wat is het doel van 'touwtjes'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

wat is het doel van 'touwtjes'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 11:11

bij ons op stal longeren veel mensen met alleen van die touwtjes, wat is daar het doel van? hoe gebruik je die? en hoe bevestig je hem??

Britt

Re: wat is het doel van 'touwtjes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:13

Lammert Haanstra longeert op deze manier, het is de bedoeling om je paard losser te maken en hem op een goede manier over zijn rug te laten lopen. Longeren zonder is gewoon je paard laten rondhobbelen maar je hebt geen enkele inwerking van niks Tong uitsteken Om meer nfo te krijgen over deze manier van longeren moet je maar eens gaan zoeken naar Lammert Haanstra, er zijn erg veel manieren om ze te bevestigen dus ook met veel verschillende inwerkingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:38

Touwtjes is een goedkoper alternatief voor bijzets. Het zorgt ervoor dat het hoofd in een houding gebracht wordt waardoor de rugspieren beter worden gebruikt. Degene die longeerd moet er dan zelf voor zorgen dat het paard actief voorwaarts blijft en van achteren blijft ondertreden.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 11:56

ik longeer zelf altijd met pessoa maar aangezien een aantal mensen bij ons op stal ermee longeren was ik wel benieuwd.. zij rijden namlijk erg hoog (GP) dus ik denk dat ze er wel bewust voor gekozen hebben.. Lachen

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 15:30

??

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:57

Touwtjes worden meestal gebruikt, om het paard zijn rug beter te laten gebruiken. Het is een vriendelijker alternatief dan bijzets, die een paard vast zetten, voor een goed getraind paard moeten bijzets geen probleem zijn. Touwtjes kun je makkelijk op verschillende manieren instellen, glijden door het bit en zetten het paard niet vast.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 17:28

ok Lachen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:21

Ik longeer de jonge pony's met touwtjes zodat ze wennen aan de druk op het bit en zich gaan ontspannen/over de rug lopen.
Door ze te longeren met touwtjes is het onder het zadel makkelijker om ze nagevelijk te laten lopen omdat ze al snappen wat de bedoeling is, je hebt er dan minder werk van.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 22:40

maar wat is dan het verschil met een pessoa?? ook in t resultaat etc?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 11:07

ok ik weet nu het doel een beetje... mijn volgende vraag.. hoe gebruik je hem??)hoe maak je hem vast etc..

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:51

Ja ik blijf dit topic volgen! heeft iemand toevallig een foto van een paard die gelongeerd word met touwtjes want dit snapte ik niet helemaal Maxxie, --> glijden door het bit
hoe bedoel je dat? ( foto )

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 01:52

het verschil met de pessoa is dat het paard met een pessoa meer wordt gestimuleerd te achterhand te gebruiken. Touwtjes worden gebruikt om de hoofd-halshouding op verschillende manieren in te stellen (hoog of laag, lang in de hals of wat korter). Hierbij moet het paard ook over de rug lopen, maar dat is bij de pessoa ook zo.

De touwtjes glijden als het ware door het bit, omdat ze op een bepaalde manier zijn vastgemaakt. Je kan bijvoorbeeld de touwtjes onder aan de singel bevestigen, dan door de bitringen en naar de zijkant of bovenkant van de singel. Het kan ook van de zijkant, door de bitring, naar de bovenkant, maar net wat je wilt. Het touwtje wordt dus niet vastgemaakt aan de bitring, maar glijdt er doorheen.

yv0nnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:15

Heb je er een foto van? Ik wil het ook gaan proberen maar moet wel helemaal zeker weten dat ik het goed doe...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:35

kijk maar eens op deze link; http://www.lammert-haanstra.nl/html/Bit2.pdf
misschien heb je er wat aan

Er staat niet geheel hoe je hem moet bijzetten maar er staan wel watplaatjes bij evt.
Als je met touwtjes wil gaan bijzetten moet je gaan kijken naar hoe het paard natuurlijk loopt met zijn hoofd (hoogte) en hoe je hem wilt hebben. Als je hem diep wil laten lopen maak je de touwtjes ook laag vast (bijvoorbeeld tussen de benen door en op de schouders) als je hem hoger wil instellen kan je bijvoorbeeld bij de schoft en op de schouder/tussen de benen vastmaken. Zo heb je verschillende inwerkingen

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:32

ik volg dit even...ben wel benieuwd wat het precies is enz..

yv0nnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:30

Heeft er iemand een foto met touwtjes?? Zou graag willen zien hoe jullie het hebben zitten...
Ik wil het namelijk ook proberen

