[help!] Paard draait ineens 180 gr. om met longeren !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

[help!] Paard draait ineens 180 gr. om met longeren !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 19:13

Hallow allemaal,

Ik heb een probleem:
Mijn paard is nu 5,5 en ik heb haar op dr 3,5 ingereden .. Vanaf het moment dat ik haar ingereden had wist ik al dat het een flink pittig paardje werd om te gaan rijden ..
Ze is ontzettend slim, leert heel snel nieuwe dingen, maar leert zichzelf ook heel snel om onder dingen uit te komen..

Zo nu dus ook .. Met het rijden heb ik samen met mn instructrice al bijna het hele probleem eruit, maar vooral het longeren is een groot probleem ..
- Als ik haar longeer dan gedraagt ze zich in het begin redelijk netjes, maar dan zomaar ineens draait ze 180 graden om .. Met als gevolg dat ik in de knoop zit met de longeerlijn (ik longeer meestal met hoofdstel en bijzet, of alleen met hoofdstel)
- Of ze is aan het draven en draait ineens met haar hoofd naar mij toe en gaat dan stil staan ..
Als ik dan de zweep erachter houd (voordat ze dus probeert om te draaien) dan doet ze het nog en gaat ze zelfs dreigen met stijgeren ..
- Nog een ander probleem, als ze aan het draven is en ik merk dat ze dus wil stoppen of omdraaien en ik drijf haar met de zweep vooruit .. Dan trekt ze gewoon ineens naar buiten (als ik rechtsom longeer trekt ze dus ineens heel hard naar links) toe en rent heel hard weg, met als gevolg dat ik kan zandskieen als ik vast blijf houden ..

Ik weet gewoon niet meer wat ik hier mee aan moet .. Ik heb al zoveel geprobeert ..
- bak halveren met lint
- vooruit blijven houden (dan gaat ze dus ineens vanuit de volte rechtdoor en begint heel hard te rennen)
- met bijzet longeren zodat ze flink aan het werk moet
- dubbele longe (wordt het probleem alleen maar erger van, gaat ze nog verder in verzet)

Help me !

XxSultanxX

Re: [help!] Paard draait ineens 180 gr. om met longeren !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:55

haaai

ik heb dat ook gehad met me paard.
of hij draaide heel snel om zodat hij in de longeerlijn verstrikt raakte
of hij sleurde me door de bak
ik heb de bak gehalveerd met lint of balkjes op de grond leggen.
het enige wat je moet doen is heel goed opletten.
als je merkt dat hij wil draaien,schreeuw dan snel NEE,of geef hem een tikje met de zweep
als dat niet helpt geef je der een hardere tik(niet de zweep op der kapot slaan hoor Knipoog )
ze is je gewoon aan het uitproberen.
je moet de longeerlijn ook niet te los hebben zodat ze veel ruimte heeft om om te draaien en in het begin niet al te grote rondjes laten longeren.zodat ze dichter bij jou en de zweep is,als ze weet dat jij de baas bent zal ze er wel mee ophouden.
je moet gewoon blijven doorzetten en het is niet in 1 week over.
als je meer wilt weten moet je me maar ff een PB sturen
dan kan je me msn krijgen kunnen we er verder over praten

suc6

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:58

Ik denk dat het paard geen respect heeft voor jou en je dus niet als leider ziet.
Je kan onder begeleiding van een ervaren persoon eens een join-up doen, dat helpt echt, als je het goed doet.
Verder moet je met longeren er goed opletten dat je wel achter de schouder blijft staan en dat je paard aan de hulpen staat, dus veel grondwerk doen!
Het paard moet zich alleen in jou interesseren en in niemand anders, succes.

