Overgang draf-stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piera

Overgang draf-stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 15:59

Mijn paard van 3.5 heeft heel erg veel moeite met de overgang van draf naar stap als ik aan het longeren ben. De andere overgangen gaan eigenlijk heel erg goed, binnen 1 a 2 sec voert hij ze uit, maar de overgang draf-stap wil maar niet lukken, het duurt eigenlijk altijd een heel rondje voordat hij stapt, met een beetje geluk een half rondje.. Hij weet dondersgoed wat ik van hem vraag want hij gaat wel langzamer draven maar volgens mij heeft hij dan gewoon geen zin, hij gaat liever hard.

Ik wil hem niet te vaak en te lang longeren ivm zijn leeftijd. Ik longeer hem nu hooguit 3x per week (meestal 2), maximaal 20 minuten. Hoe kan ik oefenen op die overgang zonder hem ermee te vervelen of vaker/langer te gaan longeren?

Alvast bedankt voor je reactie Lachen

Piera

Re: Overgang draf-stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 10:12

Niemand die hier een goede tip voor heeft?

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:14

veel oefenen Haha!

Annemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:17

Gewoon velen keren achter elkaar doen.
Stap en draf. Dan meteen, zodra hij/zij eventjes draaft weer stappen. Als hij/zij dat goed doet; prijzen!
En dan wat langer laten stappen, en weer héél eventjes draven. Zo leert hij/zij dat het ook nodig is om te stappen enzo.
Succes ermee!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:55

Steeds hetzelfde commando geven en goed op de lichaamstaal en zweephouding letten.
En uiteraard belonen als hij dan toch die overgang maakt!

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 19:27

Oefenen, dat doe ik al best veel. Ik heb alleen het gevoel dat hij het snel saai gaat vinden. De eerste paar keer gaat dan nog wel, maar na 4x luistert hij echt voor geen meter meer..

Belonen doe ik al genoeg, zo uitbundig alsof hij de Olympische Spelen heeft gewonnen als hij die overgang maakt Knipoog

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:05

Hee,
Ik heb het zelfde probleem met mijn paard.
Wat ik er aan gedaan heb is: wanneer ik haar het commando geef, de zweep voor haar neus, maar aangezien die niet zo lang is, hem zo houden dat hij beetje vóór haar is, en zelf een stukje naar voren stappen zo dat je haar een beetje de pas afsnijd maar niet helemaal natuurlijk;)

Nou ik hoop dat je het snapt, anders mag je me ook wel PB-en hoor:) Dan kan ik het je wat beter uitleggen

Succes!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 05:18

Je vraagt stap en dan behoort het paard te gaan stappen, doet het paard dat niet, activeren, zet hem maar in een flinke draf en het liefst net zolang totdat hij uit zichzelf wil gaan stappen, dan doe je nog een ronde en dan vraag je weer stap. Waarschijnlijk gaat het paard dan meteen in stap.
Door het activeren zet je het paard scherper aan de hulpen, want daar schort het aan..
Na een paar keer zal het dier wel denken van, laat ik maar gaan stapen, anders moet ik zo hard aan het werk..

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:37

Jeskim schreef:
Je vraagt stap en dan behoort het paard te gaan stappen, doet het paard dat niet, activeren, zet hem maar in een flinke draf en het liefst net zolang totdat hij uit zichzelf wil gaan stappen, dan doe je nog een ronde en dan vraag je weer stap. Waarschijnlijk gaat het paard dan meteen in stap.
Door het activeren zet je het paard scherper aan de hulpen, want daar schort het aan..
Na een paar keer zal het dier wel denken van, laat ik maar gaan stapen, anders moet ik zo hard aan het werk..

Klopt helemaal dat werkt vaak het beste vooral bij paarden die hard willen laat ze dan idd maar NOG harder lopen
Werkt echt deed het ook zo was binnen de kortste keren over Knipoog

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 12:46

Jeskim schreef:

Oke, dat is wel een goede tip denk ik. Ik ben alleen bang dat mijn paard dan snel in de stress raakt, hij is nogal fijngevoelig en ik heb met heel veel moeite ontspanning weten te creeeren tijdens het longeren. Zou dit niet een probleem worden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:34

Weet je zeker dat het moeite is? Neemt ie je gewoon niet in de maling. Die van mij heeft er ook een handje van. Draf en galop in 1x en van uit galop naar draf maar al te graag, maar stappen neemt ze me gewoon in de maling. Ga anders een voor 'm staan als hij het weer doet. Loop naar de kant waarhij heen gaat en blokkeer hem met jezelf of evt. met de zweep. En als hij dan stilstaat zeg je stap en beloon je hem.

