Is het nu fout, om te longeren met halster en longeertouw??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nanova

Is het nu fout, om te longeren met halster en longeertouw??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:18

Heey
Tegenwoordig zie ik bijna geen mensen meer,
die longeren aan het halster en longeertouw, (longeerzweep)
Is het nu fout dan? om het zo te doen?
Ik zie nu bijna alleen maar mensen die longeren met pessoa...
Dus is het fout om te longeren aan het halster en longeertouw,
en longeerzweepje erachter??
DoeiDoei

Elmond

Re: Is het nu fout, om te longeren met halster en longeertouw??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:21

Ik doe het nog altijd gewoon met een simpel halstertje op, longeertouwtje eraan en zweepje erachter...that's it! Ik hou niet van die rompslomp
Wel doe ik soms een hoofdstel op als hij weer sterk doet en wegrent, maar die keren worden al steeds minder !!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:23

Nee hoor, het is niet fout, alleen je traint de spieren niet echt efficiënt. Bijgezet kan je dat wel; je paard over de rug laten lopen en los maken. Aan een halster longeren is eigenlijk niet meer dan het paard wat beweging geven en lekker even met je paard bezig zijn. Niks mis mee overigens, ik doe het ook zo nu en dan met 2 jarigen. leren ze vast de stemhulpen en komen ze lekker in handen. Lachen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:24

Nee het is niet fout ofzo, maar als ik mijn paard longeer, waarom zou ik haar dan niet gelijk wat meer 'trainen' dan alleen rondjes te laten lopen? Dit is mijn gedachte iig. Lachen

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:32

Heey
Ik longeer op een speelende manier
Na,ja hoe moet ik het uitleggen..
Ik loop van voor in de wei, naar achter in de wei
En het paard blijft rondjes draven,
En dan langzaam naar achter lopen..
We hebben er allebei plezier in
En dan de andere kant trug....
Ik hoop dat jullie het een beetje snappen
En dit gewoon aan halster en longeertouw,
Ik heb de zweep niet eens nodig
Als het paardje beetje naar binnen valt
Wijs ik gewoon naar de buitenkant,
en ze zit weer goed Clown
DoeiDoei

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:14

Een halster trekt scheef bij het longeren, vandaar dus een hoofdstel of een kaptoom. Wil je het paard ook nog daadwerkelijk trainen ipv zomaar wat rondslingeren dan moet er dus ook nog een hulpteugeltje aan (of dubbele longe)

saska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:43

ja maar als ja longeert met hoofdstel en je maakt het longeertouw vast aan de ring van het bit dan trek je het bit door de mond of doen jullie het anders..??

tips..???

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:46

ik longeer mijn vzpony ook alleen met halstertje en longeerlijntje eraan hoor Knipoog
soms met hoofdstel, en zelden met een zadel erbij om evt bij te zetten.. maar het is bij ons meer even van beweging geven omdat ik geen tijd heb om te rijden.. of geen zin om te rijden ofzo, of gewoon ff rustig aan..

zou het niet fout kunnen noemen nee Knipoog

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:47

Als je je longeerlijn eerst door de binnenste bitring haalt en aan de buitenste vastklikt trek je het bit al minder gauw door de mond.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:54

het is niet fout, maar ook niet zo zinvol.
het hangt ervan af wat je doel is.
als je paard de hele dag op stal staat, en dit is een manier om hem toch even de benen te laten strekken, prima. Vooral doen dus.
Als je hem echt wilt trainen, is een of andere vorm van bijzetten wel noodzakelijk. Overigens vind ik de pessoa teugel wel een mode-ding en ik geloof er niet zo in.
Wat helaas uit de mode is, maar wel heel zinvol is een kaptoom, ook te combineren met bit als je dat wilt. Gaat bijna net zo gemakkelijk aan als een halster, je hoeft de longe niet aan het bit te bevestigen en het trekt niet scheef.