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:52

Dit probleem is echt heel bekend met mij.. ik verzorg een shetlander hengstje en die had dat ook.. het dreigen was alleen geen dreigen meer maar ook echt steigeren. ik heb telkens gedaan dat als hij iets fout doet dat hij dan een paar rondjes echt 'straf' krijgt gwn ff lekker doorrennen.. maarja dat zal wel anders zijn met een groot paard.. ik vind het idee van fresco een super idee!:)

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:04

Hoi,
Ben het er mee eens dat veel grondwerk je zal helpen. Even de verhoudingen recht zetten, jij bent de baas!! Join up is idd een goede methode.
Met longeren goed opgesloten houden tussen de longe en de zweep, idd goed achter de schouder blijven, zodat je je paard altijd voorwaarts kan sturen. Scherp opletten zodat je je paard voor bent, niet de kans geven om stout te doen.
Succes.
Groetjes Astrid.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:16

Hoe heb je de longeerlijn vast aan het hoofdstel? Ik begrijp uit je verhaal dat je hem nog wel kan weerhouden van omdraaien, maar dat ie dan van je wegrent. Als je de longeerlijn door de binnenring leidt, dan langs het bakstuk omhoog over het hoofd en dan aan de buitenring vastmaakt, heb je veel meer te vertellen als ie wegrent. Let wel op: dit is een harde ophouding, dus op tijd loslaten! Voor de rest goed op blijven letten en naar voren drijven (of slaan als dat nodig is) als ie probeert om te draaien. Kwestie van volhouden en snel zijn. En anders door iemand laten doen die handiger is. Succes!

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:27

haha (denkt even terug aan toen) dit komt mij ook bekent voor ze deed het zelfs tijdens het rijden. Ik heb ook idd een klein stukje bak afgezet en eerst kleine rondjes om heen laten lopen. Als ze om wou draaien ging ik er gelijk achter en voorwaarts drijven ook als ze wou stijgeren gewoon doordrijven (wel opletten dat je geen trap krijgt). En verder niet opgeven als ze het goed doet belonen en dan niet te lang doorgaan.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:03

Hoi,

Mijn paardje deed dat ook met inrijden. Ik heb het opgelost door kleine voltes te longeren en te zorgen dat je meer dan normaal achter je paard blijft... dus ter hoogte can zijn kont ipv schouder. Ojah en goed opletten... Die van mij doet het nog als ik ff niet kijk.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:03

--> LO

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:05

ik ken het ook die van mij deed het ook.
Ik deed het daarom met zijn 2en ik met de londe en den andere ging op de middelijn staan met een longeerzweep niet om mee te gaan meppen hoor.
Maar om hem zo min mogenlijk ruimte te geven om eruit te breken zeg maar.
hij doet het nu niet meer.
veel succes

Spoec

Re: [help!] Paard breekt uit met longeren !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 20:28

Bedankt voor de reacties allemaal Lachen

Ik zal het probleem nog even preciezer uitleggen:

Vandaag wilde ik even longeren voor het rijden, omdat ze heel de week al druk en heet is .. (uiteindelijk heb ik alleen nog maar uitgestapt na een uur flink longeren Haha! )
Maar wat mij opviel vandaag:
- Ik blijf netjes achter haar schouder staan, hou haar opgesloten tussen zweep en lijn (longeren in de vorm van een taartpunt is mij altijd geleerd Knipoog )
- Ik blijf constant opletten en beloon haar als ze het goed doet
- Maar zodra mevrouw er even zin in krijgt begint ze te slaan met dr voorbenen ..
Ze slaat dan met haar voorbenen naar haar hoofd, ze slaat er dan langsaf en begint allemaal te huppen en met die voorbenen maar slaan naar haar hoofd (doet ze als ik longeer met halster, bijzet, hoofdstel, los, maakt niet uit) maar ze blijft intussen wel snelheid houden ..
Ik zorg dan dat ik erachter zit met de zweep, maar juist op die momenten dat ze zo begint te slaan met haar voorbenen trekt ze ineens naar buiten en breekt ze uit .. En ze is dan niet meer te houden ..
- het gevolg was dat ik haar tot 3 keer toe heb moeten loslaten, omdat ze de lijn gewoon door mn handen trok ..
- Op het moment dat ze wegrent wordt ik heel boos op haar door middel van mn stem (tja iets anders kan ik toch niet meer doen)
- Bij de bakrand blijft ze dan staan, kijkt om en komt met een laaghangend hoofd naar me terug lopen ..
- Ik pak haar dan weer vast, rol de longeerlijn op, geef haar een klopje op de hals maar geen belonend woord, en ga zondeer verder iets te zeggen weer verder waar we gebleven waren en beloon haar weer zodra ze iets goed doet..

