Longeerprobleem: achteruit, niet meer willen lopen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Longeerprobleem: achteruit, niet meer willen lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:40

Ben nu een pony aan het longeren, en telkens als ze het 'gezien' heeft, dan kapt ze d'r mee. en krijg je d'r écht niet meer vooruit. Gaat ze in d'r achteruit als je d'r vooruit wil. en ze loopt gewoon níet.
Zo'n effect krijg je dan:

Afbeelding

Tips om d'r wel aan het lopen te krijgen Verward ..

Concorde

Re: Longeerprobleem: achteruit, niet meer willen lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:13

Uhm, een keer echt goed boos worden en 'm een enorme pets op z'n kont geven? Is misschien niet 'lief', of 'paardvriendelijk', maar paarden zijn ook niet altijd 'mensvriendelijk'. Als de pony lichamelijk niets mankeert, en gewoon onder het werk uit probeert te komen, echt aanpakken. Als je daar zelf niet handig genoeg in bent iemand laten doen die het wel kan (instructeur?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:59

Ja ze doet het écht om eronder uit te komen, en omdatze zich dan al snel verveelt [terwijl ze dan misschien 5 rondjes heeft gelopen]. Goed boos worden, als ze het morgen flikt is die oplossing misschien maar het beste. Lachen

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:45

En als je met zijn tweetjes bent?
1 persoon gat longeren en de ander drijft vanachter met de zweep Knipoog

succes!

isabel21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:57

hey,
ik heb dit zelfde probleem gehad..
ik kreeg mijn paard niet meer vooruit en hij had totaal geen respect voor de zweep.
en het klinkt heel hard maar toen heb ik gewoon een allemachtige tik op zijn reet gegeven en sindsdien loopt ie weer..
je moet laten zien dat jij de baas bent want als je een keer toegeeft blijft ie het doen..
succes..

Simeun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:00

Leeg
Laatst bijgewerkt door Simeun op 25-09-23 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:08

Om te beginnen kun je de volte begrenzen door in een hoek van de bak te gaan longeren. Verder goed opletten dat je met je lichaam de drijvende postie gaat opzoeken en deze ook vast blijft houden. Als je onbewust voor de schouder komt te staan rem je haar zelf af!

Unonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:35

Ik heb dit probleem ook gehad, heel erg moe wordt je ervan..
Eerst liep ze op de ene hand nog wel en begon dan met het wegdraaien en achteruit lopen als ik van hand veranderde. Later wilde ze meteen al niet meer lopen. Was maar 1 oplossing voor en dat is inderdaad moeilijk maar noodzakelijk... Hard aanpakken met de zweep, ze had er echt geen respect voor en bleef staken, na een kwartier diverse klappen op haar kont en zelfs op haar hals te hebben gehad was ze het zat en ging voorzichtig toch maar lopen, in draf ging ze weer in de staak. Na 40 min. gaf ze de strijd op, nog heel even door laten lopen, heel erg beloond en de volgende dag weer geprobeerd..
1x in de staak, 1 klap op haar kont en ze doet het nu helemaal niet meer..
Kan nu weer op een normale manier longeren, moet haar wel goed in de gaten houden, maar zodra ik merk dat ze weg wil draaien is het genoeg om de zweep alleen maar omhoog te houden en een duidelijk voorwaarts te laten horen en ze loopt gewoon verder Lachen

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:08

Ik heb dat ook gehad.
Ik heb hem toen door mijn instructrice laten longeren en toen ging het weer.
Vooral overwicht hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:02

Heb dr sinds de laatste keer niet meer gelongeerd, andere wel en het is nog slechter geworden... Vanaf het begin af aan gelijk al staken, steigeren en zich dan laten vallen etc... Scheve mond

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:44

Ik zou eerst kijken wat Cassidy zegt, en als dat niet het geval is dan maar 1 keer goed aanpakken, maar ik zou dat toch zelf doen en niet door iemand anders, want dan gebeurt het ook wel eens dat die bij diegene poeslief is en bij jou nog steeds loopt te kl*te.. Knipoog

