Koudbloeden meer geschikt voor VD?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Koudbloeden meer geschikt voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 13:51

Zijn koudbloeden meer geschikt voor VD ofzo?
Want ik zie bijna alleen maar Friesen, Haflingers en Fjorden die aan VD doen...
Ik heb zelfs nog nooit een KWPNer gezien op bokt die de VD kunstjes kan
(of zie ik ze elke keer over het hoofd? )

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: [VD] Koudbloeden meer geschikt voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:34

Absoluut niet.

Een warmbloed kan dit net zo goed. Trouwens, ook arabieren worden vaak voor VD gebruikt, in circussen enz.
doe sinds kort VD met een NRPS, gaat harstikke leuk.

Maaik
Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:56

Nee maakt echt helemaal niks uit!
Mijn Warmbloedje leerde zelfs sneller dan mijn Shetlander. Dus nee daar is niks van waar.
Het gaat er vooral om of de pony het wel wil leren.

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:25

Daarbij is een fries een warmbloed en geen koudbloed. Het heeft meer met het type eigenaar te maken dan met het paard. Ieder paard kan namelijk leren VDen!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [VD] Koudbloeden meer geschikt voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:40

Ieder paard kan VD doen. het ene paard zal er beter in zijn en het leuker vinden dan het andere, maar dat is meer opvoeding en karakter. ik denk dat je barokke paarden bedoelt, Friezen, Lipizzaners, Andalusiërs...

ik hoop op korte termijn leuke foto's te plaatsen van Faram (NRPS ingeschreven), met wat leuke VD dingetjes.
hier vast een poging op op blok te leren... (hij snapte er niks van! vond het erg interessant, maar snappen? nee toch nog niet helemaal. maar goed, dit was ook de eerste keer dat we echt een trucje oefenden, voor de rest hebben we alleen nog maar basis gedaan. Flicka kan het trouwens wel erg goed, maar die is er nog een beetje jong voor...)

Flicka kan liggen op commando, dat heeft ze zichzelf geleerd, soms best vervelend want ze mag het van mij niet teveel doen vanwege haar leeftijd...

Afbeelding


Kusjes geven kan het mannetje al wel. als hij ruikt dat ik biks in mijn zak heb, gaat hij direct kusjes geven. hij wil dan de biks hebben, hihi. bij kusjes geven vind ik dat niet erg, maar andere oefeningen mogen alleen maar met stemcommando. we zijn nog niet zover, maar dat komt nog! (let niet op mijn hoofd, het was een flink kusje!)

Afbeelding

en hier: DE poging! Flicka kan ik altijd wel belonen met een kriebel, maar Faram wordt beter gemotiveerd door eten. ik had dus ook biks in mijn zak. gebleken is wel dat dit hem afleidt van het te leren dingetje, dus ik ga toch maar iets ander bedenken. voorlopig hou ik de biks er nog eventjes bij...

Faram ruikt de biks, en zal er alles voor doen om die te krijgen!
Afbeelding

Flicka snapte het in één keer. ze had zichzelf al geleerd om op blok te gaan, en toen ik er met de zweep op tikte ging ze er dan ook zo op. Faram had er ietsje meer moeite mee...
Afbeelding

Dus moest ik maar even helpen. beentje erop = biks. hij snapte het nog niet, maar we geven niet op!
Afbeelding
Afbeelding


Faram doet het op deze foto's voor het eerst. kusjes geven heeft hij zichzelf geleerd. ik hoefde er alleen maar een woord bij te bedenken, zodat hij het ook zonder biks doet. maar hij is dus een NRPS type paardje. Flicka is een kruising shet.
met Faram wil ik ook verder met VD, maar dit is de enige keer geweest dat we echt hebben geoefend. hopelijk leert het mannetje snel nog wat leuke dingetjes!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:11

Nee hoor, ieder paard kan het. Zelf vind ik zelfs warmbloed wat prettiger werken omdat die wat feller zijn. Maar dat is per pony verschillend uiteraard.
Ik doe VD met mijn welsh pony (warmbloed dus).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:13

