Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ponyparadijs schreef:Met een pessoa werk je juist niet alleen van voren naar achter
Want door de band achter de achterhand actieveer je het onderbrengen van de achterhand en dus deels van achter naar voren.
Roos_M schreef:Niemand meer? Ben ook wel benieuwd naar goede argumenten die mijn mening daarin kunnen bevestigen.
Nies_ schreef:Roos_M schreef:Niemand meer? Ben ook wel benieuwd naar goede argumenten die mijn mening daarin kunnen bevestigen.
Ik vind het een poedersuiker ding. Veel te onrustig in de mond en dan moet je hem al los hebben, anders trekt het in de mond. Als je gewoon op een goede manier longeert heb je zo'n hulpmiddeltje voor de achterhand ook niet nodig. Dan heb ik het er nog niet over wat er gebeurt als een paard compleet over de emmer gaat met zo'n ding om.
Jotoma schreef:Dat snap ik, maar het onderste touw loopt toch via de onderste singel door naar de achterhand?
Dus paard beweegt achterbenen om en om, dan krijg je toch ook een zagende beweging in de mond? Als hij los zit, werkt hij toch niet in?
Ik heb er nooit mee gewerkt, dus weet niet hoe hij juist werkt. Maar als ik kijk naar de inwerking heb ik toch niet het idee dat deze even meegaand is als een ruiterhand
Daarom vind ik de bodywrap dus weer vriendelijker, die kan je ook gebruiken met een dubbele longe en dan heb je er twee handen aan
janderegelaa schreef:Jotoma schreef:Dat snap ik, maar het onderste touw loopt toch via de onderste singel door naar de achterhand?
Dus paard beweegt achterbenen om en om, dan krijg je toch ook een zagende beweging in de mond? Als hij los zit, werkt hij toch niet in?
Ik heb er nooit mee gewerkt, dus weet niet hoe hij juist werkt. Maar als ik kijk naar de inwerking heb ik toch niet het idee dat deze even meegaand is als een ruiterhand
Daarom vind ik de bodywrap dus weer vriendelijker, die kan je ook gebruiken met een dubbele longe en dan heb je er twee handen aan
Je doet hem zo los dat het hoofd naar boven en naar beneden kan. In eerste instantie zal het paard dat doen. Te ver omhoog of omlaag zorgt dat de achterhand ondergebracht wordt. Daardoor gaat het paard zich zelf dragen en op dat moment hangt de pessoa helemaal los. Het mooie is dat het paard daardoor echt van achteren naar voren beweegt. In tegenstelling tot veel paarden die met een bijzet gelongeerd worden.
ChevalNoir schreef:Ik longeer niet meer met pessoa. De inwerking is ongelijk. Als je je paard intoomt, dan staat ie recht en zit alles gelijk. Zodra je 'm de volte opstuurt, moet het paard lengtebuiging aannemen. De buitenkant wordt boller. Op die buitenkant krijg je dus voor en achter meer druk dan op de binnenkant.
Ik merkte ook dat veel paarden de druk ontwijken, en 'achter' de teugel gaan lopen. Ik vind het veel te onrustig in de mond (of zelfs aan de kaptoom).
Jotoma schreef:Dat snap ik, maar het onderste touw loopt toch via de onderste singel door naar de achterhand?