vanaf welke leeftijd beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blonde_007

vanaf welke leeftijd beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 11:21

Op welke leeftijd kun je beginnen met longeren ??
Ik heb een bijna 2 jarige hengst die ik nu alleen lekker poets en soms wandel ik een beetje met hem, maar ik vroeg me af op welke leeftijd je kunt beginnen met 'het echte werk'.

Het is dus niet zo dat ik hem morgen meteen wil longeren ofzo, maar ik ben gewoon benieuwd.

groetjes Nienke

sarah_m

Re: vanaf welke leeftijd beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:38

longeren kan meestal al wel met 2,5 of 3 jaar idd

Viv6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:44

Inderdaad longeren kan geen kwaad, als je het maar langzaam opbouwt!

misz_tashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:28

heey,
Je kan wel al beginnen met longeren..
Maar ik zou wel opletten als ik jou was dat die niet een te goede conditie krijgt dat kan die weer tegen je gebruiken met het inrijden straks.
Als hij een heel makkelijk karakter heeft hoef je je hier geen zorgen over te maken maar anders zou ik er wel mee oppassen als ik jou was.

succes en groetjes!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:11

ik ben met die van mij op 2,5 jaar begonnen, maar kijk naar je paard, is het nog echt een puber of kan hij wel al wat aan. En...zeker met een jong paard: niet meer dan 3 x per week en begin rustig. Het is best een behoorlijke inspanning als je het goed wil doen.

veel succes

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:06

Op ongeveer 2,5 jarige leeftijd kan je gaan longeren, bouw dit wel zeer langzaam op, de pezen en spieren hebben minimaal een jaar nodig om aan te sterken.

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:00

ongeveer 2.5 jarige leeftijd

skatja23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:54

Als je paard 2/2,5 is kan je wel beginnen en idd heel langzaam opbouwen.
Een kennis van mij had ook een hengst en die moest je voor dat je ging rijden eerst heel lang longeren want anders was die te krachtig dus zou wel rustig aan doen want anders heb je idd dat je paard zijn energie tegen je gaat gebruiken tijdens het inrijden!
Suc6

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:32

Met 2,5 beginnen met een bitje. Dan rustig opbouwen met wat longeerwerk. Dan met 3 jaar rustig hangen en opstappen.

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:36

Longeren zou ik met 3 jaartjes mee beginnen. Iets eerder kan ook wel. Maar nog niet meteen met bijzetteugels en al dat soort dingen, maar dat spreekt voor zich.
Zou ook echt heel rustig opbouwen, als je namelijk teveel longeert kan dat slecht voor de heupen zijn (ivm het rondjes lopen, ipv de rechte lijnen Knipoog)

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:06

ik heb nu een KWPN-er merrie ter verzorging en samen met de eigenaar longeren we hem ongeveer 1 tot 3 kee rin de week met dubbele lijnen ze wordt in juni 2 jaar maar moet gelongeerd worden omdat ze in mei weer naar het land gaat en dan makkelijker de trailer op gaat.

P.s. diet paard krijgt nu per dag wel direct 2 kilo meer basisbrokken omdat het toch een flinke inspanning is.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:28

lovelyd schreef:
ik heb nu een KWPN-er merrie ter verzorging en samen met de eigenaar longeren we hem ongeveer 1 tot 3 kee rin de week met dubbele lijnen ze wordt in juni 2 jaar maar moet gelongeerd worden omdat ze in mei weer naar het land gaat en dan makkelijker de trailer op gaat.

P.s. diet paard krijgt nu per dag wel direct 2 kilo meer basisbrokken omdat het toch een flinke inspanning is.

Maar het gaat niet om de inspanning maar om de slijtage die optreedt in de benen. Doordat je op een cirkel longeert is de belasting steeds hetzelfde, maar op de ene kant wel meer als de andere kant. En omdat ze zo jong nog lang niet uitgegroeit zijn, slijten de benen nu al, met als gevolg dat ze later eerder op zijn. En dan vind ik 1 tot 3 keer in de week voor een 2-jarige echt veel te veel.
Bovendien gaat je paard echt niet beter in de trailer als je hem nu longeert. Hij bouwt juist conditie op en als hij de trailer niet op wil, zal hij nog meer energie hebben om tegen te werken. Is het dan niet makkelijker om hem af en toe even op de trailer te zetten, zodat hij er aan went om geladen te worden?

xRosannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:45

Je kan met ongeveer 2 jaar wel beginnen met longeren enzo Knipoog

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:05

misz_tashaa schreef:
heey,
Je kan wel al beginnen met longeren..
Maar ik zou wel opletten als ik jou was dat die niet een te goede conditie krijgt dat kan die weer tegen je gebruiken met het inrijden straks.
Als hij een heel makkelijk karakter heeft hoef je je hier geen zorgen over te maken maar anders zou ik er wel mee oppassen als ik jou was.

succes en groetjes!

