Probleem rechter galop aan longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Probleem rechter galop aan longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 11:52

Hallo allemaal!
Sinds een tijd ben ik bezig met het longeren en rijden van een jonge merrie van 4 jaar.
Het stappen en draven gaat heel goed, en nu kan ze ook galopperen op mijn hulp.
Op de linkerhand doet ze dit heel netjes, ze springt vrijwel direct aan als ik het vraag.
Voor mijn gevoel deed ze dat eerder op de rechterhand ook best goed.
Ik weet niet precies wanneer het erin is geslopen maar als ik op de rechterhand de galop vraag blokkeert ze.
Dan gaat ze heel gestrest hard draven of springt ze een pas aan en begint ze de volte uit te rennen, dus keert ze zich met haar kont naar me toe. Soms gaat ze dan stilstaan met haar kont naar me toe.
Ik snap niet zo goed hoe ik dit probleem op kan lossen, heb vorige keer gezorgd dat ik haar eerst in de stap en draf weer rustig en ontspannen kreeg, vervolgens alsnog proberen. Dit net zo lang herhalen totdat ze wel goed aansprong en netjes een rondje galoppeerde. Als ze begon te stressen, meteen druk wegnemen en een stapje terug.

Maar ik wil het ook leuk voor haar houden, ik wil haar spelenderwijs aan het werk zetten, met zo min mogelijk stress.

Hebben jullie tips?

Hopke89

Re: Probleem rechter galop aan longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:02

Voor een jong paard is de galop vaak nog best wel pittig. Probleem zit het vaak nog in een gebrek aan balans en het bewust worden dat ze een heel lichaam en vier benen hebben.
Ik zou dus dingen gaan doen die goed zijn voor de balans, overgangen rijden, balkjes lopen goed voor balans en bewustwording van het lichaam. Verder heb ik wel eens gehoord dat ze de overgang stap-galop in het begin makkelijker kunnen vinden maar, daar heb ik geen ervaring mee verder.
Een vierjarige is nog niet uit ontwikkeld. Kan best zijn dat ze dus echt even wat meer moeite heeft dan ze eerder heeft gehad met de galop.

Het beste is gewoon eens een instructrice of instructeur te laten komen. Deze kunnen heel goed beoordelen waar het probleem vandaan kan komen en wat er nodig is om het probleem aan te pakken.
Hiermee kun je ook voorkomen dat je dingen gaat proberen die het probleem erger maken in plaats van beter. Hoe verder het erin slijt hoe moeilijker het is een probleem weer op te lossen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 17:32

Dank je wel!
Ze is zich inderdaad nog niet heel goed bewust van haar lichaam, nog wat onhandig ook.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik niet teveel wil gaan hameren op die rechtergalop, ik wil meer werken naar de ontspanning, en als dat helemaal goed gaat, een stapje verder.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 21:20

Ik heb haar vandaag weer gelongeerd.
Eerder longeerde ik haar echt om haar op conditie te brengen, maar ik merk dat we daar beiden niet veel baat bij hebben. Ik vergeet, doordat ze zo ongelofelijk braaf is, nogal eens dat ik te maken heb met een jong paard.

Dus vandaag volledig vanuit de ontspanning gewerkt, en het daardoor ook leuk gehouden voor haar, en haar niet enkel maar in het zweet werken.

Ik heb haar eerst op allebei de kanten zo'n 5 minuten laten losstappen, tot ze zelf lekker ontspannen in haar lijf was en niet meer bezig met het 'werk'.

Daarna op de linkerkant aangedraafd, ging erg goed. Ik merk dat ze af en toe nog wel aardig kan trekken aan de lijn, maar ik geloof dat dit vooral nog met onbalans te maken heeft. Sommige stukken zakt ze lekker met haar hoofd en dan hangt de lijn in een boogje. Er zitten hele nette ontspannen stukken tussen. Op de linkerhand ook een paar keer kleine stukjes aan gegaloppeerd, ging ook netjes.

