3-jarige longeren, lukt niet!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wartertje

3-jarige longeren, lukt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:14

Bij mijn verzorgpaarden staat ook nog een friese merrie van nu 3 jaar oud. Ze heeft bijna een jaar lang bloedwormen gehad en is nu een 4-tal maandjes helemaal gezond. Ze heeft dus met de bloedwormen nooit echt 'veulen' kunnen zijn en dus laten we haar nog tot volgende zomer op weide staat zodat ze echt mag genieten. Ze is dus nog niet onder het zadel. Nu beginnen we stilletjes aan met het klaarstomen van haar. Ze heeft totaal geen conditie. Als ze op weide staat kan ze bokken en galloperen. Maar aan de longe niet. Het interesseert haar gewoonweg helemaal niets. Ze komt ook constant naar het midden. Op zweep reageert ze niet, op de longeerlijn zelf reageert ze ook niet. Ze reageert gewoon op niets. Ze draaft bijna nooit omdat we haar gewoon niet vooruit krijgen. Als iemand met haar meeloopt luk het ook niet. Ze is gewoon niet vooruit te krijgen. Nu hebben we het laatst een stukje afgezet en zijn we achter haar gaan 'jagen'. Maar ze reageerde hier gewoon helemaal niet op. Iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen? We zitten echt met onze handen in het haar nu.

Gr!

K_im

Re: 3-jarige longeren, lukt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:17

Kun je niet eerst gewoon stukjes stappen of stapt ze ook niet.. Ik bedoel gewoon rondjes in de bak stappen en als ze dat eenmaal doet een stapje verder. Dus stukjes draf aan het handje. Als ze dat allemaal doet dan aan de longe en met iemand ernaast stappen, daarna draven... En zo verder..

Of denk je dat dat ook niet gaat lukken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:17

Heb je weleens het loswerken geprobeerd (Emiel Voest methode)?
Wat je ook kan proberen is een ander paard in de longeerring erbij doen (wel los natuurlijk!!) en daar mee los te werken, dan zal het jongere paard dit meedoen en er ook van leren...

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:20

ik heb een shet ook moeten introduceren en de eerste keer was het een ramp, ging altijd max 1m van mij af rondstappen. toen hebben we der een zweep bijgehaald, haalde nix uit. wnr we hem eventjes (paar dagen) op stal hadden gelaten, had die plots wel veel zin om ver en hard te lopen. helaas voor hem kon hij niet verder dan de cirkel. toen hij eerst zo snel ging lopen heb ik ook steeds de gang luidop gezegd, zodat hij begreep wat en hoe. nu luistert hij toch wel goed.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:54

K_im schreef:
Kun je niet eerst gewoon stukjes stappen of stapt ze ook niet.. Ik bedoel gewoon rondjes in de bak stappen en als ze dat eenmaal doet een stapje verder. Dus stukjes draf aan het handje. Als ze dat allemaal doet dan aan de longe en met iemand ernaast stappen, daarna draven... En zo verder..

Of denk je dat dat ook niet gaat lukken.

Stappen doet ze zonder probleem. Maar draven wil ook zo als jij zegt echt niet lukken.

laetitia schreef:
Heb je weleens het loswerken geprobeerd (Emiel Voest methode)?
Wat je ook kan proberen is een ander paard in de longeerring erbij doen (wel los natuurlijk!!) en daar mee los te werken, dan zal het jongere paard dit meedoen en er ook van leren...

Kan je dat loswerken een beetje uitleggen? En dat van een ander paard gaan we zeker eens proberen, bedankt!
Rhinoooow schreef:
ik heb een shet ook moeten introduceren en de eerste keer was het een ramp, ging altijd max 1m van mij af rondstappen. toen hebben we der een zweep bijgehaald, haalde nix uit. wnr we hem eventjes (paar dagen) op stal hadden gelaten, had die plots wel veel zin om ver en hard te lopen. helaas voor hem kon hij niet verder dan de cirkel. toen hij eerst zo snel ging lopen heb ik ook steeds de gang luidop gezegd, zodat hij begreep wat en hoe. nu luistert hij toch wel goed.

Ze kan niet op stal, dus dit gaat niet Knipoog

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:58

Rhinoooow schreef:

Lees ik het nu goed, of interpreteer ik het verkeerd? : gewoon op stal laten staan zonder iets te doen?
Ja dan wil ie vast wel rennen daarna..

