Longeerprobleem: blijft naar me toe komen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Longeerprobleem: blijft naar me toe komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 22:31

Hoi Hoi

Ik heb een probleempje met longeren.
Sinds kort verzorg ik een fries. Nog vrij jong en licht ingereden maar weer een tijd niets mee gedaan.
Nu probeer ik 'm zo eens in de week (of net wanneer ik daar ben) te longeren.

Meestal gaat het een stukje goed, maar op een bepaald punt in de bak stopt ie en komt ie naar me toe.. Naja eigenlijk gaat ie stilstaan terwijl hij naar mij kijkt.. staat dus recht tegenover me.
met de zweep naar hem wijzen heeft geen zin, daar kijkt ie vrolijk naar.

Maar ik heb dus geen idee wat ik hier dus aan kan doen?
Het is nog een jong paard wat wel eens wil schrikken of lekker gek doen dus ik heb geen zin dat ie naar voren springt als ie tegenover me staat..
Daarbij is het een schat van een dier als je hem los in de bak hebt staan en je moet hem halen of je moet ff iets controleren dan loopt ie daarna achter je aan waar je dan ook gaat..

Wie ó wie heeft een oplossing voor mij?

jupio

Re: Longeerprobleem: blijft naar me toe komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:58

Ik weet het niet, maar het kan te maken hebben met je lichaamshouding. Heb je echt ervaring met longeren? Je moet altijd in een bepaalde hoek van het paard staan, met je lichaam (heupen) naar de achterhand van het paard gericht. ik zal eens kijken of ik een plaatje kan vinden, helpen stemhulpen ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:01

je hebt niet voor niks een zweep met het longeren en een jong paard mag je best door middel van een tik duidelijk maken dat je er niet van bent gediend dat hij bij je komt en op de volte dient te blijven!!!
Verder sluit ik me aan bij Jupio.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:13

Probeer je paard voor te zijn. In het begin had ik hier ook steeds last van, omdat ik nog nooit eerder had gelongeerd. Nu ik al vaker geoefend heb, zie ik het aan mijn pony haar hoofdje dat ze naar binnen wil komen en dan zeg ik kordaat 'NEE' terwijl ik mijn longeerzweep hoger houd. Als ze dit negeert dan maak ik een klatsgeluid met de zweep, hier moet ik heel snel voor zijn want als ik het pas doe als ze al stil staat, dan gaat ze steigeren. Snel zijn en je paard snel doorhebben is dus de boodschap. Ja

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 18:33

Ja oké maar dan moet 'ie dus wel al op de volte zijn. Wat hij soms ook niet doet. Ik heb het idee dat ie het ook niet ten volle snapt.
Ik heb ervaring met longeren.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:40

de grootste fout die hierin gemaakt wordt is:

het paard naar je toe laten komen! Dat moet je dus nooit doen. Ook niet als je van hand wilt veranderen.

Jij moet degene zijn, die naar het paard toeloopt. Maakt de longeerlijn korter en loop naar het paard toe. Houdt voortdurend verbinding (lijn niet in een boog laten hangen)
Komt hij wel naar jou toe, hou dan de zweep voorzichtig voor je uit, zodat hij wacht voor de zweep.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 18:52

Suzan, dat is juist het probleem Knipoog
Ik weet ook dat het niet de bedoeling is dat ie dat doet.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:26

Ik heb hetzelfde probleem met mijn bijna driejarige. Ja ik heb ervaring in longeren, sta goed, etc... Als hij het zat is, gaat hij stil staan, draait zich naar je toe en komt vrolijk op je af lopen, klikken met de zweep doet hem uberhaubt niks...een tik geven ook niet. Maar moet zeggen dat hij steeds beter op mijn stem reageerd, hierdoor gaat het steeds iets beter.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:41

Nagini schreef:
Ja oké maar dan moet 'ie dus wel al op de volte zijn. Wat hij soms ook niet doet. Ik heb het idee dat ie het ook niet ten volle snapt.
Ik heb ervaring met longeren.

Hmm, das lastig. Naar me toe komen deed mijn pony niet vaak, maar wel ineens achteruit stappen. De volgende keren heb ik haar heel dicht bij me gelongeerd (je kon het niet echt longeren noemen) met de zweep achter haar kont aan. Niet rakend, maar er vlak achter. Ze begon te snappen dat ze dus voorwaarts moest en geleidelijkaan (proces van 3 weken) maakte ik de volte groter. Misschien helpt dit ook bij jouw paard, ook al is het niet helemaal hetzelfde probleem? Lachen

edit: typfout

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 23:15

maykie schreef:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn bijna driejarige. Ja ik heb ervaring in longeren, sta goed, etc... Als hij het zat is, gaat hij stil staan, draait zich naar je toe en komt vrolijk op je af lopen, klikken met de zweep doet hem uberhaubt niks...een tik geven ook niet. Maar moet zeggen dat hij steeds beter op mijn stem reageerd, hierdoor gaat het steeds iets beter.