Ik huiverde al een klein beetje voor de rechterkant, ik wil niet dat ze gaat stressen. Heb de vorige keer toch teveel doorgedramd met die rechter galop, en daar baal ik heel erg van.
Nadat ze netjes ontspannen op de linkerhand draafde weer terug naar stap en andere kant op. Ik merkte dat ze hierin meteen alerter was. Dus ik heb gewacht met aandraven tot ze weer ontspannen liep en toen aangedraafd. Dit was geen succes.. Ze liep erg gespannen en liet veel oogwit zien. Ben best wel een beetje boos op mezelf dat ik haar vertrouwen heb geschaad de vorige keer door toch door te vragen terwijl ze aangaf dat het niet ging. Doordat ze verder zo makkelijk is qua karakter en de rust zelve is het overvragen zo gebeurd.

Na een rondje merkte ik dat ze uit de 'cirkel' liep en ging ze inderdaad ook stilstaan met haar kont naar me toe en kwam ze een beetje omhoog. Hierna heb ik weer even gestapt, totdat de spanning weer uit haar lijf was en ben ik hele kleine stukjes gaan aandraven. Ze is zo bang dat ik toch weer de rechter galop vraag, dat ze in de draf ook een bonk spanning is op de rechterkant. Ik heb haar steeds als ze ontspannen was gevraagd om een paar passen draf, als ik merkte dat ze weer ging stressen weer terug gevraagd naar stap. Zodat ze weet dat het oké is, en ik niets van haar vraag wat ze niet wil. Na een tijdje ging dit heel goed en kon ze 2 rondjes redelijk ontspannen om me heen draven op rechts. Toen rustig op de linkerhand verder gegaan, want daar heeft ze wel heel veel vertrouwen in. Daarna uitgestapt op rechts en toen was ze klaar.

Respect als je dit hele stuk hebt gelezen, haha!
Ik heb eigenlijk meer de vraag of jullie vinden dat ik hiermee het juiste doe?
Of vinden jullie dat ik het beter op een andere manier kan aanpakken?

Het is niet zo dat ze op rechts in de draf helemaal flipt en gaat bokken, steigeren en rennen, maar ik merk dat ze het niet prettig vind, ze laat veel oogwit zien en houdt haar hoofd hoog. Ook trekt ze aan de lijn en loopt ze gehaaster.

Ik vind het het belangrijkste dat ze er plezier aan beleefd, dat ze graag met mij samen wil werken, in plaats van dat ze zich voor mij in het zweet moet werken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:50

Heb je een mogelijkheid om haar te longeren in een longeercirkel of roundpenn?? Of anders de rijbak (als die 20x40 is) voor de helft af te zetten? Meestal met jonge paarden die moeite hebben met de balans vinden ze het fijner als ze iets van aanleuning hebben. Daarbij voorkomt een roundpenn/longeercirkel dat ze uit de cirkel loopt. Ze geeft nu wat stress, wat imo redelijk normaal is. Tis moeilijk en een paard zal nooit de moeilijke kant als voorkeur nemen (lees als ik het bij baasje voor mekaar krijg dat ze die kant niet doet is natuurlijk makkelijker), waak er dus ook voor dat je die kant nu niet maar laat zitten. Dan zal ze het en nooit leren daar haar balans te vinden, het is imo een punt waar ze een beetje doorheen moeten.
Wat ik zelf zou doen is in een roundpenn longeren en dr net zo lang op die linkerhand laten draven nu tot ze ontspant. Dan bij je halen en belonen. Dat herhalen en herhalen tot ze in ieder geval weer gewoon draaft op die kant. De galop zou ik dus even een paar dagen laten tot de draf weer normaal gaat. Evt kan je ook balken in de roundpenn leggen, waardoor ze op wat anders moet concentreren dan dat stressige draven op die moeilijke kant. Daarna de galop er weer bijpakken (zonder balken), en ook hier doorzetten tot ze gewoon galoppeert. Dan ook weer bij je halen en belonen. Je schaad het vertrouwen echt niet, ze is een beetje aan het testen of ze jou kan bewerken dat ze het maar niet hoeft te doen. Een paard zal normaal gesproken geen stap teveel zetten als het niet nodig is. En soms is een beetje stress nodig.

