Beste bijzet bij Longeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Beste bijzet bij Longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 14:32

Hoi,

ik ben bezig met mijn verzorgpaard te longeren, alleen wil ik haar graag bijzetten zodat ze wat meer aan het werk gezet wordt. De eigenaar heeft een gewone slof teugel, lijkt me niet fijn om daarmee bij te zetten? Verder heeft ze een elastiek (achter de oren, door het bit en dan naar de singel onder haar buik in het midden of links bij dr linker flank en rechts bij dr rechter flank) Verder is er een maringaal aanwezig maar dit lijkt mij weinig invloed hebben bij longeren..

Kan ik het beste de elastiek gebruiken? En dan zeker de eerste keer lekker los zetten zodat ze er rustig aan went. Ik ben niet iemand die haar in de krul wil zetten! Niet verkeerd opvatten dus; maar ze moet wel iets meer aan het werk aan de longeerlijn.

Naranga

Re: Beste bijzet bij Longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:38

Het nadeel van elastiek vind ik dat de druk nooit weg is tenzij ze zich opkrullen dat ie slap hangt en achter het bit gaan lopen en dat wil je ook niet. Met een slof longeren is niets mis, is hetzelfde als met touwtjes, vastmaken op de rug, door het bit en naar de schouder of tussen de benen. Je kunt ook met 2 longes gaan longeren maar als jij en t paard dat nog nooit gedaan hebben zou ik daar wat hulp voor regelen.
Martingaal doet niets bij het longeren.

Maer het klinkt alsof jij zelf niet veel ervaring hebt met bijzetten? Hoe doet de eigenaar het en kun je die niet om wat hulp vragen?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:40

Ik ga met Naranga mee. Wellicht is het handig dat je hulpt vraagt voor het longeren als je dit nog nooit met bijzet gedaan hebt.

Zelf longeer ik alleen met een dubbele longe, maar wat de meest effectieve manier van longeren en afstellen van de lijnen/hulplijnen is verschilt ook per paard.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:42

Ik longeer zelf met elastiek, maar slof kan ook prima zoals Naranga omschrijft.

Ik vind met elastiek wel prettig want als het niet strak zit staat er ook niet constant druk op, maar er zijn paarden die erg op elastiek gaan hangen. Ik zou met iemand die er verstand van heeft beide opties uitproberen, kijken wat bij dit paard goed werkt.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:45

Ik heb even in je profiel gekeken, je bijrijd paard is een flinke tuiger met nogal een hals zo te zien. Zorg dat je met longeren haar lekker laag en rond laat lopen (grote kans dat ze dan ook wat meer rust krijgt) af en toe ook lekker de hals laten strekken met de neus naar de grond, dat kan heel fijn met dubbele longe en dan hou je ook het achterbeen erbij wat erg goed is. Die onderhals moet eraf (ik weet dat je niet de enige ruiter bent en dr nog neit zo lang verzorgd) dat zal voor t rijden ook alleen maar fijner zijn.

Maar het is idd heel erg paard afhankelijk, ga wat dingen uitproberen, verschillende manieren van vast maken kan ook een heel verschil maken. Zijn er misschien stal genoten van wie je wat kunt uitproberen? Pessoa of gogue is voor sommige paarden ook heel fijn al blijf ik zelf zweren bij de dubbele longe Lachen
Laatst bijgewerkt door Naranga op 27-02-08 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:46

Ik longeer met van alles, maar net wat bij het paard het beste past...

De ene longeer ik met bijzet, zodat ie gewoon een constante stille druk/verbinding naar de mond heeft.
en daar op gaat ontspannen en nageven.

De ander met touwtjes of passoa, en dan lekker laag en rond(let op niet met de kin op de borst dus, maar wel het neusje eruit) over de rug.

