Vrijheidsdressuur zonder voedselbeloning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlous

Vrijheidsdressuur zonder voedselbeloning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 19:50

Ik wil heel graag vrijheidsdressuur doen met m'n pony. Maar ben een beetje tegen voedselbeloning. Zijn hier mensen met ervaring met vrijheidsdressuur zonder voedsel?
Dus alleen belonen door middel van 'rust' , stem, en aaien.
Ben wel benieuwd of het op deze manier ook kan..

Amable

Re: Vrijheidsdressuur zonder voedselbeloning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:52

Waarom ben je tegen voedselbeloning?

dieselmilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:05

ik ben ook tegen voedselbeloning omdat ze dan gaan schooien en als je een x geen snoepje bij je heb doen ze het niet. maar met snoepjes gaat het wel veeel sneller.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:23

Jauke schooit niet en ook als ik geen snoepjes bij heb doet hij gewoon zijn oefeningen. Dus dat gaat niet op, behalve uiteraard als je op de verkeerde manier traint en je paard leert dat schooien loont.

Adala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:06

Als je je paard leert dat als hij bedelt gewoon niks krijgt en alleen iets krijgt na bv. een clickersignaal is dat schooien zo afgelopen. Het is ook niet steeds nodig om voedselbeloningen te geven, dit is handig vooral in de aanleer fase, kan je paard eenmaal wat je hem wil leren kan je de voedsel beloningen afbouwen en hem gewoon een aai geven of belonen met de stem, daar doen de meeste paarden evenveel hun best voor.

Ynto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:46

Denk dat je het juist moet leren met voedsel.
Later als de pony het commando goed beheerd, kan je het afbouwen.
Dan moet hij bijv. 3x de oefening doen voor dat hij iets krijgt.

Dus afbouwen.

martho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:53

Ik denk ook het belonen met voedsel een goed begin is en dat het dan afgebouwd kan worden. Denk alleen niet dat het werken met voedselbeloning in plaats van het gewone voedsel moet komen. Ik vind dat je je paard dan zijn basisbehoefte afneemt. Hij doet dan zijn kunstjes niet omdat hij het leuk vind en het graag wil, maar omdat hij honger heeft en dat vind ik dan nog steeds dwang.
Belonen door middel van een snoepje lijkt mij geen probleem.

Soms bedelt mijn paard ook om een snoepje maar als ik dan de tweede dag weer geen snoepje bij me heb, bedelt hij de derde dag niet meer. Dus ook dat went weer en een aai vind hij net zo prettig.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:43

Ik heb het Saartje ook geleerd met snoepjes.
Dan is ze eerder geneigd de oefening super uit te voeren omdat er een beloning tegenover staat Lachen

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:13

ja, waarom geen snoepjes? ik pak wel altijd iets dat je in kleine stukjes kunt delen. bv. appel, mandarijn, brood, wortel,... maar dan doet ie wel 2 keer zo hard zijn best. want hij weet niet goed doen betekend geen snoepje. in het begin kan ie wat happerig zijn. gewoon negeren!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:58

Ik heb zelf (o.a.) een shetlander hengstje getraint (die van nature al bijterig zijn) en heb met hem een experiment met een target-training gedaan. Je leert hem aan dat het aanraken van het target goed is, en daarvoor beloont wordt (wel met snoep, het handigste is het als hij de clicker kent voor de beste bevestiging) Op een gegeven moment gaat je pony het target met een leuke ervaring verbinden en wil hij het target aanraken. Nu kun je het target gebruiken bij het leren knielen en liggen etc. ipv. snoep. Ik gebruikte daarnaast altijd stembeloning (of clicker) als bevestiging. Soms gevolgd door een snoepje voor de lekkerheid. (Mensen vinden vaak dat na een clicker altijd snoep moet volgen, maar daar ben ik het niet mee eens.)

De pony snapte hoe het target werkte na ongeveer 2x 20 minuutjes trainen (slim dat ie is Knipoog)

Daarna kreeg hij per training niet meer dan 2-3x snoep. Vaak ook helemaal niet.

Deze methode heeft géén negatieve gevolgen op werklust en snelheid van leren.

Het is dus wel belangrijk dat je een goede band hebt met je pony en dat hij voor jóú wil werken, en niet voor het snoep!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:22

mijn paarden komen nooit achter snoepjes schooien,
bij het aanleren is het gemakkelijker met eten.
nu ze alles kunnen is dit niet meer nodig, het is voor hen een oefening zoals bv aanspringen in galop.

Stefanootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:01

Amable schreef:
Jauke schooit niet en ook als ik geen snoepjes bij heb doet hij gewoon zijn oefeningen. Dus dat gaat niet op, behalve uiteraard als je op de verkeerde manier traint en je paard leert dat schooien loont.

