Rechtrichten aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Rechtrichten aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 20:02

Vraagje over longeren, met enkele longe:

Is een scheefgaand paard met de enkele longe te corrigeren? Het gaat niet puur om stelling, het paard loopt op de rechterhand compleet met de achterhand naar binnen, vanaf de schouder komt het hele lijf naar binnen.

Valentinow

Re: Rechtrichten aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:20

Misschien kan je je longeerlijn eerst door je longeersingel halen (door zo'n rond dingetje) en dan aan het halster/hoofstel?
Zodat ze haar hoofd wat naar binnen brengt en dus de achterhand naar buiten gaat normaal gezien.
Veel succes igg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 23:48

Die methode ken ik, zou op zich een goed idee zijn Ja maar... dit paard gaat dan dus als een banaantje lopen Clown

Ze vindt het blijkbaar erg zwaar om recht te lopen. Ik heb geen idee trouwens hoe ze onder het zadel werkt, aangezien ik meedenk voor een kennis van me en ik het paard nooit onder het zadel gezien heb.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:50

ik ga dit even volgen. heb helaas geen tips voor je..

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:50

@Urielle: Misschien toch een tijdje dit proberen tot het paardje begrijpt dat het veel beter gaat als hij recht loopt. Het is niet simpel om recht te richten aan de longe omdat als je er op zit toch echt wel je hand en been gebruikt.
Ik hoop toch dat je een goede oplossing vind. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 22:18

Ik hoop het ook. Paard is helemaal doorgelicht en is fysiek in orde, incl. wervels, dus het is echt een raadsel waarom recht lopen zo moeilijk is.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:31

Rechtrichten aan een enkele longe is wel heel er moeilijk, waarom gebruik je geen dubbele?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 17:59

Dit gaat niet om een paard dat ikzelf doe, het is het paard van iemand anders en die wil geen dubbele longe.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:05

Stelling naar binnen zal t probleem niet oplossen, mijn paard was ook scheef, gooide ook de kont naar binnen en ging als een banaan lopen als je stelling naar binnen er bij vroeg!
Ik kreeg toen van mijn instructrice de tip om haar naar Buiten te stellen, en dit heeft zo goed geholpen, mijn pony is weer zo goed als recht hierdoor!
Succes

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:52

Dus eigenlijk het hoofd naar buiten laten kijken (die kant iets korter dus?) zodat het paard zelf rechtloopt maar dus wel scheef aan de longeerlijn?
Een antwoord op de vraag van Urielle heb ik dus niet maar volg dit topic graag want heb dus dezelfde vraag Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:09

Fleury schreef:
Dus eigenlijk het hoofd naar buiten laten kijken (die kant iets korter dus?) zodat het paard zelf rechtloopt maar dus wel scheef aan de longeerlijn?
Een antwoord op de vraag van Urielle heb ik dus niet maar volg dit topic graag want heb dus dezelfde vraag Lachen

Vind ik zelf geen goede optie want het paard hoeft nog steeds het binnenachterbeen niet te belasten zo. Maar ik denk dus dat er geen mogelijkheid is, behalve de dubbele longe of gewoon onder het zadel Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:27

ik longeer ook aan een enkele longe, je kan daarbij prima rechtrichten. Je kan doormiddel van je lichaamstaal (samen met stok/zweep) de achterhand of de schouder naar buiten drijven of de ribben laten buigen, net wat nodig is bij het betreffende paard. Zomaar uit het niets lijkt me dat best moeilijk, ik weet niet hoeveel controle over de voorhand en achterhand je hebt met dit paard? Anders zou ik het gewoon onder het zadel doen Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 09:16

Dit is niet mijn paard Lachen
Mijn eigen beesten gaan bij problemen aan de dubbele longe.
Vertel meer over de lichaamstaal? Ik gebruik het alleen voor voorwaarts en terug nl. Lachen

bolheims

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:33

he
is het een jong dier??
het kan namerlijk ook zo zijn
dat de achterhand niet sterk genoeg is
en vooral met recht richten als je een rechte lijn stapt
zoek een punt op en voelen
kijk telkens maar weer naar dat punt
je moet je ogen er zo op richten dat als
joun lichaam scheef is moeten jou ogen tog op die plek blijfen
dan kan je heel goed voelen of hij sscheef is
en contact houden met je kuiten
en contact met de mond je moet zelf ook ontspannen
zorg er voor dat je contact hebt met de mond
maar niet te veel
anders gaat hij naar jou hand lopen
en dan krijg je dat hij scheef gaat lopen
en wat het belangerlijkste is voorwaards!!!
en als je pony niet recht loopt
moet je zekkr hem niet aan de tuigel laten lopen
pas als hij recht is en blijft kan dat
en als je een overgang maakt naar de draf of stap of galop
zorg er dan ook voor dat hij recht is!
tussen de oren van je pony/paard naar voren kijken
en een punt opzoeken waar je heen wilt en die punt moet recht voor je neus zijn
en druk van je kuit

duz voorwaards.contact met de mond(niet te veel),je moet je zelf goed ontspannen is dat allemaal inorde dan pas aan andere dingen gaan denken

xxx bolheims

bolheims

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:46

hoow hehe ksnap der niks vn stuur steets dingen naar verkeerde :S:S sorry

xx bolheims

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 02:19

ik ben bezig met het boek van lammert haanstra over longeren (de nieuwe druk) misschien dat ik als ik klaar ben met lezen heb ik wel tips voor je. misschien dat er iets nuttigs in staat.

