Longeerprobleem 3 jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OO7

Longeerprobleem 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 19:14

Graag reacties van ruiters met ervaring met jonge paarden.

Ik heb een longeerprobleem met een 3 jarige. Ze loopt mooi aan de longe haar rondjes. Zodra ik haar bijzet met bijzetteugels op de langste lengte wil ze absoluut niet meer voorwaarst. Ze blijft stokstijf staan, draait continue om haar achterhand weg en als er al enige beweging in komt, gaat ze achteruit en zakt door haar achterbenen.
Je begrijpt al, 1x dit meemaken is genoeg. Hoe kan ik dit oplossen? Erachter met de zweep, raakte ze van in paniek.

Een andere manier van bijzet kiezen? Ik hoor het graag.
Laatst bijgewerkt door OO7 op 26-11-06 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

saaraah

Re: Longeerprobleem 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:16

Doet ze dit ook als je haar bijzet maar naast dr blijft lopen?

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:18

Hallo ,
Met een 3 jarige is het zo belangrijk om het zo goed en geduldig mogelijk te doen.
Probeer het eens met een goghue , en hou de zweep laag ! Gebruik je stem !
Mischien moet je het boekje van Lammert Haanstra eens lezen.Staan veel tips in!

Veel suc6

OO7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 19:20

saaraah schreef:
Doet ze dit ook als je haar bijzet maar naast dr blijft lopen?

Ik deed de teugels om in de bak, zodra ze de druk voelde, stoof ze keihard achteruit. Ze is verder absoluut gehoorzaam, maar mij volgen durfde ze niet.

Zodra ik de bijzet verwijderde liep ze weer achter mij aan en deed ze weer braaf haar rondje.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:22

Heb je het al eens geprobeerd met alleen de buitenste bijzetteugel? Ik heb wel eens gelezen dat dat makkelijker is de eerste paar keer.
Bij ons op stal gebruiken we eigenlijk nooit bijzetteugels, maar zo'n elastiek. Dan hebben ze niet het idee dat ze helemaal zijn opgesloten, omdat het elastiek nog wat meegeeft.

OO7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 19:23

byjou1983 schreef:
Hallo ,
Met een 3 jarige is het zo belangrijk om het zo goed en geduldig mogelijk te doen.
Probeer het eens met een goghue , en hou de zweep laag ! Gebruik je stem !
Mischien moet je het boekje van Lammert Haanstra eens lezen.Staan veel tips in!

Veel suc6

Mee eens dat het zo goed en geduldig moet. Ik baal hier ook wel van, de rest gaat al zo goed (zadel/hoofdstel etc.).
Heb haar inderdaad wel steeds gerustgesteld. Na 5 min heb ik de bijzet maar verwijderd om haar niet verder angstig te maken.
Een goghue is wellicht een idee. Bedankt voor je tips!

OO7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 19:25

erleyne schreef:
Heb je het al eens geprobeerd met alleen de buitenste bijzetteugel? Ik heb wel eens gelezen dat dat makkelijker is de eerste paar keer.
Bij ons op stal gebruiken we eigenlijk nooit bijzetteugels, maar zo'n elastiek. Dan hebben ze niet het idee dat ze helemaal zijn opgesloten, omdat het elastiek nog wat meegeeft.

Elastiek is uiteraard ook een optie, het is echter wel zo dat de bijzet op het laatste gaatje zat. Maar ja de druk is voor haar klaarblijkelijk ook op die stand te groot.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:55

Misschien kan je gewoon de druk opbouwen?
Dat je misschien van iemand anders een langere bijzet leent, of dat je zelfs doet met een touwtje ofzo?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:58

Allereerst: zag ergens tip om alleen aan de buitenkant bij te zetten. NIET DOEN!! hierdoor keert een paard zich heel gemakkelijk naar buiten als er wat gebeurt, met de kont dus naar jou toe!! Das het laatste wat je hebben wilt.

Maar goed, on topic. Je zegt dat het met zadel en hoofdstel goed gaat. Heb je haar ook al eens aan de teugels vast gehouden? hoe gaat het bit indoen enz? het kan zijn dat ze last van haar tanden heeft of misschien wolfstandjes heeft. daar zou ik eerst naar kijken. Ookal zit de bijzet niet strak vast, het idee van vast zitten kan soms genoeg zijn om dit soort reactie uit te lokken.

