paard komt op longeur af

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_kellyann_x

paard komt op longeur af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 19:06

ik heb een vp en als ik haar longeer dan komt ze op me af gewoon me thaar hoofd omhoog.
ze kan het wel want ik heb haar wel gelongeerd zonder dat ze naa rmij toe komt maar dan heeft ze mij boos gemaakt en geef ik haar een paar tikken met ze zweep maar hoe kan ik dat oplossen zonder klappen uit te delen??
als ik wil longeren en ze staat recht voor me neus omdat ze neit wil dan sla ik met de zweep kei hard op de grod en bigint ze te steigeren en soms naar me te bokken.

heef tiemand tips voor mij?

anouksel

Re: paard komt op longeur af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:14

je zou haar kunnen bijzetten dan dan met een lichte stelling naar buiten.
Dan wordt het minder makkelijk om naar binnen te komen.

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:46

ik heb hetzelfde probleem, dus ik ga dit topic even volgen..

crownjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:43

Wat ik wel eens doe als me paard nogal naar binnen komt en naar me toe wil komen is de zweep niet achter me maar schuin voor me houden.

Wat je ook kan doen is zorgen dat je achter haar flank blijft want dan kan je haar altijd van achteren opdrijven

Vraag anders eens bij de eigenaar wat zij doet als het paard naar je toekomt

_lucy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 00:00

dit heb ik ook best vaak bij mijn verzorgpaarden, wat ik dan doe is

de zweep wat meer naar het paard toe (niet naar toe van er tegen aan maar naar het hoofd) zeg maar bij het kruis, die richting ong. en dan een beetje 'zwabberen' dat werkt bij mij wel vaak/altijd.. dan komt hij niet meer naar binnen toe, als ie dat wel doet, niet meteen geen slaan maar gewoon boos zeggen 'Nee, niet doen, Terug!' en dan weer verder gaan.. luisteren ze bij mij ook best vaak naar..

miky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:27

ik heb het zelfde probleem even blijven volgens dus

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:26

x_kellyann_x schreef:
maar dan heeft ze mij boos gemaakt en geef ik haar een paar tikken met ze zweep maar hoe kan ik dat oplossen zonder klappen uit te delen??

Even een paar keer tot 10 tellen en je geduld bewaren.

Mss eens aan de eigenaar vragen hoe die het doet en of het dan wel goed gaat.Mss kan de eigenaar je dan een paar keer helpen en uitleggen hoe je het paard goed laat lopen.Anders kan je altijd je instructrice een keer vragen om je te helpen.

Yank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:19

Naar binnen komen kan een teken zijn van dominantie. Een paard mag in geen geval binnen jouw ruimte komen zonder dat jij het vraagt. In ieder geval is het belangrijk om haar dus wel weer meteen op de cirkel te zetten/jagen.
Verder longeer ik zelf niet vaak, dus zelf heb ik verder geen verdere suggesties.

EkmiC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:25

Yank schreef:
Naar binnen komen kan een teken zijn van dominantie. Een paard mag in geen geval binnen jouw ruimte komen zonder dat jij het vraagt. In ieder geval is het belangrijk om haar dus wel weer meteen op de cirkel te zetten/jagen.
Verder longeer ik zelf niet vaak, dus zelf heb ik verder geen verdere suggesties.

Mee eens! mijn vp is ook behoorlijk dominant tegenover mensen, maar hij durft al minder snel naar binnen te komen dat hij gedaan heeft. zodra ik met me zweep op m af kom is hij al weg en galoppeerd hij keihard! dan is het weer even zaak om hem rustig te krijgen en daarna doet hij het niet meer. je moet sowieso zorgen dat je naast je paard blijft ipv voor je paard, bij zijn schouder vind ik het veiligst! als je ervoor staat, kan je geen tik met de zweep verkopen want dat loopt hij waarschijnlijk over je heen of hij steigert naar je! als je ter hoogte van zijn schouder staat, kan hij niet trappen en kun je hem rustig naar buiten drijven met je zweep!

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:33

tja Kelly-Ann.. wat is Sjaan toch een lieverd

Maar even in het algemeen, de eigenaar doet eiegnlijk niks zelf met de paarden, dt kan hij niet ivm zijn gezondheid of zoiets..

