Pony valt aan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EmmApollo

Pony valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 22:19

Hallo,

dit topic gaat niet over mijn eigen pony ^^
Het gaat namelijk over de pony van mijn vriendin..
Haar pony is een Shetje, en ja, klein, maar dapper zullen we zeggen :=
Niet zo handig, want haar pony is 4 jaar en moet stilaan beleerd worden :)
Natuurlijk niet overhaast! ;)
Maar...
Wanneer je naar hem toegaat valt hij aan, en ja, écht aanvallen..
Hij steigert en komt dan naar je toe gerend :\
Hij durft tijdens het poetsen ook wel eens naar je bokken :\

Wat kan hieraan gedaan worden?
Afbeelding
Afbeelding
Video *Klik*
Stem is een andere vriendin van me ;)

Emma
Laatst bijgewerkt door EmmApollo op 14-04-15 22:41, in het totaal 5 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:22

het beste is waarschijnlijk clickeren of grondwerken...of beiden.Maar ik had hem een rotschop verkocht ben ik bang.(maar dat is niet meer van deze tijd :7 )

EmmApollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 22:23

geerke schreef:
het beste is waarschijnlijk clickeren of grondwerken...of beiden.Maar ik had hem een rotschop verkocht ben ik bang.(maar dat is niet meer van deze tijd :7 )

Hem een harde tik geven hebben we allemaal al gedaan,
maar dan gaat hij daarop reageren .. :\

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:27

Je vriendin moet zich gaan verdiepen in wat voor dieren pony's zijn. Opnwat voor manier ze communiceren bijvoorbeeld. En ik adviseer haar zeker om.les te nemen in grondwerk. Grondwerk is eigenlijk alles wat je met de pony doet als. e er niet op zit. Er is duidelijk een fout gemaakt en de pony speelt nu de baas. Dat is niet de bedoeling. Je vriendin kan dus ook leren hoe.zij met de pony leert samenwerken en hoe ze de pony de baas wordt en blijft.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:28

EmmApollo schreef:
geerke schreef:

Dan doe je het niet goed.Les nemen voordat er ongelukken gebeuren. Van mij had ie ook.al lang een klap gekregen. En wel zo, dat ie mij nooit meer zal aanvallen!

Rianne_Tuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:30

Les in grondwerk is in ieder geval aan te raden zodat je vriendin kan leren hoe ze dit gedrag kan corrigeren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:33

EmmApollo schreef:
geerke schreef:

Dan was dat dus niet goed, je moet over hem heen komen anders zijn het alleen maar triggers en maak je het van kwaad tot erger. Dus je moet dominanter over komen dan hem en dat hoeft fysiek nog niet eens zoveel te zijn, het gaat om de energie die je uitstraalt, ben je onzeker of bang, dat voelt de pony meteen. Ook al probeer je je groot te houden. Daarnaast doe, geen stap naar achteren, en juist wel naar voren.

EmmApollo

Re: Pony valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 22:34

Heb even aanvals-foto's in het topic gezet

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:36

En misschien handig je woonplaats te vermelden wie weet woont er een bokker in de buurt die er verstand van heeft en je kan helpen.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:37

Staat de pony in het noorden, als het dichtbij is wil ik e.v.t wel een keer komen om te kijken of ik jullie kan helpen.

Edit: Zie nu belgie, helaas dat gaat niet lukken -O-

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:41

Gewoon de eerste de beste keer dat hij dat weer flikt is afstraffen op welke manier dan ook.
Hij domineert jullie nu gewoon.

Aanvallen is echt een no go.

En laat eerst alle harnachement weg en longeer alleen met halster, en ook pas nadat hij het niet meer in zijjnhoofd haalt te bokken tijdens het poetsen.

Als hij in de kudde zo uit het niets aanvalt word hij ook hardhandig afgestraft

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:43

De peesjes zijn te groot en het bitje oogt wat te smal. Daarbij waarom beleren? Hij is te klein om op te rijden voor jullie.

Een keer flink aanpakken zal al helpen, anders les nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:43

Je vriendin is doodsbang voor dat dier, dat werkt niet. :n
Haal er iemand bij dit voor jullie op kan lossen, maar ga er niet zelf mee rommelen.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:45

KoudbloedKim schreef:
Haal er iemand bij dit voor jullie op kan lossen, maar ga er niet zelf mee rommelen.