Banjer vd't met een draver, heb een keer iemand hier gezien met een vosje, nrpsje ofzo, een stalgenoot van mij is met mijn hulp zelfs bezig met zijn hackney (hoe heet wil je ze hebben? )

Daantje

Berichten: 4290
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: *My own little dreamworld*

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:42

nou mijn haf kan het ook!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [VD] Koudbloeden meer geschikt voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:44

een haf ís een koudbloed

ozzieozzie

Berichten: 758
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: australie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:30

Ik heb zelf een engels volbloed en een shetje en de volbloed leert het veel sneller en vind het helemaal geweldig om te doen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 01:00

inderdaad, mijn NRPS typje voert ook veel Engels volboed- bloed, en volbloeden staan niet voor niets bekend om hun leergierigheid en prestaties. erg fijne paarden vind ik het, erg gevoelig en daardoor fijn om mee te werken, en súperkarakters!

boeflover

Berichten: 6049
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 01:04

ik denk dat er meer met koudbloeden wordt gewerkt omdat warmbloeden vaak sportpaarden zijn. de eigenaren hiervan gaan dan vaak geen dingen uitproberen als vd en parelli en dat soort 'gedoe'. mensen met koudbloeden zijn vaak hobbymensen die over het algemeen niet echt in de sport rijdne met hun paard, en omdat er niets te 'verpesten' valt kan je dus verschillende dingen als vd, parelli, western of iets anders wat je normaal nooit doet uitproberen..

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 01:18

idd, recreatieruiters proberen dit soort dingen eerder uit dan de echte sporters. tenzij het voor een show is oid...

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:32

Ik doe het ook met mijn Oldenburger ruin (ook warmbloed dus!)
Heb er alleen nog nooit foto's van geplaatst, omdat ik eigenlijk altijd alleen in de bak ben als ik VD doe tot nu toe.
Naast het VD-en train ik ook gewoon dressuur, ik denk ook niet dat VD voorbehouden is aan alleen recreatieruiters.
Iedereen die een goede band met zijn paard wil, en van afwisseling houdt, zou eigenlijk eerst grondwerk moeten doen, en dan eventueel uitbouwen met VD vind ik.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:42

Ik denk ook niet dat koudbloeden meer geschikt zijn voor VD.
Warmbloeden zijn vaak sensibeler, wat juist een groot voordeel is bij VD, dus in theory zouden warmbloeden geschikter zijn.
Nou merk ik er bij mijn fjord niks van dat ze een koudbloed is, die is ook aardig sensibel Maar over het algemeen gesproken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:17

Alle rassen zijn geschikt voor vrijheidsdressuur, en ik kom ze tijdens de clinics dan ook allemaal tegen: Haflingers, fjorden, KWPN, friezen, arabieren, tinkers, Peruaanse Paso's, IJslanders, Andalusiers, BWPers, Welshes, enorm gevarieerd. Het klopt wel dat vrijheidsdressuur toch vaak iets voor de recreatieruiter is, en dat die toch vaak met de net iets exotischere rassen dan het standaard-bruine warmbloedpaard aan komen zetten.

Aan de andere kant zijn er ook ruiters die wel wedstrijden rijden met warmbloeden die daarnaast ook vrijheidsdressuur trainen. Als voorbeeldje voor de gemiddelde verhoudingen kun je denk ik wel de fotoshoots voor het vrijheidsdressuurboek nemen: De paarden die we daar voor gefotografeerd hebben zijn (naast [***] en [***], shetlanders) een haflinger, fjord, andalusier, arabier en KWPN. Toch wel mooi gevarieerd eigenlijk.

Maaik
Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:34

boeflover schreef:
ik denk dat er meer met koudbloeden wordt gewerkt omdat warmbloeden vaak sportpaarden zijn. de eigenaren hiervan gaan dan vaak geen dingen uitproberen als vd en parelli en dat soort 'gedoe'. mensen met koudbloeden zijn vaak hobbymensen die over het algemeen niet echt in de sport rijdne met hun paard, en omdat er niets te 'verpesten' valt kan je dus verschillende dingen als vd, parelli, western of iets anders wat je normaal nooit doet uitproberen..


