steigeren lijkt een rage?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dravergekkie

steigeren lijkt een rage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 18:11

ik vind er toch steeds meer op lijken dat steigeren een rage word....
en dan vooral het tegen je op laten steigeren.
hoe vaak zie je niet dat meiden door aan been van de pony staan te lurren de pony 'leren' steigeren.
ook steeds vaker kom je dat soort foto's op marktplaats tegen.
begrijp me niet verkeerd ik ben er niet tegen,mits het op goede manier word aangeleerd.
maar valt dit jullie ook op dat vooral bij de 'jonge'meiden helemaal in is? Clown

tanya89

Re: steigeren lijkt een rage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:13

ja heb ik ook al gezien Ja van mij hoeft het niet want voor je het weet wordt het tegen je gebruikt..

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:15

nee hoor mij is dat nou nog nooit opgevallen en als het zo is ben ik er denk ik tegen want een pony is geen circus dier !

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:15

Het valt mij idd wel op. Het is wel zo dat ik het niet erg vind als het maar idd op de goede manier aangeleerd wordt. Maar of dat wel gebeurd bij die 'jonge' meiden, daar twijfel ik eigelijk over. Het kan natuurlijk zijn dat ze goed weten waar ze mee bezig zijn, alleen hoe goed weten ze dat als ze nog zo jong zijn?
(Goed, misschien hebben ze heel veel vertrouwen in hun pony ofzo?)
edit: Het kan misschien wel tegen hun gebruikt worden idd...

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:16

Bij mij doet geen van de pony's het. Lachen Misschien dat ik het onze Shet ooit nog aanleer (alhoewel dat eerder een ander trucje zal worden, dat minder 'gevaar' met zich meebrengt), maar de 'grote' paarden zeker niet.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 18:17

ik geef toe dat 1 van m'n pony's het ook beheerst maar niet door aan z'n been te lurren...
en dit pas nadat we al heele poos aan vd deeden en we elkaar door en door kennen...

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:18

ik merk ook dat veel hun paard op commando laten stijgeren als ze erop zitten, allemaal leuk & aardig zolang ze het ook daadwerkelijk blijven doen op commando! Mijn paard deed eerst om elke scheet stijgeren, & afleren is moeilijker dan aanleren! Knipoog

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:20

Ik ben bezig met leren, maar denk dta ik er mee ga stoppen, zze doet het te vaak zonder commando.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:21

valt mij ook op ja
ik ben juist tijden bezig geweest om het af te leren bij mn shet Clown
hoef tegen je oor doet pijn Ja
(hij deed het uitzich zelf, was nogal een wilde hengst Knipoog)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:37

Is al een tijdje aan de gang hoor Lachen
Maar ja, men merkt het vanzelf als ze opeens wel erg vaak omhoog komen zonder commando. Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:42

Ik weet niet of het een rage is, waarschijnlijk zie je het tegenwoordig meer dan vroeger omdat we nu internet hebben.

In mijn ponytijd (alweer zo'n 15-20 jaar geleden) waren er ook meiden die hun pony te pas en te onpas lieten steigeren. Meestal onder het zadel en vooral als er jongens bij waren. Dat was stoer ofzo. Verward
Laatst bijgewerkt door Karin op 04-01-07 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:42

Het is idd een oefening die te vaak en te vroeg in het traject van de vrijheidsdresuur meegenomen wordt.
Sowieso vind ik dat er steeds meer kinderen met steeds minder verstand van paarden op steeds jongere leeftijd de zeggenschap krijgen over een shetje, of een veulen krijgen dat ze denken op te kunnen voeden door hem lekker aan huis alleen of met een vriendje te laten staan, en vervolgens op bokt beginnen te piepen dat paardje onhandelbaar, moeilijk en oh zo lastig is.

Het is gewoon doodzonde van al die paarden die door zo'n verkeerde omgang verkloot worden voor de rest van hun leven (en uiteindelijk door een dergelijke fout bij de slager belanden).

kwintun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:14

het is mij nog nie opgevallen en mijn pony hoeft het ook nie te leren someteen leer ik het verkeer aan en dan doet hij het onder het rijden van mij hoeft het nie maarja iedereen moet het zelf weten!!! ddat is mijn mening Clown Koe Party!!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:33

Ik wil ook vrijheidsdressuur gaan doen maar stijgeren en spaanse pas komen er echt niet in... stel dat een jong ding het verkeerde commando op het verkeerde moment geeft.. nou dan ben je klaar hoor.

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:37

ik heb daar dus totaal geen behoefte aan.
Punt. Clown

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:02

=>VD

Ik zie het ook vaak, en helaas ook al een tijdje langer.
1 groep met mensen die serieus bezig met VD, hun (vz)paard goed onder controle heeft en na veel doordacht oefenen een netjes steigerend paard krijgt.

