Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
K_im schreef:Kun je niet eerst gewoon stukjes stappen of stapt ze ook niet.. Ik bedoel gewoon rondjes in de bak stappen en als ze dat eenmaal doet een stapje verder. Dus stukjes draf aan het handje. Als ze dat allemaal doet dan aan de longe en met iemand ernaast stappen, daarna draven... En zo verder..
Of denk je dat dat ook niet gaat lukken.
laetitia schreef:Heb je weleens het loswerken geprobeerd (Emiel Voest methode)?
Wat je ook kan proberen is een ander paard in de longeerring erbij doen (wel los natuurlijk!!) en daar mee los te werken, dan zal het jongere paard dit meedoen en er ook van leren...
Rhinoooow schreef:ik heb een shet ook moeten introduceren en de eerste keer was het een ramp, ging altijd max 1m van mij af rondstappen. toen hebben we der een zweep bijgehaald, haalde nix uit. wnr we hem eventjes (paar dagen) op stal hadden gelaten, had die plots wel veel zin om ver en hard te lopen. helaas voor hem kon hij niet verder dan de cirkel. toen hij eerst zo snel ging lopen heb ik ook steeds de gang luidop gezegd, zodat hij begreep wat en hoe. nu luistert hij toch wel goed.
Rhinoooow schreef:ik heb een shet ook moeten introduceren en de eerste keer was het een ramp, ging altijd max 1m van mij af rondstappen. toen hebben we der een zweep bijgehaald, haalde nix uit. wnr we hem eventjes (paar dagen) op stal hadden gelaten, had die plots wel veel zin om ver en hard te lopen. helaas voor hem kon hij niet verder dan de cirkel. toen hij eerst zo snel ging lopen heb ik ook steeds de gang luidop gezegd, zodat hij begreep wat en hoe. nu luistert hij toch wel goed.
Wartertje schreef:Op zweep reageert ze niet
CCCCorine schreef:Wartertje schreef:Op zweep reageert ze niet
Heeft ze al eens een tik gehad met die zweep? Doorgaans snappen paarden pas dat ze respect horen te hebben voor een zweep nadat ze er mee in aanraking zijn geweest. Eerder leggen ze vaak die link nog niet zo goed.
Wartertje schreef:CCCCorine schreef:
Heeft ze al eens een tik gehad met die zweep? Doorgaans snappen paarden pas dat ze respect horen te hebben voor een zweep nadat ze er mee in aanraking zijn geweest. Eerder leggen ze vaak die link nog niet zo goed.
Al vaker. Maar ze reageert niet. Ze zet misschien een stapje vooruit. En om nu echt door te gaan slaan, nee dat doe ik nietDus ik weet het ook niet meer.
CCCCorine schreef:Heeft ze al eens een tik gehad met die zweep? Doorgaans snappen paarden pas dat ze respect horen te hebben voor een zweep nadat ze er mee in aanraking zijn geweest. Eerder leggen ze vaak die link nog niet zo goed.
(...)
Dat stapje vooruit is in ieder geval al veel beter dan niets. Wat je kunt doen is een standaard 'stappenplan' maken wat betreft zweepgebruik. Bijvoorbeeld:
(stappenplan)
Let op: Het is dus niet de bedoeling om je paard af te slachten, maar om hem heel consequent te leren voorwaarts te gaan als jij dit vraagt. Op een gegeven moment zal het paard door hebben dat hij voorwaarts moet zodra je de zweep wat omhoog houdt en steeds op kleinere zweephulpen gaan reageren.
Kom je er met die stappen niet uit, dan lijkt het me heel verstandig om hem naar een prof te sturen om te beleren, anders gaat het van kwaad tot erger en kun je er straks helemaal niets meer mee qua trainen.
Dniesjj117 schreef:Grondwerk, zodat ze snapt dat jij de baas bent. Van nature zou een paard al moeten lopen als je alleen maar naar de achterhand wijst. Nu reageert ze helemaal niet op jou, je moet dus duidelijk maken dat je er bent. Zoals Inge Teblick zegt: Zo veel als nodig, maar zo weinig mogelijk.