Dit probleem heb ik dus ook ja.. Op het begin loopt ie een paar rondjes en dan geeft ie de brui eraan.

@ Musetta: ja ik ben een beetje bang dat ie naar voren springt snapje, en daar heb ik dus geen zin in.
Het ging laatst wel een stuk beter op een bepaald stuk in de volte stopt ie, op een gegeven moment bleef hij wel netjes op afstand lopen, maar geconcentreerd is hij niet.
Maar als ik dan bijv wil laten aandraven dan gaat ie tegenover me stilstaan.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:22

ik zou idd 'erachter' gaan lopen.. zodat je hem met je lichaam weg jaagt.
Anders een keer met dubbele lijnen longeren.. Knipoog is überhaupt beter voor zijn rug en houding (balans) <-- Mijn mening Knipoog Haha!

pm me als je meer info over dubbele lijnen wil Knipoog

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 23:28

Maar ''trek'' ik 'm dan niet om? Hij draait zich altijd met zn hoofd weer naar mij toe. Hij draait als het ware gewoon met me mee.. Hij loopt me ook achterna als ie los in de bak staat.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:33

hoe bedoel je precies? want zoals je het nu schrijft lijkt het alsof hij jouw lichaamstaal niet snapt.. ik ga nu naar m'n bed sorry Bloos
ik stuur morgen wel een pm Knipoog

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 23:36

Ik zal eens kijken of ik er een filmpje van gemaakt krijg morgen dan kunnen jullie misschien zien wat ik bedoel.

Vind het vrij moeilijk om uit te leggen. Op een bepaald stuk van de bak/ronde gaat ie eigenlijk automatisch stil staan en dan draait ie zich naar mij toe.

Maar de rest van het rondje (3 kwart zeg maar) blijft ie gewoon lopen dus dan zou m'n lichaamstaal op dat stukje veranderen?

Ik zal kijken voor een filmpje.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 00:36

Citaat:
Suzan, dat is juist het probleem
Ik weet ook dat het niet de bedoeling is dat ie dat doet

zodra je merkt dat hij stil wil gaan staan moet je aandrijven met de zweep. Geef hem geen moment de ruimte - zeker niet bij die plek- Hou vaste verbinding (longeerlijn mag niet slap hangen)

Als hij al stil staat, wijs je met de zweep naar zijn hoofd en probeert hem van je af te drijven. Verhef je stem.
Hij hoeft niet bang te zijn van de zweep, maar moet er wel respect voor hebben.

Laat hem duidelijk blijken dat je niet wilt dat hij naar je toe komt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 00:41

Gewoon wat kleinere volte laten maken en bij draaien of naar je toe komen tik op schouder geven. Paar keer doen en dan hebben ze het door.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:06

Je moet in een driehoek gaan staan dus van de voorkant van je paard naar jouw en terug naar je paard (achterkant) moet een driehoek zijn en liever wat meer naar de achterhand dan teveel naar de voorhand, want dat is een grote fout die veel mensen met longeren maken.
Ze gaan in principe voor hun paard staan en veel paarden stoppen dan.
Verder als dit allemaal goed is moet je toch eens een keer optreden en het paard aanpakken.
Je hoeft hem niet middendoor te slaan, maar eens knallen met de zweep desnoods een tik geven.
Ik denk dat hij je een beetje aan het proberen is.

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:15

ik heb dit probleem in het begin ook gehad met mijn paard. alleen ze wist wel hoe het moest want ze was al wat ouder(8)
weet dit paard ook al hoe het moet? hebben zn eigenaren hem dat goed aangeleerd? misschien kun je een keer proberen dat iemand hem dan weer meeneemt naar de plek waar die hoort te lopen. maar dit moet je natuurlijk niet te vaak doen, anders koppelt ie longeren gelijk weer aan naast iemand lopen Knipoog
het beste is denk ik toch dat je hem eens een tikje geeft, en als je dat dan doet moet je op dat moment gwn ff doorbijten, heeft bij mijn paard super geholpen! 1 of 2 keer daarna probeerde ze het nog, maar dan moet je echt consequent blijven.
met mijn paard heb ik er nooit meer last van gehad!
veel succes! vraag desnoods iemand van stal ofzo om hulp, het gaat vast wel lukken! Knipoog

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:48

Nagini schreef:
Ik zal eens kijken of ik er een filmpje van gemaakt krijg morgen dan kunnen jullie misschien zien wat ik bedoel.