wel een hele goede vraag!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 09:38

Mijn paard neigt rechtsom ook iets met dr achterhand naar binnen te komen, toch lukt het me redelijk om met enkele longeerlijn dr weer recht te richten.
Ik heb dr gewoon aan de bijzet (binnen en buiten gelijk gesteld) en mn longeerlijn gaat door het bit, naar de singel, zodat ik daar evt. een ophouding mee kan geven.
Ik doe veel oefeningen als volte verkleinen --> volte vergoten en terwijl ik dat doe vraag ik overgangen en tempowisselingen van dr, zodat ze meer op het achterbeen komt en losser word in dr lijf.
Soms als ze fijn is ga ik een stapje verder door de volte te sluiten, tempo verlagen en bijtikken op het achterbeen, zodat ze het achterbeen echt actief gaat gebruiken. Bij tif werkt dit echt superfijn, ze gaat op een gegeven moment echt lekker marcheren en plaatst daarbij dr binnenachterbeen goed onder de massa, het is dus niet onmogelijk Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:01

Urielle schreef:
Dit is niet mijn paard Lachen
Mijn eigen beesten gaan bij problemen aan de dubbele longe.
Vertel meer over de lichaamstaal? Ik gebruik het alleen voor voorwaarts en terug nl. Lachen

als je dichtbij staat kan je aanleren, door je te focussen op een bepaald lichaamsdeel, dat je dat opzij drijft. Je kan de voorhand laten bewegen en de achterhand (of allebei en dan ga je zijwaarts). Ik doe dat met longeren ook. Eerst op een kleine volte, zodat je nog kan corrigeren als ze het niet begrijpt, daarna op meer afstand.
Mijn paard is bijv. op links erg stijf. Ze loopt dus met d'r kont naar binnen en d'r hoofd naar buiten. Als ik d'r kont een stukje wegdrijf, dan moet ze vanzelf iets rechter gaan lopen. Ik het begin moet je het heel vaak opnieuw vragen, maar het word steeds makkelijker voor haar. Als je paard eenmaal niet meer heel scheef loopt, dan kan je ook wat drijven naar de singelplek om buiging van de ribben te vragen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:26

sanne83 schreef:
Mijn paard is bijv. op links erg stijf. Ze loopt dus met d'r kont naar binnen en d'r hoofd naar buiten. Als ik d'r kont een stukje wegdrijf, dan moet ze vanzelf iets rechter gaan lopen. Ik het begin moet je het heel vaak opnieuw vragen, maar het word steeds makkelijker voor haar. Als je paard eenmaal niet meer heel scheef loopt, dan kan je ook wat drijven naar de singelplek om buiging van de ribben te vragen.

Sannz83, ik heb dus net hetzelfde probleem!
Hoe drijf jij haar achterhand dan weg? Ook met lichaamstaal of alleen met de zweep?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:44

allebei. Ik begin met lichaamstaal, reageert ze niet, dan drijf ik wat duidelijker met m'n stok.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:07

Ah ,ok. Ik denk dat ik dat dan ook maar eens ga proberen. Mijn paard reageert heel goed op lichaamstaal maar gek genoeg heb ik er nog nooit aan gedacht om dat ook toe te passen bij het rechtrichten aan de longe.

Nog 1 vraagje voor jou Sanne, aangezien jij toch hetzelfde probleem hebt Knipoog , maak jij de longe vast aan het bit en dan haal je hem dan door een ring van de singel of heb jij gewoon de longe vast aan het bit en rechtstreekse verbinding met je hand?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:43

ik doe het gewoon aan een halster.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 21:44

bolheims schreef:
he
is het een jong dier??
het kan namerlijk ook zo zijn
dat de achterhand niet sterk genoeg is

Het is een 6-jarige, wel groot en idd nog wat slap van achteren en vooral ook traag. Maar het gaat dus niet om het rijden maar om het longeren. Met rijden ligt de nadruk momenteel op het sneller maken van het achterbeen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 21:45

marloezzke schreef:
ik ben bezig met het boek van lammert haanstra over longeren (de nieuwe druk) misschien dat ik als ik klaar ben met lezen heb ik wel tips voor je. misschien dat er iets nuttigs in staat.

wel een hele goede vraag!

Dat boek heb ik ook Haha!
Zou zelf graag gewoon eens een cursusje gaan volgen bij Lammert Haanstra voor dit soort dingen. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 21:46

sanne83 schreef:
allebei. Ik begin met lichaamstaal, reageert ze niet, dan drijf ik wat duidelijker met m'n stok.

Ik ga het eens voorstellen. Tot dusver gebruik ik dat nl. alleen voor het vergroten van de cirkel maar dat lijkt me ook een kwestie van je hulpen precieser afstellen. Is voor mijn eigen beestjes ook handig Lachen