Ik moet het dus in ieder geval gaan doen met een hulpmiddeltje, maar wat dan!
Ik wil hem eigenlijk niks op zijn lippen gaan smeren ofzo, maar ik dacht meer aan een speciaal geurtje. Ideeën?
En nog iets; Ik ben sinds kort begonnen met het voorwerp vastpakken op commando, en hij wist niet echt wat hij daar nou mee aan moest. Ik wil bij deze oefening geen gebruik maken van voedesel dus ik besloot gewoon geduld te hebben. Een week later heb ik het nog eens geprobeerd, en jawel: Hij snapte het!
Ik dus flink belonen, en later deed hij het nog eens. Ik hield het voorwerp (in dit geval een zweep) eerst nog vast om hem te ondersteunen, en later hielt hij hem alleen vast. Máár; Hoe maak je hem duidelijk dat hij hem een tijdje vast moet houden? (Het liefst dus totdat ik zeg dat hij hem los mag laten, maar we beginnen uiteraard met kleine stapjes.)
) Maar het is wel allemaal leuk! En als ik kijk naar mijn paard... Bijv. vandaag heeft hij iets nieuws geleerd en hij deed het echt super goed! Dus ik helemaal blij en denk "rust is ook een beloning
" Helaas, Jauke ging duidelijk liever door, hij wil gewoon niet terug naar de wei! Ik beloon hem meer door nog wat doeloos te vragen om flemen, kussen en schudden met zijn hoofd, dan door hem in de wei te zetten. Ik kan de inhoud van mijn zakken op de grond gooien, hij komt liever voor mij in het compliment liggen!