Stijgeren aan longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westernpro

Stijgeren aan longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 20:11

Hee,
Wie van jullie bokkertjes heeft er wel eens last van dat je paard gaat stijgeren onder het longeren??
Wat doen jullie dan, en of wat zouden jullie doenn?

Als ik mijn paard uit de padock haal wil hij altijd eerst even rollen Bloos Maar dat mag niet dus, dn gaat ie stijgeren onder het longeren zoals op mn fotootjee Sigaar
Is voor de rest niks erg hoor, geef hem op zn donder en dan ist weer goed Vingers aflikken
Laatst bijgewerkt door Westernpro op 20-03-08 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pearlie

Re: Stijgeren aan longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:11

Goed voorwaarts houden, dan kunnen ze niet steigeren.

skatje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:53

pas op dat je paardje niet te dominant word.
jij wil niet dat hij rolt, dus dat gebeurt dan ook niet.
je kunt wel aan een paard merken of hij het gemeen bedoeld of niet, maar steigeren is meestal een punt van dreigement, van denk erom even wegblijven jij.

en wat mijn voorganger al zei, eenmaal aan de longe voorwaarts houden, en soms heb je de zweep niet voor niets.

succes!

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 20:18

Ik gebruik geen zweep Pling
Maarja, als hij stijgerd dan is het soms gwn dat hij omhoog komt, maar soms ook dat hij naar me slaat met zijn voor benen.
Als ik hem dan weer heb laten lopen of hem een tik met de longe heb gegeven, dn loopt hij gwn weer verder.
Aan het einde van het longeren, stijgerd hij dan niet meer gelukkig Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:20

een paard kan alleen steigeren vanuit stilstand, dus goed voorwaarts houden, als hij echt zo hoog komt zou ik er wel een zweep bij pakken, dat is gewoon gevaarlijk, straks krijg je een hoef tegen je hoofd

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:23

gewoon even flink boos worden, duidelijke houding, maak je groot, zwaai een beetje met je longeerlijn, en stemverheffing, lage bulderende stem. ik zou niet gaan slaan, anders zit je voor dat je weet in een gevecht.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:25

saskiakefie schreef:
gewoon even flink boos worden, duidelijke houding, maak je groot, zwaai een beetje met je longeerlijn, en stemverheffing, lage bulderende stem. ik zou niet gaan slaan, anders zit je voor dat je weet in een gevecht.

een flinke tik en de meeste weten het wel hoor, niks gevecht, je moet gewoon een keer resoluut zijn en daarna is het erbij hebben van de zweep meestal al voldoende om het niet meer te proberen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:27

slaan is onmacht, je kan al zoveel met je houding/stem doen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:30

saskiakefie schreef:

Een flinke tik geven is een keer duidelijk zijn, als paarden samen los staan en een komt te dicht bij krijgt ie ook een mep en niet bepaald zachtjes, maar hij weet dan wel waar hij staat en zal het niet meer proberen.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:32

geen zweep!! wss dominantieprobleem.. probeer hem zoveel mogelijk voorwaarts te houden, of een keer met dubbele lijnen longeren, dan kun je hem van je wegdraaien Knipoog

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:33

waarom gelijk een zweep erbij pakken?! jeetje.. mensen denken daar echt raar over!!
lees mijn onderschrift!!!!!!! (1e regel)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:33

Westernpro schreef:
Als ik mijn paard uit de padock haal wil hij altijd eerst even rollen Bloos Maar dat mag niet dus,

Waarom wil hij altijd rollen en waarom mag hij dat niet?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:34

sjorsie schreef:
saskiakefie schreef:

Een flinke tik geven is een keer duidelijk zijn, als paarden samen los staan en een komt te dicht bij krijgt ie ook een mep en niet bepaald zachtjes, maar hij weet dan wel waar hij staat en zal het niet meer proberen.

ja, maar je bent geen paard je bent een mens, je moet onthouden dat er altijd verschil blijft tussen mens en paard.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:35

TiaraBungy schreef:
waarom gelijk een zweep erbij pakken?! jeetje.. mensen denken daar echt raar over!!

nee hoor gewoon duidelijk, wel apart overigens je rijd wel western met flinke sporen zie ik in je profiel maar met een zweep met longeren is een probleem Knipoog

