steigeren..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moniiquee

steigeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 22:48

Hoe leer je een pony steigeren.
Ik wil dit graag mijn pony leren, maar ik vraag mezelf af hoe ik hem zeg maar omhoog krijg.
Iemand die weet hoe ik het beste kan leren?
Alvast bedankt! Lachen

xx

viola

Re: steigeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:45

Als je zelf nog niet weet hoe je jou pony omhoog zou kunnen krijgen dan ken je zeker je pony nog niet goed genoeg om ook maar aan steigeren te gaan denken.

Naar mijn mening is een trainer die zo ver gevorderd is dat hij/zij aan het steigeren kan beginnen ook wel in staat hiervoor voor het betreffende paard de beste methode te bedenken.

Ik zou dus eerst eens met wat beginners kunstjes van de vrijheidsdressuur gaan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:13

Ik zou zelf gaan uitzoeken hoe je het kan leren er zijn een heleboel methodes.
Ik he het mijn pony ook geleert door zelf een methode te bedenken

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:15

ten eerste zou ik er heel goed over nadenken voor je dit gaat aanleren, als je jou paard niet goed onder controle hebt, kan hij er ook misbruik van gaan maken.
je kunt beter beginnen met wat onschuldige kunstjes zoals buigen, flemen, zitten etc.
aanleren is 10x makkelijker dan afleren!

heb je toch besloten om het wél te doen, dan kun je zelf het beste een methode bedenken, die het best bij jou paard past

succes.

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 13:56

Oke bedankt,

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:48

ik heb zippo dit geleerd door aan de hand met hem een drafje te doen, plots stoppen en dan met een zweep voor zijn neus beginnen zwaaien. hij ging explosief de lucht in. direct belonen als hij neerkomt.
ieder paard is wel verschillend.
zippo maakt er geen misbruik van.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:51

Waarom zou je in godsnaam zonder ervaring (dit haal ik uit het feit dat je vraagt hoe het moet) een paard willen leren steigeren.

Kom maar eens wandelen met het jonkie van de buurman, dan piep je wel anders omdat het ook gruwelijk fout kan gaan.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:58

laartjuh schreef:
Waarom zou je in godsnaam zonder ervaring (dit haal ik uit het feit dat je vraagt hoe het moet) een paard willen leren steigeren.

Kom maar eens wandelen met het jonkie van de buurman, dan piep je wel anders omdat het ook gruwelijk fout kan gaan.

ze vraagt om uitleg hoe het moet,
niet om commentaar te krijgen dat ze het niet mag doen.
je kan bv zeggen hoe jij je je paardje hebt aangeleerd of je kan haar doorverwijzen naar iemand die vd les geeft ofzo Lachen

Afbeelding

ALB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 12:04

waarom wil je het? Ben je niet bang dat hij het dan ook gaat doen als jij het niet wilt?
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou er nog eens over nadenken als ik jou was

sassrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 12:42

Ik denk dat je 't best kunt doen, maar kijk of je er begeleiding bij kunt vinden! Misschien bij een manege of club ofzo..? Of iemand in de omgeving die er al ervaring mee heeft, want het zou wel zonde zijn als 't fout gaat!!
Maar ik denk dat 't niet dom is hr dat je t zo vraagt, logisch dat je eerst info in wilt winnen voor je eraan begint Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 12:54

muiske07 schreef:
ik heb zippo dit geleerd door aan de hand met hem een drafje te doen, plots stoppen en dan met een zweep voor zijn neus beginnen zwaaien. hij ging explosief de lucht in. direct belonen als hij neerkomt.

Oh, ja, dat is echt paardvriendelijk

Steigeren is geen kunstje dat je zomaar even aanleert, tussendoor voor de leuk. Ik zie dit als een oefening die lukt, als je alle andere oefeningen op een júíste manier hebt aangeleerd, en als je je paard door en door kent. Als een toetje, een bonus, een eindtest voor de basisoefeningen, zeg maar Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 12:59

ALB schreef:
waarom wil je het? Ben je niet bang dat hij het dan ook gaat doen als jij het niet wilt?
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou er nog eens over nadenken als ik jou was

Ja inderdaad, als je een keer omdat je paard te hoog steigert er af valt heb je grote kans dat ie er misbruik van gaat maken..

