Wie longeert er op de manier van Monty?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muizke_

Wie longeert er op de manier van Monty?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 16:04

Ik heb geleerd te longeren dmv lichaamstaal. Het paard loopt los in de bak en gebruik dus alleen lichaamstaal en stem. voor de zekerheid houd ik een longeertouw in mijn hand die ik dan uit kan gooien als het paard niet goed wil luisteren (als een soort zweep dus)
Wie doet dat nog meer zo?

Somebitch

Re: Wie longeert er op de manier van Monty?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:09

Ik doe dat best vaak.. Maar niet echt op de manier van Monty denk ik. Tong uitsteken
Mijn pony kan niet aan een longeerlijn (dit zijn we aan het oefenen) maar soms heb ik geen tijd om te oefenen en moet hij toch beweging krijgen. Ik gooi hem dan los in de bak, zeg de hulpen stap, draf en galop wat hij moet doen en dat doet hij dan ook. :J

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:55

ik doe het eigenlijk altijd, los, dubbelelijnen, enkelelijn, met halster, met hoofdstel, goed op houding ademhaling letten.

body_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:36

soms doe ik het wel en soms ook niet,,

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:53

Longeren volgens Monty's manier is toch meer loswerken?
Of heeft hij werkelijk 2 manieren hiervoor. Longeren volgens Monty's manier lijkt me interessant en ken ik nog niet.
Zelf longeer ik grotendeels volgens de Haanstra methode.

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:55

Ik doe het altijd los, had geen idee dat dat de manier van Monty was Tong uitsteken
Ze loopt altijd los en reageert op mijn stem en lichaamstaal en alles doet ze.
Linksom, rechtsom, stap draf en galop. Ook langzamer of sneller draven en stilstaan doet ze op stemcommando.
Als ik ho zeg en mn armen langs mn lichaam laat hangen, stopt ze en komt ze naar me toe.
Ze vind het altijd superleuk om te doen!

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:40

Met jonge paarden werk ik altijd op de manier van Monty. Dus ook het loswerken e.d. Met mijn menpony longeer ik veel met dubbele lijnen, (dat is in principe ook iets van Monty) maar omdat ik dan echt dressuurmatig train doe ik dat volgens de Lammert Haanstra methode.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:21

Ik longeer bijna altijd met dubbele lijnen. Binnenkort, 20-1, ga ik bij Annemarie vd Toorn de cursus dubbele lijnen doen en nog een vervolg Knipoog . Lijkt me onwijs leerzaam.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:57

Ik heb geen afgesloten longeerbak, maar ik gebruik nooit een zweep, als hij harder moet doe ik mijn hand naar achteren en gebruik ik mijn stem. Dus tsjaa half Bloos

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:03

Ik doe het vaak eerst zo los. (monty) wij noemen dit ook wel grond werk.
Paard naar je toe vragen, wanneer die niet wilt laat je hem iets harder gaan. Wanneer het paard bij je komt, geef je hem rust ruimte en aandacht of wat lekkers.
Zodat het paard t leuk vind om bij je te zijn. Dit zorgt er voor dat de cirkel om je heen (gemaakt door het paard) steeds kleinder wordt. Het paard vindt het fijn om bij je te zijn en wil graag naar je toe, maar door mijn hand opgeven te houden en met mijn stem aan te geven dat ie moet draven, blijft het paard in een cirkel om me heen.
Wanneer ik mijn handen laat zakken, maar tog iets geheven houd zal ze in draf gaan. Wanneer ik mijn handen naast me lichaam heb en ik laat mijn schouders zakken en kijk naar de grond, dan komt ze naar mij toe. Ze krijgt dan weer de aandacht een kriebel en ze mag daar gewoon even rustig staan en ook wel wat grazen. (ik doe dit nl in de wei)
Uiteindeljk loopt ze dus al in de cirkel van de longeerlijn. Vaak pak ik daarna nog even de longeerlijn erbij (maar ik longeer veel aan de dubbele lijn) Dan is ze al lekker los en op mij gericht en vraag ik daar nog even de stelling door.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:49

ni3ki3 schreef:
Ik doe het vaak eerst zo los. (monty) wij noemen dit ook wel grond werk.
Paard naar je toe vragen, wanneer die niet wilt laat je hem iets harder gaan. Wanneer het paard bij je komt, geef je hem rust ruimte en aandacht of wat lekkers.
Zodat het paard t leuk vind om bij je te zijn. Dit zorgt er voor dat de cirkel om je heen (gemaakt door het paard) steeds kleinder wordt. Het paard vindt het fijn om bij je te zijn en wil graag naar je toe, maar door mijn hand opgeven te houden en met mijn stem aan te geven dat ie moet draven, blijft het paard in een cirkel om me heen.
Wanneer ik mijn handen laat zakken, maar tog iets geheven houd zal ze in draf gaan. Wanneer ik mijn handen naast me lichaam heb en ik laat mijn schouders zakken en kijk naar de grond, dan komt ze naar mij toe. Ze krijgt dan weer de aandacht een kriebel en ze mag daar gewoon even rustig staan en ook wel wat grazen. (ik doe dit nl in de wei)
Uiteindeljk loopt ze dus al in de cirkel van de longeerlijn. Vaak pak ik daarna nog even de longeerlijn erbij (maar ik longeer veel aan de dubbele lijn) Dan is ze al lekker los en op mij gericht en vraag ik daar nog even de stelling door.

