'Longeren' met passoa.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noeni

'Longeren' met passoa.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 18:47

Ik heb een pony die eigenlijk alleen maar loopt te klooien aan de longeerlijn.
Maar omdat hij nu, met rijden, steeds minder zijn achterhand gebruikt vroeg ik me af of ik ook met pessoa kon 'longeren'. Daarmee bedoel ik dat ik gewoon een stukje klein stukje van de bak afzet. En hem daarin rondjes laat lopen. Is dat verstandig, of erg gevaarlijk?

Ik zou het graag willen weten, want ik ben even radeloos. Met rijden lukt het namelijk niet om die achterhand eronder te krijgen. Zelfs niet met goede instructie en prive-lessen.

Damber

Re: 'Longeren' met passoa.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:44

Uiteraard zou je kunnen longeren met een pessoa, je moet er alleen voor zorgen dat het bontje dusdanig 'hoog' hangt dat het bontje niet tussen de benen kan komen. Ook kun je beginnen met lange lijnen zodat je paard kan 'wennen' aan iets achter zijn benen.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 16:44

Damber schreef:
Uiteraard zou je kunnen longeren met een pessoa, je moet er alleen voor zorgen dat het bontje dusdanig 'hoog' hangt dat het bontje niet tussen de benen kan komen. Ook kun je beginnen met lange lijnen zodat je paard kan 'wennen' aan iets achter zijn benen.

Ja Maar zou het ook zonder longeerlijn kunnen. Of zou dat te gevaarlijk zijn?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:46

Hoe wou je dat gaan doen? Zonder longe?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:05

Als je een round pen (ronde longeerkraal) tot je beschikking hebt, kun je zonder longeerlijn en met Pessoa (Passoa is een drankje Haha!) gaan werken.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:35

Ik zou eerst proberen aan de longeerlijn en als ze snapt dat er iets achter haar benen zit kan je d'r wel loslaten maar gelijk zonder longeerlijn zou ik niet gokken! Je kan dan namelijk niks doen als ze zichzelf in de nesten heeft gewerkt.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:37

Cassidy schreef:
Als je een round pen (ronde longeerkraal) tot je beschikking hebt, kun je zonder longeerlijn en met Pessoa (Passoa is een drankje Haha!) gaan werken.

Ja

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:26

Inderdaad, als je een roundpen tot je beschikking hebt, kun je ook zonder longeerlijn werken. Wel moet je lichaamstaal kunnen toepassen, zeker 'als het verkeerd dreigt te gaan'.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:51

Zo longeer ik mijn paarden nagenoeg altijd. Een grote volte afzetten en dan met pessoa longeren!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:00

Maar is echt sowieso niet handig om eerst even 'huis-tuin-en-keuken' te longeren?
Ik bedoel..lijkt me wel handig als je paard dat toch kent...
En wel zo makkelijk..hoef je ook niks af te zetten enz Knipoog

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:34

Ik denk dat je paard eerst maar eens netjes moet leren om op een volte gelongeert te worden. Je kunt eventueel eerst ook los gaan longeren en een gedeelte van de bak afzetten als je geen roundpen ter beschikking hebt. Als het longeren goed gaat (met of zonder longe maakt niet uit) pas dan vind ik dat je een pessoa toe kan passen.

Wat je met rijden mischien ook kunt doen, omdat je zegt dat hij zijn achterhand steeds minder gaat gebruiken is af en toe met training een bandage om zijn kont doen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:05

Glossi schreef:
Wat je met rijden mischien ook kunt doen, omdat je zegt dat hij zijn achterhand steeds minder gaat gebruiken is af en toe met training een bandage om zijn kont doen.

Hoé moet ik me dat voorstellen? Nors opkijken

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:07

van de singel om zijn kont en aan de andere kant weer aan de singel knopen denk ik.
Wel een slim idee eigenlijk, mits het niet afzakt, want das link.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:09

Lijkt mij geen slim idee..
tenminste niet met rijden.. en bovendien zal het helpen? Gok van niet..

denk dat het effectiever is om het met rijden iig rijtechnisch op te lossen..
je krijgt niet opeens een actieve achterhand door die bandage lijkt mij..? Blond

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:11

Denk er om dat je de pessoa wel op de juiste manier gebruikt.
Dus op de juiste manier afstellen en dan is het een hele fijne manier van longeren..

Verder sluit ik me bij de rest aan. Ga eerst eens zonder hulpmiddelen longeren. En als dat goed gaat met pessoa.