Beide methodes zullen even volharding nodig hebben, dus niet gelijk panieken als het niet gelijk gaat.

cantecleer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:47

Hoe gaat het aan de hand? Tijdens wandelen, gaat het dan wel goed? Anders zou je het evt aan de hand op rechtte stukken kunnen oefenene.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 13:40

Tijdens het wandelen gaat het prima, maar dara hoef ik geen commando voor te geven Vork hij gaat draven als ik ga rennen en als ik stop, stopt hij ook..
Misschien moet ik daar maar eens wat commando's aan gaan koppelen, eventueel met clicker, dat is op zich wel een goed idee.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 04:09

Clickers ben ik absoluut niet weg van.. Telkens die beloning, ik zie er weinig goeds in.
Ik bedoel ook zeker niet dat je het paard in de stress jaagt, maar puur iets harder aan het werk zetten, net zolang tot hij uit zichzelf wil stappen, dan doe je nog een rondje en dan zal de overgang volgens mij goed gaan..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:53

Dit merk ik dus ook bij veel paarden, om te voorkomen dat ze er nóg minder op gaan reageren laat ik ze eerst altijd een hele tijd achter elkaar doordraven in het begin, zodat hun energie er een beetje uit is en uiteindelijk, vaak zie je dat wel, dat ze een beetje moe worden en later dan geef je de commando's aan voor stap, hier heb ik goede ervaringen mee want doordat ze dus moe worden, hebben ze wel zin om te stappen. Daarna ga ik wel bezig met afwisselingen (in tempo).

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:01

Ik heb geleerd met verschillende toonhoogtes in stem te werken. 1 lettergreep hoog eindigen is vooruit (STAP) 2 lettergrepen laag eindigen met je stem is zachter (staaaaa-peeeen) Beetje lastig uitleggen zo zonder geluid, maar ik hoop dat je het snapt. Bij mijn shetlander werkt het perfect.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:32

Dat wou ik net zeggen, let op de hoogte van je stem. Naar stap, met een hele laaaage stem. Haha!
En de zweephouding, hou hem naar de grond, in de richting voor zijn hoofd. dus onder je lijn door.
Succes!

Marlyn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:34

Dat van dat doordraven is idd een goede zeg, nog nooit aangedacht. 'mijn' paard deed het ook, maar ik zorgde er ook voor dat hij voor zijn gevoel geblokkeerd werd. En HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL veel overgangen maken Haha!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:40

Dat door laten draven is natuurlijk een goede oplossing, maar we hebben het wel over een 3,5 jarige, als die fris is ben je zo een half uur aan het longeren omdat ie niet gehoorzaamd.

De stemhulp die is uitgelegt is zeker een goede tip. Maar wat ik ook altijd doe is lichaamstaal gebruiken. Een beetje hetzelfde als mensen doen met een join-up zeg maar. Mijn buiten schouder is een drijvende schouder dus bij het commando voorwaards drijf ik met mijn buitenschouder mee. In de richting van het paard, voorwaards. Moet ie terugkomen komt mijn binnenschouder naar het paard toe, afremmend zeg maar. Samen met de stem commando. Ik heb een paard van 7 jaar, dus als ie me volkomen loopt te negeren, 'jaag' ik em idd voorwaards met stem en schouder.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:00

Ludora schreef:
Dat door laten draven is natuurlijk een goede oplossing, maar we hebben het wel over een 3,5 jarige, als die fris is ben je zo een half uur aan het longeren omdat ie niet gehoorzaamd.

