ze komt naar me toe lopen bij het longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

ze komt naar me toe lopen bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 12:42

heej mijn paard loopt gewoon naar me toe als we longeren.. en de zweep is ook niet handig want dan gaat ze hyper bokken.. wat moet ik doen?

evdpanne

Re: ze komt naar me toe lopen bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:46

hier heb ik ook wel is last van, maar bij mij is het meer dat ie geen zin heeft en dan mij uitprobeerd om zo onder het longeren vandaan te komen.

misschien dat het paard het longeren niet snapt, zou ook nog is kunnen.... dit hoor ik ook best wel vaak...

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:49

Mijne heeft het ook gedaan.
Ik heb toen toch de longeerzweep gebruikt om haar weg te sturen(begrijp me niet verkeerd, ik sloeg haar er niet mee, ik raakte haar alleen zachtjes aan) en met het touw zwaaien om weg te sturen.
Mijne loopt nu netjes aan de longe.
Wat je ook kan doen is iemand mee laten lopen in het begin.
Succes!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:50

hoe oud is het paardje, kent hij longerenw el al, of ben je nu aan beleren
ik zou toch zweep erbij pakken, je hoeft niet mee te raken, maar wijs ermaa naar haar en duw haar met zweepje te wijzen naar paard , paard van je af

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:55

laat een ervaren longeerder het dier longeren en het jou leren Lachen

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:08

Op de een of andere manier doe je het dus niet goed met het longeren. Goed longeren is best moeilijk. Je paard moet respect hebben voor jou en de zweep, en dat heeft hij nu duidelijk niet. Je moet je paard opsluiten tussen longe en zweep.(dus longe , paard ,zweep vormen een driehoek) De zweep wijst naar het binnenachterbeen. Komt je paard naar binnen probeer dan je eigen schouders loodrecht ten opzichte van de schouders van je paard te houden en 'stuur' hem met de zweep weer naar buiten, door de zweep dichter naar de longe te brengen. Desnoods raak je het paard even met de slag van de zweep tegen de binnenschouder. Tegelijk moet je contact houden met de mond van je paard, de longe mag niet doorhangen. T'is makkelijker gezegd dan gedaan Knipoog Ik heb de cursus van Lammert Haanstra gevolgd, heel leerzaam maar ook zweten Haha! Zijn boekje is erg duidelijk! Daar staan volgens mij ook tips in hoe problemen op te lossen. (ik kan het boek even niet vinden nu)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:10

gewoon heel streng zijn en even geen medelijden hebben. Je moet haar echt van je af blijven jagen. Als ze eenmaal goed loopt even een poos rondjes door laten lopen en dan laten stoppen, niet naar je toe laten komen maar jij naar haar gaan en uitgebreid belonen. En anders iemand met een goede conditie meelaten rennen, of er iemand opzetten die haar rond stuurt. En gewoon laten bokken, dat leert ze wel af als ze merkt dat dát geen nut heeft!

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:16

Mijn 3 jarige weet precies wanneer hij het kan doen.. Als ik heel even afgeleid ben, dan staat hij voor mijn neus. Let ik goed op, dan is er niets aan de hand en is hij super met zijn werk bezig. Bij mij is het dus eigen schuld. Een keer voelde ik mijn mobiel trillen, dus was even afgeleid, hij was aan het stappen en stond gelijk voor mijn neus..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:14

Ja het zal wel komen omdat ik nog maar net ermee ben begonnen, het gaat al wel aldoor beter, ze vind het volgens mij niet stom ofzo maar ze snapt het gewoon niet, dus veeel oefenen en zaterdag word ze gelongeerd en gaan we beginnen met het beleren bij een expert dus dan kijkt die wel even hoe dat gaat, maar bedankt allemaal, en ja ik zal dus toch even streng moeten zijn.
xxx

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:25

Ik ben echt flut in longeren, maar als je ziet dat ze naar je toe komt steek in meestal me hand omhoog om je paard dan weg te sturen. En achter je paard staan.

Succes!

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:20

ik had in het begin precies het zelfde als jou, dan zei ik ho, en dan kwam ze heel snel naar me toe gelopen, het heeft geholpen door mijn stem hard te gebruik en mijn longeerzweep om te corrigeren, misschien een tip Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 20:46

ik ben er ook achter gekomen dat ze alleen maar naar mij toe komt bij het longeren, want iemand anders deed het en daar ging ze niet naar toe...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:53

Een pony die ik een tijd reed was het altijd zat na een paar minuten, dan liep ie ook mijn kant op.
Toen moest hij echter opnieuw door en kon vreselijk humeurig doen, zo'n narrige boze kop trekken : )
Ik heb hem nooit een tikje hoeven geven, maar wel even laten weten dat ik het meen...dat gekriebel van de zweep bij zijn billen
was voldoende om daarna heel mooi door te lopen... iiiiiiihhhh, jeuk aan mijn kont! Daarna heeft hij echter ook nog eens geprobeerd heel resoluut een andere kant op te scheuren, dat is minder prettig ...met een beetje oefenen en stenge miep uithangen kwam ook dart helemaal goed.
Het is inderdaad wel iets dat je moet leren, laat iemand het je anders eens even een x goed uitleggen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 20:56

oke danjewel, maar ik vind het soms best eng als ze dan opeens gaat bokken en dan keihard langs me scheurt..

