Hoelang..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Hoelang..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 12:10

Hoi,

Ik vroeg me af hoelang je moet instappen met het longeren?

Groetjes Jacyntha!

Cassidy

Re: Hoelang..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:12

Zolang als je ook instapt met rijden...

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 12:45

Oke, 10 minuten ongeveer dus..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:47

jeps, na 10 minuten komt er pas gewrichtsvloeistof vrij waardoor de gewrichten niet direct overelkaar slijten...

heleen80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:49

denk niet dat het daaraan ligt, gewrichtvloeistof heb je nl altijd Knipoog . Na 10 minuten stappen zijn ze gewoon lekker los in hun lijf, warming up

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:58

na 10 minuten komt er inelk geval een stofje los waardeer de gewrichten beter overelkaar heengaan

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:04

Heeft er wel degelijk wat mee te maken dat dat vrij moet komen. Als een paard van stal afkomt tenminste.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:06

Shanna schreef:
na 10 minuten komt er inelk geval een stofje los waardeer de gewrichten beter overelkaar heengaan

Synovia oid heeft dat geloof ik Bloos

heleen80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:24

synovia is een ander woord voor gewrichtsvloeistof, dat is er altijd, anders zou je je gewrichten niet goed kunnen bewegen. Het zou misschien kunnen dat er dan meer vrijkomt...?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 13:25

Maar als je paard uit de wei komt, is het dan anders..?

heleen80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:27

in de wei kunnen ze lopen dus zullen ze al wat losser zijn dan wanneer ze uit de stal komen, maar zou sowieso goed instappen want het kan natuurlijk ook zijn dat ze net gelegen hebben in de wei

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 13:30

Ja instappen doe ik altijd, maar ik wist niet of het hetzelfde is bij het longeren als bij het rijden..
In de wei kunnen ze lopen.. maar als ik kijk zie ik ze altijd alleen maar eten eten eten en nog eens eten! :p

Ze zeggen dat je een uur moet wachten met rijden/longeren na het eten, maar bij mij staat ze in de wei, en in de stal ligt altijd wat hooi.. kan ik haar wel gewoon uit de wei halen en gelijk longeren..?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:45

Ja hoor gaat meer om krachtvoer wat kwaad kan. Als het warm is of er veel gras staat misschien wel even laten bijkomen/uitbuiken maar dat geeft je paard zelf aan.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 15:50

@ Gouda: Als het te warm is (net als die hittegolf zeg maar..) rijd ik niet of 's avonds. Ze kan er op zich wel tegen.. maar vind het zelf ook niet leuk om rondjes te gaan rennen.. Tong uitsteken
Het is een best grote wei waar ze staan met 3 haffies en 1 belg.. dus wordt genoeg aan gegeten.. en het gras is niet zo heel lang meer.. Daarom worden ze nu een beetje bijgevoerd met weidehooi...

Ja dat uitbuiken daar krijgt ze wel tijd voor.. want voor het rijden poets ik haar altijd helemaal.. en opzadelen enzo.. alles bij elkaar duurt wel een halfuurtje (eerst natuurlijk uitgebreid knuffelen Lachen ) Tong uitsteken

julie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:54

ja dat denk ik ook

julie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:55

sorry dat heeft mijn vriendin getypt

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:08

Je moet altijd een poosje stappen als je paard van stal af komt. Het lichaam (mens of paard..) het minimaal 5 minuten nodig om de doorbloeding van de spieren ed. en dus de zuurstoftoevoer op gang te krijgen. En idd, dat synovia, het is gewoon aanwezig, maar als de gewrichten nog niet erg veel bewogen zijn (zoals wanneer het paard uit de stal komt) is het nog erg dik. De vloeistof moet ook een beetje op temperatuur komen en dunner worden, dat gaat het best door rustig te bewegen, stappen dus.

