[LO]Jong Shetje Longeren .. ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SiimOon

[LO]Jong Shetje Longeren .. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 11:02

Die van de ene kant naar de andere kant van de bak rent.
Hoe moet ik dit aanpakken ?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:03

hoe oud issie?

MyrtheJ

Re: Jong Shetje Longeren .. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:05

zet de halve bak af, ga zelf in het midden staan (van de gehalveerde bak) & probeer het dan opnieuw..

een pony weet niet van zich zelf hoe longeren werkt, je moet het hem 'leren'. Ga zelf in het midden staan, laat iemand naast hem mee lopen, zo leert hij/zij vanzelf hoedat ze dr rondjes moet lopen... (dit is niet binnen een dag gelukt! )

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:06

KiWiKo schreef:
hoe oud issie?

ben ik ook wel benieuwd naar...

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:31

als hij erg jong is zou ik persoonlijk niet doen, maar misschien kun je ermee gaan wandelen in het bos of in de bak ofzo zodat hij rustig word?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:08

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lena01

Re: [LO]Jong Shetje Longeren .. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:14

HOe lang touw heb je? Ik longeer mijn verzorgshetje (bijna 1 jaar) gewoon met het halstertouw en een klein zweepje. Het krijgt er nu steeds meer lol in!

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:16

linchen schreef:
HOe lang touw heb je? Ik longeer mijn verzorgshetje (bijna 1 jaar) gewoon met het halstertouw en een klein zweepje. Het krijgt er nu steeds meer lol in!

dan loopt ze wel een heel klein rondje, moet je niet raar opkijken als ze kreupel loopt, of een spier bleseerd!

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:56

signorita schreef:
linchen schreef:

dan loopt ze wel een heel klein rondje, moet je niet raar opkijken als ze kreupel loopt, of een spier bleseerd!

ik vind dit wel meevallen hoor..ik doe het zelf ook wel eens..als je een beetje lang halstertouw hebt en je loopt zelf een rondje met een diameter van 5 meter ofzo kan het makkelijk

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:00

Een pony/paard hoort op die jonge leeftijd nog lekker in de wei te staan met z'n soortgenoten...niet aan het werk. Je laat je kleuter toch ook geen marathon lopen?
Slecht voor de ontwikkeling van je paard...zowel lichamelijk als geestelijk.
Begin er voorzichtig mee op een leeftijd van 2 of 2,5 en daarvoor lekker laten ravotten en af en toe eens dingetjes oefenen als voetjes optillen bv.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:23

linchen schreef:

Dat lijkt me zeer zeker neit verstandig ik denk dat binnen de korste keen de gewichten overbelast zijn of vergroeien of erger. In eht eerste jaar groeien ze het hardste en jij belast hem dan op zo'n klein stukje, erg onverstandig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:05

linchen schreef:

en meer zeg ik er niet over!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:36

Meer is er ook niet over te zeggen Kim....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:46

Citaat:
linchen schreef:
HOe lang touw heb je? Ik longeer mijn verzorgshetje (bijna 1 jaar) gewoon met het halstertouw en een klein zweepje. Het krijgt er nu steeds meer lol in
Soms val ik van mijn stoel af van het lachen, nu is het echter van verbazing en verdriet.

Ik stuur volgende week mijn verzorgkindje naar de universiteit ze is tenslotte al 2jaar.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:34

Je kan beter jong leren. Kijk, rijden, dat doe ik echt niet (hoewel de eigenaar al wel eens op hem zit, maar dan word ik wel boos, zij is 50 kg) maar longeren lijkt me echt niet erg. ALs je een beetje meeloopt in het rondje, gaat prima hoor. Het werkt prima en als hij er lol in heeft. En hij vind het leuk om met je te werken, hij hoort mijn fiets aankomen, of mij aan komen lopen, komt hij gelijk al aangerent, om te knuffelen en te werken. Eerst werken we even en dan knuffelen we samen. Als hij er lol in heeft?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 00:17

Linchen, lieve schat, stop alsjeblieft met longeren want je draait zijn gewrichten finaal kapot. Als je met zo'n jong ding al iets moet doen, neem hem dan aan de hand mee op de rechte lijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 00:23

