jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 12:00

Hoi!

Een KWPN'er vn 4 jaar, is een half jaar terug ingereden en van de zomer niks mee gedaan vanwege haar veulen en de warmte. Wij rijden ook alleen maar buiten dus spieren, vergeet het maar, dressuur en bijbehorend aan de teugel lopen ook niet. De fries die ik heb ingereden kon je zo nageeflijk laten lopen onder het zadel, zij kan immers ook niet gelongeerd worden... maar bij dit meisje is het wat moeilijker, onder het zadel gaat ze er tegenin. Ik ging het ook maar niet forceren want ik wil har niet verpesten.
Gisteren bedacht ik me dat het misschien wel ging lukken door met bijzet te longeren.

Het resultaat was niet zo geweldig: ertegenin gaan, niet gan ontspannen. Eerst had ik een bijzetje van singel door bit naar zadel. Later probeerd ik dan maar alleen vanaf de singel te doe want ze ging steeds met haar hoofd omhoog.

Hier is een impressie van gisteren.

Als je ideeen hebt waardoor het wel zou lukken, of kritiek als ik iets fout doe, graag! Dit wsas trouwens de 1e keer met bijzet, en ook weer de 1e keer werke nadat ze haar veulen heeft gehad.

Afbeelding
van singel naar bit naar zadel

Afbeelding
In het begin had ik hemniet strak , maar ze heeft haar nekje zo lang hier dat dat wel lijkt. Moet ik hem nog langer laten?

Afbeelding
Het ging er niet ontspannen aan toe Huilen

Afbeelding
Hier staat het touw niet zo strak maar ze was allesbehalve ontspannen

Afbeelding

Afbeelding
Op het laatst probeerde ik het op deze manier, en ik stap ging ze wel lekker omlag met haar hoofdje, maar in draf niet meer....

Bedankt voor het lezen, kan je me helpen?

Bloemsuiker
Berichten: 1587
Geregistreerd: 08-01-05

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:20

Als ik jou was , zou ik nog eerst wat doorwerken aan haar spieren/ basis etc voordat je 'aan de teugel' begint. En waarom moet ze zo dringend aan de teugel? Er zijn nog andere manieren om haar te laten ontspannen.

Over het longeren zeg ik niets omdat ik er niets over weet , alleen denk ik dat dit geen goeie manier is.

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:23

ik denk dat je haar beter met een pessoa kan longeren. Zo werk je de achterhand erbij en heb je beter kans dat ze nageeflijk gaat lopen.
Denk erom, een paard moet enorm soepel zjin wil je hem nageeflijk krijgen, werk dus vooral aan de soepelheid.

Myfairytale
Berichten: 5425
Geregistreerd: 26-05-06

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:25

Ik vraag me idd ook af waarom ze nu al aan de teugel moet? Ze is nog erg jong en ze heeft net een veulen en ze heeft een lange tijd stil gestaan. Ik denk dat je juist zelf naar die ontspanning toe moet werken. (Maar wel goed dat je het wel voorzichtig aan wil pakken Knipoog )
Succes!

Brammetje16
Berichten: 6284
Geregistreerd: 01-09-04

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:28

aan de teugel is alleen maar een bekroining op dat je paard met de rest goed loopt, heb ik geleerd. dus je zou eerst de rest er beter onder moete krijgen voor dat je haar aan de teugel kan krijgen. en idd misschien een pessoa