Ik moet altijd de bak afzetten met balkjes. Dus ik ben jaloers op de roundpen-bezitters Cool

DIe bandage begrijp ik ook niet helemaal. En natuurlijk moet je onder het zadel je achterbeengebruikprobleem ook kunnen oplossen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:13

Ik zet niks af.. vind gewoon dat een paard normaal moet kunnen longeren..
Ik bedoel..hoe wil je m anders zadelmak maken enz? en verder beleren..(dus even rijden aan de longe enz)
of doe je dat ook in de roundpen? Clown

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:18

ik longeer zelf ook met een passoa maar je kunt beginnen met een bandage achter z`n kont langs dan kun je kijken hoe je paard reageert als je er iets achter hebt hangen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:20

maar..lijkt me ook wel gevaarlijk zonder longe..(met pessoa sowieso)..
stel je voor dat je m te strak hebt of te los..
kan je er niet zo snel wat aan doen lijkt me..
en met longe kan je m gauw inhalen..of laten hh.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:22

Wij hebben een longeerbak maar meestal longeer ik gewoon in de rijbak.

Ik wil binnenkort ook beginnen met de pessoa. Mijn paard gebruikt haar achterhand onvoldoende.
Gisteravond met de prive les wel tips gekregen hoe ik het met rijden op kan lossen.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:26

Born2BCrazy schreef:

je krijgt niet opeens een actieve achterhand door die bandage lijkt mij..? Blond

oh wacht ff, het moet met rijden, ik let niet op. nee dat is niet echt handig nee. Ik dacht meer, als je er geen hebt, om het eerst zo eens te oefenen ofzo, haha, wij hadden er ooit een staan die er als een maloot op reageerde.
beter lezen volgende keer.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:38

ik heb het wel goed gelezen hoor Tong uitsteken

alleen jij bedoelde de bandage om te wennen met longeren..alleen zei je het een beetje krom Bloos
Maar ja geloof dat ze de pessoa al heeft..
desnoods doe je m voor nog niet vast..
went vanzelf hoor Knipoog

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:42

Born2BCrazy schreef:
Ik bedoel..hoe wil je m anders zadelmak maken enz? en verder beleren..(dus even rijden aan de longe enz)

Mijn pony is 1.27 en ik ben 1.70 dus rijden is niet echt een goed idee Clown

Jorrit heeft de neiging om linksom uit te zwaaien. Ik vind het daarom prettig om een beetje aanleuning te hebben dmv 3 balkjes die ik overigens gewoon op de grond leg.
Zo voorkom ik dat ik steeds meer druk moet nemen om te voorkomen dat hij steeds bij mij wegloopt.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:56

lejo schreef:
Born2BCrazy schreef:

oh wacht ff, het moet met rijden, ik let niet op. nee dat is niet echt handig nee. Ik dacht meer, als je er geen hebt, om het eerst zo eens te oefenen ofzo, haha, wij hadden er ooit een staan die er als een maloot op reageerde.
beter lezen volgende keer.

Ik ken verschillende mensen die een bandage om de kont hangen. Heb het zelf nog nooit gedaan dus geen ervaring mee. Maar ze zeggen dat het goed helpt. En je paard zal daar idd niet meteen een actieve achterhand van krijgen, maar van een pessoa krijgen ze dat ook niet zomaar. Dat zal opgebouwt moeten worden. Als een paard op de voorhand loopt gaat die echt niet na 1x meteen zijn achterhand eronder brengen en goed verzameld lopen. Maar dat zal ook een kwestie van bespiering zijn.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:26

Ibalia schreef:
Born2BCrazy schreef:

Mijn pony is 1.27 en ik ben 1.70 dus rijden is niet echt een goed idee Clown

Jorrit heeft de neiging om linksom uit te zwaaien. Ik vind het daarom prettig om een beetje aanleuning te hebben dmv 3 balkjes die ik overigens gewoon op de grond leg.
Zo voorkom ik dat ik steeds meer druk moet nemen om te voorkomen dat hij steeds bij mij wegloopt.

Dát wist ik niet he? Clown

enne liever (tijdelijk) die 3 balken dan helemaal niet kunnen longeren Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:29

hmm ik geloof er niet echt in..Lijkt me nogal een gepriegel Bloos en denk ook niet dat het zoveel helpt..een bandage is immers heel dun?
en sowieso ..wat kost een pessoa? 40 euro ofzo?
Nors opkijken

enne wat betreft die achterhand direct goed krijgen..daar ging het nog over het rijden Knipoog
Maar dat was dus een misverstandje..

Maar denk ook dat de pessoa idd niet al je problemen oplost, maar meer als een stapje in de goede richting (icm met het rijtechnische verhaal)