Ik geloof niet dat dit waar is,zo dom kan zelfs een pennymeisje niet zijn .Een pony van nog geen jaar aan nog wel een halster touw longeren.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 00:25

linchen schreef:
Je kan beter jong leren. Kijk, rijden, dat doe ik echt niet (hoewel de eigenaar al wel eens op hem zit, maar dan word ik wel boos, zij is 50 kg) maar longeren lijkt me echt niet erg. ALs je een beetje meeloopt in het rondje, gaat prima hoor. Het werkt prima en als hij er lol in heeft. En hij vind het leuk om met je te werken, hij hoort mijn fiets aankomen, of mij aan komen lopen, komt hij gelijk al aangerent, om te knuffelen en te werken. Eerst werken we even en dan knuffelen we samen. Als hij er lol in heeft?

Longeren moet je echt niet jong leren, de gewrichten kunnen dat simpelweg nog niet aan, omdat die op dat moment bezig zijn met zich te ontwikkelen, dan is het écht niet goed om kleine rondjes te rennen, hoe leuk het paardje het ook vind het is ECHT heel slecht voor je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 00:27

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 00:33

linchen schreef:

Je kunt ook TE jong leren!!! Ik vind dit echt om te janken...verdiep je er eerst eens meer in...want je verknalt je paard voor z'n leven lang met die kinderarbeid!
Ook al zou hij het leuk vinden...kinderen willen ook wel eens dingen doen die ze leuk vinden maar wat niet goed voor ze is...daar moet je ze tegen beschermen! Dat is met jonge paarden precies zo!

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 01:36

linchen schreef:

Ik ga nu iets heel kwetsends zeggen ... maar in mijn ogen zijn zowel jij als de eigenaresse totaal niet klaar om met een jong pard om te gaan. Dit zal jammer genoeg ten koste van het arme diertje gaan ...
Als jullie een paardje willen om mee te rijden/longeren dan moet je dat met een paardje (minstens!) ouder dan 3 doen en niet met zo'n baby (want dat is hij nog!) wat jullie nu aan het doen zijn is HEEL schadelijk en belastnd (zowel emotioneel als lichamelijk) voor het arme beestje en daar zal hij waarschijnlijk zijn leven lang last van hebben als dit zo voortgaat.
Gooi hem lekker op een weitje met andere jonge paardjes en begin pas met longeren vanaf 2,5 (en zelfs dat vind ik persoonlijk vroeg) ja kan genoeg dingen doen met een jaarling/twenter (leren voetjes geven,leiden aan het touw,poetsen,leren wennen aan dingen) maar dan nog maar hoogstens een keer in de week. Zo'n jong paard moet ook tijd krijgen om al die nieuwe dingen te verwerken en de rode leiddraad door zijn leven tot zijn 3 moet zijn : kunnen spelen op de wei met leeftijdsgenootjes.

Dit is goedbedoeld advies ... aan jullie de keus of jullie dit willen opvolgen (en daarmee besluiten het paardje te verpesten of een leuke jeugd te geven)

Trouwens, het kan goed zijn dat hij "graag" werkt , al lees ik ook : hij BEGINT er steeds meer lol in te hebben... dat neemt niet weg dat jullie SUPER onverantwoord bezig zijn. Ik hou mijn hart vast voor die shet , want jullie hebben duidelijk geen idee van wat "opvoeden" of zelfs nog maar "omgaan" met een jonge pony betekent.

Kenay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 01:52

AMEN!!! _/-o_

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 08:18

ik zeg maar weer zo, ik zeg maar niks. Want weet je, alles wat ik nu hierover ga schrijven levert mij minstens een ban van een week op

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 08:56

@ linchen.. Ik ga mee met voorgaande reacties, en dat beestje weet niet dat het fout gaat. Daarom zal hij het misschien leuk vinden. Maar jij moet toch beter weten lijkt mij ... Ik moet er niet aan denken om mijn bijna 2 jarige shet te longeren , aan een halstertouw Als ik merk dat mijn verzorgster zoiest flikt heeft ze toch wel wat aan haar broek hangen, en dan doe ik niet zo zuinig aan met haar.

_Denies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 09:03

Ik ben het helemaal met Lotti eens...