Alvast bedankt

Gr.
Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
troi schreef:metazoa snaxx (eigenlijk vitamine brokje zonder suiker en zetmeel) en alleen icm codewoord/ click. Om te voorkomen dat hij gaat schooien. en dat gaat erg goed.
Azmay schreef:Die van mij krijgen hun normale brokjes, een stuk of 2 per beloningsmoment.
Ze weten heel goed dat ze na de klik een brokje krijgen maar wachten ook rustig tot ik het uit mijn zak heb. Ik heb geen problemen met opdringerig zijn ookal hebben ze de beloning erg graag.
Bowen schreef:Azmay schreef:Die van mij krijgen hun normale brokjes, een stuk of 2 per beloningsmoment.
Ze weten heel goed dat ze na de klik een brokje krijgen maar wachten ook rustig tot ik het uit mijn zak heb. Ik heb geen problemen met opdringerig zijn ookal hebben ze de beloning erg graag.
Maar dat is nog steeds een vraag, een opdracht...
Om dat voertje te krijgen mogen ze niet opdringerig zijn. In de meeste gevallen is dat iets wat je ze moet aanleren.
Hoe positief dan ook, het is nog steeds druk uitoefenen, nog steeds een opdracht. De oprdacht is netjes wachten tot je je lekkers krijgt. Wat een andere opdracht is dan de oefening die je vroeg.
Azmay schreef:Maar die "opdracht" is al lang getraind en bevestigd, waardoor het vanzelfsprekend is geworden.
Het moment dat ik klik valt het muntje van het gewenste gedrag al, dat is heel duidelijk en je ziet hem vallen.![]()
Ik heb niets tegen druk uitoefenen overigens, zolang ik maar duidelijk kan zijn.
Bowen schreef:Azmay schreef:Maar die "opdracht" is al lang getraind en bevestigd, waardoor het vanzelfsprekend is geworden.
Het moment dat ik klik valt het muntje van het gewenste gedrag al, dat is heel duidelijk en je ziet hem vallen.![]()
Ik heb niets tegen druk uitoefenen overigens, zolang ik maar duidelijk kan zijn.
Maakt niet uit, het is nog steeds een vraag die beantwoord wordt. Net als stilstaan als ik je poets, netjes meelopen als ik je meeneem....
Ik heb ook niets tegen druk(+ of -), zonder dat wordt er niets geleerd. Maar ik zie het niet als eerste lijns beloning.
Druk is druk, een vraag is een vraag, of die nu makkelijk en vanzelfsprekend wordt beantwoord of niet. Paarden zijn nu eenmaal geen mensen, veel van wat wij als beloning zien (aaitje, voertje) levert toch een milde druk bij het paard op.
Azmay schreef:Het is maar net wat werkt voor je paard natuurlijk, als ik mijn paarden "beloon" met niets zal ik ook niets gedaan krijgen. Nu heb ik paarden die met me meedenken en dolblij zijn als ik aangeef dat ze het goed doen
Captain schreef:Met rust doet die van mij ook niks hoor.Ik beloon de kleine kunstjes met een aai of kriebel of meerdere achter elkaar met een paar biksjes. De normale kunstjes ook met biksjes en de grote kunsten, of degene die hij moeilijk vindt met snoepjes.
Captain schreef:Slapen ja!Fijn dat jouw manier werkt bij jouw paarden, maar ga niet proberen te beweren dat jouw manier bij alle paarden het beste werkt.
Bowen schreef:Rust...
Gewoon helemaal niets dus. Dat is de eerste lijn van beloning. Daarna aaitje of hapje (mits netjes en zonder ge-eis).
Men vergeet te vaak dat zelfs voertjes en aaitjes meer een menselijk idee van beloning zijn en druk kunnen opleveren dan dat het een paarden idee van een beloning is.
Alle druk eraf, ook positieve druk, is de beste eerste lijns beloning die je je paard kan geven. Schakel je menselijk denken uit, denk vanuit het paard. Dus als eerste gewoon helemaal niets, niet eens kijken naar je paard, je omdraaien (evt zelfs weglopen) en alle focus eraf halen (zelfs niet denken aan het paard). Geen enkele vraag, niets wat je wil (dus ook geen netjes omgaan met een voertje ipv het uit je zak rukken).
2de lijns beloningen kan van alles zijn, voertje, aaitje, blij gesprek (zo braaf!!). Maar eerste lijns is gewoon helemaal niets in de ogen van het paard.
aishcream schreef:Bowen schreef:Rust...
Gewoon helemaal niets dus. Dat is de eerste lijn van beloning. Daarna aaitje of hapje (mits netjes en zonder ge-eis).
Men vergeet te vaak dat zelfs voertjes en aaitjes meer een menselijk idee van beloning zijn en druk kunnen opleveren dan dat het een paarden idee van een beloning is.
Alle druk eraf, ook positieve druk, is de beste eerste lijns beloning die je je paard kan geven. Schakel je menselijk denken uit, denk vanuit het paard. Dus als eerste gewoon helemaal niets, niet eens kijken naar je paard, je omdraaien (evt zelfs weglopen) en alle focus eraf halen (zelfs niet denken aan het paard). Geen enkele vraag, niets wat je wil (dus ook geen netjes omgaan met een voertje ipv het uit je zak rukken).
Is iets heel eng dan loop ik weg, ergens achteraan lopen zonder die eisende mensenblik op ze geeft ze vertrouwen om zelf iets uit te vinden. Is iets niet eng dan kan ik dichterbij komen en terugtrekken gebruiken of zelfs geen terugtrekken, maar stoppen op het moment dat ze meer dan dan lalalala, ik negeer je lekker.
2de lijns beloningen kan van alles zijn, voertje, aaitje, blij gesprek (zo braaf!!). Maar eerste lijns is gewoon helemaal niets in de ogen van het paard.
Dit is interessant!
Hoe pak jij dit aan, kun je hier meer over vertellen, haal jij bijvoorbeeld 10 seconden druk eraf dmv. Weglopen en geef je vervolgens positieve druk? Hoe moet ik dit zien?