Ninnette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:09

Hallo,

Dit probleem heb iik ook
wil ik myn pony longeren blijft ze bij me staan kijkt ze recht in myn ogen en blijft gewoon staan loop ik naar rechts loopt ze mee ze staat me haast op de hakken ! probeer ik haar weg te krijgen door als iemand haar begeleidt etc.. komt ze weer.
probeer ik naar haar kont te lopen en zo aan te drijven draait ze haar om komt ze naar mij toe. en begint ze beetje te steigeren.

wat moet ik doen ? ! omdit allemaal te voorkomen ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:24

Je bent niet duidelijk genoeg in je lichaamstaal misschien? Je geeft misschien geen duidelijke aanwijzingen en twijfelt zelf een fractie van een seconde als je merkt dat ze je test?
Wanneer dat zo is, haal er dan even iemand bij. Kijk een paar x toe wanneer iemand bezig is met zijn/ haar paard. Het is een kunstje dat je even onder de knie moet krijgen en zit em voor een groot deel in duidelijk zijn in wat je wilt, overtuigingskracht.
De keren dat ik het niet lekker zie gaan bij anderen is meestal omdat de aandacht verslapt en het paard dan de kans grijpt iets te verzinnen. Herken wanneer dit gebeurt en voer dan direct een wijziging door, laten draven bijv. Wanneer je het paard veel overgangen laat maken moet ie er constant bij zijn met z'n koppetje. Jij moet dan goed in de gaten houden wanneer ie bezig is een plannetje te maken; in tempo terugvallen en veel om zich heen kijken bijv....
Houdt je stemcommando's beperkt, dan gaat ie het op den duur snappen...(stap, draf, galop, ho, goedzo, dat soort dingen....niet doorlopend praten, want dan mist hij de boodschap).
Ik heb nooit een zweep gebruikt overigens.

Ninnette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:21

Okee :d sal het probere Haha!
en heb je misschien ook hierantwoord op Tong uitsteken
als ik haar meeneem naar bak en haar wil laten lopen doet ze het ook Gaaaap !

gr !

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:52

Euh, ik begrijp je vraag niet helemaal.... ofligt dat aan mij? Bloos

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 14:23

mijn vraag, of ninnettes vraag? ?:P

Ninnette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:53

mijntes denk ik Tong uitsteken nou zie Tong uitsteken ik neem haar mee..
en nou laat haar voorwaarts gaan aan de longe heaw Tong uitsteken
maar dan komt ze ook gelijk naar me toe Tong uitsteken

snap je ?:P

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:01

Hoi,

Ik heb in je profiel gekeken en zag dat je de lijn achter z'n oren langs hebt. probeer deze eens op een andere manier te bevestigen, mogelijk dat ze dit erg onprettig vindt.

Misschien ook dat je de zweep er niet goed bij hebt en dat ze daarom weer nar jou toe trekt

Ninnette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:05

dat is niet voor mij tog ? want dat heb ik namelijk niet ..

ik heb haar vandaag geprobeerd te longeren het ging 2x goet !
ik probeer het heel duidelijk uit te leggen want ik ben ten einde raad..

als ik haar aan de longe heb loop ik dus achter uit of laat haar voorwaarts gaan.. ze draait dan met haar hoofd recht naar mij toe .. loop ik naar haar kont zeg maar loopt ze mee.. loop ik naar rechts loopt ze mee ze staat haast op mn tenen...
loop ik naar haar kont zoals mij gezegd werd om haar dan aan te sporen (omzo maar te zeggen ) draait ze heel snel om zodat ze weer recht voor me staat..
ik weet egt niet hoe ik dit kan voorkomen dat ze wel gewoon om me heen blijft lopen ..
het lukte me vandaag 2x.. ze liep netjes in de ronte..
toen kwam ze wat naar me toe heb ik de zweep naar de longe heen gehaald zoals me vertelt werd.. ze loopt er gewoon om zomaar te zeggen dwars doorheen..
snapt iemand dit ? en hoe ik het kan voorkomen ?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:07

dit was voor de TS bedoeld

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 02:43

Die van mij doet het ook als ik even niet oplet . Het kan zijn dat ze er dan niet zón zin in hebben maar ik denk dat het ook een beetje het join-up effect is. Jij bent de leider en als je even een te ontspannen houding laat zien staan ze voor je neus. Ik moet altijd wel een beetje lachen als mijn muts weer bij me wil komen staan als ik bijvoorbeeld even op mijn horloge gekeken heb. En als ik mijn lichaamshouding weer verander en ze weg stuur kan ze heel boos worden. Ach gut

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:24

Bij mij lag het vooral aan mijn houding. Mijn verzorgpaard was behoorlijk dominant en die voelt het ook aan als ik niet stevig in mijn schoenen sta... Ik moest hem laten merken dat ik de baas was en vooral niet hem zijn zin geven.... Als hij voor mij ging staan deed ik zijn halster om (ik longeer altijd los zonder longeerlijnen e.d.) met halstertouw en ging ik rondjes lopen dat hij het idee kreeg van o nu moet ik als nog lopen...

Nu (twee maanden later) hoef ik alleen maar naar de hoefslag te wijzen en hij weet al genoeg.... En als hij naar binnen komt hoef ik vaak alleen maar ff beetje kwaad te kijken en soms nog 'naar de hoefslag' te zeggen en hij gaat al...

Ik heb gelukkig ook heel veel hulp van de eigenaar gehad... Maar uiteindelijk moest ik hem zelf de baas worden... Het was voor mij dus vooral van belang dat ik overtuigd was van mezelf en geen zwakte moest tonen Tong uitsteken Want dat merkte hij gelijk en dan kwam die naar binnen...