Scheef paard longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waar longeer jij mee?

slof
5 (3%)
bijzet
17 (11%)
touwtjes
18 (12%)
pessoa
24 (16%)
niets
35 (24%)
dubbele lijnen
36 (25%)
overige
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 142

Jimbo

Scheef paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 03:21

Mijn verzorgpaard is, zoals wel meer paarden, scheef. (genoeg om af en toe irritant te vinden)
aangezien ik zelf ook de neiging heb om op rechts vast te pakken, leek het me een goed idee om wat vaker te gaan longeren, zodat hij in ieder geval minder vast pakt (dan is het voor mij ook makkelijker om minder vast te pakken)
Nu vroeg ik me af, met dressuur rijdt je altijd van je binnenbeen naar de buitenteugel. hiermee is het de bedoeling dat je uiteindelijk evenveel druk hebt op de binnen- als op de buitenteugel. De teugel waar ik de meeste druk op heb is de rechter. ik probeer dit vaak op te lossen door het rijden met veel rechterbeen, zodat hij meer druk op de linkerteugel neemt. (gelukkig lukt dit meestal wel)

Als je longeert, met een of met twee lijnen, er is bijna altijd meer druk op de binnenteugel.
linksom loopt hij door de schouder heen en dan ben ik blij als hij tegen de tweede teugel aan loopt (hierbij longeer ik met 2 lijnen) maar dan pakt hij wel weer rechts vast.
rechtsom geeft hij minder makkelijk na (als hij nageeft is hij zo snel mogelijk weer afgeleid door de een of andere wandelaar of fietser) en ik heb veel minder druk op de buitenteugel (wel wat druk, maar minder dan op de andere kant), gewoon omdat hij graag met zijn hoofd naar links loopt.

Hebben jullie tips? ik longeer tegenwoordig meestal met twee lijnen, soms wel eens met touwtjes. pessoa heb en gebruik ik niet.

Ik denk zelf dat hij ergens vast zit (bij de eerste/tweede halswervel), maar de eigenaar wil er liever niets aan doen want het is geen duur sportpaard, zolang hij verder nog goed loopt en zijn werk kan doen.
Aan de ene kant vind ik dat hij gelijk heeft, om deze redenen en dat een fysio best eens duur kan uitvallen. Aan de andere kant zou ik het wel eens fijn vinden om een redelijk recht paard te rijden, ook al is het maar voor dat ene uurtje dressuurles en de rest van de week recreatief. maar zolang de eigenaar het niet wil....

Alvast bedankt voor je reactie

Musetta

Re: Scheef paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 03:23

Longeren met halster, is dat in jouw gedachten "niets" of "overige"? Meestal longeer ik met halster... heel soms met hoofdstel.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 03:28

Halster en hoofdstel, bijna hetzelfde, je knoopt hem dus niet op...
met overige bedoel ik dat er misschien nog andere manieren zijn die ik niet ken

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 03:31

OK, heb gestemd op Niets Ja Ik heb op mijn manege erg veel commentaar gekregen... het ging moeilijk met halster dus ik kreeg als reactie: doe het met bit... Ik dacht: als het niet met halster gaat, dan is er iets mis met de communicatie, en niet met het harnachement, dus ik trok me er niks van aan, ging meer grondwerken, en het ging beter! Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:15

Ik heb "niets"gestemd omdat ik vind dat je het evenwichtsmechanisme van een paard als longeur (of ruiter) onmogelijk kan overnemen. Met een bijzet of een touwtje etc vul je al een bepaalde houding in die bij een bepaalde balans past. Ik geloof dat dat slecht is ben ik van mening ben dat je dan niet het uiterste uit je paard kan halen. Wanneer je als mens het evenwichtsmechanisme van een paard wil gaan besturen op afstand, denk ik dat je dat evenwichtsmechanisme, dus de balans, negatief beinvloed. In mijn ogen is dat ook niet in het belang van het welzijn van het paard en kan het denk ik de kans op problemen en blessures aanzienlijk vergroten. Misschien niet direct maar wel op de lange duur denk ik.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:24