N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:33

Ik heb nu een paardje van 5 lopen die ik net écht aan de teugel leer te houden, neem les, een enorm goed advies, al is het maar 2 keer in de maand, maakt niet uit! 2 mensen zien meer als 1, maar als je toch geen les wilt hier wat tips:
- Hou je handen gewoon op de plaats, laat haar eerst goed los stappen, voltes, s-bochten, gebroken lijnen e.d. Maak haar soepel in haar hele lijf. Hou je benen eraan. Zodra je voelt dat zij zich gaat ontspannen, neem je je teugels iets bij, en zet je licht druk op haar mond. Gooi d'r niet los, ze kan dan wel zo aan de teugel lopen, maar het moet met ondersteuning, en al helemaal zo'n jong dier. Zodra ze haar hoofd een beetje naar beneden doet,ontspan jij ook weer. Niet losgooien, gewoon ontspannen, teugels op maat houden, en contact met de mond houden. Goed ritmisch aandrijven, je paard is erg afhankelijk van je benen wat betreft het aan de teugel werken, het moet van achter naar voren, als je het voor tegen houd, moet je het achter dus bijdrijven (duuh Knipoog ) Als je haar op de volte zet, moet je vanuit je binnenteugel naar je buitenbeen rijden, je binnenbeen lang houden, je buitenteugel eraan houden, binnen teugel van de hals af. Eigenlijk doe je niets met die binnen teugel behalve stelling vragen, zodra ze dat onder de knie heeft, dan kan je zo die teugel los gooien, want je lost alles op met je buitenteugel. Als ze dat goed heeft ontwikkeld in de stap, dan ga je draven. Gaat ze omhoog? Ga je weer naar de stap. Heel simpel, ze moet het goed doen, of helemaal niet! Klaar, en anders mag ze het niet spelen. Ik heb ook een jonkie, ik weet wat je doormaakt, het is niet makkelijk maar geduld en concequent zijn, those are the key-words.
Succes (pb-functie staat altijd open!)

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 13:07

Bedankt alvast voor alle reacties!
Ok ik ga dus nu beginnen met haar soepel te maken door veel oefeningen te rijden. Ik snap wel dat je eerst soepel moet zijn en daarna pas nageeflijk word.
Ik hoop dat ze nu wat braver word, ze had voordat ze haar veulen ging krijgen last van eigenwijsheid; veel steigeren en omdraaien. Hoop dat ik nu wel normaal met haar kan rijden.
Ja, geduld is een goede zaak Knipoog

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:08

Eigenlijk doe je niets met die binnen teugel behalve stelling vragen, zodra ze dat onder de knie heeft, dan kan je zo die teugel los gooien, want je lost alles op met je buitenteugel. Als ze dat goed heeft ontwikkeld in de stap, dan ga je draven. Gaat ze omhoog? Ga je weer naar de stap. Heel simpel, ze moet het goed doen, of helemaal niet! Klaar, en anders mag ze het niet spelen. Ik heb ook een jonkie, ik weet wat je doormaakt, het is niet makkelijk maar geduld en concequent zijn, those are the key-words.
Succes (pb-functie staat altijd open!)

Nooit een teugel los gooien. Ik ben het er niet helemaal mee eens, heb altijd geleerd om even veel druk op bijde teugels te houden. Ik zou er eerst voor zorgen dat de basis goed is. Vooral veel overgangen rijden en figuren. Als ze goed aan t been is kun je proberen om haar naar beneden te vragen. Ietsjes druk op beide teugels houden en been erbij. Als ze na geeft je hand gelijk weer ontspannen en goed je been erbij houden. Ik zou dit in het begin niet teveel doen. Zodra ze door heeft wat je bedoelt gaat het steeds makkelijker. Als ze wat meer spieren heeft kun je haar wat langer laten nageven.

Als je haar wilt bijzet met longeren zou ik kiezen voor een pessoateugel, hierbij wordt ook de achterhand goed gebruikt.
Verder je handen zo stil mogelijk houden, een paar keer de hals laten strekken. Over een tijdje gaat ze vanzelf je hand opzoeken, en ontspannen. Vind het verder een leuk dier Haha!

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:13

ik heb een merrie van 4 en denk er eerlijk gezegd ook nog niet aan om ze aan te teugel te rijden.ik vind andere dingen belangrijker zoals balans,veel overgangen maken en dat ze haar achterhand onderbrengt en natuurlijk ontspanning.

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 14:20

elmiran schreef:
Vind het verder een leuk dier Haha!


Tnx Haha!

Kim_H
Berichten: 787
Geregistreerd: 10-01-06

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:40

timokyana schreef:
ik heb een merrie van 4 en denk er eerlijk gezegd ook nog niet aan om ze aan te teugel te rijden.ik vind andere dingen belangrijker zoals balans,veel overgangen maken en dat ze haar achterhand onderbrengt en natuurlijk ontspanning.


