Hoe leer ik mijn paar buigen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mmargherita

Hoe leer ik mijn paar buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 22:03

Ik heb een friesje van 12, ze kan al wat kleine kunstjes als, lachen, nee knikken voetje geven en mooi, en ze begrijpt dat als ze gaat rollen, dat als ze blijft liggen dat dat goed is. Ook kan ze blijven staan op een plek en dat ik om haar heen loop.
Ik wil haar ook wat grotere kunstjes aanleren, zoal's (dus liggen) en buigen en zitten enz.
Het leek mij het verstandigst om met buigen te beginnen, omdat ik hier niet ervaren mee ben, wil ik graag tips met wat ik absoluut wel en niet moet doen, en wat de beste manier is.
Ik hoop op veel reacties.

RMLN

Re: Hoe leer ik mijn paar buigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:19

ik heb mij shet leren buigen door middel van een snoepje tussen haar vorbene te houden dan gaat ze buigen om hem te pakken op een gegevne moment kan je met de zweep tegen der onedrkant van buik duwen ( zachtjes) en dan buigt ze in iedergeval zo ben ik te werk gegaan

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 14:10

Ik houd ook een wortel laag tussen haar benen, maar ze heeft snel de nijging om achteruit te lopen.

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:49

ja dat had mijne ook maar als je het opstal doet kan die opeen gegevn moment niet verder

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 19:13

haha okej, maar op stal mag je toch niet kunstjes oefenen? en anders parkeer ik haar met der kont tegen de bakrand, kan ze ook geen kant op toch? of is dat geen goede optie?

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:49

Ik zou het ook wel willen leren! Lachen

bobbyHVJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:53

RMLN schreef:
ik heb mij shet leren buigen door middel van een snoepje tussen haar vorbene te houden dan gaat ze buigen om hem te pakken op een gegevne moment kan je met de zweep tegen der onedrkant van buik duwen ( zachtjes) en dan buigt ze in iedergeval zo ben ik te werk gegaan

snoepje vinden de somige moeilijk mijn lease-pony doet het dan verkeerd maar op mijn vriendins site staat dat je dan de vinger onde de buik moet doe niet te ver anders rolt ie en dat is dodelijk voor de paard en dan wortd ie niuewsierig en raakt ie je hand aan je hoofd moet in de richting staan van de hoofd van je paard

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:11

ik volg dit even

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:09

mmargherita schreef:
Ik houd ook een wortel laag tussen haar benen, maar ze heeft snel de nijging om achteruit te lopen.

dan kun je hem het beste in het begin met zijn kont tegen een hek zetten, en dan nog niet zo ver buigen, maar dan weet ie in ieder geval wat de bedoeling is Knipoog

love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:33

ik heb mijn shet met ene snoepje tussen haar voorbenen dat ze hemj dan moet pakken en toen ging ze buigen nu doet ze het op commando

GoldenStarke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:52

Ik heb mijn paardje leren buigen door een wortelschijfje tussen de voor benen te houden en dit even aan te houden,
Ook knielen op de linkerknie kent hij.
Zijn favoriete kunstje is ergens bovenop gaan staan met de voorbenen maar heb er nog geen goede fotos van
Hier is een foto:[img]http://nl.netlog.com/RBX_Duvessa/photo/photoid=5951975#photos[/img]
[img][/img]Hier buigt hij op zijn linkerknie

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:03

Wat jou paardje doet is ook geen buiging maar eerder een heeeeel diep compliment.

@TS: welke buiging wil je aanleren, de klassieke of de 'moderne?'

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:42

mmargherita schreef:
Ik heb een friesje van 12, ze kan al wat kleine kunstjes als, lachen, nee knikken voetje geven en mooi, en ze begrijpt dat als ze gaat rollen, dat als ze blijft liggen dat dat goed is. Ook kan ze blijven staan op een plek en dat ik om haar heen loop.
Ik wil haar ook wat grotere kunstjes aanleren, zoal's (dus liggen) en buigen en zitten enz.
Het leek mij het verstandigst om met buigen te beginnen, omdat ik hier niet ervaren mee ben, wil ik graag tips met wat ik absoluut wel en niet moet doen, en wat de beste manier is.
Ik hoop op veel reacties.

