Hoelang longeer jij altijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cyn_Sil

Hoelang longeer jij altijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 19:37

Hoi,

Ik heb meedere keren gehoord dat je niet langer dan 30min mag longeren? Is dat waar?

Hoevaak longeren jullie eigenlijk per week of . . .? En hoelang per keer?

Amrah

Re: Hoelang longeer jij altijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:39

kwartiertje misschien 20minuutjes maar niet langer..
meestal 2x per week.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:41

onzin, dat je niet langer als 30 minuten mag longeren, je moet het wel opbouwen en bij jonge paarden zou ik zowiezo maar even longeren, omdat de druk op de benen anders te groot word, maar je kan best 45 minuten tot een uur longeren
Ik longeer mijn paard die een goede conditie heeft 1 a 2 keer per week, bijgezet en dan ongeveer een uur, als hij erg druk is longeer ik een kwartiertje voor het rijden.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:05

meestal een half uur tot een uur en dat scheelt per week en aan het weer hoevaak ik dat doe meestal 4x per week. Longeer ze ook weleens een uur of anderhalf hoor. of ze nu rijden of longeren werken moeten ze toch wel. Je moet alleen wel lekker veel wisselen van kant enzo.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:08

Ik longeer mn verzorgpaard 1 keer per week met bijzet, en dan 20-25 minuten en de eigenaresse longeert haar ook 1 keer in de week los, en dan 25-30 minuten. Ik ben er zelf heel voorzichtig mee, ik zou nooit langer dan een half uur longeren, vind ik veel te lang belasting aan 1 kant of je moet constant omdraaien (en met bijzet eraan vind ik dat niet handig). Daarnaast heb ik haar na 20 minuten aan de bijzet echt wel lekker lopen, dus langer vind ik ook niet nodig.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:12

de mijne zitten niet aan bijzet en om de 10 min wissel ik van kant. Ik heb geen ander oplossing aangezien ik men en er niet op kan zij zijn 1,20 en ik 1,87 Knipoog dus longeren met dubbele longe wel te verstaan is een oplossing voor mij. En zoals ik al zij verschilt dit per week hoevaak ik met de kar wegkan en ook aan het weer. De tijd verschilt ook vaak als ik vind dat ze genoeg hebben gewerkt stop ik ermee. meestal komt het op een half uur maar kan ook weleens gebeuren dat het wat langer word Tong uitsteken

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:17

Ikl let eerlijk gezegt helemaal niet op tijd, ligt denk ik zo aan de 30-60 min eerst zonder iets stappen 2 kanten indraven 2 kanten, dan bijzet 2 keer van hand veranderen en op het eind weer niks laten uitdraven en lekker stappen buiten meestal.. Dus ik verander veel van hand verder merk ik zelf wel wanneer we voldaan zijn Lachen

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:26

sjorsie schreef:
onzin, dat je niet langer als 30 minuten mag longeren, je moet het wel opbouwen en bij jonge paarden zou ik zowiezo maar even longeren, omdat de druk op de benen anders te groot word, maar je kan best 45 minuten tot een uur longeren
Ik longeer mijn paard die een goede conditie heeft 1 a 2 keer per week, bijgezet en dan ongeveer een uur, als hij erg druk is longeer ik een kwartiertje voor het rijden.

Jesus dat vind ik wel erg lang.. Moet je paard dan een uur met zijn kop naar beneden lopen? Bloos!

Ik longeer 20-25 minuten.. 2 keer in de maand ofzo bijgezet.. 1 keer per week kwartiertje aan een halster

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:32

Probeer niet langer dan een half uur te longeren maar soms wordt dat langer. Ik longeer met dubbele lijnen, daarmee richt ik hem recht. Ben dus niet met bijzet oid aan de gang.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:35

hej
Ik longeer een half uur met bijzetteugels. Dit doe ik ong. 1x per week.
@chanora...met rijden loopt je paard toch ook aan de teugel en dan rijd je soms tog ook een uur?? wrm dan niet met longeren?