Persoonlijk zou ik haar bijzetten met touwtjes. Geen elastiek (veert, kunnen ze van leren hangen) en geen bijzet (is zwaar, klappert). Touwtjes lekker lang laten, desnoods eerst alleen van singel naar bit, dus niet eens door het bit en weer terug naar de singel doen.

En verder, tja, toch eens iemand anders haar laten longeren of laten kijken. Soms gaat er ook wel iets heel anders fout als je iets nieuws gaat doen, en is dat gemakkelijker te zien door een buitenstaander.

succes er mee!

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:03

Was net een berichtje aan het typen, maar zie dat Lalidan al dezelfde reactie heeft gegeven als ik. Wij gebruiken altijd touwtjes, maar bij jonge paarden gebruik ik zelf nog geen bijzet. Je paard is nog niet bekend met druk in de mond en dit moet je hem langzaam leren. Roep de hulp van een deskundige in, zodat je niet per ongeluk fouten gaat maken, waardoor het in de basis al fout gaat.

Succes!

OO7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:58

Bedankt voor de deskundige tips tot zover!

Ik ga het eerst proberen met een touwtje. En het verder heel langzaam opbouwen. Want inderdaad, ze is me iets te waardevol dat hierin iets te veel verkeerd gaat. Vandaag was al jammer genoeg.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:02

wat ik heb gedaan als eerst is een hals verlenger (als het zo heet die je van het hoofd door het bit en dan aan het zadel moet maken) en dan op lange lengte en steeds iets strakker .....
zo lukte het bij mij langzaal ma zeker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:02

Wij zetten een jong paard in eerste instantie op een halstertje bij ipv op het bit.
Mocht er te heftig op gereageerd worden, dan evt. elastiek gebruiken. Echter niet te lang, verder gebruik ik nooit elastiek. Worden ze alleen maar vervelend en hangerig van.

Ze zal er gewoon rustig aan moeten wennen dat de houding soms gemanipuleerd wordt. Is niet vreemd als ze daar wat huiverig voor zijn in het begin.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:47

Ik rij zelf een jong paard. Ik longeer haar met dubbele lijn en hier reageert ze goed op. Eigenlijk doe je hetzelfde met de lijn als met je teugels, met het voordeel dat je paard niet door een ruiter uit balans wordt gebracht.

Je kan ook lucht geven als ze niet voorwaarts wil. En daarna kan je weer wat gaan vragen. Ik ben zelf altijd bang dat het paard op de bijzet gaat hangen en dus later ook op je teugels.

Foto's ter illustratie. Eerst direct naar bit.
Afbeelding

Daarna meer bijgezet. Door bit en boven vast.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:48

--> LO

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:08

spokie79 schreef:
Ik rij zelf een jong paard. Ik longeer haar met dubbele lijn en hier reageert ze goed op. Eigenlijk doe je hetzelfde met de lijn als met je teugels, met het voordeel dat je paard niet door een ruiter uit balans wordt gebracht.

Je kan ook lucht geven als ze niet voorwaarts wil. En daarna kan je weer wat gaan vragen. Ik ben zelf altijd bang dat het paard op de bijzet gaat hangen en dus later ook op je teugels.

Foto's ter illustratie. Eerst direct naar bit.
Afbeelding

Daarna meer bijgezet. Door bit en boven vast.
Afbeelding

hoe heb je het bij de hals gedaan??
vind wel iets om bij een andere te proberen die raakt snel in paniek..
dus wil iets rustigs proberen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:49

uhm.. Misschien allleen de buitenste bijzet, losjes, en dan de longeerlijn door de bitring halen en aan de zijkant van de singel vastklikken.. Lachen

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:53

Lalidan schreef:
Touwtjes lekker lang laten, desnoods eerst alleen van singel naar bit, dus niet eens door het bit en weer terug naar de singel doen.

En verder, tja, toch eens iemand anders haar laten longeren of laten kijken. Soms gaat er ook wel iets heel anders fout als je iets nieuws gaat doen, en is dat gemakkelijker te zien door een buitenstaander.