Ik vind die opmerking van "verpesten" nergens op slaan! Ik welk opzicht verpest je je paard? Ik doe aan parelli [nh], VD & Dressuur (echt intensief).
Het is ook niet "uitproberen" je kiest ervoor of niet.

Maaik
Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:35

Allegra schreef:
Ik denk ook niet dat koudbloeden meer geschikt zijn voor VD.
Warmbloeden zijn vaak sensibeler, wat juist een groot voordeel is bij VD, dus in theory zouden warmbloeden geschikter zijn.
Nou merk ik er bij mijn fjord niks van dat ze een koudbloed is, die is ook aardig sensibel Maar over het algemeen gesproken.


Idd, warmbloed vind ik dat daar makkelijker mee te werken is. Ze hebben het sneller door & zijn wat feller zoals Pinky_Girl al zei.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:08

Ik denk, net als meerdere hier, juist dat warmbloeden er geschikter voor zijn.

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:13

En hoeveel van de mensen met een warmbloed hebben al ooit met een koudbloed getraind en andersom??? Ik denk dat het per paard verschillend is! Misschien is een warmbloed wel gevoeliger (hoewel ik me dat afvraag want een koudbloed voelt even goed een vlieg zitten...) maar een koudbloed is vaak nuchterder. En dat kan erg fijn zijn bij oefeningen als liggen...

Maar goed, zoals ik al zei, ik denk niet dat het ene paard fijner vdt als het andere, hooguit misschien omdat het betreffende paard beter bij je karakter past. En ik denk dat daar de kneep zit! Zoek een paard wat bij je past en doe daarmee wat bij jullie samen past en je hebt het leuk samen! En als jij je paard goed motiveert, doet hij alles wat je wil voor je!

Maaik
Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:24

Ik heb met een koudbloed & een warmbloed gevdt.
Ik merk dat die warmbloed gewoon vlotter is en de oefeningen netter afwerkt etc. etc.
Mijn shetlander is daar wat nonchalant in ed.

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:33

Maar da's slechts 1 koudbloed en 1 warmbloed. Ik denk niet dat je daar al een conclusie uit mag trekken. Zo is mijn ervaring bijv dat jongere paarden vd sneller oppakken dan oudere paarden. Ik heb 2 3 jarige getraint en 3 oudere paardjes. Maar als ik kijk naar wat Keet met Dandy in een jaar tijd heeft bereikt gaat dat dus ook niet op! En dus ik blijf erbij, ik denk dat het aan de combinatie trainer - paard ligt en niet aan het type paard.

Maaik
Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-01-05

Re: [VD] Koudbloeden meer geschikt voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:09

Ik denk dat het OOK aan het type paard ligt, maar dat is mijn mening.
Is idd wel zo wat je zegt, maar ik blijf ook bij mijn besluit

vivanes
Berichten: 1356
Geregistreerd: 12-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:52

Ramona, ik ben het ook niet met je eens. Je kan hier absoluut niet objectief over oordelen als je met 2 verschillende 'soorten' paarden hebt getraind. Of het koudbloed noch warmbloed is, maakt niet uit. Het gaat meer om de interesse van het paard.
Voorderest sluit ik me aan bij Amable.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:15

Ik begrijp op zh wel wat boeflover bedoelt, t staat er alleen een beetje krom. De groep dressuur (wedstrjid) ruiters die ook NH, VD, whatever doen, is simpelweg kleiner dan de groep die het niet doen. Alleen western wil ik uit het rijtje laten, dat is een compleet andere tak van rijden wat slechts een enkeling combineert met bijv de engelse sport, maar is een sport op zich. Naar mijn idee wordt in de western wel veel meer wedstrijden + NH bijv gecombineert