Longeren met hoofdstel of halster?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Locaalpol

Longeren met hoofdstel of halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 20:26

Hoi,
Als ik ga longeren, Kan ik dan beter het hoofdstel gebruiken of het halster?
En waar bevestigen jullie de longe dan, als je het hoofdstel gebruikt, Door de binnenste bitring halen en aan het buitenste vastklippen, of door het binnenste bitring halen en over de hals heen aan de buitenste vastklippen, En met het halster gewoon de zijkant klippen of de onderste ring?

Sorry voor deze overload aan vragen :o

mrie

Re: Longeren met hoofdstel of halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:29

Hoofdstel, dat zit vaster om het hoofd en is dus duidelijk en schuurt niet. Ik gebruik een bitstukje zodat de druk op de ringen goed verdeeld is. Wat mij ook el eens uitgelegd is is door de binnenste bitring, door de buitenste en dan vast clippen aan de binnenste

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:37

Ik gebruik voor gewone, simpele longeersessies om de noodzakelijke beweging te geven gewoon een halster.
Als ik meer van het paard ga vragen d.m.v hulpteugels gebruik ik een hoofdstel.
En met een sterker paard of paarden die ik niet (goed) ken een hoofdstel.

Ik doe de longeerlijn door de binnenste bitring heen en klik hem aan te buitenste bitring vast.
Met halster klik ik de longeerlijk aan de onderste of als het ponylief overdreven rennerig is aan de binnenste.

Ik merk wel dat het een kwestie is van kijken wat je zelf fijn vind. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:38

Ik gebruik een kaptoom, met mijn groene merrie heeft me dat al veel blaren bespaard en een bit gebruik ik niet om te longeren ;)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:39

Ik gebruik een zachte kaptoom voor logeren. De longeerlijn kan dan bevestigd worden aan de ring bovenop de neus, dan kantelt het paard zijn hoofd niet door de druk van de lijn aan de onderkant in geval van halster. Longeren aan het bit vind ik zelf niet prettig.

Locaalpol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 20:41

Azmay en melrovers, mij leek een kaptoom eigenlijk het beste maar het is zo duur |( Dus als er goedkopere oplossingen zijn _/-\o_

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:42

Ingevijgen schreef:
Azmay en melrovers, mij leek een kaptoom eigenlijk het beste maar het is zo duur |( Dus als er goedkopere oplossingen zijn _/-\o_

Wat is duur? Kramer heeft ze geloof ik al voor €35.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:45

Idd, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Maar het hoeft niet :-)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:50

die goedkope (nylon met bontje)
vind ik absolute afraders.. die zijn bijna niet zo om te doen dat ze niet verschuiven..
op het moment dat ik mijn pony longeer en hij loopt even verkeerd, dan zet hij dus zelf druk op de longeerlijn en schuift het halster met de ring die bovenop hoort naar mij toe.

het is gewoon een halster met ogen, geen echte kaptoom in mijn ogen..
ik ben dan ook dringend op zoek naar een leren die wel beter gevormd is..

dan maar iets meer geld kwijt.. maar nooit meer zo'n goedkoop ding.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:51

Ik gebruik ook het liefst een kaptoom. Inderdaad om te voorkomen dat mijn paard zijn hoofd gaat kantelen en ik kan hem makkelijk corrigeren als hij een sprinter trekt of uit wil breken. Ik gebruik wel altijd een leren kaptoom. De nylon versies verschuiven mij veel te veel.
Prijs vind ik op zich mee meevallen, zeker omdat ze bij goed onderhoud erg lang meegaan (ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:54

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:54

Fehu schreef:
Ik gebruik ook het liefst een kaptoom. Inderdaad om te voorkomen dat mijn paard zijn hoofd gaat kantelen en ik kan hem makkelijk corrigeren als hij een sprinter trekt of uit wil breken. Ik gebruik wel altijd een leren kaptoom. De nylon versies verschuiven mij veel te veel.
Prijs vind ik op zich mee meevallen, zeker omdat ze bij goed onderhoud erg lang meegaan (ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken)

zelfde hier dus idd, net als een gewoon halster, als daar eenzijdig even druk op komt, of je wilt iets corrigeren, dan schuift het om naar de kant waar je staat.. en daarvoor heb je de lijn niet op de bovenste ring vast gezet om hem daarna half langs de zijkant te zien hangen..

in mijn geval..
ik had deze dus gekocht om uit te proberen..

Afbeelding

wat mij betreft dus een absolute afrader (en het is ook geen kaptoom in mijn ogen, maar een halster met ringen, maar worden wel als kaptoom verkocht)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-09-15 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:55

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:55

Ik gebruik een gewoon hoofdstel met longeerhulp. De longe maak ik vast dmv een tussen stukje, echt ideaal!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:58

Ik longeer meestal met hoofdstel en longeerhulp.

Ik doe de longe aan de binnenste bitring. Als hij niet trekt, heeft hij hier geen last van.
Alleen als je paard veel trekt, is de kans groot dat het bit door de mond wordt getrokken.
Ik heb van mijn trainer geleerd dat je zeker bij jonge of frisse paarden, de longe alleen aan de binnenste bitring moet doen. als je paard er dan vandoor gaat, of begint te bokken, kan je het hoofd naar binnen trekken, waardoor de achterhand naar buiten gaat en je paard dus niet kan omdraaien of naar jou bokken.