_/-\o_

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:48

Ik snap eerlijk gezegd niet waar alle bovenstaande adviezen vandaan komen zoals: flinke klap, schop etc. TS is 15 en vriendin waarschijnlijk niet veel ouder. Lijkt mij meer iets voor een volwassene om op te lossen en niet aan TS en haar vriendin om hier op los te gaan rossen of klooien. :n

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:48

kwii schreef:
KoudbloedKim schreef:

_/-\o_

Dit inderdaad!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:51

Hoe lang is zij al bezig met deze pony te beleren?

Sowieso is het eerste wat mij opvalt dat die peesbeschermers veel en veel te groot zijn. Heeft de pony tijd gehad om te wennen aan al het tuig?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:59

Je vriendin is duidelijk heel erg bang voor deze pony. Er is dus echt hulp nodig want alleen ga je het denk ik niet redden.
De pony reageert gewoon op haar onzekerheid en angst wat logisch is.

En als laatste vind ik dat er wel passende spullen voor de pony moeten zijn :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:59

Op het filmpje zie ik een bang meisje, het paard schudt geloof ik met z'n hoofd en ze schrikt al. (Kon het niet zo goed zien en van tinypic mag ik het filmpje niet nog een keer kijken :+ ) Zou toch een professional dat meisje laten helpen, een angstige 'leider' kan natuurlijk nooit een echte leider worden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:07

Ja filmpje nu ook gezien, dat meisje straalt zoveel onzekerheid uit, dat die pony wel even de leiding neemt. Dat is geen duidelijkheid voor die pony!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:14

voor het beleren hoort de basis al in orde te zijn..
hij hoort zijn plekje te kennen, hij hoort netjes te kunnen volgen en het liefst een beetje te wijken voor de druk zodat hij ook snapt wat er bedoeld wordt.

in plaats van hem dat te leren, heeft hij haar geleerd om te wijken voor de druk helaas..
arme kind is doodsbang voor hem zo te zien..

beste is hier gewoon iemand bij te halen die haar eerst kan leren hoe ze op een natuurlijke wijze de leider kan zijn van deze pony in plaats van de pony die zijn baasje perfect gedresseerd heeft om van haar plek te verdwijnen.

Daarna iemand erbij halen die jullie kan helpen de pony te beleren, zodat je niet weer terug naar af glijdt.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:16

Met angst kom je naar mijn idee ook niet heel ver, maar ik moet eerlijk zeggen dat aanvallen bij mij ook echt een not done is. Dan ben ik niet van de zachte handschoentjes en wil je dat alsjeblieft niet doen.

Laat iemand die geen angst heeft en verstand van zaken jullie helpen.

(En even off topic, misschien een hoefsmidje? En heeft de pony een verdikking onder zijn rechter spronggewricht?)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:17

Ik zie dat je je woonplaats inmiddels erbij gezet hebt! :) Denk als je wat hulp krijgt en wat leert qua grondwerk etc dat het wel goed komt! Beleren zou ik wel even mee wachten...,

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:25

Haar volledige lichaamstaal is verkeerd, nog los van dat ze bang voor hem is en voor hem vlucht. Doe alstublieft die peeskappen af, die zijn veel te lang.

Drijven doe je aan de achterkant, zij loopt juist naar het hoofd toe om hem weg te sturen. Hoe hebben jullie hem leren longeren? Op deze manier? Want alleen dat is al een reden om zulk gedrag te vertonen, wat er van hem verlangt wordt is volstrekt onduidelijk en dat veroorzaakt een gevaarlijke situatie. Ook voor het paard voelt dat gevaarlijk.

Daarnaast gedraagt hij zich juist totaal logisch als je hem in een leidersrol denkt. Hij blijft staan als een ondergeschikte druk op hem legt, en als deze het te bont maakt, dan jaagt hij hem weg. Met succes, want het meisje rent weg.

Ik zou hier zeker een professional bij halen en zelf eens goed gaan inlezen over lichaamstaal. Ik ben zelf heel tevreden over https://e-quine.com/ . Dat kost 20€/jaar en daar staat heel veel informatie op, met filmpjes en uitleg, voor alle leeftijden: 8-12, 13-16 en gewone cursussen. Daar heb je dan allemaal toegang toe.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:27

En de ouders van het meisje? Die hebben geen verstand van paarden? Weten die van de problemen?
Wellicht kunnen haar ouders iemand contacteren zodat ze hulp kan krijgen. Gaat op deze manier niet lukken als ze zo bang is.