Doe je het wel aan het halster, dan zou ik de longe aan een zij-oog vastmaken en niet onderaan. Dat voorkomt ook wel dat hij scheeftrekt.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 00:00

als je gewoon met halster of hoofdstel longeert en je laat je paard voorwaarts neerwaarts lopen dan strekt het wel goed al zijn spieren en loopt het goed ontspannen... Dit kan je dus wel zonder hulpteugels of pessoa dingen Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:07

wednesday schreef:
als je gewoon met halster of hoofdstel longeert en je laat je paard voorwaarts neerwaarts lopen dan strekt het wel goed al zijn spieren en loopt het goed ontspannen... Dit kan je dus wel zonder hulpteugels of pessoa dingen Lachen

Ah, en jouw paard loopt automatisch vwnw? Dat is prettig! Mijn paarden komen er stuk voor stuk wel eens tegenin, zeker als ik ze niet zomaar wat rond laat sloffen maar hun achterhand eronder tik...

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:44

nee je moet daar wel beetje aan werken natuurlijk anders zou t makkelijk zijn Knipoog
je doet de longe door de binnenste bitring en maakt hem zo vast aan de buitenste ring. Dan laat je je paard op een cirkel rond je lopen en je geeft steeds ophoudingen met de longe. Je voelt dus via de longe tot je voelt dat je contact hebt dan trek je ietsjes vaster en je laat terug los. Dus je geeft lichte impulsen eigenlijk net zoals je met het rijden zelf doet. Zo komen de meeste paarden stilletjes aan naar beneden. Als ze met hun neus op de grond lopen moet je natuurlijk goed belonen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:49

Ik longeer altijd met hoofdstel omdat::

* Mijn verzorg Shetlander sterk is en soms zin heeft om keihard hem weg te peren
* Ik zo meer controle heb over hem
* Het halster scheef gaat zitten en bij zijn ogen komt waardoor hij striemen krijgt

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:10

nanova schreef:
Heey
Ik longeer op een speelende manier
Na,ja hoe moet ik het uitleggen..
Ik loop van voor in de wei, naar achter in de wei
En het paard blijft rondjes draven,
En dan langzaam naar achter lopen..
We hebben er allebei plezier in
En dan de andere kant trug....
Ik hoop dat jullie het een beetje snappen
En dit gewoon aan halster en longeertouw,
Ik heb de zweep niet eens nodig
Als het paardje beetje naar binnen valt
Wijs ik gewoon naar de buitenkant,
en ze zit weer goed Clown
DoeiDoei

Je hoeft niet iedere zin op een nieuwe regel te beginnen Lachen
Als jullie plezier hebben is dat toch leuk! en beweging krijgt ze wel

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:17

Ik houd ook altijd een longeerzweep in men andere hand en dan lopen ze meestal wel mooi door. Soms eens klikken met de zweep maar uiteindelijk ontspannen ze zich wel en blijven ze op een redelijk tempo lopen.
Het is me ook enkel nog maar in stap en draf gelukt hoor Haha! maar het is een begin

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:20

Het is niet fout, er zijn alleen betere manieren. En daar zijn er hierboven al genoeg van toegelicht.Lachen

Een beetje continu rukjes geven aan het bit met de longeerlijn lijkt me niet aan te raden. Je trekt hoe dan ook met een zijwaartse kracht aan het bit vanuit het midden (tenzij je met dubbele lijnen door ringen van een longeersingel longeert).

Wil je dus daadwerkelijk serieus longeren gebruiken als hulp in de training (spieropbouw ed) kun je beter een longeerhulpmiddel gebruiken. Anders heeft het longeren net zoveel toegevoegde waarde als dat het ´opjagen´ van je paard in de bak.

Buiten het feit dat je bij een jong paard bezig bent met bv de stem hulpen bevestigen, dan kun je het wel opvatten als training. Knipoog

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:26

Vond dat vroeger wel leuk...alleen hij(1.73) ook en zeker na een uitvinding dat hij helemaal naar de andere kant van de piste kan rennen(dat houd je dus echt niet tegen met alleen een halster).

Dat hebben we sinsdien niet meer gedaan. Met hoofdstel is hij wel braaf Haha!