Een andere categorie (helaas de allergrootste) min 15-jarigen: "Hoi ik heb verzorgpony/shet/veulen, en ik ferfeel me ermeej. Ik souw wat vd willen doen. Ben al begonnen met haar te laten knielen (meestal wordt dat dan ook aangeleerd door de shet een been onderuit te trekken), maar weten jullie hoe ik moet stijgeren? Ja "

Advies geven dat je het beter niet doet werkt niet altijd op die groep want "die persoon uit categorie 1 die haar paard kan ook steigeren en daar zijn geen problemen mee" en "ik heb echt wel een supersterke band met mijn vz-pony, die houdt van mij en zal nooit iets verkeerd doen (ok, hij bijt wel eens en loopt me wel eens omver, maar dat is alleen maar omdat ie schattig wil zijn!).

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:04

jah dat valt mij ook wel erg op jah.. En dan ook vaak idd via het been optillen. Die mensen hebben er vaak heel weinig verstand van, want het is ook nog eens hardstikke gevaarlijk!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:05

Heey Clown
Lijkt wel op een quote van mij in een topic gister Nagelbijten / Gniffelen

* heb hem gevonden

Cyntje schreef:
Lijkt wel een hype te worden dat steigeren Clown

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:07

je ziet laatste tijd idd zooveel topics over steigerende pony's.. het ziet er wel leuk uit, zo'n shetlander die aan het steigeren is, maar als hij het steeds vaker ongevraagd gaat doen, wordt het misschien ook wel is gevaarlijk voor het baasje.. ik zou dit mijn E-pony nooit aanleren, denk dat hij het dan steeds vaker uit zichzelf gaat doen, is met alle VD-kunstjes nu namelijk ook al Knipoog

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:09

Idd, alle penny's willen hun ponys leren steigeren. Judy kan het wel, maar die heeft het nog nooit ongevraagd gedaan. Onder het zadel ben ik ooit wel begonnen om het aan te leren, maar dat heb ik laten zitten. Ik ben de laatste tijd ook niet mere zo fanatiek bezig met vrijheidsdressuur, maar ach......

Ik denk dat het probleem met steigeren vooral is, dat de meisjes het zo leuk vinden dat ze vergeten concequent te zijn.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:12

Natasja91 schreef:
Maar ja, men merkt het vanzelf als ze opeens wel erg vaak omhoog komen zonder commando. Clown

helemaal mee eens... nu is het nog leuk, maar dalijk niet meer als die het zonder doet, en ja vooral die jongeren meisjes leren hun paarden het aan, maar dan op de verkeerde manier, doe met mijn vp-pony ook VD maar stijgeren ga ik d´r NOOIT aanleren, gaan ze op een gegeven moment alleen maar gebruik van maken,, iniedergaval, die van mij wel, eigenaar wou dat ik het d´r ging aanleren, heb geweigerd, zij al je je paard zo wil verzieken (ken ponytje al 4,5 jaar dus weet precies hoe ze is) leer je het d´r maar lekker zelf aan, en als ze het dan ook zonder commando gaat doen ben ik weg, en dat wou ze ook niet, dus gelukkig maar niet aangeleerd, ponytje is heel opstandig en weet zeker dat ze het tegen je gaat gebruiken....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:14

Niks geen hype, de laatste 4 jaar duiken er al te regelmatig dergelijke topics op.
Misschien gewoon omdat er te makkelijk over VD gedacht wordt, mensen gelijk maar aan gaan modderen en zich niet eerst ergens in verdiepen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:00

Ik zou het mijn (vz)shet en m'n eigen paard NOOIT aanleren. Misschien begin ik ooit eens met de basis bij m'n shetlander, en evt. wel op het blok, maar zeker niet steigeren,pas,...

M'n paard heeft de basis eigenlijk wel onder controle, Stop, mee gaan met het juiste tempo,komen, maar verder ga ik niet. En die basis zat er al in dus...

Steigeren? Nooit,Never! Ooit zullen ze het misschien wel tegen je gebruiken. En ik vraag mij ook echt af, wat de ouders zouden zeggen moesten ze dit zien..

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:08

SOET; de meeste ouders hebben geen benul van wat hun dochters met ponys uitspoken. Daar zijn die van mij een goed voorbeeld van, ze wisten nieteens de namen te onthouden de eerste 1,5 jaar, laat staan dat ze wisten wat ik verder allemaal deed.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:52

Ja natuurlijk, maar ik heb het bijvoorbeeld over de 'stoere shet tijdens het stijgeren' er zijn best veel ouders die denken, wat kan je daar mis mee gaan doen hoor..