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:28

Myukii schreef:
muiske07 schreef:

Steigeren is geen kunstje dat je zomaar even aanleert, tussendoor voor de leuk. Ik zie dit als een oefening die lukt, als je alle andere oefeningen op een júíste manier hebt aangeleerd, en als je je paard door en door kent. Als een toetje, een bonus, een eindtest voor de basisoefeningen, zeg maar Knipoog

wat zou er niet paardvriendelijk aan zijn?
hij had een touwhalster aan met een leadrope.
ik zie alles als oefeningen en het zijn allemaal kunstjes bijeen Clown
zelfde als ik hem wou leren liggen. ( van A tot Z Tong uitsteken http://www.dailymotion.com/khazip/video/x2jc73_film0001)
ik vind het goed voor zijn zelfvertrouwen al die dingen, waarom zou ik het niet leuk mogen vinden als hij dit wil doen?

en geloof me we kennen mekaar door en door, heb hem van baby af Tong uitsteken

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:32

Nou, je paard zomaar ineens met een zweep omhoog jagen. Dat hij een touwhalster om had, en je hem al vanaf een veulen hebt, heeft daar écht helemaal niks mee te maken natuurlijk.

Natuurlijk mag je van mij wel vrijheidsdressuur doen, hoor je mij nergens zeggen hoor, maar steigeren is niet zomaar een kunstje dat je als eerst maar even aan gaat leren als je niet eens zelf de goede manier kan bedenken voor je paard.

En hem omhoog jagen/laten schrikken met een zweep, is géén goede manier.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:17

Myukii schreef:
Nou, je paard zomaar ineens met een zweep omhoog jagen. Dat hij een touwhalster om had, en je hem al vanaf een veulen hebt, heeft daar écht helemaal niks mee te maken natuurlijk.

Natuurlijk mag je van mij wel vrijheidsdressuur doen, hoor je mij nergens zeggen hoor, maar steigeren is niet zomaar een kunstje dat je als eerst maar even aan gaat leren als je niet eens zelf de goede manier kan bedenken voor je paard.

En hem omhoog jagen/laten schrikken met een zweep, is géén goede manier.

hij heeft geen schrik van een zweep,
sommige doen het door hun paard aantal passen achteruit te gaan en dan plots zelf omhoog springen en hun paard springt van het verschieten mee omhoog en dan belonen ze ook met een snoepje.
dan heb je nog de brute klasse die gewoon een stang instopt en een harde snok in de mond geeft en met sporen in de buik tergelijkertijd.
zippo begreep me direct en vind het goed zo, hij is niet bang ofzo.
als ik voor hem sta en ik zwaai men zweep naar omhoog dan gaat hij ook de lucht in.
kijk naar dat filmpje van delphineboonens met dat wit paardje van haar, ze laat hem ook steigeren als ze ervoor staat en zwaait ook met haar zweep.
is dit dan zo slecht?
dacht van niet.
begrijp me niet verkeerd, ik respecteer jouw mening hoor en ieder leert het aan zoals men zelf wilt.
ik vind het bv ook niet kunnen om een paard in te plooien met een bit en zo om te trekken als ze een paard willen doen liggen maar wie ben ik hé.

je zegt je kan dit maar doen als je je paard door en door kent, dat bedoel ik daarmee dat ik hem van veulensaf heb, ik ken hem door en door.
nu spreek je jezelf tegen denk ik?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:04

Nee hoor, ik spreek mezelf niet tegen. Er zijn zoveel mensen die hun paard van veulen af aan hebben, maar er verder niets vanaf weten. In ieder geval niet wat de juiste manier is om het steigeren aan te leren.

En zoals jij het beschreef, "ik laat hem draven, dan inééns stil staan, en dan met een zweep voor zijn hoofd heen en weer zwiepen", nee, sorry, hoe hard je ook je best doet, maar je kan mij er niet van overtuigen dat dit een vriendelijke en rustige methode is..

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:21

Myukii schreef:
muiske07 schreef:

Ja, dit is paardvriendelijk Knipoog ze maakt gebruik van het natuurlijke gedrag van het paard, waar vrijheidsdressuur voor bedoeld is... het paard probeerde volgens mij weg te komen van de enge bokito (in dit geval de zweep) maar dat ging niet, dus gaat hij omhoog. Dit is wat je wilt, en dat paard houdt er geen trouma's aan over hoor Dromen tenminste: als je het goed doet, en het paard ervoor geschikt is! Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:28

jeetje, wat is die foto slecht bewerkt, jammer, het idee is leuk....