Wie vertelt mij waar de fout ligt?
Ik vind niet dat ik haar nog kan straffen als ze na het wegrennen zelf naar me toe komt lopen, want dat heb ik 1 keer gedaan omdat ik super boos was en toen is ze een kwartier lang rondjes blijven rennen en bokken met de longeerlijn achter haar aan ..
Was niet zon goeie actie van mij ..

*Wilde nog even zeggen dat ze goed op mijn stem reageert,stap=stap, draf=draf, galop=galop en halt=halt dus het is niet dat ze niet luistert naar stem Knipoog

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:28

fresco : ik heb idd ook een keer iets gelezen over een join-up, weet iemand wat dit precies inhoud?

ik heb namelijk ook het probleem gehad dat mijn paard omdraaide aan de longeerlijn, maar ze doet dit nu gelukkig niet meer..

laralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:38

Sorry, ik kan geen advies geven. Maar ik heb ook hetzelfde met mn verzorgshet. Die doet het ook als ik even niet oplet, maar ze heeft het niet in zo'n erge mate dat ze gaat steigeren ofzo. Ze draait alleen heel snel om (alleen met stap) en dan kan ik dr makkelijk stilkrijgen. Ik kan dr meestal wel om lachen, omdat ze dan zo stiekem naar mij kijkt Tong uitsteken. Ik straf het wel, maar ze is nou 16 en ze heeft wel meer trucjes die ik er toch nooit meer uitkrijg. Ik hoop dat anderen goede tips hebben!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:07

Ik denk dat je daar handigheid in moet krijgen. Goed kijken naar je paard zodat je het aan kunt zien komen en optijd kan ingrijpen. Luisterd je paard voor de rest scherp naar je opdrachten? Hoef je niet drie keer te zeggen draf voordat er eindelijk iets gaat gebeuren?
Zo nee, zorg dat dat in orde komt. Bij de eerste keer "drrraaf" is het draven. Geen reactie? hup zweep eraan en tijdens dat je dat doet herhaal je de commando, wel met een boze stem natuurlijk. Na een rondje weer stappen. Dan weer "drrraf" net zo lang tot je paard al gaat als jij bij wijze van spreke er alleen maar aan denkt.

Bij het longeren moet je ook zorgen voor een constante druk op de longeerlijn. Laat de lijn dus niet in een boogje hangen. Blijf je paard met de zweep opdrijven. Laat de zweep met de punt omhoog wijzen en niet naar de grond. Zodra je merkt dat je paard om wil draaien, drijf je enorm op met je zweep en de druk op de longeerlijn maak je groter. Desnoods verander je naar een gang harder.
Mocht je paard toch omdraaien, probeer de lijn over het paard heen te zwiepen. Probeer de lijn dus over de kont heen te krijgen. Ik heb het idee dat de lijn dan een stuk minder snel tussen de benen kan komen.

Ik longeer altijd in een longeerring, ik heb eem paar keer met een etterig ( vond m wel uber leuk hoor Haha! ) fjordje te maken gehad. Die soms ook wel eens zn kont om keerde. Ik longeerde zonder lijn. Ik zorgde meteen dat hij geen rondje die kant op rennen kon. Draaide meteen me zweep zo dat hij een pak rammel verwachten kon als hij binnen bereik was. Dus hij draaide zn kont snel de goede richting weer op.

Omdat jij ook nog het probleem hebt met het naar binnen komen kun je je zweep ook gebruiken als het verlengde van je binnenbeen. Draarmee kun je hem naar buiten drukken/tikken. Het nadeel vind ik dat je op die manier niet echt tikken kunt uitdelen maar het alleen maar gebruiken kan om je paard naar buiten te drijven.