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:37

Ik vind dat toch anders, ik rijd bijna nooit een uur en als ik een uur rijd krijgt die tussen door lange teugel..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:43

IK rijd ongeveer 4 dagen in de week op de kwpner merrie Kevita.
Kevita heeft heel erg last van 'angst-aanvallen'.
Ze is al 7 jaar niet meer o.h.z geweest omdat ze zo paniekerig is. De rest durfde er niet meer op te rijden.
Ik rijd er nu op na 7 jaar niet meer bereden te zijn geweest.
Als zij schrikt (en ze schrikt áltijd Knipoog ) springt ze gelijk 3 meter opzij, of ze gaat ervandoor in een ongecontroleerde galop.
Bokken, met de achterhand wegzakken en naar alle kanten toevliegen, als je met je handen aan de teugels komt staat ze stijl op haar achterbenen (wat ik wel eens heb meegemaakt Nagelbijten / Gniffelen )

Voor het rijden longeer k haar áltijd. Zowiezo dat ze de gehele bak kan zien en dan rennen en gek kan doen dat ze het bij mij niet meer doet Knipoog

In het begin longeerde ik haar 10 minuten en zat ik er 10 minuten op (ongeveer Knipoog ) om alles op te bouwen.
We hebben een periode gehad dat het héél erg slecht ging dus longeerde ik haar 30 minuten en reed ik er 15 minuten op.

Nu heb ik het longeren afgebouw naar 15 minuten en het rijden opgebouwd naar 30 minuten.

Het longeren zal ik nog altijd doen voor de veiligheid van zowel mens als paard Lachen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:47

Een dik halfuur, maar dan niet heel veel galop en tussendoor veel stappen. Vind het anders te veel belasting, omdat ze constant in een bocht lopen. Is niet goed voor de benen, lijkt mij. Een uur vind ik dus echt te lang, maar een half uur heb je toch zeker wel nodig om je paard op te warmen en aan het werk te zetten.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:49

myn paard staat altijd iin een super grote wei dus voor het rijden longeer ik hem nooit, omdat hij dan niet te druk is ofzo ( energie al kwijt kon ) meestal longeer ik zo'n 2 keer in de week en dan een half uur, veel stappen, beetje draven en beetje galoperen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:54

Meestal niet langer dan een half uurtje. Maar het kan heus wel eens voorkomen dat ik net even iets extra's wil doen, dus meer tijd nodig heb. Tussendoor las ik altijd wel stap pauzes in en ik longeer in een grote bak, dus mijn paard krijgt ook vaak de gelegenheid zich weer even recht te richten.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:55

als ze in goede conditie zijn...dan stap ik 10 min in aan de hand over de laan bij ons....daarna zo`n 30 of 20 minuutjes longeren en dan weer lekker een goede 10 min uitstappen! op de laan...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:58

ik longeer denk ongeveer een half uurtje... gewoon eerst even rustig op de ene hand stappen en rustig draven... andere hand draven en galop en als ze gewoon lekker loopt stop ik eerder als dat ze niet lekker loopt Haha!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:06

Ik longeer 20-30 min, iig niet langer. Ik denk idd ook dat het niet goed is voor een paard, veel te veel van hetzelfde. Zoveel rondjes lopen is een veel zwaardere belasting dan in een bak waar verschillende figuren en rechte lijnen worden gereden.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:07

maar stappen jullie aan de longeerlijn allemaal in of aan de hand??? ik echt ALTIJD aan de hand...en uitstappen ook!

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:09

Half uur longeren, uitstappen aan de hand.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:10

Ik longeer mijn vz 3 jarige 2x per week, aan de pessoa of met de dubbele longe (beide ingesteld op ontspanning) en dan ongeveer 20 minuutjes per keer.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:13

Ik longeer eenmaal per week 20-30 min, de ene keer met balken, dan weer aan dubbele longe.. en soms ook gewoon even rondslingeren Lachen
Na het longeren doe ik aan de hand buiten uitstappen, ongeveer 30 min.

Cyn_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 19:49

Bij mijn vorige stal waar ik stond daar stond iemand die haar paard soms wel 1.30 uur longeerde dat was echt te lang gewoon en zielig

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 19:55

ik longeer mijn paard minstens 1x per week soms 2x.
altijd met pessoateugel eraan, hij is meestal een 30-tal mintuen aan het werk.
langer vind ik ook wel heel belastend, longeren is ten slotte wel vermoeiender dan rijden.(hebben ze mij toch gezegd)
af en toe leg ik ook wel balkjes maar dat is niet zo vaak.
oja, instappen doe ik gewoon aan de longe, maar dan staat mijn pessoa nog niet op maat, en uitstappen meestal de pessoa uit en aan de hand naar buiten als het weer dat toelaat natuurlijk, anders gewoon in de piste.

greetz

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 19:59

Meestal twintig minuten ongeveer.
En dan 1 of 2 keer in de week.
Maar dan heb ik het over een shetlander die verder geen beweging krijgt behalve in de wei staan Tong uitsteken