Hoe hebben jullie je pony leren liggen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Hoe hebben jullie je pony leren liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 19:52

Mijn pony kent al wat vd. de basis zit er goed in, voetje geven, op het blok, ect kan ze al, nu wil ik beginnen met liggen en zitten. ik had gelezen dat je je pony moet nat spuiten zodat ze gaan rollen en er dan een comando aan koppelt,

laat ik nou net pony's hebben die anders in elkaar zitten dan normale pony's

heeft iemand tips ?

mirriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:09

ik ben nu ook net bezig met liggen. kmaak der gewoon nat en wacht net zo lang tot ze gaat rollen, en dan beloon ik haar! dit lijkt me namelijk ook de diervriendelijkste manier..

gr miranda

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:06

Hoe heb je het tot nu toe geoefend? Want liggen via het rollen aanleren is een hele effectieve manier, het kost alleen wel ontzéttend veel geduld, dus je moet het ervoor over hebben om in het begin behoorlijk lang alleen maar te moeten wachten

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 19:20

ja ik heb een ontzettende makkelijke pony, de basis ging vrij snel goed, omdat ze de comando's aan de longeerlijn ook moet op volgen. op het blok staan deed ze eigenlijk al gelijk toen ik haar ervoor zette. toen heb ik haar uitbundig beloond! voetje geven, heb ik haar in begleid, nam haar voet op, en maakte de beweging die ze moet maken, na 3x snapte ze dat, en beloonde haar weer uitbundig. ze leert dus erg snel, wat voor mij dus weer een groot voordeel is. maar toen ik dat las van dat nat maken vond ik dat zo raar, dus vroeg me af of er mensen zijn die het anders doen.

mirriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:18

vind der niks raars aan mja in het begin is het heel lang wachten omdat men pony nooit rolt als der iemand bij is. maar ze legde de link wel direct.

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:48

Bij VD gaat het erom dat je een bepaald gedrag op de een of andere manier kan uitlokken bij je paard. Het idee achter het natmaken is dus (natuurlijk) dat je paardje dan extra graag wil gaan rollen. Het is niet altijd nodig om je paard nat te maken, de meeste paarden willen bijvoorbeeld ook graag even rollen nadat ze hard gewerkt en veel gezweet hebben.

Als je het liggen niet vanuit het rollen wil aanleren kan je ook proberen om het aan te leren via het knielen. Dit is echter ook een hele lange weg waar je veel tussenstappen bij nodig hebt + het is moeilijk om je paard duidelijk te maken dat hij vanuit het knielen moet gaan liggen (he Amable? ) + je hebt het risico dat je paard het knielen "vergeet" zodra hij kan liggen.

Beide manieren kosten veel tijd en geduld. Liggen is (meestal) niet iets dat je "zomaar" even aanleert

Gaat je pony wel rollen na het werk als je bij hem in de buurt staat? Als je hem gewoon een paar keer kan belonen terwijl hij ligt (probeer het liefst zo te belonen, zodat hij meteen stil blijft liggen en niet eerst een paar keer gaat rollen), en hem dan op jouw commando kan laten opstaan (zodat hij dus echt begrijpt dat het om het liggen gaat en hij niet mag gaan rollen), dan kan je pony vast snel op commando liggen hoor

Wat lukt er precies niet?

Amytjuuuh

Re: Hoe hebben jullie je pony leren liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:02

Mijn lesinstructrise in paardentango zegt dat je het
ook kan leren onder het rollen, let wel goed op dat
je je pony dan van de kant van zijn rug benadert,
niet dat je hem laat schrikken, maar voor het paard kan
het bedreigend zijn als je dicht voor hem staat als hij ligt.
Ik heb het bij spirit al heel vaak geprobeert maar het is me
nog maar 1 of 2 keer gelukt dat ze bleef zitten. Dus je hebt er
wel veel gedult voor nodig.

Suc6

wupke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:26

Je gaat gewoon na het rijden als je pony lekker bezweet is met een rollen en daar leer je dan een commando bij.

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:18

Maar ik snap het NOG niet helemaal, want als hij dan dus gaat rollen, dan beloon je hem, maar hoe zorg je dat hij blijft liggen ? Denkt hij dan niet dat je hem beloont voor het ROLLEN ipv voor: LIGGEN ?

mirriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:21

ik geef hem voer voor dat ie rolt..dus als ik zie dat ie gaat liggen beloon k hem en blijf voeren tot het voer op is

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:33

Ik probeer mijn pony ook al heel lang te gaan liggen op comado. En het is me nog steeds niet gelukt
Hij kan al knielen op 1 been maar ik krijg zijn 2de been niet geknielt. Als ik die pak gaat die weer staan.
Heeft iemand hier nog een goed idee voor?