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:33

In mijn profiel staan meerdere fotos van paarden die gelongeerd worden met touwtjes (onderaan profiel) Misschien heb je er wat aan

Mikkeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:09

Bij mij op stage longeren ze met touwtjes, omdat dat goedkoop is.
En je kunt het gemakkelijk veranderen..de lengte zegmaar
Alle paarden worden zo gelongeerd, de jonge paarden voor de keuringtraining altijd
Ook ik heb hier vragen over:
Er zijn toch ook van die Lammert Haanstra touwtjes? ze zijn niet op zijn site te koop, maar waar kan ik ze wel scoren?
Ik had ook iets gehoord van kopen bij de bouwmarkt..
Hoe dik mogen die touwtjes maximaal zijn? en hoeveel meter moet ik dan kopen? Om het voor een paard en een pony te kunnen gebruiken.
Dat LM verhaal (een stuk uit zn boek?) Is echt mega handig!!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:11

snap er niet echt veel van..daarom even een sticky Haha!

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:14

Het touw kun je in watersport winkels kopen, ze hebben het in heel veel verschillende diktes en kleuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:15

Ik heb zijn beide boeken gelezen en les gehad in zijn manier van longeren. Ik heb touwtjes bij de bouw markt weg. Ze zijn denk ik 8/9 mm en behoorlijk lang. Heb het nooit echt gemeten maar als je wil kan ik ze morgen even meten.

Bij mij ligt het touw over zijnrug naar de onderste ringen van singel. Door het bit en dan tussen zijn benen vast. Meestal zet ik ze heel los dat hij niet naar zijn borst maar naar de grond gericht loopt. Hij kan als nog zijn hoofd heel hoog doen. Mijn paard moet leren over zijn rug te lopen. Op deze manier doet hij dat goed.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:25

jah misschien wel handig, ik ben hier ook benieuwt naar.
ik wil dit ook, maar wel zo dat ze te verstellen zijn.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:35

Ik heb stage gelopen op meerdere stallen en ik ben weinig stallen tegen gekomen die geen touwtjes gebruikten. ze zijn makkelijk, en je kan goedkoop aan nieuwe komen.
Je hebt ong. 8 meter touwtje nodig wat je bijvoorbeeld van de bovenste ring (van de longeersingel) door de bitring naar de onderste ring (van de longeersingel) kan laten lopen. zo kan het paard zelf de hoogte waarop hij lekker loopt opzoeken.
De bijzet gaat van 1 ring direct aan het bit vast en is dus meer statisch (1 hoogte) De bijzet heeft meestal wel een rubber ring en die is (zo heb ik gehoord) zo dat het nog een beetje mee geeft als het paard er aan trekt.
Een pessoa vraagt meer achterhandgebruik en is ook echt goed voor sommige paarden. maar ik heb ook wel van paarden gehoord die de eerste paar keer longeren prachtig liepen en later steeds minder actief gingen lopen (gewend aan die touwtjes achter de kont langs)
Dubbele longe is ook heel goed om mee te longeren, alleen een beetje moeilijk voor het onervaren paard en de onervaren longeur. Het geeft wel veel mogelijkheden. Je kan kiezen om over de longeerlijnen over de rug te laten lopen of achter de kont (zoals pessoa). Hierbij kan je ook ophoudingen maken zoals bij het rijden en met enige oefening ook van hand veranderen
Ik gebruikt zelf een slof (die hadden we nog liggen) die ik vastmaak zoals de touwtjes.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:56

ok en die touwtje moet je dien van binnen naar buiten doen aan het bit of van buiten naar binnen??
en wat vooreen touwtjes zijn het best???
ikbedoel dat het niet gaat schuuren??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 09:47

Ik doe ze van buiten naar binnen omdat ze tussen zijn benen door gaan en dus dan ook als spits toe lopen. Anders glijden ze niet lekker door het bit. Als ik ze terug naar de singel laat lopen doe ik ze van binnen naar buiten door het bit omdat ze daarna weer uit elkaar lopen, doe je ze andersom dan glijden ze weer niet lekker. Klinkt apart misschien maar als je er mee bezig bent wijst het zich van zelf.

Ik heb touwtjes gekregen, zei eerder in dit topic dat ik ze bij de bouwmarkt weg heb maar dat waren andere. Opzich kun je ze ook bij de bouwmarkt weg halen. Het touw wat ik gebruik is heel dicht gevlochten. Als je een klein stukje dicht bij elkaar pakt en wiebelt zit er weinig speling tussen.

Ik ga zou naar stal dus zal de touwtjes even meten.