Ik vind het wel een beetje over komen alsof jullie rangspositie problemen hebben. Kijk hier wel mee uit, want een paard kan an onverwachts heel gek doen. Zelf meegemaakt. Tijdens het longeren en daarvoor voelde ik al dat hij een spelletje met me speelde, even testen hoe ver hij gaan kon. Toen ik hem even wou laten rollen in de bak greep ie me terwijl ik het hek dicht wou doen.

Ik zou dan naar een methode zoeken waarbij jij je prettig voelt om hem op zn plek te zetten. Denk bijv aan NH.

Je zou eventueel tijdelijk ook samen met iemand erbij gaan longeren. Die gene heeft dan een kleiner zweepje vast met een plasticzak of iets anders engs die hem op kan drijven als ze naar binnen wil komen. Maar dit zal ik als ik jou was alleen maar doen als je weet dat ze dit als spelletje ziet.
Want als het een probleem is met wie hij als leider ziet, kan het slechter aflopen. Dat ze de correctie niet pikt en daarom juist! nóg brutaler op je af komt.

Ik hoop dat je mn uitleg een klein beetje snapt. Ik zie het helemaal in mn hoofd, maar om het op papier te krijgen is eventjes wat anders.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 10:25

Bedankt voor je advies, hier heb ik wel wat aan Lachen

o0marije0o schreef:
Hoef je niet drie keer te zeggen draf voordat er eindelijk iets gaat gebeuren?
Zo nee, zorg dat dat in orde komt.

Nee, als ik draf zeg is het eigg ook meteen draf, gaaaalop en ze springt aan, stap of hooo is langzamer etc. ze luistert gewoon heel goed naar de commando's

o0marije0o schreef:
Zodra je merkt dat je paard om wil draaien, drijf je enorm op met je zweep en de druk op de longeerlijn maak je groter. Desnoods verander je naar een gang harder.

Als ik dat doe dan begint ze dus met haar voorbenen te slaan naar haar hoofd en trekt zomaar ineens naar buiten, met als gevolg dat ik haar niet kan houden ..

o0marije0o schreef:
Ik vind het wel een beetje over komen alsof jullie rangspositie problemen hebben. Kijk hier wel mee uit, want een paard kan an onverwachts heel gek doen.

Ik denk wel dat je gelijk hebt, ze is me de laatste tijd echt aan het uittesten .. Maar het is niet dat ze echt gevaarlijk is, ze zal me nooit opzettelijk raken en ze weet dondersgoed dat ze fout zit, want als ze dan dus weggerent is en ik haar weer ga halen dan komt ze met een laaghangend hoofd naar me teruglopen .. Dus ze weet dondersgoed dat ze fout zit, maar vind het gewoon leuk om uit te proberen hoe ver ze kan gaan ..

Maar hoe los ik dit op de goede manier op? En vooral dat ineens uitbreken is iets nieuws, het omdraaien heb ik nu redelijk onder controle, maar nu krijgen we dit weer ..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:45

Ik denk dat je dit probleem moet oplossen met grondwerk, ze heeft geen respect voor je. Ik had dit ook met de haflinger die ik verzorg, die kreeg door dat ik machteloos was als hij zich snel naar mij toe draaide en probeerde te steigeren. Hem dan voorwaarts drijven lukte niet, hij kon vliegensvlug ronddraaien op zn voorbenen, hij wilde gewoon het 'gevecht' met mij aan gaan. Ik ben wat grondwerk gaan doen, en heel consequent gaan werken, nu gaat het goed, als ik m zie denken kan ik m al met mn stem corrigeren.

Begin met wat simpel grondwerk, dat ze leert wie de baas is.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 19:45

Kaat18 schreef:
Ik denk dat je dit probleem moet oplossen met grondwerk, ze heeft geen respect voor je. Ik had dit ook met de haflinger die ik verzorg, die kreeg door dat ik machteloos was als hij zich snel naar mij toe draaide en probeerde te steigeren. Hem dan voorwaarts drijven lukte niet, hij kon vliegensvlug ronddraaien op zn voorbenen, hij wilde gewoon het 'gevecht' met mij aan gaan. Ik ben wat grondwerk gaan doen, en heel consequent gaan werken, nu gaat het goed, als ik m zie denken kan ik m al met mn stem corrigeren.