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:38

Als je hem eerst werkt a/d longe en daarna laat rollen dan zal hij na een paar keer weten dat hij eerst moet werken voor hij zijn beloning krijgt. mss denkt hij dan 'als ik nu eerst werk dan mag ik mij daarna lekker rollen'
wie weet, mss helpt het Knipoog

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:40

sjorsie schreef:
TiaraBungy schreef:

nee hoor gewoon duidelijk, wel apart overigens je rijd wel western met flinke sporen zie ik in je profiel maar met een zweep met longeren is een probleem Knipoog

zo groot zijn mijn sporen niet!! mijn spoor is mijn beenhulp.. en ik weet het, het hoeft niet nodig te zijn.. maar een zweep ook niet!!
Ik rij met sporen, om mijn paard niet elke keer het lazeres te hoeven schoppen.. ik ga nou eenmaal wat verder met werken dan jullie wss.. Pling

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:42

waarschijnlijk Knipoog maar ik laat het hierbij, doegies

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:43

ik ben het grotendeels met je eens Tiara Bungy

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:47

dank je..
ik vind gewoon dat je het zonder zweep op kunt lossen Knipoog denk je dat ik elke dag met sporen rijd.. laat me niet lachen..
hij reageert perfect op m'n been hoor Knipoog alleen hij weet dat als ik m'n ''grote'' sporen om heb, dat hij wat beter moet reageren.. ik gebruik ze nauwelijks.. Knipoog
maar een zweep kan je veel schade mee aanrichten dus ik zou het niet doen Knipoog ik gebruik NOOIT een zweep.. doe alles met m'n lichaamstaal Knipoog

Westernpro : als het nou echt uit de hand loopt.. kijk dan even op http://www.montyroberts.nl
en mail even.. dan krijg je advies van Annemarie van der Toorn Knipoog

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 20:59

Ik rij zelf ook western ook gwn met sporen. En gebruik de rest van mijn longeerlijn als 'zweep' om hem eventueel een tik te geven. Longeren doe ik meestal in de Roundpenn (ronde bak) maar, maak van het longeren meestal een join-up dus dan doe je ook al veel gwn alles:P met je lichaamstaal groot maken, klein maken.
En voor de rest op dit forum, met western sporen rijden is echt niet zo erg hoor!!
Je rolt er mee langs de buik van je paard, en dat is veeeeel diervriendelijker dan van die knotsjes bij dressuur -.-'

Ik laat JUIST mijn paard eerst niet rollen, omdat hij eerst moet werken voordat hij zijn beloning 'rollen' krijgt.
Zo doe ik het met het rijden. Dus ook met het longeren.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:02

Westernpro schreef:
Ik rij zelf ook western ook gwn met sporen. En gebruik de rest van mijn longeerlijn als 'zweep' om hem eventueel een tik te geven. Longeren doe ik meestal in de Roundpenn (ronde bak) maar, maak van het longeren meestal een join-up dus dan doe je ook al veel gwn alles:P met je lichaamstaal groot maken, klein maken.
En voor de rest op dit forum, met western sporen rijden is echt niet zo erg hoor!!
Je rolt er mee langs de buik van je paard, en dat is veeeeel diervriendelijker dan van die knotsjes bij dressuur -.-'

Ik laat JUIST mijn paard eerst niet rollen, omdat hij eerst moet werken voordat hij zijn beloning 'rollen' krijgt.

AMEN Afgod

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:28

Westernpro schreef:

dat vind ik dus slecht, dat je van het longeren een join up maakt, en alles een beetje door elkaar. Je richt je of alleen helemaal op die join up, of je gaat alleen longeren, anders is het voor de pony ook verwarrend

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 12:20

uuhm, je kan toch gwn eerst gaan longeren. En daarna de lijn losmaken en een join up doen Gaaaap

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 12:22

met een join up bereik je op die manier niets. Je paard is dominant en jij moet gewoon duidelijk maken met lichaamstaal dat jij de leider bent.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 12:23

Waratje schreef:
Westernpro schreef:
Als ik mijn paard uit de padock haal wil hij altijd eerst even rollen Bloos Maar dat mag niet dus,

Waarom wil hij altijd rollen en waarom mag hij dat niet?
Dit was ook mijn eerste ingeving..
Waarom mag je paard niet eerst even rollen?