Ik zou nu nog niet beginnen met longeren, ik vind je paardje nu eigenlijk nog een beetje te jong. Omdat je met longeren heel erg een kant gaat belasten is dat erg nadelig voor hele jonge dieren. Het is beter als je wacht totdat hij 2.5/3 is

skatje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:01

aangezien niemand weet hoe jou paardje eruit ziet, kun je hier bijna geen conclusie uit opmaken.

is het paardje groot en slungelig, zou ik er nog even mee wachten totdat het wat meer controle heeft, en wat sterkere spieren en botten. dit kan lekker versterken door met maatjes in de wei/bak te staan.

is je paardje sterk genoeg, kun je wel rustig aan beginnen.
maar zoals ik al zei, niemand weet dat, er is geen vaste leeftijd gesteld.
zoals fokstallen en dergelijke die hebben het druk zat met de 3-4 jarigen te longeren en in te rijden. dus die zullen de 2 jarigen nog wel laten staan.
maar ik kan begrijpen dat jij je paardje wel wat leuks mee wil doen.

zolang je het rustig doet, correct, (hiermee bedoel ik dat hij naar je luisterd en je niet domineert aangezien het een hengst is) en niet te veel. zie ik niet in waarom je niet hem een paar rondjes in de week kunt laten uitleven in de cirkel. alleen maar goed voor zijn vertrouwen in de mens, en het vermakkelijken van later.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:05

2 a 2,5 wel op allebei de kanten even veel maar dat spreekt wel voor zich denk ik en geen gedoe met hulpmiddelen enz. en niet vaker als 3x in de week

kareljozeph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:03

ik heb zelf een veulentje van bijna 1.. probeer hem te leren dat ie rondjes moet leren lopen maar longeren echt niet. vanaf 2 jaar denk ik dat het een goede leeftijd is, bouw het langzaam op, eerst stap dan draf enzovoort, Tong uitsteken k heb er niet zo veel verstand van hoor maar dat denk ik tenminste

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:07

Ik zou wachten tot 'ie minstens bijna 3 is, maar liever eigenlijk nog een jaartje langer... Liever nu wat te lang gewacht dan later een te vroeg versleten paard. Longeren, zeker aan één lijn, is voor het lichaam een stuk belastender dan je op het eerste gezicht zou denken. Wil je dat je jonge paard toch kilometers maakt, ga er dan lekker rechtdoor mee aan de wandel. Al hoort in mijn beleving een dier van bijna twee gewoon nog groot te worden tussen soortgenotjes in het weiland.

Afbeelding

Edit, heb de tekening die al in een aantal topics staat ook hier maar even heen gekopieerd. Knipoog

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 12:35

[quote="Sientje"]
Ik zou wachten tot 'ie minstens bijna 3 is, maar liever eigenlijk nog een jaartje langer... Liever nu wat te lang gewacht dan later een te vroeg versleten paard. Longeren, zeker aan één lijn, is voor het lichaam een stuk belastender dan je op het eerste gezicht zou denken. Wil je dat je jonge paard toch kilometers maakt, ga er dan lekker rechtdoor mee aan de wandel. Al hoort in mijn beleving een dier van bijna twee gewoon nog groot te worden tussen soortgenotjes in het weiland.

Hij staat ook lekker in een grote wei met 3 andere hengsten, dag en nacht.
We voeren hem elke dag 1 kg juniorix en hij krijgt 2 x per dag hooi bijgevoerd, maar ik vroeg me gewoon af of ik in het weekend ( dus 1 x per week ongeveer ) hem al aan de longeerlijn kon laten wennen en 5 minuutjes rond laten lopen, of dat dat te vroeg was. Hij hoeft heus nog niet echt aan het werk, maar ik wist gewoon niet op welke leeftijd je daarmee kon beginnen...
Maar voorlopig laat ik hem lekker staan daar, en wandel ik een beetje met hem.

foto's van hem staan trouwens in mijn profiel..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 01:20

Tof dat 'ie lekker op het land staat en goed wordt bijgevoerd.
Heb in je profiel gekeken, aansprekend paardje! Als het mijn paard zou zijn, zou ik er eerst nog een fiks aantal kilometers mee gaan wandelen, voordat ik er een longe aan hang. Want wat ik al zei, de belasting aan de longe is echt heel anders dan rechtdoor aan de hand. En wat bereft dat wennen, tegen de tijd dat je daarmee begint, zal ie vermoedelijk zijn taakje emotioneel ook beter kunnen verwerken dan nu en er gemakkelijker aan gewend raken.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:19

heey

ik heb een verzorghengstje, in februari 2 geworden.
Ik fiets regelmatig met hem omdat hij zo ontzettend veel energie heeft, en hij vind het echt geweldig Tong uitsteken

Ik heb hem nu al een paar keertjes gelongeerd, niet meer dan 10 minuutjes per keer en beide kanten. Bij mij ging het erg goed, en het is wat afwisseling voor hem. Ik vind dat longeren makkelijk vanaf 2 jaar kan, als je al wat met je paardje bezig bent geweest en hij goed reageert op jouw, dus dat hij goed naast je blijft lopen en aandacht voor je heeft.

groetjes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:28

Sientje schreef:
Ik zou wachten tot 'ie minstens bijna 3 is, maar liever eigenlijk nog een jaartje langer... Liever nu wat te lang gewacht dan later een te vroeg versleten paard. Longeren, zeker aan één lijn, is voor het lichaam een stuk belastender dan je op het eerste gezicht zou denken.

Precies, ik las de meeste reacties hier echt met verbazing. Wacht nog minstens een jaar voor je begint met longeren, liever nog langer. Ik heb een merrie van bijna 3, het enige wat ik met haar doe qua 'werk' is 2 keer per week wandelen een een beetje grondwerk. Volgend jaar zie ik wel weer verder.

Een paard kan (en moet waarschijnlijk) nog de rest van zijn leven werken, zorg dan dat hij/zij daar mentaal en fysiek aan toe is als je gaat beleren. Dat ene jaar kan een wereld van verschil maken.

domo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:43

Ik zou wachten totdat hij 3 jaar is,

_pacific_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:27

domo schreef:
Ik zou wachten totdat hij 3 jaar is,

wij beginnen met longeren tot die 3 is
lichtjes beginen
tegen zijn 3.5 kun je dan beginnen met longeersingels voor gewicht van zadel