Begin met wat simpel grondwerk, dat ze leert wie de baas is.

Okee dat wil ik wel proberen Lachen
Maar waarmee moet ik beginnen?
En hoe moet ik beginnen?

Ik heb hier namelijk "totaal" geen ervaring mee, tuurlijk wel het leren van commando's net als aan de longe .. En asl ik haar in de bak stilzet en ik loop weg en zeg dat ze moet blijven staan, dan blijft ze netjes staan ..
Maar voor de rest heb ik er geen ervaring mee ..

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:50

fresco schreef:
Ik denk dat het paard geen respect heeft voor jou en je dus niet als leider ziet.
Je kan onder begeleiding van een ervaren persoon eens een join-up doen, dat helpt echt, als je het goed doet.
Verder moet je met longeren er goed opletten dat je wel achter de schouder blijft staan en dat je paard aan de hulpen staat, dus veel grondwerk doen!
Het paard moet zich alleen in jou interesseren en in niemand anders, succes.

Maar als je een join-up wil doen kan je paard net zo snel weg rennen.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:03

kiekjee schreef:
fresco : ik heb idd ook een keer iets gelezen over een join-up, weet iemand wat dit precies inhoud?

ik heb namelijk ook het probleem gehad dat mijn paard omdraaide aan de longeerlijn, maar ze doet dit nu gelukkig niet meer..

Ik heb gelezen: Je moet je paard eerst een paar rondjes aan de longeerlijn laten lopen, tot dat hij zich een beetje onspant. Daarna doe je de lijn los en ga je longeren maar dan zonder longeerlijn. Je moet hem een beetje wakker houden, en goed actief laten lopen. Als je ziet dan zn binnenste oor op jou gericht staat, is dat het eerste teken dat hij jou ziet als zn leider. Je blijft gewoon doorgaan. Als hij dan met zn hoofd naar beneden gaat en met zn snoet bijna over de grond gaat is dat het tweede teken dat hij jou ziet als zn leider.
Als hij dan nog met zn lippen gaat smakken en een beetje kauwen dan ziet hij jou waarschijnlijk als zn leider. Je moet hem nu laten stoppen, en dan draai je je om en kijk je naar de grond. Als de join-up gelukt is, komt je paard naar je schouder toe, en snuffelt hij aan je schouders, en je rug. doe een paar stappen naar voren, hij zal je volgen. Loop een paar figuren door de bak, en hij zal je volgen. Maar je moet het paard niet aankijken. Als je dan die figuren hebt gelopen en je paard volgde je, draai je hem om, kan je hem aankijken en dan beloon je hem met een klopje op zn hals of een knuffel. Dat is eigenlijk het idee van een join-up. Het is bedoelt voor als je een geslaagde join-up met je paard doet, dat hij je dan meer respecteert. En als je dat nou af en toe doet, luistert hij een stuk beter. Vork Dat wil niet zeggen dat het gelijk in 1x lukt. Je moet gewoon geduld hebben, en het gewoon een paar keer doen, tot dat het je lukt Cool

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:07

ik heb dus... ook een verzorg shetlander maar die keert om (alleen op de rechter hand Boos!) en dan gaat ze onder het schrik draad door (ik er achter aan) en vliegt dan in ren galop er van door naar de wei. Een stuk afzetten heeft geen zin ze kruipt echt werkelijk overal onderdoor Boos! kan iemand mij helpen ??