Je zou het idd ook met een weide genootje kunnen proberen en dan los gaan longeren.
Maar ik heb het eerlijk gezegt nooit gezien dat een paard het gewoon niet wilde, ja misschien een beetje niet willen maar dat was op te lossen met een tikje met de longeerzweep. Ik zeg niet dat het niet kan hoor Knipoog Maar ik zou verder geen oplossing weten.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 22:10

Dat dachten wij ook, we snapten er niets van! Er moest toch wel 1 manier zijn om der aan het lopen te krijgen. Maar het lukte gewoon telkens niet. Maar als ik het paard laat meelopen (ik laat mijn friese ruin dan meelopen) hoe moet ik het dan terug afbouwen? Want de ruin kan niet zijn hele leven blijven meelopen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:56

Wartertje schreef:
Op zweep reageert ze niet

Heeft ze al eens een tik gehad met die zweep? Doorgaans snappen paarden pas dat ze respect horen te hebben voor een zweep nadat ze er mee in aanraking zijn geweest. Eerder leggen ze vaak die link nog niet zo goed.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 12:36

CCCCorine schreef:
Wartertje schreef:
Op zweep reageert ze niet

Heeft ze al eens een tik gehad met die zweep? Doorgaans snappen paarden pas dat ze respect horen te hebben voor een zweep nadat ze er mee in aanraking zijn geweest. Eerder leggen ze vaak die link nog niet zo goed.

Al vaker. Maar ze reageert niet. Ze zet misschien een stapje vooruit. En om nu echt door te gaan slaan, nee dat doe ik niet Dus ik weet het ook niet meer. In omgang is ze superbraaf maar met longeren wil ze gewoon écht niet.

Edit; typfout
Laatst bijgewerkt door Wartertje op 15-07-07 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 12:40

Heb je wel een goede longeercirkel, zodat ze wat steun heeft aan de omheining?
Met dubbele longe longeren kan ook goed werken, maar dan moet je het wel eerst zelf leren.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 12:49

Ik ken ook niemand die aan dubbele longe doet. En de longeercirkel is ongeveer 7 bij 8m. Maar wij rennen meer rond as het paard zelf. We zijn na een 5 minuutjes longeren gewoonweg op. We hebben ook al geprobeert dat als ze dan eindelijk rondjes draaft ze na 2 rondjes al mag stoppen en dan beloond word tot in de hemel. Maar de keer daarna doet ze dan gewoon helemaal niets meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:11

Wartertje schreef:
CCCCorine schreef:

Al vaker. Maar ze reageert niet. Ze zet misschien een stapje vooruit. En om nu echt door te gaan slaan, nee dat doe ik niet Dus ik weet het ook niet meer.

Dat stapje vooruit is in ieder geval al veel beter dan niets. Wat je kunt doen is een standaard 'stappenplan' maken wat betreft zweepgebruik. Bijvoorbeeld:

1) zweep wat omhoog houden

bij reactie --> braaf!
geen reactie, naar stap 2

2) zwiep met zweep in richting van paard zonder het te raken

bij reactie --> braaf!
geen reactie, naar stap 3

3) geef hem een tik met longeerzweep

bij reactie --> braaf!
geen reactie, naar stap 4

4) geef hem een tik zo hard als je hem maar kunt raken met longeerzweep

bij reactie --> braaf!
geen reactie, naar stap 5

5) Laat longe vasthouden door tweede persoon, neem zelf de zweep in twee handen en doe hetzelfde als bij stap 4. Voordeel is dat je hem veel harder kunt raken als je de zweep in twee handen hebt en ook makkelijker wat dichterbij kunt komen (blijf wel altijd buiten achterhoef bereik!)

Let op: Het is dus niet de bedoeling om je paard af te slachten, maar om hem heel consequent te leren voorwaarts te gaan als jij dit vraagt. Op een gegeven moment zal het paard door hebben dat hij voorwaarts moet zodra je de zweep wat omhoog houdt en steeds op kleinere zweephulpen gaan reageren.