Afgod

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:18

Het gaat mijn nog niet eens om het schooien, maar ik vind gewoon dat een paard moet werken voor jou, en niet voor de beloning, en dat vind ik een doel van VD op zich.

Stefanootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:29

Die beloning hoort er toch gewoon bij als ze het eenmaal snappen kan het best zonder beloning! Na het rijden krijgt mijn paard als ik er nog op zit ook een beloning. Mijn oude pony kreeg met aanleren na elke goede poging tot een beloning totdat ze het goed kende!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:55

MLoeser schreef:
Het gaat mijn nog niet eens om het schooien, maar ik vind gewoon dat een paard moet werken voor jou, en niet voor de beloning, en dat vind ik een doel van VD op zich.

eum, ik ga hier niet helemaal mee akkoord.
in het leerproces vind ik het handig dat je je paardje aantoont dat het goed is en dat je dat bedoelde en met die beloning maak je hem dat duidelijk.
het is niet zomaar geven, ze moeten er iets voor doen omdat te krijgen.
in het wild ligt het eten ook niet zomaar te rapen..

en nu dat ze alles kunnen gebruik ik ook geen eten meer,
omdat ze alles kennen nu, als ik op zippo zijn linkerbeen onderaan tik dan weet hij dat hij compliment moet uitvoeren, als ik rechts onderaan tik zal hij liggen, tik ik bovenaan dan doet hij spaanse pas, tik ik op zijn hals dan steigert hij, etc en voor al die dingen heb ik nu geen eten meer nodig hoor.
het is nu een comando als om het even wat voor een comando
het is gewoon handig om aan te leren, en zeg zelf toch leuk om een beloning te geven als ze iets goed doen voor je?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:43

Ik vind het zo vreemd dat het paard perse alles gewoon voor jou moet doen. Jij werkt toch ook niet omdat je baas zo aardig is? Je werkt omdat je geld krijgt. Je paard werkt omdat hij niet anders kan of omdat het loont, niet voor jou. Als jij er met zadel en hoofdstel op gaat zitten kan hij weinig anders dan meewerken, werkt hij tegen dan komt dat terug in de vorm van druk werkt hij mee is er rust. Met VD krijgt het paard de keuze om mee te werken, en dus moet je het leuk maken. En door hem iets te geven als hij meewerkt wordt het echtg leuk en zal hij dus echt zijn best voor je gaan doen. En idd, tzt kan je het belonen af bouwen, hoewel ik nog altijd met voedsel beloningen werk, het is gewoon leuker voor je paard om te werken als er iets tegenover staat!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:25

Ik beloon ook wel, zeker wel, veel positieve besestiging, maar niet in de vorm van voedsel. Daar heb ik zo mijn reden voor. Maar om die nu op te gaan schrijven (is +/- 1 A4).... En daar gaat dit topic niet over. Het gaat over alternatieve manieren van belonen, wat ik dus ook doe met (sommige) pony's. Ik vertel haar alleen hoe ik het doe. Ik ben ook niet absoluut tegen voedselbeloning, maar als het anders kan ben ik zeker bereid die methode toe te passen.

Ik heb goede ervaringen met target, maar ik heb 3 pony's ook gewoon met voedsel beloont. Dat ging ook goed hoor.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:52

Prima Lachen in je eerste post gaf je een andere indruk, maar deze maakt het voor mij duidelijk wat je bedoelt Lachen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:27

oke Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:20

Ik werk ook zonder voedselbeloning, en dat gaat prima. Het gaat iets trager misschien maar het werkt. Je moet wel een paardje hebben dat je stembeloning apprecieert en daar 'genoegen mee neemt' zeg maar.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:26

Amable schreef:
Ik vind het zo vreemd dat het paard perse alles gewoon voor jou moet doen. Jij werkt toch ook niet omdat je baas zo aardig is? Je werkt omdat je geld krijgt. Je paard werkt omdat hij niet anders kan of omdat het loont, niet voor jou. Als jij er met zadel en hoofdstel op gaat zitten kan hij weinig anders dan meewerken, werkt hij tegen dan komt dat terug in de vorm van druk werkt hij mee is er rust. Met VD krijgt het paard de keuze om mee te werken, en dus moet je het leuk maken. En door hem iets te geven als hij meewerkt wordt het echtg leuk en zal hij dus echt zijn best voor je gaan doen. En idd, tzt kan je het belonen af bouwen, hoewel ik nog altijd met voedsel beloningen werk, het is gewoon leuker voor je paard om te werken als er iets tegenover staat!

