij dan erachter aan?? Ziek

Maar zoals je van ale andere al hebt gehoord, longeren met hengstenketting is een no go.
Niet meer doen dus als je verzorgpaardje je lief is.
Komt veel te veel druk op te staan met alle gevolgen van dien.
Doe de lijn aan het bit en haal de lijn dan over het hoofd heen en maak hem dan weer vast aan het bit of koop een longeerstukje bij de ruiterwinkel, die kun je eventueel ook aan een halster bevestigen. Die dingen zijn ook nog niet eens zo duur en via bokt zijn er ook zat 2e handse te krijgen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:18

Volgensmij is het antwoord nu wel duidelijk. De TS was onwetend en wist niet dat ze er kwaad mee kon doen, ze deed het niet met opzet. Ik vind dat het nu wel klaar mag zijn.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:23

Als je het tegen mij hebt, ik geef haar tips hoe ze het in het vervolg kan doen, dat vraagt ze.
Ben niemand aan het afkraken ( ben niet zo'n bokker Knipoog )

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:24

Wat is een hengstenketting?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:35

google is your friend Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:18

touwhalster is ook te scherp om te longeren.

en ik heb zo het idee dat de eigenaar zo'n iemand is die al lang bnlij is dat er iets mee gedaan word, maakt niet uit hoe?