Ik rijd ook een jong paard,(al 5 jaar, maar nog nooit wat meegedaan) en ga ook elke dag rijden(liever elke dag eventjes, dan bijv 3 keer in de week 1 uur) puur voor dat ze ontspannen wordt en mij gaat vertrouwen, aan de teugel komt vanzelf wel, ze zijn immers nog jong Knipoog

Veel figuren rijden(Voltes, Slangevoltes, Gebroken lijn enz.), overgangen, en haar bezig houden met rijden.. dan komt het vanzelf wel, een paard moet het ook eerst snappen!
Succes Knipoog

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 14:51

Is 100% waar , bedankt!

Kim_H
Berichten: 787
Geregistreerd: 10-01-06

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:02

Knipoog

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:12

Opzich heb je de touwtjes niet eens zo raar vastgemaakt hoor maar het heeft wat weinig nut omdat als een paard aan de teugel komt, de verbinding van achteren uit door het lijf naar de hand moet komen. Nu werk je eigenlijk van voor naar achteren Knipoog
Dus zoals al gezegd kun je dan beter met een pessoa longeren, dan activeer je van achter uit.

Je schrijft dat je veel buiten rijdt, ook dan kun je werken aan de verbinding! lekker actief van je kuit naar een smakelijke hand rijden, dan gaan ze er vanzelf een keer inzakken.
Zoek eens een stuk land oid op waar je wat voltewerk kunt pakken, dan kun je dr fijner door dr lijf werken en zal die verbinding steeds makkelijker komen en uiteindelijk ook aan de teugel

haike
Berichten: 13527
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:41

Op deze manier kan je een paard volgens mij niet leren nageven, omdat ze puur haar rug wegdrukt zo. Als ik jou was zou ik haar proberen tijdens het rijden steeds een beetje meer te laten ontspannen, dan geeft ze vanzelf wel een keertje na. Dan kan je langzamerhadn aan de teugel gaan rijden.

waarom loopt het veulen eigenlijk mee? Krijg bij deze foto's al meteen dramabeelden in mijn hoofd van veulen dat gaat spelen en zo in alles verstrikt raakt.

N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:58

elmiran schreef:
Eigenlijk doe je niets met die binnen teugel behalve stelling vragen, zodra ze dat onder de knie heeft, dan kan je zo die teugel los gooien, want je lost alles op met je buitenteugel. Als ze dat goed heeft ontwikkeld in de stap, dan ga je draven. Gaat ze omhoog? Ga je weer naar de stap. Heel simpel, ze moet het goed doen, of helemaal niet! Klaar, en anders mag ze het niet spelen. Ik heb ook een jonkie, ik weet wat je doormaakt, het is niet makkelijk maar geduld en concequent zijn, those are the key-words.
Succes (pb-functie staat altijd open!)

Nooit een teugel los gooien. Ik ben het er niet helemaal mee eens, heb altijd geleerd om even veel druk op bijde teugels te houden. Ik zou er eerst voor zorgen dat de basis goed is. Vooral veel overgangen rijden en figuren. Als ze goed aan t been is kun je proberen om haar naar beneden te vragen. Ietsjes druk op beide teugels houden en been erbij. Als ze na geeft je hand gelijk weer ontspannen en goed je been erbij houden. Ik zou dit in het begin niet teveel doen. Zodra ze door heeft wat je bedoelt gaat het steeds makkelijker. Als ze wat meer spieren heeft kun je haar wat langer laten nageven.

Als je haar wilt bijzet met longeren zou ik kiezen voor een pessoateugel, hierbij wordt ook de achterhand goed gebruikt.
Verder je handen zo stil mogelijk houden, een paar keer de hals laten strekken. Over een tijdje gaat ze vanzelf je hand opzoeken, en ontspannen. Vind het verder een leuk dier Haha!


Ik zeg er ook bij je KAN hem losgooien (dat ze dan de stelling aan blijft houden, dat is de bedoeling) Je moet het niet doen, maar het ZOU kunnen. Ik heb het er krom neergezet, maar wat ik er mee bedoel is dat je gewoon vanuit je buitenteugel moet rijden, je moet natuurlijk wel beide teugels eraan houden, maar op een gegeven moment zou je die oefening wel kunnen doen, zo kan je namelijk zien of ze die stelling ten alle tijde houd(DAN ALLEEN OP DE WAT KLEINERE VOLTE)
Laatst bijgewerkt door N_fotografie op 29-07-06 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 16:59

haike schreef:
waarom loopt het veulen eigenlijk mee? Krijg bij deze foto's al meteen dramabeelden in mijn hoofd van veulen dat gaat spelen en zo in alles verstrikt raakt.