Ik stap altijd een paar rondjes met lange teugel (als mijn paard dat toestaat en er niet gelijk misbruik van maakt) en daarna nog wat rondjes stappen met de teugels op maat, beetje voor het been maken, stapje opzij enzo, dat kan prima.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 20:15

Oke, maar nu hebik dus een probleem.. Als ik mijn paard ga longeren begint ze keihard te galoperen.. ik krijg haar dan na een paar rondjes in draf maar doe er dus best lang over eer dat ze stapt..
Ik loop nu een paar rondjes naast haar voordat ik begin.. maar dan wil ze dus bij me blijven lopen.. hoe kan ik haar beter leren stappen..?

saska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:41

mss moet je even met 2 longeren jij die de longe vast houd en iemand dien naast je paard/pony wandeld en die desnoods vast houdt... en dan wanneer dat lukt kan die persoon steds verder van haar/hem meewandelen, totdat alles lukt en dan moet je veel oefenen op de stemhulpen. Dan zal het wel goedkomen Knipoog Haha!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:19

Op een heel klein rondje beginnen, eigenlijk stapt ze dan kleine rondjes om jou heen, en dan proberen haar steeds verder weg te krijgen, draaft/galoppeert ze aan, dan neem je d'r terug in stap, desnoods door de lijn weer korter te nemen evt. totdat ze weer echt om je heen stapt. En dan weer van voren af aan ebginne, kan wel even duren. Zo doe ik het altijd bij renneriige/jonge paarden die het idee van stappen niet zo goed begrijpen. En de stemcommando's goed trainen als ze eenmaal rustig is, veel overgangen laten maken en streng/consequent zijn, stap is stap!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 19:09

Bedankt!

De stemhulpen zitten er al goed in.. met het rijden doet ze alles wat ik zeg zonder been!
Maar met het longeren doet ze alleen draf en galop, dan is het knopje stap ergens achter gebleven ofzo.. Tong uitsteken

Maar ik ga oefenen!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:06

Gewoon blijven oefenen.Mijn merrie kon ook heel erg moeilijk stappen aan de longe ik ben toen na een tip van iemand van bokt eerst naast haar gaan lopen.Ik liep dan 10 minuten aan de hand rechtsom en links om en dan deed ik haar op de volte.Toen heel langzaam steeds een beetje korter naast haar lopen en dan eerder op de volte maar wel laten stappen.Ik hou er zelf niet van om het rondje kleiner te maken maar ik maakte de longeerlijn korter en liep met haar mee.Ben begonnen om ongeveer op 2 meter afstand mee te lopen en steeds een beetje verder weg te gaan lopen.Als ik zie dat ze gaat versnellen in stap en ze dus wil gaan draven zeg ik nee tegen haar.Ik zeg geen ho want dat is verwarrend als ik ho zeg moet ze terug komen dus bv van draf naar stap of van stap naar halt.Ik spreek dan wel over maanden van trainen.Het is niet iets wat je zo even oplost.Ik kan nu gewoon in het midden staan en ze blijft gewoon stappen.Als we aan het draven en galoperen zijn en dan wil ik tussendoor ook af en toe even stappen wil ze nog wel eens terug vallen en weer uit haar zelf gaan aandraven maar een keer nee zeggen en ze komt weer terug.Maar de eerste 10 minuten gaan helemaal goed op beide kanten dan blijft ze mooi rustig stappen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 19:42

@ monsera: Ja, als ik zeg : uh uh! of Nee! dan piept ze (uit verzet..) en gaat ze keihard galloperen.. Tong uitsteken

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:49

Dan sluit je haar dus niet voldoende op.Maar goed het kost dus ook maanden training.Verwacht er ook niet gelijk te veel van.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 17:20

@ monsera: wat bedoel je daar me.. Bloos Sorry ben pas begonnen met longeren (uiteraard met goede les Tong uitsteken ) Dus heb het nog niet zo vaak gedaan..
Ze kan het wel.. maarja.. mevrouw is ERRUG eigenwijs Tong uitsteken

Ik verwacht er niet zo veel van (vooral van mijn kant af.. Tong uitsteken ).. Clown