Anoniem

Re: Is het nu fout, om te longeren met halster en longeertou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:30

Ik longeer ook zonder verder iets eraan.

Eerst is het ff spelen, later komen ze netjes vwnw
En met de zweep er achter bij komen ze er ook achter goed onder.

De rest van de training doe ik onder het zadel, dan voel ik precies wat er gebeurd en kan ik veel beter er op in spelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:38

http://home.hetnet.nl/~marco-marcia/bokt/longeren/9.jpg

helaas verkeerde moment van de foto
Maar zo krijg ik ze na even spelen rondes lang aan het lopen.
Natuurlijk komen ze wel eens omhoog, maar ze trekken ook wel eens tegen de bijzet in, dus dat is dan hetzelfde.
En als je bij een bijzet er niet met de zweep van achter bij bent sjokt het ook maar wat rond Lachen

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:44

Het is absoluut slecht om de longeerlijn eerst door de binnenste bitring te halen en vervolgens door de buitenste. Ik longeer jonge/sterke paarden altijd door de lijn door de binnenste ring te doen, over de oren en vervolgens vast te maken aan de buitenste. Of bij de wat makkelijkere paarden de lijn door de binnenste ring te doen; van buiten naar binnen, daarna nog een keer door dezelfde ring heen en vervolgens onder de kaak door naar de buitenste ring. Op die manier blijft t bit mooi rustig in de mond liggen, maar bereik je er ook resultaat mee. Je knijpt de mondhoeken in ieder geval niet af op deze manier.

saska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:08

hallo ik heb een intersante site gevonden over longeren op het net, hoe en met welke hulpmiddelen, het is vooral voor jonge paarden te leren longeren maar ze leggen wel uit wat een kaptoom, gogue enzo zijn...

*KLIKJE*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:11

Bij de eerste zin heb ik al op het kruisje geklikt

welke idioot gaat nu een jaarling longeren..

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:16

Emilion1985 schreef:
Het is absoluut slecht om de longeerlijn eerst door de binnenste bitring te halen en vervolgens door de buitenste. Ik longeer jonge/sterke paarden altijd door de lijn door de binnenste ring te doen, over de oren en vervolgens vast te maken aan de buitenste. Of bij de wat makkelijkere paarden de lijn door de binnenste ring te doen; van buiten naar binnen, daarna nog een keer door dezelfde ring heen en vervolgens onder de kaak door naar de buitenste ring. Op die manier blijft t bit mooi rustig in de mond liggen, maar bereik je er ook resultaat mee. Je knijpt de mondhoeken in ieder geval niet af op deze manier.

mij is verteld dat als je het door de binnenste haalt en dan aan de buitenste klikt het eigenlijk hetzelfde effect heeft op het bit als wanneer je een volte rijdt als je erop zit. Dus enkel druk op de buitenste bitring want met je buiten teugel sluit je aan tege de nek van het paard en de binnenste teugel open je. Daarom was het beter om de longe zo vast te maken. Ik deed het ook altijd zoals jij , dus over de oren.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:18

Bienotje schreef:
Het is niet fout, er zijn alleen betere manieren. En daar zijn er hierboven al genoeg van toegelicht.Lachen

Een beetje continu rukjes geven aan het bit met de longeerlijn lijkt me niet aan te raden. Je trekt hoe dan ook met een zijwaartse kracht aan het bit vanuit het midden (tenzij je met dubbele lijnen door ringen van een longeersingel longeert).

Wil je dus daadwerkelijk serieus longeren gebruiken als hulp in de training (spieropbouw ed) kun je beter een longeerhulpmiddel gebruiken. Anders heeft het longeren net zoveel toegevoegde waarde als dat het ´opjagen´ van je paard in de bak.

Buiten het feit dat je bij een jong paard bezig bent met bv de stem hulpen bevestigen, dan kun je het wel opvatten als training. Knipoog

ik geef geen rukjes ik versterk de druk gewoon af en toe Haha! dus niet helemaal hetzelfde. Maar je hebt wel gelijk van die zijwaartse kracht dus dat ga ik even navragen wat daar de verklaring voor is Lachen