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:32

heeft die niet ergens last van,, zorg verder dat het niet saai word,,

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:20

Als ik zie waar die longeerlijn heenwijst, kan ik me goed voorstellen dat het paard niet meer naar voren gaat. Je positie is nu een stoppende of zelfs achteruitdrijvende. Als je paard dreigt te stoppen, zul jij sneller moeten zijn met het naar achteren verleggen van je positie en duidelijker drijven. Timing is alles, zeker bij een paard dat snel is met zijn reacties (zie ik deze wel een beetje voor aan Haha! )

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:44

Ik heb een paard gehad, dat het ook deed.
Een klein cirkeltje afgezet, zodat hij binnen 'handbereik' is.
Zodra hij het probeerde, en dat zie je aankomen; tik
met de zweep (dan kon ik erbij) en gewoon doorlopen!
Als hij maar liep, in de richting die ik wil. En dan braaf
belonen..

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:03

Ik heb ook een kleine cirkel afgezet en heel, heel goed opletten, als er een 'foute' verandering in de oren is, meteen een grote sprong richting achterwerk gedaan (vooral weg van de voorhand) dat hielp bij mij uiteindelijk, omdat ze zich daardoor 'weggejaagd' voelde.

De zweep hielp bij mij averechts. Die heb ik weggelegd.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:22

In de meeste gevallen gebeurt dit als je niet op de juiste plaats staat.. ik heb dit zelf ook een tijd gehad.. Ik stond voor mn paard, ipv achter hem om hem aan het lopen te houden..
Ik heb dit helemaal niet door gehad, totdat ik longeerles kreeg v. mn instructrice..Die zei dat ik totaal op de verkeerde plek stond.. Nu gaat het gewoon goed!

Zorg er dus voor dat je achter het paard blijft, als het ware. Houd hem aan het lopen door een beetje te dreigen met de zweep.. Zeker weten voelt hij ook de dreiging, doordat jij hem 'achtervolgt' .. hoop dat het lukt! Haha! xx

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:40

Goeiemorgen Lachen eenzijdig longeren ( aan 1 lijn dus) is al niet zo goed gezien de eenzijdige druk dit je dan hebt mischien een idee dat je gaat leren om met 2 lijnen te werken? je kunt je paard dan bliven sturen en makkelijker voorwaarts houden en let er heel goed op waar je staat.............. sommige paarden zijn daar gewoon heel gevoelig voor en laat je niet gelijk gek maken dat je dit paard moet gaan slaan...........niet 1 paard zal met de gedachte komen OWWWWWW IK GA MIJN BAASJE IS FF FLINK PESTEN en er iets inslaan is makkelijk maar iets eruit niet.

Lachen succes

Chii_Weslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:29

een keer een flinke klap op zijn kont geven en als dat niet werk met zijn tweeen de een met de zweep en de andere gewoon longeren.

Cobe_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:23

hey, vanop de foto is het moeilijk te zien of je pony bijgezet is of niet. Ze heeft misschien moeite met de lengtebuiging op deze hand of misschien wel beide. Probeer in een omheinde ruimte te werken van minstens 15m diameter (kleiner wordt moeilijk ivm sterkere buiging)
Ga ook steeds zo staan dat je naar de achterhand kijkt en blijft kijken. Zodra je blik / je lichaam naar de schouders gericht is, gaat het paard automatisch stoppen en evt omdraaien. Een goed vb hiervan is de monty roberts methode. Hij drijft ook het paard aan vanaf de achterhand. Gaat hij naar de voorkant gericht staan, moet het paard draaien.
Ik kan ook niet zien hoe je longeerlijn heb vastgemaakt. Probeer hem door de binnenste ring door te steken, over de nek (achter de oren) dan weer naar beneden en vastmaken aan de buitenste bitring. Reageert de pony fel op het bit, dan kan je een kaptoom gebruiken.
Zorg ervoor dat je hem voor bent. Hij mag de kans zelf niet krijgen om te stoppen. Zodra ze dat weten, blijven ze het doen. Begin ook eerst alleen in stap en draf. In galop heb ik de ervaring dat ze sneller in de stop / staak gaan.
succes!

MaartjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:00

Hey,

Ik had dat ook met speeder. Jouw paard is waarschijnlijk nog nooit gelongeerd. Je meot gewoon eerst met ziin tweeen werken. De ene llopt achter het paard met een zweep en de andere longeert ook met een zweep. Als het paard niet doorloopt neit meteen slaan op de kont. met de zweep op de grodn slaan(neit zo superhard anders breekt ie!!) Een beetje opjaagen. En als ze dan niet luistert. met de zweep in de lucht slaan zodat je knetter geluiden krijgt. En als dat niet lukt. sla je het paard onder de bips. Niet Superhard, je meot haar alleen laten voelen wie de baas is. En gebruik je stem ook heel goed. Word eens goed kwaad, zodat ze denkt, van ohjeeh ik meot opppassen.!!! okay? Ik hoor het nog van je en anders kom ik even langs ok je te helpen!!

groeten Susanne

madam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:01

SloveG schreef:
Hey,

Ik had dat ook met speeder. Jouw paard is waarschijnlijk nog nooit gelongeerd. Je meot gewoon eerst met ziin tweeen werken. De ene llopt achter het paard met een zweep en de andere longeert ook met een zweep. Als het paard niet doorloopt neit meteen slaan op de kont. met de zweep op de grodn slaan(neit zo superhard anders breekt ie!!) Een beetje opjaagen. En als ze dan niet luistert. met de zweep in de lucht slaan zodat je knetter geluiden krijgt. En als dat niet lukt. sla je het paard onder de bips. Niet Superhard, je meot haar alleen laten voelen wie de baas is. En gebruik je stem ook heel goed. Word eens goed kwaad, zodat ze denkt, van ohjeeh ik meot opppassen.!!! okay? Ik hoor het nog van je en anders kom ik even langs ok je te helpen!!

groeten Susanne

als jij zz weet ik veel wat heb gereden weet je dat ze als advies bij longeren nooit zeggen dat je achter het paard moet lopen, en al helemaal niet met een zweep, en bij de eerste keer van het longeren, wat dnek je als dat paard schrikt ik wil mijn gezicht nog wel even heel houden hoor... met zijn 2en OK, maar loop er dan naast en nooit achter, het is maar een klein verschil maar wel een groot verschil in de praktijk!!!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:05

Altijd zorgen dat je niet voor of achter zijn schouder staat met longeren, dan kan hij bijna niet meer acheruit.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:24

Niet kwaad worden!!! Ook al is dat juist zo moeilijk. Wél flink aanpakken, met de zweep van achter naar voren en zelf iets achter de schouder gaan staan.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 23:23

Als ik de foto zo zie dan lijkt het net of het paardje jou niet meer snapt en daarom staakt. Ik ben maar een beginnertje hoor maar toen ik les kreeg in grondwerk bleek dat ik zo met m'n paard bezig was (blij dat ze het zo goed deed), dat ik niet meer oplette waar ik me bevond ten opzichte van het paard.
Na een paar rondjes was ik zo gedraaid dat ik op schouder hoogte stond (de rem dus) i.p.v. het achterwerk (dus drijvend), als ik haar dan weer naar voren probeerde te krijgen van uit dezelfde positie (schouder) dan staakte ze ook en had echt zo'n blik in haar ogen van "beslis nu eerst een wat je wilt",
Nu ik zelf wat beter oplet kan ik haar met een vinger de richting aangeven en met mijn andere (zwaaiende) hand precies zo drijven dat ze de juiste richting op gaat, geen zweep of zoiets nodig gehad.

Groetjes Ingrid

cappie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:38

Melanie_ schreef:
Ben nu een pony aan het longeren, en telkens als ze het 'gezien' heeft, dan kapt ze d'r mee. en krijg je d'r écht niet meer vooruit. Gaat ze in d'r achteruit als je d'r vooruit wil. en ze loopt gewoon níet.
Zo'n effect krijg je dan:

Afbeelding

Tips om d'r wel aan het lopen te krijgen Verward ..
\

Ik las dat ze zich snel verveelt.. ik heb er ook zo een, je moet ze gewoon bezig houden! gebruik de dubbele longe, zodat ze druk achter zich voelt, en ga als ze eenmaal warm is in de menpositie staan en laat haar over balkjes lopen, hindernisje nemen, door een vliegengordijn.. verzin het mar! en ze worden er nog dapperder van ook! gaat ze dan weer in de achteruit, weer even in normale positie gaan staan, druk geven met de lijn die achter de benen langsloopt! succes!