Monty geeft een paard nooit een snoepje of iets lekkers, alleen een aai over voorhoofd of hals en geeft hem ontspanning, snoepje is na verloop van tijd zeuren om een snoepje, daarna misschien bijten.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:01

dat weet ik.
ik zeg ook niet dat ik alles op de manier van monty doe.
ik begin op zijn manier, eerst gewoon losgooien en tempo bepalen. daarna heb ik er mijn eigen invulling aangegeven
over wat snoepjes geven betreft.
Dat is per paard verschillend. Ik geef hem lang niet elke keer een snoepje, ze komt net zo lief bij me voor die aai of knuffel als voor het snoepje.
Als je verder leest zie je ook dat ik dat de volgende keer niet benoem. Tevens heb ik het daar ook niet meer over de monty manier, maar hoe ik het zelf doe.
Daarbij vind ik dat het bij het ene paard wel kan(snoepje geven) en bij het andere paard niet.
Ik help ook een vrouw met twee hengsten en de ene hengst werd te gefixseerd op die snoepjes, bij hem doen we dat dus niet meer. En hij mag ook niks eten of grazen wanneer we aan het werk zijn (grondwerk, longe enz..)
Bij mijn eigen merrie gaat het niet om dat snoepje.. Voor haar doe ik het gewoon om de afwisseling. dan een keer een knuffel, dan een keer een snoepje..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:10

Ik ' longeer' ook wel eens los. Op lichaamstaal en stem. Vast niet precies zoals Monty dat doet. Ik doe het gewoon op mijn eigen manier, maar t komt wel een beetje overeen. Ik geef het tempo aan met het halstertouw. En met mn stem er nog bij heb ik commando's voor sneller of juist rustiger. Als ze de andere kant op moeten, doe ik een stap richting het paard en die draait dan om. Als het touw stopt met zwaaien en armen langs mn lijf komt het paard naar binnen. Op ho, sta staat ie stil.
Snoepjes doe ik niet aan, krijg je vervelende paarden van. Kloppen op de hals ook niet. Ze krijgen aan het einde een aai over het voorhoofd en een ' goed gedaan'
Maar ik longeer ook met de longeerlijn, met dubbele lijnen en ook wel droogmennen.

SuusJj_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:12

Soms doe ik het wel zo,
ligt er een beetje aan in wat voor bui myn paardje is.

Ik heb 1 ander paardje dat ik nog doe,
en die doe ik altijd zo.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:06

HappyAppy schreef:
Ik longeer bijna altijd met dubbele lijnen. Binnenkort, 20-1, ga ik bij Annemarie vd Toorn de cursus dubbele lijnen doen en nog een vervolg Knipoog . Lijkt me onwijs leerzaam.

en nog veel geleerd?
Heeft ze nog uitgelegd hoe paarden gaan doen, als je ze een snoepje geeft.

My__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:26

Ikk gooi hem altijd los Knipoog

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:50

Mijn paard is beleerd volgens de methode van Monty Roberts, dus ook vaak gelongeerd met die methode. Zelf ook geleerd, alleen mijn paard wordt er erg sloom van, was hij daar al. Maar normaal gesproken is hij juist erg flot, tijdens het longeren met dubbele longeerlijnen is hij erg slecht te activeren dat ik hiermee gestopt ben. Longeer soms met passoa

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:53

Altijd eigenlijk. Vind het irritant werken met een longeerlijn en mijn paard lijkt het ook niet leuk te vinden. Ik laat haar lopen door met mijn tong te klikken en laat haar stoppen door een pas naar haar toe te stappen en mijn arm uit te steken. Dan draait ze zich meestal naar mij toe. Als ze niet wil stoppen ga ik gewoon voor haar staan (dan staat ze meteen stil).

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:54

veel fijner idd

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:58

Oke, wie kan mij uitleggen wat het grote verschil is tussen de methode van Monty en de Join up?
Serieuze vraag...Join up is zoals de meesten misschien wel weten hoogst onverstandig om zomaar te doen bij een willekeurig paard waarbij het niet nodig is.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:58

Ik doe het niet precies op zijn manier, wel gebruik ik veel mijn stem. zodra hij niet reageerd, pas k hem aan.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:04

Ik ook.

Reageert hij niet?
Ja dan moet er toch iets anders in aanpassing komen, maar aangezien mijn lieve paardje vaak wel reageert is het niet nodig ^^ .

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:41

BlazingBoots schreef:
Oke, wie kan mij uitleggen wat het grote verschil is tussen de methode van Monty en de Join up?
Serieuze vraag...Join up is zoals de meesten misschien wel weten hoogst onverstandig om zomaar te doen bij een willekeurig paard waarbij het niet nodig is.

Join up? word gedaan door Monty en is denk ik ook wel bedacht door hem.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:34

ja dat weet ik...
Maar bedoelen jullie met 'longeren volgens monty' een 'join up?'

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:30

Ik doe het ook vaak Ja