M_C_Design

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:10

Spoec schreef:
- Of ze is aan het draven en draait ineens met haar hoofd naar mij toe en gaat dan stil staan ..
Als ik dan de zweep erachter houd (voordat ze dus probeert om te draaien) dan doet ze het nog en gaat ze zelfs dreigen met stijgeren ..

heb ik ook Boos!
ik durf haar echt niet meer te longeren Verdrietig

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 20:32

Chico4life schreef:
Spoec schreef:

heb ik ook Boos!
ik durf haar echt niet meer te longeren Verdrietig

Oww dat is het probleem niet, ik ben niet bang aangelegd en ik laat me zeker niet bang maken door haar ..
Zodra ik bang van haar wordt, is haar missie geslaagd en ben ik geen baas meer .. Dus nee, bang van mn eigen paard wordt ik niet Lachen

Maar zon join-up? Als ik longeer dan ontspant mn paard ook wel, en ze gaat dan lekker ontspannen over dr rug lopen en met dr neus over de grond stofzuigen .. (tenzij ze dus geen zin heeft dan krijgen we problemen)
Maar als ik de longeerlijn losmaak, en dan longeer dan is ze ineens helemaal gespannen of heeft geen aandacht meer voor me ..
Volgen snapt ze ook neit goed wat de bedoeling is .. Ze komt een paar passen mee, maar blijft dan staan, van wat is nu de bedoeling baasje?
Dus hoe begin ik hiermee? Wat is de basis?

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:52

Heb je al eens geprobeerd om met een dubbele longe te longeren?
Daarmee sluit je het paard zodanig op dat hij eigenlijk geen ruimte heeft om om te draaien. Helaas reageren niet alle paarden even goed op een dubbele longe, maar misschien is het het proberen waard?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:00

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Mijn ene paard doet dit altijd op de rechterhand. Als ik haar er al op krijg aan de longeerlijn draait ze naar 5 mtr om en als ik haar dan tegenhoud gaat ze inderdaad stijgeren en rennen enz..
Hiervoor heb ik als oplossing gewoon blijven proberen. Rustig aan de hand pakken, goede kant uitzetten en rustig laten lopen totdat ze het doet. Dus vooral niet de andere kant uit laten lopen. Nu gaat het wel al een stuk beter.
Mijn andere paard heb ik een hele tijd met dubbele longe laten werken en die deed dus ook precies hetzelfde. Altijd 180gr draaien en dan heb je lekker alle teugels in de knoop hangen waardoor het 5 minuten duurt voor je weer verder kan. Hier heb ik ook geen oplossing voor gevonden dus blijf het topic even volgen Lachen

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 19:25

Trice schreef:
Heb je al eens geprobeerd om met een dubbele longe te longeren?
Daarmee sluit je het paard zodanig op dat hij eigenlijk geen ruimte heeft om om te draaien. Helaas reageren niet alle paarden even goed op een dubbele longe, maar misschien is het het proberen waard?

Even een quote van mij uit een ander topic:
Citaat:
Gebeurt bij mij ook!
Ik merk dat op het moment dat de lijn onder haar staart kruipt, dat mijn paard haar kont aanspant,daarmee dus haar staart naar beneden duwt, en haar benen nog verder onder de massa schuift ..
Deze 3 handelingen van haar samen, maken dat de lijn muurvast onder haar kont blijft zitten ookal zou ik die lijn helemaal loslaten ..

Bij mij schuift de lijn dus onder haar kont op het moment dat zij haar staart over de lijn zwiept en de lijn er dus onder komt te zitten, ze raakt dan in paniek en klemt de lijn alleen maar vaster onder haar staart ..

Dit stukje slaat dus op mijn 2e poging om haar aan de dubbele longe te laten lopen Knipoog
De eerste keer ging het prima en was ik heel trots op haar, de tweede keer was 1 grote ramp en 1 brok spanning ..
Ze zwaaide haar staart over de lijn, waardoor de lijn omhoog kroop en daardoor onder (tussen) haar kont kwam te zitten ..
Daardoor spande ze dr kont erg aan, zette haar benen erg ver onder de massa en zo kreeg ik dus mn longeerlijn niet meer los, en had ik dus een compleet gestresst paard ..

Dus nee, dubbele longe is ook al niet zon succes *zucht*

*Wordt wel een beetje moedeloos van mijn probleem Boos! , maar moet zeggen dat het afgelopen zaterdag wat beter ging Lachen *