Ik probeer het nu dus maar van uit het rollen te leren en hij blijft tijdens het rollen al steeds langer liggen en dat terijl ik vroeger nog niet eens bij hem in de buurt mocht komen als hij lag. Maar hij snapt nog steeds niet dat hij moet gaan liggen op comando. Dus ben nog druk aan het oevenen.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 23:32

Ik denk dat het sowieso handig is als liggen niet 1 van de eerste oefeningen is die je aan je paard leren wilt... Hij moet eerst leren om te leren. Dus beseffen dat het kan voorkomen dat jij ergens voor beloont en dat je dit gedrag dus vaker herhaalt wilt zien. En tzt dat jij dus wilt dat het betreffende gedrag volgt na een bepaalde aanwijzing van jouw kant. Het is dus makkelijker om je paard eerst kleine dingen te leren zoals iets aanraken, zijn been optillen, schudden, flemen oid. Dan pas gaat hij attent worden op de beloning en dit koppelen aan gedrag wat hij vertoont. Omdat hij geleerd heeft daar op te letten. En je kan natuurlijk met liggen beginnen, maar liggen is voor een paard veel moeite en hij snapt nog niet dat dat hetgene is waar je voor beloont.

Jauke heb ik met de clicker getraind. Hij weet op het moment dat hij de click hoort dat hij iets correct doet en daar voor beloont gaat worden. Hier was ik al een jaar mee bezig voor ik aan liggen begon. Op het moment dat ik hem na het wassen de bak in liet ging hij direct opzoek naar een plekje en plofte neer. Op het moment dat hij zijn kont liet zakken, dus het laatste stukje voor het liggen, clickte ik. Dit geluid kent hij en dus keek hij direct (toen hij dus lag) reikhalzend mijn kant uit in afwachting van zijn beloning. Op dat moment wist hij, he, we zijn aan het vden! En was hij zijn drang tot rollen even vergeten. Ik vraag hem omhoog en laat hem weer even met rust, hij realiseert zich dat hij nog steeds nat is en gaat weer liggen, zelfde tafereel. Op het moment dat hij een plekje ging zoeken ging ik naar de grond wijzen en zei "ga maar liggen" Na een keer of 3 oefenen kon ik hem zonder nat maken op dit commando laten liggen.

Vanuit het knielen heb ik idd ook geprobeerd (:P @ Dagami) helaas, Jauke kan ondertussen rondjes draaien op zijn knieen, achterwaarts, kruipen en zijn hoofd tussen zijn bovenbenen doorsteken, maar hij kwam niet dichterbij de grond. Bij sommige paarden werkt het wellicht wel maar Jauke doet teveel zijn best om netjes te blijven knielen.

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 07:42

Ik ga er nu mee bezig, omdat het nu gewoon lekker weer is en ik dan grote buitenritten met Pamba maak dan zweet ze natuurlijk en dan wil ze ook rollen dus dan wacht ik tot ze gaat rollen dat doet ze dan wel, alleen als ze ligt staat ze wel gelijk op maar heb wel eens meegemaakt dat ik net op tijd was en dan blijft ze wel liggen tot ik een stapje achteruit doe
Zal wss wel lang bij dr duren maar ik heb het er voor over!

amour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:24

ik ben sinds twee dagen begonnen met op commando liggen en het gaat echt super ik maakte haar gewoon na het rijden kledder nat en ik ging met haar door de bak lopen. na 5 min. ging ze liggen terwijl ik echt nooit in de buurt mocht zijn als ze ging liggen of rollen }> maar als ik haar nu nat maak gaat ze bijna gelijk liggen!

voordat ik aan het liggen begon kon ze al steigeren, knielen en achterwaarts op comando, niet echt veel dus maar ze vind het echt heel leuk en ze wil graag haar best doen.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:29

wat is het nut van dit kunstje?

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:11

Open daar aub een nieuw topic over... Want dan kan ik je ook vragen naar het nut van rijden, springen van hindernissen, polo enz...

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:21

Ik zie hier allemaal reacties van nat maken, laten rollen etc.
Prima methode, maar niet de enige.
Ik heb het geleerd vanuit het compliment/knielen.
Als je het hoofd dan naast de schouder vraagt (bijv links) gaat het gewicht naar rechts. Ik heb het hier wel over vragen, en dus niet aan het hoofd gaan lopen trekken.
Als er voldoendegewichtsverplaatsing is, gaat het kontje vanzelf om.

Flurk, wat is het nut van het leven?.......

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:42

Timon was gek van rijbakken en stallen en elke keer als ik hem mee nam naar de stal van Evy ging hij altijs als een gek te keer met rollen, dus daar heb ik het eigenlijk geleerd. Ik liet hem knielen en dan ietsje afstand nemen en toen leit ie zn kont zakken, snel vol proppen met zo veel mogelijk biks en dan heb je een liggend paard

Amytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:14

Haha ja dat is ook een handige methode, ik ken iemand die had een andalusier hengst en die ging ook rollen op elk stukje zand dat hij zag.
Dat was soms natuurlijk heel vervelend en ze heeft hem het af moeten leren door een klein tikje te geven zodat hij weer op ging staan.