Ik heb op dubbele lijnen en overig gestemd.
Dubbele lijnen kan ik helaas nog niet, maar als ik zie wat een resultaat en mogelijkheden dit geeft, ben ik van mening dat ik dit HEEL graag wil leren. Gelukkig ken ik iemand, die mij daarmee gaat helpen, maar ik wil eerst mijn paard goed zadelmak hebben en dan het volgende aanleren, want ik ben bang dat het hem anders te veel wordt.

Dan overig:
Zelf vind ik een Gogue een fijne hulpteugel, omdat deze erg duidelijk is (niet alleen druk naar achter, maar ook op het hoofd naar beneden). Het nadeel van een Gogue is echter dat deze tussen de benen door wordt vastgemaakt en je dus geen begrensing hebt ter vervanging van je buitenteugel.
Daarvoor gebruik ik nu de Halsverlenger en dan maak ik deze aan beide kanten van het zadel vast aan de singel. Je kan deze ook tussen de benen door vastmaken en natuurlijk ook gewoon aan een longeersingel. Het heeft hetzelfde voordeel als de Gogue, alleen nog een zijwaartse begrensing, waardoor mijn paard met longeren wel op 4 benen blijft lopen ipv over de buitenschouder de hele tijd weg te vallen.
Die van mij is ERG handig. Je kan de halsverlenger namelijk van de lussen af halen. Oftewel: je kan je paard eerst 10 - 15 min. zonder halsverlenger loswerken aan de longe, om vervolgens de halsverlenger met de musketonhaken aan de lussen te bevestigen.

sharon_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:20

Halster of hoofdstel en daar doet tie het heel goed mee.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:22

Halster+longeerlijn

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:28

Ik heb gestemd op touwtjes en pessoa.

Touwtjes gebruik ik bij jonge paarden die naar de keuring moeten.
Pessoa gebruik ik bij paarden die al verder zijn in training.

Maar nog een diskussiepunt...
Wat wil je met het longeren bereiken...?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:21

@femmefatale1 Mag ik vragen waarom je paarden die naar de keuring moeten longeert met touwtjes? Wat is jouw ervaring, wat gaat er beter of anders?

Mijn doel van longeren is pure training. Als training( voor afwisseling) of als vervanger voor het rijden

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:43

Het longeren op zich doe ik voor het model, spieren worden net wat mooier rond.
De touwtjes hebben niet altijd een funtie, maar vaak wel.

Jonge paarden lopen erg makkelijk met het hoofd omhoog (mijn eigen paardje juist weer niet..!) en hebben hierdoor vaak een onderhals ontwikkeld. De touwtjes gaan niet strak, maar wel net genoeg dat als ze het hoofd te hoog dragen, ze wat druk voelen en wat gaan zakken.
Hierdoor wordt de onderhalsspier 'ontzien' en wordt er aanspraak gedaan op de bovenhalsspier, doordat ze hoofd en hals moeten gaan dragen.
Doordat de bovenhalsspier zich ontwikkeld wordt ook de halsaanzet bij de schoft mooier.

Het wordt dus niet gebruikt om een paard in de krul te trekken!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:33

Ok, dank je voor je antwoord

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:08

CaroleKlomp schreef:
Ok, dank je voor je antwoord

Nu ben ik wel benieuwd wat je dacht toen je mijn antwoord las..
Heb even in je profiel gespiekt.. en jij hebt je verdiept in longeren...
Mag ook per pb hoor..