Mijn eigen jonge merrie had op ook op links een probleempje met galopperen. Ging altijd idioot hard, hoofd extreem hoog, rug weggedrukt en stress ohne ende. Kreeg ook dat oog van dr :D Lichaam tegen de cirkel ingedrukt enz enz enz. Maar ik heb gewoon rustig doorgewerkt. ze heeft soms wel 10 rondjes zo gestresst gelopen, maar het moment dat je een ontspannen moment krijgt gelijk terug naar de draf. En alles weer opnieuw. Nu na een maand of 2 galoppeert ze zelfs met de neus over de grond.

Ik zeg altijd "sommige moet je een beetje tot hun geluk dwingen". En ja daar komt er wat stress bij kijken. Maar zodra ze het snappen gaat het zo snel en is alles weer vergeten. Dus niet bang zijn en gewoon rustig doorpakken.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:58

beste TS,

Een paard in de natuur kan zich prima redden ze lopen voornamelijk recht uit. Zodra wij als ruiter/begeleider aan het werk gaan is dit onnatuurlijk. Een paard is van nature scheef, maar heeft daar in het wild dus geen last van. Het is belangrijk dat je, je paard al vanaf jongs af aan recht richt. Dat kan je naast en op je paard doen. Het is belangrijk dat je bezig bent met recht richten. Daardoor vinden ze ook hun balans en gaan ze over 4 benen lopen. Als ze dat kunnen ga je van achter naar voor rijden en op het laatst ga je bezig met de oprichting natuurlijk afwisselt met lang en laag, maar vergeet nooit het recht richten. misschien eens interessant om te kijken op de site van Antoin de both en de site van marijke de jong.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 22:00

Dank je wel!
Dat is weer een totaal andere aanpak.
Ik zal binnenkort even kijken of ik wat prikpaaltjes kan regelen met draad, is een beetje lastig want ik heb alleen een grote wei tot mijn beschikking.

Het is niet zo dat ik nu de rechterhand maar helemaal oversla, maar ik werk nu stapje voor stapje.
Ik zie ook in dat jouw methode heel goed kan werken, deze houd ik ook in mijn achterhoofd, alleen krijg ik dus van haar totaal niet de indruk dat ze me uitprobeert of zich er makkelijk vanaf maakt. Ze is zelf een harde werker en vind het ook fijn om te werken. Daarom wil ik haar ook niet forceren om haar op de rechterkant te overvragen. Heb ik de vorige keer gedaan, toen draafde ze nog wel prima op rechts, totdat ik dus doorvroeg en voor mijn gevoel forceerde. Dus het voelt eigenlijk alsof ik nu nog verder van huis ben dan de vorige keer.

Maar dat je ze tot hun geluk moet dwingen begrijp ik heel goed.
Het is ook mijn plan om inderdaad gewoon door te pakken. Maar ik 'dwing' haar al om op de rechterhand te draven, en ik wil eigenlijk dat het zoveel mogelijk vanuit de ontspanning gaat. En dat kun je zo lastig dwingen.

Ik zit hier eigenlijk een beetje in tweestrijd.. Ik wil haar niet betuttelen, maar het moet wel iets leuks blijven.

@EJuniorJoost:
Ik zal ook even op die sites kijken! Zit ook inderdaad al een tijd mee in mijn hoofd.
Heb al een tijdje niet met haar gereden, dus ik ben ook heel benieuwd of ze dit probleem ook onder het zadel vertoond. Dank je wel!