Heb geen ervaring met elastiek of slof

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 14:51

Ik heb mijn vorige paard ook gelongeerd met dubbele longe, en dit had hij nog nooit gedaan en daarna ging het goed, maar ik vind het persoonlijk niet zo fijn omdat je je handen zo vol hebt.

ik heb geen longeersingel bij haar dus dan zou ik de slof aan het zadel moeten bevestigen, kan dit aan de singelstoten? Ik ga gewoon met slof én elastiek proberen en kijken waar zij het beste op reageert.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:56

mijn paard raakte enorm in paniek van touwtjes, ondanks dat het niet strak is, elastiek vind ik zelf niet fijn. Mijn paard reageert weer wel goed op de ouderwetse bijzetteugel. Elk paard is verschillend, soms moet je uitproberen wat het beste gaat

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:52

Ik longeer bijna altijd met de "ouderwetse" bijzetteugel.
Ik vind het prima werken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:55

Ik longeer met pessoatuig, en dat gaat echt super fijn... Maar ik zou inderdaad ook gewoon uitproberen, je komt er vanzelf achter, maar dan niet na één keer wisselen maar gewoon een paar keer hetzelfde proberen en dan wisselen!!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:18

Flighty schreef:

Deze zou ik persoonlijk niet gebruiken, aangezien je geen constante aanleuning kan vragen, als de bijzet deze niet kan bieden.

Zelf lijkt de slof (of de goedkopere variant de 'touwtjes') mij de beste keuze van wat ze heeft liggen. Daarnaast vind ik zelf de Gogue (driehoekshulpteugel) ook erg fijn.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:20

Ik vind de oudewetse bijzetteugel juist wel fijn, niet om hem vast te snoeren, maar ze voelen wel een constante en stille druk, waarop ze moeten nageven, beetje hetzelfde idee als met rijden dus...

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 17:03

Oke nou ga het gewoon proberen, eerst met slof en als ik na een paar keer merk dat het niet lekker gaat probeer ik het elastiek Lachen Bedankt voor alle reacties!

moot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:03

Flighty schreef:

ik ben het er helemaal mee eens de oude bijzet teugels werken prima

antjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:03

kent het paard het bijzetten al?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:45

--> LO

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:00

ik vind touwtjes zelfs beter dan een slof. Want bij een slof heeft een paard met zijn hoofd niet zo heel veel vrijheid, alleen omhoog en omlaag, maar niet opzij. Met touwtjes heeft het paard meer vrijheid hij kan namelijk naar binnen en buiten kijken, je geeft het paard minder druk dan met een slof. Bij een slof gaan paarden juist zelf ook meer tegendruk geven wat een verkeerde spieropbouw ten gevolge heeft. Bij touwtjes is dat naar mijn mening minder en je zet het paard niet zo vast.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 19:07

antjes schreef:

Ja het paard kent bijzetten, alleen dan niet aan de longeerlijn maar tijdens het rijden.

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:10

Ik gebruikte vroeger ook elastieken en pessoa en touwtjes en tegenwoordig doe ik alles met een kaptoom sinds een vriendin van me me liet zien hoe het effect ervan is.

Echt geweldig en scheelt veel werk Knipoog

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 08:07

@ Juffertje; ik longeerde haar ook met Kaptoom, maar hier trok zij zich weinig van aan!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:40

de qoque vind ik een hele goede hulpteugel voor het longeren, ik gebruik hem altijd, en als het paard ontspant, heeft het paard alle vrijheid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:28

Ik gebruik zelf graag een elastiek, aan de beide zijkanten vastgemaakt, dus niet naar de buik. Omdat het elastiek meerekt wanneer er iets gebeurt. Ook de 'ouderwetse' bijzetteugel vind ik fijn.

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:30

deniece schreef:
@ Juffertje; ik longeerde haar ook met Kaptoom, maar hier trok zij zich weinig van aan!

Heb je de longeerlijn wel vast zoals je de teugel ook vast hebt, zodat je wat kunt spelen / uitnodigen om lager / dieper te gaan lopen?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 10:20

Juffertje schreef:
deniece schreef:

Heb je de longeerlijn wel vast zoals je de teugel ook vast hebt, zodat je wat kunt spelen / uitnodigen om lager / dieper te gaan lopen?

nee, maar denk dat dit ook geen zin had gehad want ze was gewoon veel te actief en heet en gaat onnozel rondjes rennen. Heb trouwens nog geen bijzet geprobeerd, wil eerst dat ze beter gewend is aan het longeren zelf en beter naar mij luisterd. Als dat goed gaat probeer ik het elastiek en dan niet naar de buik maar nar de zijkanten..

antjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:55

deniece schreef:
antjes schreef:

Ja het paard kent bijzetten, alleen dan niet aan de longeerlijn maar tijdens het rijden.

tijdens het rijden bijzetten?