Ik heb stage gelopen op meerdere stallen en ik ben weinig stallen tegen gekomen die geen touwtjes gebruikten. ze zijn makkelijk, en je kan goedkoop aan nieuwe komen.
Je hebt ong. 8 meter touwtje nodig wat je bijvoorbeeld van de bovenste ring (van de longeersingel) door de bitring naar de onderste ring (van de longeersingel) kan laten lopen. zo kan het paard zelf de hoogte waarop hij lekker loopt opzoeken.
De bijzet gaat van 1 ring direct aan het bit vast en is dus meer statisch (1 hoogte) De bijzet heeft meestal wel een rubber ring en die is (zo heb ik gehoord) zo dat het nog een beetje mee geeft als het paard er aan trekt.
Een pessoa vraagt meer achterhandgebruik en is ook echt goed voor sommige paarden. maar ik heb ook wel van paarden gehoord die de eerste paar keer longeren prachtig liepen en later steeds minder actief gingen lopen (gewend aan die touwtjes achter de kont langs)
Dubbele longe is ook heel goed om mee te longeren, alleen een beetje moeilijk voor het onervaren paard en de onervaren longeur. Het geeft wel veel mogelijkheden. Je kan kiezen om over de longeerlijnen over de rug te laten lopen of achter de kont (zoals pessoa). Hierbij kan je ook ophoudingen maken zoals bij het rijden en met enige oefening ook van hand veranderen
Ik gebruikt zelf een slof (die hadden we nog liggen) die ik vastmaak zoals de touwtjes.