Overigens vind ik jullie longeercirkel veel te klein voor een jonge Fries. Een doorsnede van 15 meter zou een stuk geschikter zijn. Kun je misschien een stukje van de bak afzetten om te longeren? Of een droog stukje van de wei bijvoorbeeld?

Kom je er met die stappen niet uit, dan lijkt het me heel verstandig om hem naar een prof te sturen om te beleren, anders gaat het van kwaad tot erger en kun je er straks helemaal niets meer mee qua trainen.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 14:17

We kunnen wel een stukje van de bak afzetten ja, dat zullen we dan eens proberen. Maar ik ben niet zo voor het slaan, ik sla de paarden echt niet graag. We gaan haar ook niet inrijden ofzo, dat laten we doen door iemand die veel werkt met 'probleempaarden'. Ze is tevens ook mijn lesgeefster en ik leer echt veel van haar. Als we er met longeren echt niet uitkomen dan gaan we onder mijn les gewoon longeren met het paard en niet rijden met mijn andere ruin. Ze moet het ergens van leren, en mijn geduld blijft niet duren. Ik kan heel veel geduld hebben met alles. Maar we hebben al zoo veel geprobeerd en het wil maar niet lukken, tja dan gaat ze naar de gedragstherapeute Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:23

Ik snap ook wel dat je niet van slaan houdt, ik houd er zelf ook helemaal niet van. Maar hoe meer je het paard nu zijn zin geeft, hoe harder hij straks aangepakt moet worden zodra hij gecorrigeerd wordt. Ik denk dat het sowieso slim is om hulp erbij te vragen zodra je weer gaat longeren en het dan even niet meer zonder hulp te doen. Goed dat je hem in ieder geval door een prof. laat inrijden!

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 14:32

Nou de eigenaars zijn op vakantie (dus krijg ook geen les meer). Ik zal een keer met de eigenaars afspreken dat ze zelf dan ook kijken zodat ze ook weten wat en hoe het allemaal zit. Mijn instructrice zal ik er dan wel eens bijzetten en dan zelf ook opletten. Je weet maar nooit wat ze klaarkrijgt Knipoog Maar het is een echte merrie, een echte dramkont. In omgang is ze braaf (buiten het feit dat ze enorme angst heeft voor water). En aan het touw in stap is het allemaal geen probleem. Ik laat wat weten als we een stapje verder zijn!

Heb je toevallig ook nog tips voor het waterprobleem? Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:33

Slaan zou ik absoluut geen optie vinden. Ik denk dat het ook geen kwestie is van 'ze wil haar zin hebben', maar meer een kwestie van het gewoon niet begrijpen. Ik zou zelf met freestyling beginnen, dus los werken, grondwerk aan de hand, haar leren dat zij weer moet reageren op je lichaamstaal. Als je daar niets over weet, kun je er misschien les in gaan volgen of de dvd's van Emiel Voest aanschaffen. Want een goede lichaamshouding en tactiek is hierin wel erg belangrijk.

Mijn eigen jonge paard werk ik ook los, ik longeer zelf (nog) niet. Met de draf, was 'ie in het begin totaal niet voorwaarts, maar inmiddels snapt hij heel goed wat ik wil. Zonder ooit enige vorm van geweld te hebben gebruikt, maar wel met alle geduld, rust en zo duidelijk mogelijk en consequent blijven met mijn lichaamstaal. De galop is nog steeds lastig, maar op zo'n cirkel galopperen is voor veel jonge paarden lastig, dus daar maak ik me ook niet druk over.

Ik heb verder een zeer energiek paardje, maar hij snapte het gewoon nog niet zo goed, wat heel logisch is, als je begint met zo'n jonkie. Daarbij leer je met los werken met elkaar te communiceren, wat zowel voor het paard als voor jezelf heel leerzaam is.

Ik hoop dat je er uit komt met deze jonge merrie, die blijkbaar al een hele hoop achter de rug heeft voor haar leeftijd. Lachen

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 14:39

Ja ze is ondertussen al helemaal herstelt! Ik heb ook al vaker op de site gekeken van Pink Horizon. Daar heb ik veel info vanaf gehaald en ook geprobeert. Het duurt natuurlijk wel even. Ondertussen kan ze op en normale manier stilstaan (wat ze absoluut niet kon, als ze haar zin niet kreeg trok ze het hekwerk gewoon bijna om!) en loopt ze op een normale manier mee aan het touw. Verder zijn we nog niet zo erg verder. We proberen zoveel mogelijk lichaamstaal te gebruiken. Maar hoe hard je ook probeert, ze snapt er niets van! Met mijn ruin werk ik hier ook mee en hij snapt meteen wat ik bedoel, dus verkeerd doe ik het niet.

