Beginnen met vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marisje2003

Beginnen met vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 15:24

Hoi,

Omdat ik echter veel ste groot ben voor een Shetlander leek vrijheidsdressuur mij een leuke oplossing voor het vermaak.

Het enige probleem is dat hij nog geen vrijheidsdressuur kan en ik niet zo goed weet hoe je het aanleert.

Hebben jullie leuke ideeën en dingen hoe je het aanleert? Zet het even in de comments of stuur een link van site ofz.

Mvg, marisje2003

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:27

Nalanta :) Nalanta.nl

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 15:28

amado7 schreef:
Nalanta :) Even googlen!

Dat zijn al echte profpaarden van Jesse en Eva..

Amado7

Re: Beginnen met vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:29

Nee hoor, er staat genoeg over de basis en de simpele dingen zoals jambette, rondje draaien, nee schudden etc :)

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 15:32

amado7 schreef:
Nee hoor, er staat genoeg over de basis en de simpele dingen zoals jambette, rondje draaien, nee schudden etc :)

Owkee

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:42

starxfren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:46

Niet gelijk zo druk beginnen!

Gwn beginnen met het halt houden en als die dat goed doet en wanneer jij dat wilt dan beloon je hem.
Als die dat uiteindelijk heel goed snapt kan je altijd nog wat makkelijks doen zoals,

flemen
kusje geven
ja schudden
nee schudden
voetje geven (naar voor en dan uiteindelijk jambette, best wel lastig)
en voer weigeren

dat vindt ik de makkelijkste dingen, hopelijk kies je hier een commando voor en gebruikt die het later niet tegen je.

owjaa, doe het op je eigen manier en voor alles een commando gebruiken.

starxfren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:51

Voor als je niet alles weet,

Nalanta zoals al gezegd werd.
Joyce de vos op youtube heeft ook vrijheidsdressuur
Youtube is ook een goede keuze en kun je alles zien het is wel belangrijk op je eigen manier en dat je dus niet alles na gaat doen zoals diegene.
Je kan ook wat google opzoeken.

Er is ook een meisje van HorseBeTeLight ouzo iets op bokt ik weet effe de naam niet meer maar volgensmij heet zo haar vrijheidsdressuur naam. ze heeft een site en ook op Facebook.

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 21:56

starxfren schreef:
Voor als je niet alles weet,

Nalanta zoals al gezegd werd.
Joyce de vos op youtube heeft ook vrijheidsdressuur
Youtube is ook een goede keuze en kun je alles zien het is wel belangrijk op je eigen manier en dat je dus niet alles na gaat doen zoals diegene.
Je kan ook wat google opzoeken.

Er is ook een meisje van HorseBeTeLight ouzo iets op bokt ik weet effe de naam niet meer maar volgensmij heet zo haar vrijheidsdressuur naam. ze heeft een site en ook op Facebook.

starxfren schreef:
Niet gelijk zo druk beginnen!

Gwn beginnen met het halt houden en als die dat goed doet en wanneer jij dat wilt dan beloon je hem.
Als die dat uiteindelijk heel goed snapt kan je altijd nog wat makkelijks doen zoals,

flemen
kusje geven
ja schudden
nee schudden
voetje geven (naar voor en dan uiteindelijk jambette, best wel lastig)
en voer weigeren

dat vindt ik de makkelijkste dingen, hopelijk kies je hier een commando voor en gebruikt die het later niet tegen je.

owjaa, doe het op je eigen manier en voor alles een commando gebruiken.

Ja heb al gezien..

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:57

beginnen met grondwerk als je daar nog niet mee bezig bent.
vrijheidsdressuur is een leuke tijdrovende sport voor jou en het paard veel plezier.

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 00:09

lianne304 schreef:
vrijheidsdressuur is een leuke tijdrovende sport voor jou en het paard veel plezier.

Grondwerk is toch ongeveer hetzelfde?

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:22

marisje2003 schreef:
lianne304 schreef:

Grondwerk is toch ongeveer hetzelfde?

Integendeel. Grondwerk is je basis en komt neer op alles wat je uitvoert met je paard vanaf de grond. Het is zijn opvoeding en dus noodzakelijk bij elk paard.
Vrijheidsdressuur is het dresseren en op commando zetten van oefeningen die ze vanuit zichzelf ook kunnen uitvoeren.

Begin eerst met de basis, zorg dat die helemaal netjes en vlekkeloos is en ga je dan eerst verdiepen in het vrijheidsdressuur voordat je begint. En onthoud, grondwerk moet je om de zoveel tijd even herhalen en ook blijven doen :j

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 22:30

Ik heb het halthouden geprobeerd (de basis zoals op nalanta staat).
Het is een goede oefening en zeker ook nodig en herhalen
Stuur nog wel een x een filmpje of foto in dit topic maar ideeën zijn nog steeds welkom!