Als ik hem gewoon even wil los longeren, gebruik ik het halster (wel alleen in een afgesloten piste) en doe ik de longe aan de ring aan de binnenkant. als je de longe aan de onderste ring doet, trek je het halster scheef en zit het halster vaak in het oog.

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:00

Ik longeer niet vaak... Maar als ik het doe doe ik het met hoofdstel persoonlijk blijft het toch fijner zitten en trek je het niet makkelijk helemaal naar een kant :o

Let op met vastmaken!!! Maak een knoop in het touw vanaf de klip gezien zon 30-40 cm verderop. Haal je longeerlijn door beide bit ringen en klik(vanuit het kuipje gezien) de klip onder de knoop vast! :j

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:06

Ik doe bij longeren de lijn door het bit en de neusriem en weer terug vast aan de longeerlijn.
Een kaptoom is natuurlijk ook mooi.

LittleWillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:18

Ik doe beide wel, mijn paard trekt niet dus met halster doe ik de lijn gewoon aan de onderste ring, waar halstertouw ook aan gaat. Met hoofdstel doe ik een slag om de binnenste bitring en klik hem vast aan de buitenste of met longeersingel: door binnenste bitring en aan een ringetje van de singel. Opties genoeg haha. Ik varieer zoveel mogelijk :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:44

Ik loop hier ook een beetje mee te hannesen, al een tijdje.

Ik vind met een hoofdstel longeren niets; ik moet in de bak longeren en met het bit zit ik constant dus de 'aanleuning' van pony aan de hulp teugel te verzieken. Die longeerbit-stukjes vind ik sowieso al een butt-uitvinding, want gelijke druk is bullshit, door dat je links of rechts trek, zit je vooral aan de buitenste bitring te trekken, iets wat mijn pony sowieso al niet begrijpt.

Enige wat bij mij wel redelijk werkte was een knoopje in de longeerlijn op nja, 20 a 30 cm van de haak, en dan door beide bitringen, en dan achter het knoopje vast maken aan de eigen lijn.. Op die manier als je links om gaat schuift de longeerlijn zo dat er inderdaad gelijke druk op beide bitringen zit.
Pak er ook nog wel eens een touwtje voor, met dat kleine bekkie van mijn pony, die door de bitringen, knoopjes erin, en daar de longeerlijn aan (wordt een driehoekje dan dus). Of, ook wel eens gedaan, om de neus heen en door de bitringen, dan is het meer een soort touwhalster-neusriem.

Maar omdat ik liever helemaal niet aan zijn bit zit heb ik het sperriem lusje van mijn neusriem ook misbruikt, dat werkte een stuk beter. Maar goed dat is er niet voor gemaakt. Moet echt eens een kaptoom in die maat gaan vinden.
Deed ook nog wel eens touwhalster onder het hoofdstel en dan daar aan longeren.

whitehorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:54

Een leer Kaptoom is in mijn ogen het beste! En anders toch met halster. Met een hoofdstel het touw vastmaken aan een kant van het bit zou ik niet doen, dan verdeel je de druk ook totaal niet

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:03

Hoofdstel, longeertouw op 3 verschillende manier bevestiging. Afhankelijk van de situatie.

De lijn over de oren.
Door het bit heen aan het longeerschoftje.
Door de binnenste bitring, dat nogmaals en dan vast aan de buitenste (dus een slag om de binnenste)

En heel uitzonderlijk bij hoge neusriem, door het binnenste bit, onder de neusriem door en dan vast aan de lijn. Bij lage neusriem aan het ringtje en bit vast geklikt.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:43

Ik longeerde eerst zo:
Afbeelding
Een bandje met aan de uiteinden een D ringetje, bandje door bit en neusriem, en daar de lijn aan.

Heb nu een (nep)Micklem Multi bridle, met een ringetje op de neus, en daar lijkt ze veel fijner op te lopen.
Dus wel met hoofdstel en bit, maar de lijn op de neus, en de touwtjes door het bit.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:58

Een kaptoom en dubbele lijnen. Een kaptoom kan ook een ander bitloos hoofdstel zijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:42

Ik longeer meestal met hoofdstel, ik het Micklems en een hoofdstel met lage neusriem, ik klik de lijn dan aan de binnenste ring van de neusriem en aan het bit.

Kaptoom vonden mijn paarden niet prettig. Ze werden er onrustig van.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:47

Ik heb een nog al apart paard met longeren die soms er ineens vandoor schiet maar wel met hoofdstel wil longeren.
Alleen doordat ik er niet aan wil denken wat er dan gebeurt met zijn bit longeer ik standaard met touwhalster er onder.
Werkt perfect !
Mijn welshjes die longeer ik wel met hoofdstel zetten geen stap verkeerd en dan het liefste met longeersingel. Longeerlijn door bit aan longeersingel. Ook prettig voor wat extra binnen stelling te vragen