Maar goed, ontopic.
Steigeren is idd niet iets wat je zomaar leert. Ik kan me wel vinden in een uitspraak die bokker Amable vaak in dergelijke topics geeft: eerst de kunstjes naar de grond toe, dan pas van de grond af.

ik vind de methode die muisje toegepast heeft ook not done. Het zal ongetwijfeld werken, maar ik vind het niet fair om iets aan te leren door op de schrik reflexen (want dat is het) te werken

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:40

Oliebeer schreef:
Myukii schreef:

Ja, dit is paardvriendelijk Knipoog ze maakt gebruik van het natuurlijke gedrag van het paard, waar vrijheidsdressuur voor bedoeld is... het paard probeerde volgens mij weg te komen van de enge bokito (in dit geval de zweep) maar dat ging niet, dus gaat hij omhoog. Dit is wat je wilt, en dat paard houdt er geen trouma's aan over hoor Dromen tenminste: als je het goed doet, en het paard ervoor geschikt is! Knipoog

Ik weet wat natuurlijk gedrag van een paard is, en hoe je dat kan gebruiken. Maar als wat jíj hier zegt zou kloppen, dan zou het omhoog rukken van je paard (door aan de teugels te trekken) ook een goede manier zijn. Het paard probeert weg te komen van de pijn en schrik, maar gaat dat niet, dus gaat hij omhoog.

Dat hij er geen trauma's aan over zal houden geloof ik best, maar dit is gewoon níét de bedoeling van vrijheidressuur, zoals jij het zegt.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:26

Ja, dit is paardvriendelijk Knipoog ze maakt gebruik van het natuurlijke gedrag van het paard, waar vrijheidsdressuur voor bedoeld is... het paard probeerde volgens mij weg te komen van de enge bokito (in dit geval de zweep) maar dat ging niet, dus gaat hij omhoog. Dit is wat je wilt, en dat paard houdt er geen trouma's aan over hoor Dromen tenminste: als je het goed doet, en het paard ervoor geschikt is! Knipoog[/quote]

Ik weet wat natuurlijk gedrag van een paard is, en hoe je dat kan gebruiken. Maar als wat jíj hier zegt zou kloppen, dan zou het omhoog rukken van je paard (door aan de teugels te trekken) ook een goede manier zijn. Het paard probeert weg te komen van de pijn en schrik, maar gaat dat niet, dus gaat hij omhoog.

Dat hij er geen trauma's aan over zal houden geloof ik best, maar dit is gewoon níét de bedoeling van vrijheidressuur, zoals jij het zegt.[/quote]

ik zeg ook niet dat je moet trekken, ik zeg dat er ook een brute klasse is die trekt om ze omhoog te krijgen.
ik doe het anders Lachen
heb nog nooit moeten trekken in zippo zijn mond, 1rij zo goed als nooit met bit en 2 vd leer ik altijd met touwhalster Tong uitsteken

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:35

stef schreef:
jeetje, wat is die foto slecht bewerkt, jammer, het idee is leuk....

Maar goed, ontopic.
Steigeren is idd niet iets wat je zomaar leert. Ik kan me wel vinden in een uitspraak die bokker Amable vaak in dergelijke topics geeft: eerst de kunstjes naar de grond toe, dan pas van de grond af.

ik vind de methode die muisje toegepast heeft ook not done. Het zal ongetwijfeld werken, maar ik vind het niet fair om iets aan te leren door op de schrik reflexen (want dat is het) te werken

haha schrik, vind ik wel grappig dat je dat zegt.
ik ga dringend eens een filmpje moeten maken waar zippo in vrijheid naast mij staat en waar ik met een longzeerzweep sta te klakken links en rechts, hij staat gewoon rustig gras te eten zonder dat hij naar die zweep kijkt... khalief en omar idem.
het is een comando en dat plots stoppen is zonder te trekken, ik loop, ik stop en zippo doet me na (grondwerk hé Lachen )
en kwa kunstjes vanop de grond heb ik de mijne, cross, jambette, spaanse pas, campo, compliment, knielen, liggen, zitten, achterwaarts gaan vanuit de staart, appuyes in vrijheid,... genoeg op de grond gewerkt om te steigeren? je hebt zoveel vd oefeningen, ken ze niet allemaal.
hier een filmpje van ik en men paardjes (begint namelijk met steigeren, dan heb je er mss een beter idee van)

http://www.dailymotion.com/khazip/video ... zippo-omar

ik kan moeilijk dingen met woorden uitleggen en vind het ookal moeilijk om bij haw op momentopnames te reageren,
filmpjes zijn gemakkelijker, krijg je beter beeld vind ik.
je ziet trouwens ook op een moment waar ik plots stop en zippo ook en dan vandaaruit heb ik de zweep voor zijn neus getoond en vloog zeepje de lucht in.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:38