Je zegt freestyling, kun je dan misschien ook een beetje in het kort uitleggen wat het inhoud?

Bedankt nog voor de reacties allemaal! Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:39

Je eigen houding en plaats ten opzichte van het paard is heel belangrijk!!!
Als je te ver naar voren staat, dus ter hoogte van de schouder, zal het paard niet lopen. Dat is een natuurlijk gegeven, zo werkt dat in de kudde ook. Als het ene paard het anderewil laten lopen bevindt het drijvende paard zich achter of ter hoogte van de achterbenen van het paard dat moet gaan lopen. Zo moet je ook staan met longren, schuin achter je paard zodat je hem als het ware kan opdrijven. Zeker onbeleerde paarde zijn nog heel basaal, en daar werkt dit nog heel sterk bij.

Als je de snelheid van het paard wilt afremmen terijl je longeert ga je juist iets verder naar voren staan, dan remt hij vanzelf af omdat de drijvende kracht achter hem weg is.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:43

Grondwerk, zodat ze snapt dat jij de baas bent. Van nature zou een paard al moeten lopen als je alleen maar naar de achterhand wijst. Nu reageert ze helemaal niet op jou, je moet dus duidelijk maken dat je er bent. Zoals Inge Teblick zegt: Zo veel als nodig, maar zo weinig mogelijk.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:51

CCCCorine schreef:
(...)

Dat stapje vooruit is in ieder geval al veel beter dan niets. Wat je kunt doen is een standaard 'stappenplan' maken wat betreft zweepgebruik. Bijvoorbeeld:

(stappenplan)

Let op: Het is dus niet de bedoeling om je paard af te slachten, maar om hem heel consequent te leren voorwaarts te gaan als jij dit vraagt. Op een gegeven moment zal het paard door hebben dat hij voorwaarts moet zodra je de zweep wat omhoog houdt en steeds op kleinere zweephulpen gaan reageren.

Kom je er met die stappen niet uit, dan lijkt het me heel verstandig om hem naar een prof te sturen om te beleren, anders gaat het van kwaad tot erger en kun je er straks helemaal niets meer mee qua trainen.

Nou ik zou dus niet op zo'n jong ding gaan inslaan, ook niet met een stappenplan juist omdat ze zegt dat hij zich afsluit denk ik dat dat geen nut heeft, dan zou hij al reactie moeten hebben geven. alhoewel ik je bedoeling ermee wel snap, maar ik zou het eerder andersom doen: beloon hem voor dat stapje naar voren alsof hij zojuist de olympische spelen heeft gewonnen en bouw dat uit. beestje begrijpt het waarschijnlijk gewoon niet of de ts is niet duidelijk in haar positie naar haar paard toe (want het hoeft natuurlijk ook niet aan het paard te liggen Knipoog ). Ik zou er gewoon eens iemand bijhalen die er ervaring mee heeft, om eens mee te kijken waar het probleem ligt of idd wegbrengen... maar in ieder geval niet verder mee gaan aank*tten in je uppie, want dat komt niet goed dan..

Ik heb het eerlijk gezegd nog niet meegemaakt dat jonge paarden zich echt niet laten longeren, in eerste instantie is het vaak wat hectisch maar als je op de goede plek staat tov het paard laten ze zich meestal wel longeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:14

Dniesjj117 schreef:
Grondwerk, zodat ze snapt dat jij de baas bent. Van nature zou een paard al moeten lopen als je alleen maar naar de achterhand wijst. Nu reageert ze helemaal niet op jou, je moet dus duidelijk maken dat je er bent. Zoals Inge Teblick zegt: Zo veel als nodig, maar zo weinig mogelijk.

Mooie uitspraak! En de hele bedoeling van het paarden trainen is natuurlijk ook om steeds meer met steeds minder te kunnen bereiken. Ik vraag me alleen af of grondwerk zal werken. Wel als het wordt uitgevoerd door iemand die hier heel handig in is en veel ervaring mee heeft. Maar iemand die heel handig en zeer ervaren is, kan hem aan de longe ook heus wel vooruit krijgen. Je past dan eigenlijk hetzelfde principe toe, hoewel de uitvoering misschien net iets anders is.

