is dit goed of te strak

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 20:07

Ik ben sinds kort bezig met me paardje aan de pessoa teugel. Ik zet nu een foto's neer van de 1e keer. nu is mijn vraag is het te strak voor hem? want ik heb namelijk ruzzie met het stellen van die dingen haha. ben laast een half uur bezig geweest tot beide kanten goed zaten. Maar als het te strak voor hem is. Vind ik het niet erg om weer een halfuur met dat ding te Kl*te.

Afbeelding stap

Afbeelding draf

Wie kan mij even helpen. WAnt ik heb geen zin dat me paard spierpijn of wat dan ook krijgt.

Brendaris
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-03-06

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:23

Hmmm volgnes mij kan het zo wel, mits je hem niet gelijk zo strak zet en je al een tijdje aant longere met bijzet bent

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:31

Hoi,
Ik vind dit absoluut te strak.
Zelf stel ik hem altijd zo in dat het paard zelf moet zoeken om zijn houding te vinden om aan te geven voor je zet hem zeker 20 cm langer.
Heel veel succes!

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:49

kan volgens mij best wel
ik zet mijn paard ook best goed aan
zo te zien loopt die van jou ook nog niet helemaal naar beneden en zodat ze dat gaan doen ontdekken ze dat ze van die druk af zijn
want dan wordt de pessoa slapper in plaats van strakker

Liselot

Berichten: 32220
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:53

het paard loopt nog ruim met zijn neus over de loodlijn, dus ik vind hem niet te strak

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:40

Dit lijkt me prima kunnen!

Iranda

Berichten: 583
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:16

Ik vind het er wel wat strak uit zien, de lijnen staan allemaal gespannen. Kan hij zo nog wel verder naar beneden, zonder te diep te gaan lopen?

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:30

Ik zou beginnen met iets lossere lijnen, het is neem ik aan de bedoeling dat je je paardje stap voor stap gaat trainen. Op de manier waarop je hem nu hebt werkt de Pessoa al direct volop. Stel dat je hem wat losser doet dat gaat het effect van de broekriem inderdaad deels verloren, maar ik denk dat het voor je pony fijner is wanneer je hem steeds wanneer hij aan een lossere stand gewend is (en dan een paar keer zo longeren) pas weer wat strakker insteld. Dan krijgen zijn spieren de kans om aan deze training te wennen. Uiteindelijk zou ik niet verder gaan dan hoe je hem nu hebt. Maar dat is mijn mening natuurlijk maar Lachen Léuke pony trouwens!

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 23:56

hij kan nog veder met zijn neus naar voren. Vooral in galop steekt hij nog zijn neus naar voren op deze maat.

ik ben ook niet van plan om hem strakker te zetten. want ik kan nog wel strakker doen, maar hij loopt nu ook al beter onder het zadel. Dus ik hou hier op,

mertje
Berichten: 50
Geregistreerd: 11-08-06

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:55

ziet er goed uit! voor mij kan het erdoor

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:36

willeke16 schreef:
hij kan nog veder met zijn neus naar voren. Vooral in galop steekt hij nog zijn neus naar voren op deze maat.

ik ben ook niet van plan om hem strakker te zetten. want ik kan nog wel strakker doen, maar hij loopt nu ook al beter onder het zadel. Dus ik hou hier op,



in deze stand mag je paard helemaal niet galloperen!

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 00:09

ow dankje.

hoezo niet? als ik vragen mag.

gelukkig heb ik niet te vaak en te lang gegalopeerd.Waren maar kleine stukjes. Maar bedankt.

Canter

Berichten: 1642
Geregistreerd: 04-12-04
Woonplaats: Bussum

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 00:14

Voor mijn gevoel zou hij wel iets losser kunnen. Hou ook rekening met de bodem, zo te zien is die behoorlijk zwaar dus je paardje is al snel heel hard aan het werk.

Smystique

Berichten: 1423
Geregistreerd: 02-05-06

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 00:17

Het 'voelt' strak aan zo als ik de foto zie, iets losser zetten Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:24

Ik zou hem ook losser zetten, dit ziet er toch uit alsof hij te strak staat. Op de tweede foto waar hij zijn binnenbeen naar voren zet zie ik niet dat de spanning in het touwtje minder wordt.

Chii_Weslo

Berichten: 123
Geregistreerd: 31-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:16

volgens mij kan dit makkelijk. veel succes ermee

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:23

Te strak!!!! Een pessoa teugel is bedoeld om een paard meer ontspannen te laten lopen en geen DWANG teugel!! Maar je zegt zelf al dat je er mee door gaat op deze manier dus waarom vraag je het dan???

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 22:22

Ik ga er alleen mee door. Als ik zeker weet dat het kan op deze strakte. als het te strak is zet ik hem minder strak.

Anoniem

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:24

Het lijkt mij niet te strak. De pony kan zich namelijk nog aardig lang maken (dat zie je vooral op de onderste foto). Het lijkt mij trouwens niet de bedoeling dat hij helemaal los gaat hangen, want dan is de hele aanleuning weg. Toch is het moeilijk vanaf een foto te beoordelen. Als je een paard in beweging ziet, kun je veel beter kijken of de afstelling klopt.

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:32

Ik vind hem erg strak zitten.De bodem waar hij nu op loopt is ook erg zwaar houd hier goed rekening mee als je hem met de pessoa traint in zo'n bak is je training dubbel zo zwaar.

Niek123

Berichten: 2087
Geregistreerd: 19-12-05

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:34

Iets losser om mee te beginnen, zou fijner zijn voor je pony

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:01

Voor mij ook de vraag waarom mag er op deze stand niet gegaloppeerd worden? (Ben deze teugel pas ook aan het uitvogelen)

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:05

Ik vind hem te strak. Je traint je pony om naar zo'n strak lijntje te kúnnen, niet ineens bam zo strak. Nee echt ik vind het zelfs veel te strak.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:06

Ik vind hem echt te strak staan, zo wordt hij echt gedwongen om in een houding te gaan lopen. De pessoa werkt juist super om een paard zelf zijn houding te laten zoeken.. en zoals er al gezegd is, de bodem speelt ook mee met hoe strak hij kan. Op een zware bodem doe ik die van mij helemaal niet vast.

Cobe_oud
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-08-06

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:11

hey, op het papiertje dat je mee krijgt als handleiding voor de pessoa, staat op dat je in de laagste stand alleen mag gebruiken in stap en draf. het paard wordt uitgenodigd om voorwaarts / neerwaarts te komen en gaat daardoor automatisch meer op de voorhand (ja ook al is de pessoa ook bedoeld om de achterhand er beter bij te krijgen, maar vw/nw is automatisch op de voorhand) In die houding is het voor een paard / pony zeer moeilijk om te galopperen. De galop dient omhoog gesprongen te worden, en de pessoa op laagste stand hindert dan de beweging.
Als je de uiteindes met gewone musketons naar opzij vastmaakt, kan je er wel mee laten galopperen.

Ik vind trouwens dat je het eerst nog een beetje losser mag zetten. De bodem ziet er ook zeer zwaar uit, en op de tweede foto lijkt het alsof je pony er helemaal tegenin gaat door zich lang te maken.
veel succes verder!