Het is geen drama, hij loopt netjes ernaast en erachter mee. Soms trekt ie een sprintje voorbij de mama maar dan duikt ie onder de lijn door, die ik iets hoger houd.
Hij sprong gisteren zelfs over de draad van 1 m... hij rende netjes op de draad af, keek, en hoppa. Het had natuurlijk verkeerd af kunnen lopen maar het ging zo vanzelf .. .het was ook geen paniek of vluchtreactie ofzo.. hij was aan de andere kant dan mama aan het lopen en toen ineens erover . Bloos!
Het bijft altijd gekkenwerk, veulens.

Anoniem

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:42

RT-P --> LO

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:35

Als het aan mij ligt moet je gewoon zorgen dat ze zelf ontspannen gaat lopen en zelf ff gewoon moet longeren en gaan rijden (voorzichtig) en vanzelf gaat ze ontspannen lopen.. Je kunt haar niet dwingen om ontspannen te lopen..Knipoog Knipoog en je moet natuurlijk eerst zorgen dat ze ontspannenloopt en de spieren goed zijn.. dan pas kun je 'm aan de teugel leren lopen..

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:40

Hoe kan een merrie nou ontspanne lopen als er een veulen rond haar loopt, logisch dat ze niet ontspant, ik heb zelf ook een merrie met een veulen lopen , maar vraag dan niet te veel van haar omdat ze met haar koppei toch bij haar kin dis,
ook zou je eens grondwerk met haar kunnen doen , of aan de dubbelen longeerlijn, kun je haar wat meer ontspannen longeren.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:10

by the way, dat zadel hoort op haar rug te liggen, niet op haar hals! als je het zover naar voren legt zal een lage halshouding voor pijn op de schoft zorgen. Geen wonder dat ze liever pijn op het bit wil, dan laag lopen....

N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:13

Ik vind het nog wel mee vallen, hij mag wel íets naar achteren, maar niet zo enorm veel.. Schuift het erg? Misschien een idee om gewoon een engels zadel te kopen.. Zo kan jij je handen ook op de juiste positie houden, lijkt me nu erg lastig ( heb geen verstand van western).. Succes

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 12:56

Hert is geen western, het is een australisch zadel. En om te verduidelijken: het is meer richting dressuur dan western of recreatie.

Het ligt precies goed hoor.

En de merrie heeft totaal geen denken aan het veulen. Zij is zelf grootgebracht met de fles en bij beide veulens hebben we gemerkt dat ze weinig aandacht heeft voor het veulen. Vandaag voor de 1e keer weer naar buiten toe, veulen met ander veulen in paddock, en ze geeft er totaal niks om. Dus ze kan echt wel longeren met veulen.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:11

Het is een gevaarlijke situatie om een veulen mee te laten lopen naast de merrie met longeren. Zeker als je er een slof aan gooit die zelf in elkaar is gezet met een touwtje! Als het veulen een jolige bui krijgt en tegen de moeder opspringt kan hij met gemak vast komen te zitten in het touw! Het is trouwens geen bijzetteugel waar je mee longeerd maar een slofteugel! Daarbij hangt hij op de laatste foto nog eens bijna op de grond , waardoor de merrie er over kan struikelen! Goed longeren is een kunst en ik zou je willen aanraden om eens les te nemen van iemand die weet hoe het moet! Zoals ik het hier op de foto's kan beoordelen heeft dit totaal geen zin en zal het niets toevoegen aan de africhting van je paard!

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 15:55

Dit is de eerste keer dat ik met een bijzetje (of wat dan ook) probeerde te longeren. Wil niets goedpraten want ik open dit topic dan ook voor advies.
Maar ik kan wel de situatie inschatten o het gevaarlijk of niet is. Tuurlijk, een veulen kan altijd gek doen, maar het ging er hardstikke soepel aan toe.
En het is ook geen superbijzetje nee, maar goed, het gaat dan ook de kast weer in, of ik maak er wat anders van Knipoog halster ofzo.