Dus aan de eigenaar valt weinig te vragen

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:42

Ik denk dat met de zweep op de grond slaan geen goed idee is.. Daar wordt je vp alleen maar aggressief van en dat lost het ook niet op.
Wat bij mij altijd wel helpt als mijn pony het probeert is gewoon streng "nee" te zeggen (je hoeft echt niet te schreeuwen oid), dan gaat ze gauw weer de cirkel op

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 12:11

de eigenaar doet zelf niks met de paarden want het is een soort van fokstal.(ze zijn nu niet drachtig ze gaan een jaartje overslaan)
en zwiebberen met de zweep heb ik geprobeerd ik heb bijna alles al geprobeerd en hart nee of een streng woordje zeggen helpt niet pff ik word er niet goed van maar meer tips zijn altijd welkom:):)

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:53

ik heb dit ook gehad met een paardje die ik ingereden heb. Als zij op mij af wou rennen rende ik zo hard mogelijk op haar af. Een paard is van nature een vluchtdier dus de meeste zullen dan wel gaan lopen. (uitzonderingen daar gelaten) zo hoe je niet te slaan maar leer je haar wel dat ze plaats moet maken voor jou. Je kan haar ook aan de dubbele lijnen zetten zodat je haar kan weg sturen als ze op je af komt

EkmiC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:08

Marcella_e schreef:
ik heb dit ook gehad met een paardje die ik ingereden heb. Als zij op mij af wou rennen rende ik zo hard mogelijk op haar af. Een paard is van nature een vluchtdier dus de meeste zullen dan wel gaan lopen. (uitzonderingen daar gelaten) zo hoe je niet te slaan maar leer je haar wel dat ze plaats moet maken voor jou. Je kan haar ook aan de dubbele lijnen zetten zodat je haar kan weg sturen als ze op je af komt

De meeste paarden zullen hiervoor weglopen ja, maar als je dominante paarden/pony's hebt, is dit een groter probleem! Ik denk dat als je paard echt onderdanig voor jou is, dat hij niet snel naar je toe komt lopen om te dreigen!

Misschien kan je ook proberen het met z'n tweeen op te lossen! bijvoorbeeld een paar rondjes iemand ernaast laten lopen, misschien dat hij/zij dan wel blijft lopen.

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:20

geloof mij maar dan het een erg dominante merrie was. Naar me slaan met haar voorbenen steigeren etc etc etc Ik bleef eerst steeds maar gewoon staan maar vond dat geen optie. Van het op haar af rennen was ze wel onder de indruk.

Je kan natuurlijk ook dominatiespellen met haar gaan spelen zo kan je er voor zorgen dat jij weer als leider geaccepteerd word. Het blijft moeilijk. We hebben zelf een trainingsstalletje en elk paard heeft toch weer ander knopje waarop gereageerd wordt waar de een heel gevoelig voor is reageerd een ander weer helemaal niet. Je zou bijv. ook een paraplu mee kunnen nemen en deze uitklappen als ze naar je toekomt misschien dat het d'r afschrikt. En wat Immie13xx al zegt een tweede persoon erbij kan ook nooit kwaad. Misschien heb je iemand op stal die hier al ervaring mee heeft en je kan helpen

Yuri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:37

heel simpel: dubbele lijnen longeren. Je hebt meer controle, veel meer zeggenschap aan de buitenkant.
Ik zweer erbij en longeer nooit anders

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:40

Ik zal het proberen Ik zeg het wel als het goed is gegaan of slecht is gegaan.Woensdag horen jullie het vna mij

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:45

ik ben niet zo,n longeermiep, maar hoe longeer je met dubbelelijnen, ja ik kan het wel en ik weet wel hoe het moet, maar ik bedoel, hoe zet je die vast zeg maar. Want mijn haf die komt ook heel snel naar binnen en begint dan te steigeren, en het is GEEN dominantie, maar puur omdat hij het niet wilt,

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:49

bedoel je hoe je die 2e longeer lijn vast maak??

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:52

ja ( de eerste gewoon normaal neem ik aan )

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:55

jaH en de tweede de buitenste door 1 van de ringetjes en dan onder de buik door of achter langs.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:03

Als mijn paard dat doet ga ik even rustig staan zodat ze tot rusti komt. geen lieve klopjes. en dan zet ik haar weeer op de volte en hou de zweep goed achter haar kont. geen tikjes. maar gewoon een waarschuwing dat ik de baas ben, en da zij door lopen moet.

lucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:32

gwoon schuin achter hem gaan staan en drijven en komt ie dan nog naar binnen(ik had zelf dit probleem ook) met de longeer zweep een tik uitdelen op zn hals en naar buiten/ voorwaarts drijven. toen was het bij mij over.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:51

hoe oud is dit paard,
want mijn vorige paard deed het toen hij jong was en toen heb ik hem ook gewoon een keer verschrikkelijk op zijn donder gegeven (ja er zullen vast mense zijn die me nu een dierenbeul vinden) maar het was wel over!
En hij heeft het nooit meer gedaan.

Yuri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:10

ik bevestig de beide lijnen aan een bitring. Dan haal ik ze door een ringetje van de singel, de buitenlijn doe ik achter zijn kont langs (kan niet met ieder paard!!) en de binnenlijn gaat vamaf het ringetje naar mijn hand.

heb er wel een foto van ergens.

Als je paard paniekerig is zou ik de buitenlijn niet achter de kont langs doen maar over de schoft.