Ik ook nu doet mijn pony avril het ook door middel van de snoepjes het is echt handig

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:25

Lara_Silver schreef:
Wat jou paardje doet is ook geen buiging maar eerder een heeeeel diep compliment.

@TS: welke buiging wil je aanleren, de klassieke of de 'moderne?'

Verward
je bedoeld diepe?
dat lijkt me wel, eerst de diepe

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 01:03

Ja had even geen naam voor die uhm... variant.. Bij de diepe/ronde brengt het paard het hoofd helemaal tussen de voorbenen en kromt deze. Bij de klassieke blijven de voorbenen recht en gaat het paard tot ongeveer zijn neus en eventueel ooghoogte tussen de benen, de nek blijft hierbij vrij gestrekt in tegenstelling tot bij de diepe waarbij hij gekromd wordt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:15

Ik oefen dit nu dmv een zelf geimproviseerde target stick (stok met tennisbal erop) en met behulp van een clicker.

Dus eerst leren dat een click betekent dat ze het goed doet (dus click en beloning tegelijk, totdat ze doorheeft dat een click een beloning betekent).

Daarna steeds clicken als ze met haar neus de stok aanraakt.

En dan kun je dus de stok tussen de voorbenen op de grond houden en zo leert ze vanzelf buigen.

Zo doe ik het op dit moment.. Lachen

M_irella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 02:43

RMLN schreef:
ja dat had mijne ook maar als je het opstal doet kan die opeen gegevn moment niet verder

Ik zou dit soort dingen niet in stal gaan oefenen. Het paard kan zijn evenwicht verliezen.. en da's behoorlijk gevaarlijk in een stalletje van 3 x 3 m. ...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:05

Stel je voor hij komt vast te liggen. Scheve mond

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:21

Alle bovenstaande methodes hebben met voer te maken. En ik principe ben ik niet zo voor voedselbeloning.
Je kunt ook proberen om met een longeerlijn de voet op te tillen en vragen of hij zijn gewicht naar achteren wil verplaatsen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:03

En wat als het paard in paniek raakt? Je kunt een paard laten wennen aan een beenlonge paar als het schrikt en zich losrukt heb je een probleem van omvang!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:24

Sorry Cassidy, maar wat je zegt raakt in dit geval kant nog wal want het gaat hier over de buiging, niet over het compliment Knipoog De enige optie zonder voedsel beloning is het dier leren om een target naar beneden te volgen. Verder is het van belang dat het dier voldoende afstand tussen voor en achterbenen heeft en voldoende ruimte tussen de voorbenen zelf.

Kont tegen het hek is niet de methode om je paard te leren niet naar achter te mogen want voor een goede buiging verplaatst hij z'n gewicht naar achter en met een hek erachter kan dat dus ook niet. Beter leer je hem door zijdelings inbuigen dat stilstaand de target/beloning volgen beloont wordt.

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:21

ik volg dit even lijkt me leuk omdat onze popny ook te leren maar wel op een goede manier

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:25

Ik heb mijn pony het geleerd d.m.v een snoepje tussen haar voorbenen te houden.
In het begin liep ze naar achter. Dan haalde ik mijn hand weg en negeerde haar reactie.
Ik zei ook niet dat het niet goed was.

Na een paar keer kwam ze omlaag met haar hoofd en bleef stilstaan. Door middel van stem gestimuleerd dat het goed was.
In het begin al een brok gegeven als ze een klein stukje omlaag ging, en dan ga je steeds lager, totdat het helemaal goed is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:02

Ik heb een ruin op de manege geleerd te buigen. Gewoon snoepje tussen z'n knieen, en steeds z'n hoofd iets lager laten gaan. Hij snapt het nu heel goed, dus het snoep ga ik afbouwen. Maar ik wil hem eigenlijk helemaal door z'n knieen leren gaan, iemand enig idee hoe je dat dan weer doet?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:28

ik pak wat biks tussen de benen. tegelijkertijd als het paard buigt zeg je het naam van het paard en BUIG ( dit hard en duidelijk) als het paard een teken geef van een buiging geef je het allemaal complimentjes en klopjes op de hals.
Je moet niet altijd met eten doen want dan kunnen ze het ook gaan doen als ze een keer eten willen ofzo.