P.S Het is goed gegaan heb ook geprobeerd zonder vast te houden aan een halstertouw. LACHEN staat wel stil wanneer ik wil maar dan niet bij mij in de buurt en als je dan pakken wilt en dan weer met halstertouw gaat di sjezen haha

starxfren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:31

Zolang die maar niet aanleert dat die dan ervandoor mag galopperen kan het wel eens lukken maar let daar ook maar op! laat hem wel galopperen zo als dat van JOU mag/

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 17:33

starxfren schreef:
Zolang die maar niet aanleert dat die dan ervandoor mag galopperen kan het wel eens lukken maar let daar ook maar op! laat hem wel galopperen zo als dat van JOU mag/

Ik ga er opletten, het mocht eventjes van mij maar daarna niet meer.
Daarna wou hij het nog proberen maar hij luisterde nog maar half :j

Beter aanpakken ik :)

Maar, ik ga het niet zo vaak proberen dat die er vandoor gaat sjezen en dan niet doorlaten gaan NEEJ gwn gelijk proberen te laten stoppen /3 :D

starxfren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:35

marisje2003 schreef:
starxfren schreef:

Ik ga er opletten, het mocht eventjes van mij maar daarna niet meer.
Daarna wou hij het nog proberen maar hij luisterde nog maar half :j

Beter aanpakken ik :)

Maar, ik ga het niet zo vaak proberen dat die er vandoor gaat sjezen en dan niet doorlaten gaan NEEJ gwn gelijk proberen te laten stoppen /3 :D

HAHA.. idd niet handig als je hem dan laat doorgaan!

Maar hopelijk als dit dan goed gaat dat jullie dan ook van die leuke en lastige dingen kunnen doen met VD.
GW is alleen wat je nu toch doet?

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 17:41

@starxfren

Ja dat is deze basis :)

Heb je verder nog leuke ideeën wat ik zou kunnen doen als mijn pony dit kan en ik dan wat VD ga doen en dan wel de basis (GW) blijf herhalen?

starxfren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:44

marisje2003 schreef:
@starxfren

Heb je verder nog leuke ideeën wat ik zou kunnen doen als mijn pony dit kan en ik dan wat VD ga doen en dan wel de basis (GW) blijf herhalen?

Kusje geven
Steigeren
Buigen
Jambette
Ja en nee schudden
Voer weigeren
Op een blok staan
Rondje draaien
Piaffe
Voetje geven

ETC :list:

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:48

VD en GW beide erg leuk om te doen.
Ben nu sinds kort ook begonnen met VD met mijn drachtige merrie.
Ik gebruik hierbij overigens wel een clicker. Ben begonnen met voetje geven en ter afwisseling ook achterwaarts.
Vaak ben ik gewoon met haar in de bak bezig en dan een combi van VD en GW.

Op deze manier houd ik mijn drachtige merrie toch geestelijk bezig, en beweegt ze ook lekker.

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 17:50

starxfren schreef:
marisje2003 schreef:
@starxfren

Kusje geven
Steigeren
Buigen
Jambette
Ja en nee schudden
Voer weigeren
Op een blok staan
Rondje draaien
Piaffe
Voetje geven

ETC :list:

owkee dankjewel als er nog meer leuke dingen zijn zet het even in de comments (IEDEREEN).
Ga effe een schrift pakken en dan alles opschrijven :D :list:

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 17:51

kiki1976 schreef:
VD en GW beide erg leuk om te doen.
Ben nu sinds kort ook begonnen met VD met mijn drachtige merrie.
Ik gebruik hierbij overigens wel een clicker. Ben begonnen met voetje geven en ter afwisseling ook achterwaarts.
Vaak ben ik gewoon met haar in de bak bezig en dan een combi van VD en GW.

Op deze manier houd ik mijn drachtige merrie toch geestelijk bezig, en beweegt ze ook lekker.

Kan je VD doen met drachtige merries? /3
IDD leuke bezigheid!
Meestal zetten mensen die ik ken drachtige merries in een stampmolen voor beweging maar drachtige merries kunnen toch niet hun hele drachtige tijd VD doen??

starxfren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:55

@marisje2003

Ja dat kan.. Heb ik ook wel gedaan bij mijn drachtige merrie maar niet de hele periode dat ze drachtig was.
Ik heb hem de laatste 3 weken van de drachtigheid sms in het stampmolen gezet en ben er eerst een paar maanden mee door gegaan met de basis dingen (niet steigeren enz. maar voetje geven) en dat soort dingen.

NIET de moeilijkste dingen doen bij een drachtige merrie want dan raakt de energie op en die heeft ze nodig bij het veulenen. Als er uperhaübt iemand is die het op de dag doet dat de merrie gaat veulenen :0

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 17:56

starxfren schreef:
@marisje2003

Ja dat kan.. Heb ik ook wel gedaan bij mijn drachtige merrie maar niet de hele periode dat ze drachtig was.
Ik heb hem de laatste 3 weken van de drachtigheid sms in het stampmolen gezet en ben er eerst een paar maanden mee door gegaan met de basis dingen (niet steigeren enz. maar voetje geven) en dat soort dingen.

NIET de moeilijkste dingen doen bij een drachtige merrie want dan raakt de energie op en die heeft ze nodig bij het veulenen. Als er uperhaübt iemand is die het op de dag doet dat de merrie gaat veulenen :0

owkee, dacht al is dat niet slecht voor ze ofz. IDK?

starxfren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:01

@marisje2003

Misschien moet ik ook maar eens een schrift pakken en dan alle leuke dingen erin schrijven? haha.
En dan zeker meenemen naar stal of waar je de pony's hebt effe doorkijken en dan GW herhalen en dan doen wat je leuk vindt LET OP dat je niet je pony dwingt en neem wat snoepjes mee als beloning en met snoep kan je ze ook wat leren :)

hiljaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:24

Zoals al gezegd beginnen met stevige basis grondwerk, en veel respect van je paard naar jou toe. Les nemen is ook een goeie ;)