Flurk, ik denk dat het nut van dit kunstje is dat je zoiezo
kan zien dat ze elkaar vertrouwen anders zou een paard niet voor je gaan liggen!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:14

Mijn veulen van 2 maanden gaat al voor me liggen . Het is eigelijk begonnen tijdens het spelen, je kent het wel rennen met elkaar, het veulen daarbij enkele keren wegsturen en in volle gallop terug laten komen, haar gewoon lekker even uit laten kuren . Op een gegeven moment begon ze tegen me aan te duwen met de schouders en ben ik terug gaan duwen, voor de fun. De 1e keer ging het eigenlijk per ongeluk want ik tijdens onze duwwedstrijd was ik haar ook aan het aaien en raakte daarbij ook de voorbenen aan, waarna ze spontaan ging liggen rollen. Ik ben haar tijdens het rollen weer gaan aanhalen en dat vond ze zo lekker dat ze helemaal gestrekt bleef liggen (madam heeft favorite plekjes). Dit spelletje doen we nu eens in de zoveel tijd, ik weet nl niet of het wel gezond is om het met enige regelmaat te doen, en ik denk dat ik er binnenkort maar een commandootje aan ga koppelen. Als het aan haar lag zou ze dit spelletje iedere dag wel willen doen.

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:49

K heb het nog nooit een pony aangeleerd.. : Maar lees best vaak dat je dat vanuit t rollen het beste kan doen ..

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:05

Bloos Ik heb het mijn shet eigenlijk binnen 3 dagen ongeveer kunnen leren...
Maar het is bij mijn shet heel makkelijk aangezien die in de zomer scheurt.. en als je hem dus een beetje kriebelt overal krijgt hij zoveel jeuk dat hij gaat rollen... en zodra die klaar is met rollen kan ik bij hem gaan zitten en als ik hem dan lekker kriebel overal blijft hij dus liggen...
Pling En hij had het meteen bij de eerste keer door... als ik nu ga zitten gaat hij al meteen rollen/liggen Vork zie ava Tong uitsteken

joycehendrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:55

ik verzorg een friese hengst, en na het rijden willie altijd lkkr rollen, het is me 1x gelukt om dat te voorkomen en hem een koekje te geven toen hij stil lag en toen bleef ie heel ff liggen, maar meestal rolt ie eerst en dan issie klaar en heel vaak staat ie dan meteen op en kan hem dan pas t koekje geven, en soms gaat ie een plek zoeken om te rollen als ik t commando geef maar vaak ook niet, ik vaarg me nog steeds af offie me nou wel of neit snapt, en of t allemaal toeval is, als iemand ideeen heeft, heel graag,

groetjes joyce

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:54

Dit komt van de site van Pink_Horizon hier op bokt!
Dus het is óók ©Pink_Horizon!

Liggen

Wat is "Liggen"?
Je pony gaat op commando (op de grond) liggen.

Het commando:
"Lig", "Neer"

Hoe leer ik het aan?
Methode 1:
Spuit je pony af (alleen in de zomer!) en neem hem mee naar de bak. Zodra je ziet dat je pony wil gaan rollen wijs je met je vinger naar de grond en zeg je "lig". Zodra hij ligt probeer je hem niet te laten rollen. Ook al rolt hij, toch belonen! Haal hem weer omhoog door zachtjes tegen zijn halster te duwen. Loop een stukje verder en probeer het nog eens.
Oefen dit bij voorkeur een aantal dagen achter elkaar. En daarna ook een keer als de pony niet nat gespoten is. Zodra dit er goed inzit probeer hem standaard niet te laten rollen.
Zodra hij het liggen beheerst kun je van daaruit ook het plat liggen (hoofd en benen plat op de grond) en het dood liggen (4 benen in de lucht) aanleren.

Methode 2:
Zet je pony in het compliment. Tik zijn rechte been bij zodat hij knielt. Daarna haal je zijn halstertouw over zijn hals en haal je zijn hoofd naar zijn buik. Hij zal (als hij je vertrouwt) gaan liggen. Pas op dat je er zelf niet onder zit!
Dit klinkt leuk en makkelijk, maar toch kies ik zelf voor methode 1. De kans dat je compliment kwijt raakt door het knielen en daarna liggen is erg groot. Ik vind de compliment 1 van de mooiste oefeningen dus dat heb ik er niet voorover!

Let op:
* Oefen dit altijd op zachte ondergrond!

* Omgooien, vastbinden of iets dergelijks is natuurlijk uit den bozen!

* Het nat maken nooit op koudere dagen! Het kan eventueel wel na werk waarbij de pony gezweet heeft.

* Pas op dat je pony niet zo enthousiast gaat liggen of rollen dat je een paar benen in je gezicht hebt.

* Zodra het commando erin zit: consequent blijven. Alleen betere oefeningen worden beloond!

Hopelijk heb je der wat aan Clown

(@ PH.. hopelijk vind je het niet erg! maar je legt ut duidelijk uit Schijnheilig )

x__Nandii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:24

handig Elti