De stemhulp die is uitgelegt is zeker een goede tip. Maar wat ik ook altijd doe is lichaamstaal gebruiken. Een beetje hetzelfde als mensen doen met een join-up zeg maar. Mijn buiten schouder is een drijvende schouder dus bij het commando voorwaards drijf ik met mijn buitenschouder mee. In de richting van het paard, voorwaards. Moet ie terugkomen komt mijn binnenschouder naar het paard toe, afremmend zeg maar. Samen met de stem commando. Ik heb een paard van 7 jaar, dus als ie me volkomen loopt te negeren, 'jaag' ik em idd voorwaards met stem en schouder.

Daar heb je zeker een goed punt, ik heb dat eerlijk gezegd ook nog nooit geprobeerd. Ik vind longeren een redelijk zware belasting en wil het daarom ook niet te vaak doen.

Werken met lichaamstaal is zeker een hele goede, daar ben ik al mee bezig. Het gaat sowieso steeds beter, met lage stem Azukar, STAAAAPPEEEEN zeggen, komt al steeds beter over.

We komen er wel Lachen

Paardjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:42

Mijn paard heeft het zelfde maar hij komt ook vaak naar binnen to wat moet ik daar aan doen??

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:47

eerst een kleinere cirkel maken en hem daarin terug vragen.. dan moet hij wel stopppen.. dan de cirkel steeds weer groter maken en van uit daar proberen..
lukt dat niet. dan weer klein en vanuit daar.. telkens blijven proberen.
en ook van stap in 1 keer door na de galop. zo ontwikkeld die beter in zijn achterhand en zal die ook sterker worden voor het afremmen..
balkjes draven kan ook in een longeercirkel..
doe alles niet te lang, zorg voor veel afwisseling, maar blijf niet te lang door gaan. Het is een jong paard, moet nog versterken in zijn lichaam en de volgende keer beter moet je dan maar denken.. verwacht niet te veel van de jongen paarden. wees consequent maar eerlijk. luister na je paard..
Laat hem niet doordraven als jij wil stappen.. maar soms gaat het niet zo snel als jij wilt. dit kan dan komen doordat ie nog aant groeien is en misschien groeipijn heeft. Ze worden vaak wat scheef op momenten dat ze groeien. de ene keer zal t ene makkelijk gaan en het kan maar zo zijn dat ie volgende maand. van draf naar stap wel doet maar van galop naar draf niet meer. of alleen op de linkerhand wel of juist op de rechterhand..
succes

Raf1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:47

Alles wat ik wilde zeggen staat er eigenlijk al, alleen wilde ik verwittigen HOE je beloont, niet met een snoepje naar binnen lokken, want dat krijg je dus bovenstaand probleem! Onze vorige deed dat ook en is moeilijk af te leren... Ik ben gewoon heel boos geworden: in paardentaal: gillen en stampen met je voeten en armen hoekig openzetten...

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:02

Ik had laatst een 4 jarig strebertje aan de longe. Die wilde niet stappen voor de wagen. Ik heb haar aan de longe gedaan en ben zelf heel kalm begonnen, even aan de hand stappen. Daarna begon ze al vrij snel te draven.. Ik heb haar even zo gelaten, ze mocht geen vaart minderen, stevig doordraven, maar de lol was er snel vanaf.. Toen ze wat begon te minderen even lekker door laten draven, daarna heel rustig Hohooo gezegd, van hoog naar laag en na een ronde ging ze in stap. Af en toe verviel ze ineens weer in draf soms zelf weer in draf gezet, dan weer laten lopen totdat ik het gevoel kreeg dat ze het zat was en toen naar stap gevraagd, en dat deed ze wer, niet altijd de eerste ronde, maar het lukte..
Later liet ze een heerlijk ontspannen en ruime stap zien en er ook nog bij briezen.. Ik was blij!!

Ze kwam trouwens ook een keer naar binnen gelopen. Ik heb heel rustig de longe opgenomen en even met haar aan de hand gestapt en haar zo weer terug gezet.. Ik wilde in eerste instantie naar de zweep grijpen, moet ik eerlijk bekennen, maar toen besefte ik dat dat meer kwaad dan goed zou doen, je moet het een beetje aanvoelen. Als ik de zweep had gebruikt op dat moment was ze waarschijnlijk weer veel gaan draven..

melho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:43

ik laat mijn pony die daar dus ook vervelent in is gewoon ff tevig doordraven en dan wordt ze idd snel moe en dan gaat ze gewoon in stap