Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
saaraah schreef:Doet ze dit ook als je haar bijzet maar naast dr blijft lopen?
byjou1983 schreef:Hallo ,
Met een 3 jarige is het zo belangrijk om het zo goed en geduldig mogelijk te doen.
Probeer het eens met een goghue , en hou de zweep laag ! Gebruik je stem !
Mischien moet je het boekje van Lammert Haanstra eens lezen.Staan veel tips in!
Veel suc6
erleyne schreef:Heb je het al eens geprobeerd met alleen de buitenste bijzetteugel? Ik heb wel eens gelezen dat dat makkelijker is de eerste paar keer.
Bij ons op stal gebruiken we eigenlijk nooit bijzetteugels, maar zo'n elastiek. Dan hebben ze niet het idee dat ze helemaal zijn opgesloten, omdat het elastiek nog wat meegeeft.
spokie79 schreef:Ik rij zelf een jong paard. Ik longeer haar met dubbele lijn en hier reageert ze goed op. Eigenlijk doe je hetzelfde met de lijn als met je teugels, met het voordeel dat je paard niet door een ruiter uit balans wordt gebracht.
Je kan ook lucht geven als ze niet voorwaarts wil. En daarna kan je weer wat gaan vragen. Ik ben zelf altijd bang dat het paard op de bijzet gaat hangen en dus later ook op je teugels.
Foto's ter illustratie. Eerst direct naar bit.
Daarna meer bijgezet. Door bit en boven vast.
Lalidan schreef:Touwtjes lekker lang laten, desnoods eerst alleen van singel naar bit, dus niet eens door het bit en weer terug naar de singel doen.
En verder, tja, toch eens iemand anders haar laten longeren of laten kijken. Soms gaat er ook wel iets heel anders fout als je iets nieuws gaat doen, en is dat gemakkelijker te zien door een buitenstaander.
Linnie13 schreef:uhm.. Misschien allleen de buitenste bijzet, losjes, en dan de longeerlijn door de bitring halen en aan de zijkant van de singel vastklikken..
Tiso schreef:hoe heb je het bij de hals gedaan??
vind wel iets om bij een andere te proberen die raakt snel in paniek..
dus wil iets rustigs proberen