Vind het vrij moeilijk om uit te leggen. Op een bepaald stuk van de bak/ronde gaat ie eigenlijk automatisch stil staan en dan draait ie zich naar mij toe.

Maar de rest van het rondje (3 kwart zeg maar) blijft ie gewoon lopen dus dan zou m'n lichaamstaal op dat stukje veranderen?

Ik snap hem Knipoog , want dat is precies wat die van mij ook doet. En die van mij loopt ook als een olifantje achter me aan in de bak, waar ik ook heen ga, ga ik rennen draaft hij, sta ik stil staat hij ook stil. Heel vervelend. Ik weet zeker dat hij mij wel begrijpt, maar maakt er vaak een spelletje van.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:34

maykie schreef:
Nagini schreef:

Ik snap hem Knipoog , want dat is precies wat die van mij ook doet. En die van mij loopt ook als een olifantje achter me aan in de bak, waar ik ook heen ga, ga ik rennen draaft hij, sta ik stil staat hij ook stil. Heel vervelend. Ik weet zeker dat hij mij wel begrijpt, maar maakt er vaak een spelletje van.

dit is eigenlijk heel logisch.. jij gaat rennen: je hartslag en je adrenaline gaat omhoog.. wat doet je paard? zijn hartslag en adrenaline gaat ook omhoog Knipoog
beetje nadenken vanuit het paard zijn ogen en je komt er wel.. gewoon verschillende dingen proberen, en ik zou eerst proberen zonder zweep.. Knipoog

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 09:57

Ja en ik vind het met de zweep vrij lastig, want zodra ik de zweep erbij pak is hij half gedraaid, als ik dan klap of een tik geef (achter) dan komt ie dus recht op me af.
En ik heb geen zin om een 3jarige fries in mn nek te hebben zitten.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 11:41

Ik ga in iedergeval vandaag even uitproberen met het tikje op de schouder en het meelopen.

Ik laat jullie na vandaag wel even weten hoe het gaat.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:48

wat je ook kunt proberen is het volgende:
gelijk vanaf het wegsturen met je vinger/hand wijzen waar hij heen moet ( zelf ook die kant op kijken ) en als hij niet gaat gebruik je je zweep/stick om druk te geven: eerst laat je hem zien, dan maak je een rondje richting hem en zo nog een keer maar dan wat dichterbij tot je na ongeveer 4 stappen hem ook echt raakt. Hij zal dit principe snel doorkrijgen.

en zoals de rest al zij; wees je heel bewust van je lichaamshouding, je staat al snel in zijn voorcirkel en dan zal hij stil gaan staan of naar je toekomen.

mocht je hier nog vragen over hebben kun je me ook pb'en! succes ermee!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:49

Ik heb een soortgelijk probleem Lachen. Alleen is het bij mij niet op één deel van de volte, wel alleen als ze op de rechterhand moet draven. Linksom gaat perfect, luistert goed op stemhulpen, kan makkelijk vijf/zes overgangen maken op één volte,... Rechtsom is het protest. Een/twee rondjes willen nog wel eens, maar dan draaid ze ofwel héél plots om, ofwel draaid ze naar mij en blijft ze zo voor mij staan. Drijven is allemaal goed en wel, maar het paard is ZO snel dat ze al gedraaid is/stilstaat voordat ik doorheb dat er iets aan de hand is. Drijven richting achterhand gaat ook niet als het paard recht voor je staat.. Paard draaid mee als jij ergens heengaat..
Haha! Vervelend probleem..

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 11:52

tantjeuh schreef:
Ik heb een soortgelijk probleem Lachen. Alleen is het bij mij niet op één deel van de volte, wel alleen als ze op de rechterhand moet draven. Linksom gaat perfect, luistert goed op stemhulpen, kan makkelijk vijf/zes overgangen maken op één volte,... Rechtsom is het protest. Een/twee rondjes willen nog wel eens, maar dan draaid ze ofwel héél plots om, ofwel draaid ze naar mij en blijft ze zo voor mij staan. Drijven is allemaal goed en wel, maar het paard is ZO snel dat ze al gedraaid is/stilstaat voordat ik doorheb dat er iets aan de hand is. Drijven richting achterhand gaat ook niet als het paard recht voor je staat.. Paard draaid mee als jij ergens heengaat..
Haha! Vervelend probleem..

Precies dat herken ik dus helemaal

marleeniej schreef:
eerst laat je hem zien, dan maak je een rondje richting hem en zo nog een keer maar dan wat dichterbij tot je na ongeveer 4 stappen hem ook echt raakt. Hij zal dit principe snel doorkrijgen.

Dit snap ik niet helemaal.. het laten zien enzo wel maar het rondje richting hem maken? en steeds dichterbij begrijp ik niet.