Myukii schreef:
Nee hoor, ik spreek mezelf niet tegen. Er zijn zoveel mensen die hun paard van veulen af aan hebben, maar er verder niets vanaf weten. In ieder geval niet wat de juiste manier is om het steigeren aan te leren.

En zoals jij het beschreef, "ik laat hem draven, dan inééns stil staan, en dan met een zweep voor zijn hoofd heen en weer zwiepen", nee, sorry, hoe hard je ook je best doet, maar je kan mij er niet van overtuigen dat dit een vriendelijke en rustige methode is..

ben pas met vd begonnen met zippo een half jaar geleden hoor,
als veulen, behalve grondwerk en wat borstelen en voetjes geven en leren vast gebonden staan en veel knuffelen heeft hij nooit iets gedaan tot zijn drie jaar. Lachen

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:00

Ik snap wel dat het verkeert en paard onvriendelijk begrepen kan worden wat muiske uitlegt. Is ook moeilijk uit te leggen wat je precies doet (daarom waag ik me er vaak ook niet aan) en nog moeilijker voor mensen die niet zo ver zijn om het goed toe te passen.
Ik denk wat zij doet is echt wel natuurlijk gedrag en komt geen angst bij kijken. Ik bestudeert regelmatig mijn twee stoeiende hengstjes (ok sinds kort 1 ruin maar dat weet hij zelf nog niet). Daar komen alle kunstje van vrijheidsdressuur op een speelse manier voorbij hoor. Dit kan je in de training ook heel makkelijk zelf toepassen door op de zelfde manier te spelen met je paard. Je moet dan alleen wel heel goed weten waar je mee bezig bent want anders heb je voor je het weet een paar hoeven in je nek en kan je naar het ziekenhuis.
Ik denk dat muiske dat echt wel weet, maar de topic starter heb ik zo mijn twijfels over omdat zei deze vraag hier op deze manier moet stellen denk ik niet dat ze ver genoeg is om hiermee te beginnen. Wat helemaal niet erg is hoor we moeten allemaal ergens beginnen toch, maar dan liever niet met steigeren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:53

muiske, het maakt me niet uit wat je pony verder allemaal kan. Het AANLEREN dmv schrikreflex is een methode die ik zelf nooit toe zal passen.
Daarbij moet je je wel realiseren dat er door jou stukje weer hordes pennymeisjes met hun verzorgshets gaan rennen, er met een zweep in de handen voor springen, met alle gevolgen van dien....

Viola: Ik heb het niet over angst, ik heb het over schrikreflex. Vind ik gewoon niet nodig.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:26

muiske, ik denk dat je mij totaal verkeerd begrijpt. Ik weet zelf écht wel wat grondwerk is, doe het zelf ook, en rijd dat paard óók nooit met bit. Die wordt óók af en toe voor de lol gewoon wat vrijheidsdressuurkunstjes bijgebracht, maar voor geen enkele oefening zou ik (en zijn eigenaresse die het hem aanleert ook niet) een zweep gebruiken om een schrikreactie te veroorzaken.
Het paardje waar ik het over hebt blijft óók rustig staan als je de stick met string (als 'longeerzweep') rond hem heen draait, op de grond laat knallen en over hem heen gooit. Maar dat betekent niet dat hij er niet van zou schrikken als ik dat ding ineens voor zijn neus omhoog zal gooien.

Verder vind ik het super hoor, wat je met je paarden doet, ook het grondwerk vind ik er goed uitzien, andere vdkunstjes óók, maar mijn gevoel zegt gewoon dat het not done is om een paard zo het steigeren aan te leren.

Nogmaals, het maakt me verder niet uit wat hij wél kan, hoelang je hem al hebt, en sinds wanneer je met hem bezig bent. Het gaat me gewoon alléén om de manier waarop je het steigeren aanleert...