Echt helemaal mee eens.
Persoonlijk vind ik het ook een enorme stap voor een paard om hem meteen (in zijn/haar ogen) klem te zetten. Veel paarden zullen dan terecht in opstand komen. Bouw het dan ook rustig op.

Ik ben ook een groot voorstander van touwtjes. Eerst lekker losjes (licht contact) zodat je paard went aan het idee dat er wat aanhangt. Zodra dat goed gaat kun je de touwtjes natuurlijk steeds iets strakker zetten. Dit kan echt over een periode van een aantal weken/maanden gaan. Het ligt er natuurlijk aan hoe je paard erop reageert.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:47

Linnie13 schreef:
uhm.. Misschien allleen de buitenste bijzet, losjes, en dan de longeerlijn door de bitring halen en aan de zijkant van de singel vastklikken.. Lachen

Oja, lange lijnen is ook wel wat, dan leert ze ook reageren op teugelhulpen.. Lachen

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:52

als ik het zo lees begrijpt je paard niet goed wat je bedoelt.. ze wil wel voorwaarts maar ze denkt dat de bijzetteugels haar tegen houden.. je geeft dus 2 tegengestelde hulpen.. tuurlijk kunnen ze dat leren maar dat gaat niet vanzelf.. ik heb het ook met mijn 3 jarige.. ik heb de bijzetteugels op het allerlangste (zelfs nog gaten bij in gemaakt voorin) zodat hij helemaal slap hing.. en als hij een paar rondjes lekker doorloopt voorzichtig 1 gaatje strakker.. maar niet te ver! want anders kunnen ze weer terugvallen in dat "gestop"

ik hoop dat je hier wat mee kunt,
groetjes Simone

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:07

ik zou net als de meeste mensen al zeggen eerst de touwtjes heel los laten hangen en naarmate het beter gaat iets strakker maken,maar dat hoeft niet in 1x natuurlijk kan je ook een week overheen laten gaan,doe het in iedergeval bekwaam,en weet wel zeker dat het niet der gebit is of dat je te onduidelijk bent..

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:03

Bij mijn jonkie ben ik idd ook begonnen met een halsverlenger ..
Deze helemaal los en haar daar een paar minuutjes mee laten lopen..
Met een halsverlenger hebben ze niet het idee dat ze vast zitten, omdat ze het hoofd nog geheel vrij kunnen bewegen zonder druk te veolen ..
Pas als je hem strakker gaat zetten, gaan ze wat druk voelen ..
Toen dat goed ging heb ik haar beloond en ben gestopt ..
Daarna langzaam opgebouwd naar wat strakker, maar gebruikte hem vooral bij haar voor de ontspanning, dus dan kon ie wat langer blijven ..

Vraag de eerste keer niet teveel van haar .. Zet nog geen druk op de teugel de eerste keer, maar bouw dit langzaam aan op ..
Zo overval je je paardje nergens mee en zal ze het eerder snappen ..

Succes! Lachen

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:57

Tiso schreef:
hoe heb je het bij de hals gedaan??
vind wel iets om bij een andere te proberen die raakt snel in paniek..
dus wil iets rustigs proberen

Door het bit en aan het zadel (waar je bokriepmpje vast kan maken) de musketon vastgezet. Maar ik begin met haar door eerst de lijn door de beugel en dan aan het bit vast te klikken. Zo kunnen ze makkelijker de hals strekken en hebben dus minder tegendruk. Als je de lijn door het bit doet, heeft ze iets meer tegendruk. Maar als ze zich sterk maakt, werkt dit beter.

Voordeel is dat je paard gewoomn hals tot de grond kan strekken en ok in een paniekactie van het paard, heeft deze de volle ruimte want het zit niet gefixeerd. Ook kan je zelf meer ruimte geven, mocht ze gaan staken als ze denkt te weinig ruimte voor te hebben. Dus ze wordt niet tegengehouden.

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:46

Maak de bijzet vast aan het halster wat je over het hoofdstel doet.
Dan is de druk op de neus en niet in de gevoelige mond.

Succes ermee

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:50

Wat ook helpt is als je eerst de bijzet teugels vastmaakt zonder dat ze in contact staan met haar mond en dan de longe door het bit naar de singel aan de binnenkant, zodat je de druk kunt controleren, zodra je voelt dat ze wil stoppen, ontspan je en laat je dr weer voorwaarts gaan.