Alvast bedankt! xx
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Ronja schreef:Ik longeer mijn merrie best vaak zonder longeerlijn. Zonder hoofdstel/ halster ook. Het werkt eigenlijk hetzelfde als met longeerlijn; paard loopt gewoon op de cirkel rond je en je geeft stemhulpen. Alleen hebben we soms een meningsverschil over wel of niet de andere hand opgaan
Pensionnetje schreef:Longeren zonder lijn ofwel het werken in de vrijheid vergt wel een aantal basis vaardigheden.
Ten eerste dient je paard 100% aan de stemhulpen te staan. Stap, draf, gallop, halt, en hier en om moet hij minimaal beheersen. Daarnaast moet je een ronde piste hebben. Het paard met hoofdstel, longeersingel en bijzetteugels uitrusten. Natuurlijk moet je ook vaardig zijn in het gebruik van de bijzets. Communicatie gaat door middel van stem, lichaamshouding en meestal 2 slagzwepen.
Hij los zonder iets om, in een gewone 20x40 bak mèt grasjes langs de kanten en zonder zweep. Wel idd heel goed gewend aan de stemhulpen en door lichaamshouding en 'kom maar' / 'blijf daar' de volte vergroten en verkleinen. Ging prima, net zo goed als met lijn. Longeeruitsrusting en ronde bak is dus niet per se nodig, maar dan wel met een paard dat goed op je wil letten. (wij deden dat gewoon voor de fun, verder werd hij gewoon gelongeerd en gereden en werd er ook geen grondwerk oid mee gedaan, mss had hij gewoon niet door dat er geen lijn aan zat
) Pensionnetje schreef:Ten eerste dient je paard 100% aan de stemhulpen te staan. Stap, draf, gallop, halt, en hier en om moet hij minimaal beheersen. Daarnaast moet je een ronde piste hebben. Het paard met hoofdstel, longeersingel en bijzetteugels uitrusten. Natuurlijk moet je ook vaardig zijn in het gebruik van de bijzets. Communicatie gaat door middel van stem, lichaamshouding en meestal 2 slagzwepen.
Cars schreef:![]()
Ik "longeer" zonder halster in een open gebied zonder enige afscheiding,mijn paard krijgt geen stemhulpen en/of bijzetteugels of hulp van longeer zweep.
Enkel een touw....We zijn begonnen met een cursus te nemen bij een Voestpunt en vanuit daar verder gegaan.
Hij stapt draaft,galop,halthouden,achterwaarts(oke dan moet ik nog even aanwijzingen geven),wenden gaat nog niet zoals het moet maar dat gaat komen.
Het is dus maar net wat voor methode je wil gaan gebruiken en wat je doel is.
Flew schreef:Een stuk afzetten, anders gaat het echt niet denk ik.
in hoeken draaien ze snel om..

marlinH schreef:Flew schreef:Een stuk afzetten, anders gaat het echt niet denk ik.
Hier ben ik het mee eens, maar wel rond natuurlijkin hoeken draaien ze snel om..
Pensionnetje schreef:Longeren zonder lijn ofwel het werken in de vrijheid vergt wel een aantal basis vaardigheden.
Ten eerste dient je paard 100% aan de stemhulpen te staan. Stap, draf, gallop, halt, en hier en om moet hij minimaal beheersen. Daarnaast moet je een ronde piste hebben. Het paard met hoofdstel, longeersingel en bijzetteugels uitrusten. Natuurlijk moet je ook vaardig zijn in het gebruik van de bijzets. Communicatie gaat door middel van stem, lichaamshouding en meestal 2 slagzwepen.
Paarden beleren in de vrijheid is een vak apart waar veel fouten mee worden gemaakt waardoor je paard uiteindelijk ipv méér juist minder gehoorzaam wordt. Op de juiste manier toegepast kan je paard werkelijk alles leren!
Succes