@Kjoetie, ik denk dat het inderdaad het beste idee is om het paard volledig over te dragen aan degene die hem ook gaat inrijden, wat dit betreft. Ik ben ook echt niet voor zomaar inslaan op paarden, absoluut niet. Ik vind het alleen zo sneu dat veel paarden onnodig worden 'verpest' (niet aanvallend bedoeld richting TS, zij is zelf nog jong en wil heel graag haar best doen voor dit paard) en dan vervolgens pas echt aangepakt moeten worden, om nog een kans te kunnen krijgen als normaal rijpaard. Dit terwijl een paar stappen terug in de africhting, 'die ene tik' misschien nog precies genoeg was geweest.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:16

ik ben het helemaal met je laatste post eens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:29

hoi ik heb hier ook last van gehad heb net een maand geleden een paard zadel mak gemaakt en reageerde totaal niet wat het ik gedaan heb aan de longeerlijn een zakje gebonde die lekker veel lawaai maakt net als op de arabieren keuring en wat denken jullie beesje begon in eens te lopen had echt alles geprobeert.
ik sla niet ik geef een jong paard geen tikke hun verdienen het op een leuke speel zame wijze alles te leren.
heb nu een paard die niks doet en had um in de bak gedaan hij liep niet ikk der een s[pel van gemaakt iedere keer dat die begon te lopen een beloning geven heb toen iets in elkaar geknutelt waar iedere keer wat brokje uitkomen waar het paard eerst leert om goed voorwaarts te zijn en dan komt de rest.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 15:40

Ik ga haar niet afschrikken met zakjes oid. Als ze achteraf naar buiten gaat krijgt ze alleen maar meer angst voor zeiltjes en dingen. Ik ga haar dan eerst leren angst te wekken voor plastic, en daarna moet ze het afleren. Nee zo werkt het niet

Naar iedereen toe: Ik ga denk ik gewoon het paard overdragen aan de 'inrijder' denk ik. Ik heb geen zin om het paardje te verkl*ten zodat er later niets meer mee aan te vangen is. Ik dacht het zelf nog op te lossen, maar ik denk dat het probleem veel dieper zit dan ik zelf denk en het dus ook zelf niet kan oplossen. Ik denk dat lichaamstaal niet echt het probleem is. Ik kan mijn lichaamstaal goed gebruiken tegen mijn ruin, ik hoef mij maar op een bepaalde manier te draaien en hij snapt het al. Maar het ene paard is het andere niet dus zal de merrie een andere aanpak nodig hebben die ik haar niet kan geven. Zo denk ik er momenteel over Knipoog Bedankt allemaal voor jullie tips! Als er nog iets tebinnen schiet, post maar neer Knipoog

Maar nog een vraag: Ze heeft dus een enorme waterangst. Ik heb al rondgekeken met de zoekfunctie maar het gaat telkens over door water lopen wat ze dus geen probleem vind. Maar als ik maar met de spons over haar heenga trekt ze bijna heel het hekwerk kapot (en dat willen we nu even net niet Haha! ). Dus iemand nog tips hoe we haar dit kunnen aanleren?

Sorry voor de vele vragen maar ze heeft echt nooit opvoeding gehad. Ze heeft lange tijd alleen gestaan door de bloedwormen en kent dus eigenlijk helemaal niets. Ik mag mezelf al gelukkig prijzen dat ik ze normaal aan het touw meekrijg want anders ging ze gewoonweg staken! Dusja, ze moet nog veel leren, maar mijn ruin is hier gewoon echt lomp voor en snapt er zelf niet echt veel van Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:52

Zoals je het beschrijft denk ik dat het opvoeden/beleren van deze Fries op het moment voor jou misschien inderdaad nog een tikje te hoog gegrepen is. Niets om je voor te schamen, iedereen moet leren. Ik heb zelf ook weleens dingen waarvan ik denk: 'Dit kan ik beter even aan iemand anders overlaten'. Ik vind het juist heel goed dat je hulp zoekt en het beleren over gaat laten aan je instructrice!