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:40

Ja, dat klopt helemaal, ik heb me zeker in het longeren verdiept.
Dat is ook de reden dat ik zelf helemaal niet met touwtjes of bijzet zal longeren (of andere hulpteugels) Ik denk eigenlijk niet specifiek iets als ik een reactie lees maar ik ben altijd zeer benieuwd naar de ervaringen en argumentatie van anderen, vandaar dat ik je gevraagd heb welk voordeel jij ziet in het longeren met touwtjes.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:46

Dat had ik met mijn merrie ook Tong uitsteken In dressuur liep ze helemaal scheef, toen heb ik er iemand met meer ervaring op laten rijden die me vertelde dat mijn merrie waarschijnlijk geblokkeerd zat. Nu is de paardenchiropractor geweest en het blijkt nu dat ze aan haar rechterkant een zwaar blokkage had dat dringend weg moest, anders zou ze binnen 3 maand hoogstwaarschijnlijk beginnen manken. Dat heeft ons 75 euro gekost, wat eigenlijk nog best meeviel. Ik denk dat het beter is het paard te laten behandelen want blokkages verergeren altijd en zeker als ze niet behandeld worden. Hopelijk komt het goed met je paardje Haha!

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:50

of anders even kijken via methode van Antoine de both. Ik heb les van Ingrid van Uden in Uden, ook zij kan je advies geven over longeren van paarden die scheef zijn, stelling naar buiten is het eerste en niet rondjes laten lopen maar juist wiebers, zodat het paard rechte lijnen kan lopen zodat het ook rechtgericht kan worden. Heel interessant en paarden verbeteren enorm.

Niet alleen kwestie van kijken hoe de bovenzijde loopt maar kijk ook heel duidelijk, hoe de beenzetting is, plaats ze deze in sporen van voorbeen of zet ze deze naast en onder de massa, dan kun je zien hoe het paard gebogen is en vanuit hier recht te richten.

Het zijn niet altijd blokkades die scheefheid weer verbeteren maar rijtechnisch moet er wat verbeterd worden, door scheefheid en problemen van paard/rijtechnisch komen er blokkades. Na verhelpen van de blokkades moet er ook gekeken worden om deze te voorkomen anders zitten ze er zo weer terug in.
succes

domo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:40

Met een goeie uitrusting kom je heel ver

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:50

Ik ga met Yankeestar mee.
Je hebt problemen met een scheef paard, die kun je oplossen (en Antoine de bodt is zeker niet de enige manier, mij bevalt die toevallig goed Knipoog )

Door je paard met dubbele longe te longeren, kun je het paard leren om meer druk te nemen op de linkerteugel, die jouw paard niet goed aanneemt. Linksom neem je iets druk op de buitenlonge. Wacht tot je paard daarop gaat nageven. Zo kan je het ook met rijden doen.

Het is wel raadzaam om daarbij les te nemen, omdat je daarbij persoonlijk uitleg krijgt en je daarbij beter leert om je paard goed aan te voelen.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:42

Als je paard scheef loopt dat heeft hij wss een bloccage. ik zou dat toch even nakijken als ik jou was ..

Shantiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:23

ik heb gestemt op ''niets'' mijn paard doet het prima zonder die bijzet enz.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:13

Een blokkade hoeft hij niet te hebben hoor als hij scheef loopt. Dit is ook als het paard te veel rechts of links gebogen is, dit heeft veel met spieren te maken, hierna kunnen zeker blokkades ontstaan maar HOEFT niet.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:18

Aziza_XX schreef:
Als je paard scheef loopt dat heeft hij wss een bloccage. ik zou dat toch even nakijken als ik jou was ..

Dat hoeft niet.
Ieder paard heeft de voorkeur voor links of rechts, net als dat wij links- of rechtshandig zijn.
Het kan wel zo zijn dat er een blokkade kan ontstaan doordat de scheefheid versterkt wordt en dat het paard daardoor een blokkade krijgt.

You_Turn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:03

ik longeer met niets gewoon met halster en soms met hoofdstel ...

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:55

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:51

Toen mijn paard scheef was moest ik nadat de ostheopaat gekomen was, dagelijks stretchingsoefeningen doen .. Vooral na het werk zodat nieuwe blocages verholpen werden