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Mijn paard heeft trailer angst, en ik ben ook begonnen met snoep geven als ze in de trailer durfde. Helemaal verkeerd, het paard vertrouwd de trailer nogsteeds niet. Nu ik met een methode bezig ben waarbij met de stem prijzen 'De' beloning is doet ze het omdat ze mij vertrouwd. En niet omdat ze voedsel wilt.
Misschien heeft dit niet met VD temaken maar bekijk het zo:
Ik vind dat je het paard meer beloont met een tevrede stem dan dat je hem steeds snoep geeft. Een paard HOEFT niets te doen voor voedsel. Hij hoofd bij wijze van spreken alleen zijn hoofd omlaag te doen en hij heeft eten. Van nature doen ze daar dus ook niks voor. Maar voor sociale contacte doen ze veel meer. Paarden willen van nature een leider, Join up doe je toch ook niet met voedsel? Heb je monty robberts ooit met snoep zien belonen? Nee, hij zorgde ervoor dat het paard zich prettig voelde omdat hij een leider had die zich over hem bekommert.

Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat jou mening fout is. Ik hoop alleen dat je hier ook even over nadenkt Knipoog

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:46

Ik vind dat altijd een apart argument, als een paard niets voor eten hoeft te doen, hoe komt het dan dat er paarden in de winter dood gaan van de honger? Paarden moeten juist als er schaarste is heel inventief zijn om aan hun voedsel te komen!

Tja, Monty Robberts is dus ook niet mijn voorbeeld, ik ben geen enorme voorstander van de join-up zoals hij hem gebruikt. Overigens zie je juist heel veel andere trainers weer wel voer geven als beloningsmateriaal.

In je trailerlaad geval, dat is idd een kwestie van focus, niet zozeer belonen. Je leerde je paard idd niet om de trailer te vertrouwen, maar om deze te negeren en de focus op het voer te leggen. Dat is idd niet correct. Waarschijnlijk lokte je haar met het voer en kreeg ze het als ze voorwaarts kwam. Ze moet voorwaarts gaan omdat jij haar vraagt voorwaarts te komen, als ze doet wat je vraagt dan mag je best een snoepje uit je zak toveren om haar te belonen omdat ze deed wat je vroeg.

Voer is een goede motivatie om te zorgen dat het paard het leuk vindt om met je mee te werken. Het is idd niet bedoeld om angsten te overwinnen en vertrouwen te winnen. Ik ben er bijv ook helemaal niet voor om een bang paard continu met voer naar je toe te lokken. Maar het verschil tussen jouw verhaal en werken met voedsel beloning is dus het verschil tussen angsten overwinnen en een dier iets leren.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:25

Een paard kan het toch ook leuk vinden doordat je hem op zijn gemak stelt met je stem en evt aanhalen?
Dit lijkt me trouwens een eindeloze discussie, want beide manieren zorgen ervoor dat het paard het leuk gaat vinden. Maar ik denk dat belonen met voer meer bijwerkingen heeft.
Laten we een voorbeeld nemen van een kind:
Kind maakt een tekening omdat papa dat zo lief vraagt. Als papa haar dan heel dankbaar is en dat laat merken door haar te prijzen. Zal zij natuurlijk heel graag nog een tekening maken omdat zij het prettig vind geprezen te worden. Stel papa geeft haar ook een loly omdat hij de tekening zo mooi vind. Zij heeft dan iets lekkers en papa de tekening. Maar, als papa de volgende x geen loly meer geeft. Krijgt het meisje dan niet het idee dat ze het minder goed deed dan toen ze wel een loly kreeg?
Of vind jij dat dit maar een rare beredenatie is ?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:42

Totdat Papa af en toe wel, en af en toe geen lolly geeft maar ze wel altijd geprezen wordt. Overigens is een kind natuurlijk feitelijk intelligenter dan een dier daarin. En idd, een dier krijgt alleen de click plus de beloning voor de uitzonderlijk goed uitgevoerde oefening. Als het gewoon of zelfs matig is, wordt het dier geprezen. Het is natuurlijk niet zo dat je volledig zonder stem werkt he, je beloont gecombineerd. Waarom krijg je op je werk de ene keer een bonus en de andere keer niet, zie het als werken met het halen van targets Lachen Daar wordt je voor harder werken ook meer beloont.

En uiteraard heeft belonen met voer meer bijwerkingen, wanneer je er niet op de juiste manier mee om gaat. Maar het is ook een grotere motivator, je krijgt meer van je dier gedaan in kortere tijd. Je kan het dier nog duidelijker maken wanneer iets echt goed is. De click is de ultieme beloning. En in het begin krijgt hij deze al voor hele kleine dingetjes, maar tzt wordt hij veel vaker geprezen met de stem en hand en minder vaak beloont met een click + snoep.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:44

ik ozu niet zonder voedselbelonging gaan werken koop een cliker misschien is dat wat

hier wat info kijk op http://www.vrijheidsdressuur.com daar staat info over de clicker