Dubbele longe, ervaringen en hulp?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Dubbele longe, ervaringen en hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 12:33

Ik wil mijn paard gaan longeren met dubbele longe, hoe kan ik dit het best aanpakken, hebben jullie tips met foto's?

Gr claudia

Bergje

Re: Dubbele longe, ervaringen en hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:55

Ik heb pas ook een dubbele longe aangeschaft, ik heb 't boekje van Lammert Haanstra grondig bestudeerd en zijn dvd. Vervolgens ook nog life-meegekeken. Misschien is dat boekje/dvd ook iets voor jou?
Ervaringen heb ik nog niet, ik heb het nog niet geprobeerd... Heb echter wel een zeer braaf paard, dus die vindt het niet zo'n punt als het niet meteen perfect gaat.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:39

waarom wil je het gebruiken en hoe gehoorzaam is je paard aan de longe?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 18:11

mijn paard is super gehoorzaam, ik wil het gebruiken ter aanvulling van mijn training Lachen

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:00

probeer het eerst eens gewoon in een longeerbak, wat naar binnen en naar buiten stellen, in stap wat sturen. Het is vooral je eigen gevoel wat ontwikkelen Lachen Ik heb het boek van Richard Hinrichs gekocht waar ook een heleboel in staat, ook over gewoon aan de hand. Waar je wel heel goed op moet letten is dat als je met het paard gaat draven door de bak dat je niet jezelf door hem een beetje vooruit laat trekken/aan zn mond hangen, echt op eigen benen meelopen Tong uitsteken haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:01

--> LO

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:50

Ik longeer zeer regelmatig aan dubbele lijnen. Je mag gerust eens komen kijken en/of zelf proberen met mijn pony. Ik woon in Holten, dus 'om de hoek'. PB maar als je interesse hebt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:54

ik kan je er ook wel mee helpen clau Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:57

Da's NOG dichter bij Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:58

Sonja schreef:
Da's NOG dichter bij Haha!

*grinnik* Haha! Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:19

Om nou meteen een nieuw topic te openen overe hetzelfde, 'leen' ik dit topic even.
Hoe maken jullie de longeerlijnen vast? Door de ring van de longeersingel aan het bit, of door de ring van de longeersingel, door het bit en weer aan een (lagere) ring van de longeersingel?
En de buitenste lijn, achter de billen langs of over de rug?
En natuurlijk waarom!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:30

ik doe altijd de klip aan het bit vast dus niet nog een keer terug naar de longeersingel, dan heb je namelijk naar mijn idee minder gevoel met de mond dan wanneer je gewoon aan het bit doen... Bij het losdraven (dus wat langer en lager) heb ik de achterste altijd over de rug, later achter de billen langs. Omdat ik achter de billen langs zie als het meer onder vragen van de achterhand en ook de zijgangen kun je dan gaan regelen die je pas doet als de spieren warm zijn Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:47

Ja dde bevestiging aan het bit lijkt mij ook fijner dan aan de longeersingel Ja

Iemand anders? Andere meningen/ervaringen?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:44

ik heb vandaag voor het eerste er mee gelongeert.

het viel wel tegen!
wat is die lijn lang zeg, hij zat me echt in de weg!

verder pakte mijn paard het wel goed aan, hij was lekker actief en ging er goed mee om!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:07

Ik maak de twee longeerlijnen altijd even aan elkaar vast bij de handvatlussen. Zo krijg je een grote "kring" van longeerlijn en dat vind ik erg handig met bv van hand veranderen en zelfs achtjes maken.

De lijn gaat aan beide kanten via de onderste ring van de longeersingel naar het bit.
De buitenste lijn heb ik achter de kont langs, voor het stimulerende effect van de lijn die gevoeld wordt. Bovendien heb ik de indruk dat ik met contrastelling vragen wat harder doorkom als ik over de rug werk met de lijn.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:23

Ik heb zo'n ' echte' dubbele lijn die je met een gesp aan elkaar kunt maken, dus dat zit al goed. Ik ga het vanavond eens proberen Lachen
Is het niet onhandig met de longeerzweep?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:38

Nee, geen last van.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:57

ik heb er een waar hij standaard al aan elkaar zit.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:33

ik gebruik dan altijd een dressuurzweep ipv een longeerzweep, die wordt op een gegeven moment zo zwaar in je hadn namelijk.. hebben jullie daar geen last van?? mijn paard blijft ook lekker actief met een dressuurzweep Lachen

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:52

Ik heb pas geleden een paar keer met dubbele longe gelongeerd. Moet zeggen dat ik dat wel fijn vind, al ben ik er nog niet erg handig in. Waar mijn moeders paard staat hebben ze een longeerzadeltje waar geen beugels aan zitten, maar ijzeren rondjes die via een leren riem aan elkaar zitten onder de buik door. De longe wordt door die ringetjes gehaald, een stukje verder aan de longe zitten katrolletjes die je vastmaakt aan het bit en dan haal je de longe weer terug naar de singel. En dat dan in een fijne, ronde longeerbak.. Mijn moeders paard is 14 en was nog nooit met de dubbele longe gelongeerd maar hij pakte het zo op, ook het draaien. Succes ermee!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:48

Oke, paard denkt:"aaaaaaah er zit iets achter mijn billen!" *bok bok bok* Ben bang dat ze verstrikt raakt dus heb ik de lijn maar over de rug laten lopen, iemand tips om haar minder gestressed te krijgen over de lijn achterlangs?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:56

hmz hier heb ik geen last van, mijn paard was al gewent aan pessoa

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 23:01

@Qimm: doe het eens met zn tweeën, de ene houdt haar vast, de ander aait langs haar billen en doet langzaam de lijn erachter, een beete wiebelen, zodat ze merkt dat het har geen pijn zal doen (ze kan het niet zien) en dan rustig weg stappen (de ene blijft haar wel vasthouden) en dat rustig uitbouwen, ze moet het niet als een nare ervaring beschouwen.. Veel tegen haar praten zodat ze wat gerustgesteld wordt..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 23:06

Ga ik proberen! Gelukkig is ze wel heel braaf en was er geen totale paniek, maar het werd zeker (nog) niet op prijs gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:13

Qimm, ik zou haar rustig aan wennen aan een bodywrap. Voorbereidend wat T-touch oefeningen doen, dan ben je daar zo doorheen.