Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
laura1204 schreef:Je had het bit ook in toen jullie gingen wandelen? Logisch dat hij ervandoor ging, hij is het bit niet gewend. Hebbeb jullie onder het hoofdstel een halster? Zo kan je hem meenemen (ervan uitgaande dat hij netjes meeloopt) zonder dat je aan het bit gaat trekken. Bovendien krijgt hij op deze manier een goede ervaring met het bit.
Gewoon op deze ^ manier blijven proberen en dan zal je vanzelf zien dat hij het bit accepteert. Wij hebben hetzelfde gehad met onze appaloosa. Zie hiervoor mijn topic "Schrikkerig en mishandeld..."
Contact opnemen met de eigenaar zou je zeker moeten doen! Weten zij dat je hiermee bezig bent? Doe nooit zomaar iets zonder te vragen, dit is pas een van de eerste keren dat je daar komt en het zou zonde zijn als het meteen al een verkeerde draai geeft...
MayDayParade schreef:Ik zie in je profiel dat je 4,5 jaar bij een manege rijd. Klinkt hard maar dan heb gewoon niet genoeg ervaring om een paard in te rijden. Dus, of de eigenaar over laten halen een professional in te schakelen, of hele goede begeleiding zoeken.
Overigens laat ik een paard altijd aan het bit wennen door hem met bit in wat krachtvoer (geen hooi/kuil)te laten eten, en als ik met rijden begin doe ik de teugels aan de neusriem vast, dan aan het bit+neusriem en dan pas aan het bit.
KellyR schreef:Waarom zo snel al een bit in? Jullie kennen het paard amper, en omgekeerd is dit hetzelfde.
Probeer eerst vertrouwen in elkaar te krijgen, je kan gaan wandelen met hem met het halster of oefeningen doen in de bak. Sowieso zou ik in een veilige omgeving blijven voor hem en voor jullie als je met dingen gaat experimenteren.
Jullie gooien er nu in bit in (wat hij nog nooit in heeft gehad) dan moet hij mee naar buiten komen, waar allemaal spannende dingen te vinden zijn, helemaal met dat vreemde stal ding in zn mond en ook nog eens met mensen die hij niet vertrouwd. Dat is geen goede combinatie.
Ga beginnen vanaf de grond, doe oefeningen met hem zodat hij gaat luisteren. Ga proberen hem te longeren en gevoelig te maken voor je stem en dus ook commando. Grondwerk is de basis van het echte werk. Zonder longeer kennis kan je een paard bijna niet zadeldak maken, helemaal niet zonder ervaring.
En wat hierboven al gezegd is, overleg met de eigenaar, het is haar/zijn paard.
laura1204 schreef:Leer hem jullie dan te vertrouwen, ik bedoel, laat hem weten dat jullie te vertrouwen zijn. Lieve kleine woordjes kunnen al heel wat met hem doen... Hoe vaak kom je er? Hoe vaker jullie komen, des te beter jullie merken dat hij jullie begint te vertrouwen. Natuurlijk moeten jullie hier heel veel geduld voor hebben.
En als de eigenaar zonodig het bit in wil, laat het hem/haar dan zelf uitzoeken met dat bit (kan hij/zij het paard wel aan?) Of laat de eigenaar iemand zoeken die het paard beleert. Veel beter zelfs
elenaMM77 schreef:dat hij het bij de eigenaar ook doet is eigenlijk al best een veeg teken,
of hij moet m zelf ook net pas hebben..
verstandig dat jullie alleen aan de slag zijn als de eigenaar erbij is (jammer alleen dat de eigenaar zelf ook niet zo heel ervaren is zo te horen). als jullie het op een rustiger tempo krijgen en misschien met behulp van een instructeur op het gebied van grondwerk, kan het wel een hele mooie ervaring zijn.
of het verstandig is, en of het dier vlot leert is natuurlijk een tweede(want daar kun je beter een wat meer ervaren en oudere persoon voor zoeken), maar als de eigenaar niet tot doel heeft dat het dier volgend jaar in de dressuurring moet schitteren, dan kan het best, mits er dus voldoende goede begeleiding is.
in principe hoef je niet sterker te zijn dan een paard, dan verliezen zelfs de sterkste man van Nederland het van 1pk. zag laatst een filmpje van een meiske van 3 jaar oud dat beter rijd (zonder zadel) dan menigeen van ons ooit van kan dromen, en dat deed ze vast niet vanwege haar enorme kracht(paard was natuurlijk goed opgeleid.. maar wil de eerste filmpjes nog zien van een andere drie jarige die een paard in alle gangen kan zetten, en netjes van hand kan veranderen plus bijna vastgelijmd zit op een paardenrug). natuurlijk leiderschap, komt geen kracht bij kijken (had nog niet gezegd, maar dit meiske kon m ook prima longeren inclusief van hand laten veranderen).
lolotjeh schreef:Dat komt me erg bekent voor... Het is zeker niet fijn om met een respecktloos paard te gaan werken.
Zet z'n negative gedrag om in positieve gedrag.
Als ik jou was zou ik zijn aandacht bij me houden en ook er voor zorgen dat hij achter je blijft.
Als hij daar de lak aan heeft zet je hem aan het werk net zo lang tot jij zegt dat het klaar is en dat hij mag stoppen eerder niet. Dan ga je vervolgens weer verder waar je er voor aan het doen was.
Vergeet niet dat je hem moet belonen voor wat hij goed doet dat pakt alleen positief in bij zo'n paard.
En zou echt even wachten met het bit daar is hij zeker nog niet aan toe dit pas doen als hij normaal aan een halster mee kan lopen en dat het ook zo is als jij stopt dat hij ook stopt als jij links gaat hij ook links.
Als hij dat eenmaal doet kun je hem laten wennen aan het bit zonder gevolgen van dien.
EvelienKiss schreef:Het paard is nog niet beleerd. Dus hij weet nog niet dat hij netjes naast/achter je moet lopen. Dus ik zou het woord 'respectloos' nog niet gebruiken, dit paardje weet gewoon nog niet wat je van hem wilt. Je leert een paard naast/achter je te lopen door hem onder andere van voren te blokken (bijvoorbeeld met een ronddraaiende leadrope) en je persoonlijke ruimte af te bakenen door je groot te maken. Echter, het is het beste als iemand (een trainer) jou persoonlijk dit leert te doen (dus in real life) want via internet is dit moeilijk uit te leggen.
mrie schreef:Hij is niet opgevoed!! dat is heel wat anders dan beleerd. Ik zou zeggen laat dat stuk maar fijn aan de eigenaar over. Jullie kunnen wel doen wat de eigenaar zegt, maar jullie weten niet hoe je moet reageren als het beest dan iets anders doet dan dat jullie bedoelen en daar krijg je niet alleen ongelukken van maar ook een boel trut gewoontes die het paard perongeluk leert en die je dan weer moet gaan lopen afleren.
Ik vind dit geen goed idee,