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:03

echt erg interessant! het is allemaal best logisch als je er over na denkt. Ooit een hond helemaal recht zien lopen? een paard is rechts of links gebogen. en als je er dan ook nog 'druk' achter zet word het nog lastiger. ik vind het zelf altijd fijn om verschillende methodes door te nemen. En ik ben erg van de logica :P

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:09

Die van mij is ook een harde werker. ze wil heel graag zelfs. maar zat zichzelf gewoon een beetje in de weg, wat dus stress creëert. Maar daarom ook dat ik zei begin eerst weer met de draf, dat die weer normaal gaat voor je begint met hernieuwd galopperen. En ja in het begin zal het altijd eerst minder gaan voor het beter wordt. Ook dat is redelijk normaal. Wat ik overigens ook altijd doe is wat EJuniorJoost ook al schrijft, het rechtrichten. Vergeet dat nogal eens gewoon te melden. Maar als aan de longe moeten ze wel in de goede balans lopen. Dus niet tegen de binnenschouder aan, met de ribben naar binnen drukken, naar buiten kijken ed. Een cirkel moet correct gelopen worden of het nu aan de longe is of onder het zadel. Want idd een paard is van nature scheef, en je zult ze recht moeten maken om die balans te krijgen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:12

Rechtrichtende arbeid aan de hand zal je vooruit helpen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:14

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:15

Tabaluga12 schreef:
Rechtrichtende arbeid aan de hand zal je vooruit helpen.

precies dit :) (marijke de jong). vandaag nog mee bezig geweest geeft je zn heerlijk gevoel.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:19

rina schreef:
Die van mij is ook een harde werker. ze wil heel graag zelfs. maar zat zichzelf gewoon een beetje in de weg, wat dus stress creëert. Maar daarom ook dat ik zei begin eerst weer met de draf, dat die weer normaal gaat voor je begint met hernieuwd galopperen. En ja in het begin zal het altijd eerst minder gaan voor het beter wordt. Ook dat is redelijk normaal. Wat ik overigens ook altijd doe is wat EJuniorJoost ook al schrijft, het rechtrichten. Vergeet dat nogal eens gewoon te melden. Maar als aan de longe moeten ze wel in de goede balans lopen. Dus niet tegen de binnenschouder aan, met de ribben naar binnen drukken, naar buiten kijken ed. Een cirkel moet correct gelopen worden of het nu aan de longe is of onder het zadel. Want idd een paard is van nature scheef, en je zult ze recht moeten maken om die balans te krijgen.

las het nog een keer volgens mij bedoelen we het zelfde :P

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 22:20

Ik heb net een stuk van de site van Marijke de Jong bekeken, en daar staat ook een heel helder filmpje op over het rechtrichten, hoe je daarmee begint en hoe je dat uitbreidt. Klinkt eigenlijk allemaal heel erg logisch!
Volgende keer ga ik daar mee aan de slag. Meer begeleidend aan de hand dan aan de longe. Ik snap ook dat ik haar op deze manier niet echt heel erg verbeter in haar scheefheid.
Ik kan haar wel een klein beetje corrigeren aan de longe, maar met twee teugels en er naast lopen kun je toch net ietsje duidelijker zijn.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:31

EJuniorJoost :D ja wij bedoelen hetzelfde. Ik heet dan tegenwoordig westernruiter te zijn, en mijn paarden zijn ook Paint en Quarter. Maar ik heb van oorsprong een klassieke (engelse) opleiding, en ik werk dus nog steeds heel erg vanuit mijn oude klassieke basis. Recht en balans moet eerst anders ben je nergens.
ik was filmpjes aan het zoeken, maar ik heb helaas niks met haar aan de longe in galop.

Maanlicht het is een kwestie van proberen wat voor jou het fijnste werkt. De ene vind de enkele longe het makkelijkste de andere op 2 lijnen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 22:41

Ik ben heel blij met jullie hulp! Helpt me echt verder:D.
Had je eerste post ook verkeerd gelezen, dacht dat je bedoelde dat ik meteen maar door moest vragen naar galop, maar dat zei je helemaal niet, haha!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:51

Nee hahaha juist niet. Dan krijg je alleen maar meer stress. Nu eerst in draf alles weer ok krijgen. Dan pas weer gaan denken aan de galop.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:00

Goed bleef zoeken, maar kon niet echt vinden wat ik zocht. Maar dit is mijn andere merrie. Met de naam Draak als bijnaam, en zoals je in het filmpje kan zien ze loopt op 1 momentje na continu tegen de schouder te drukken. hoofd gaat naar buiten en de buiging gaat de tegen de cirkel in. Drakebeest liep zich een beetje op te fokken, was het niet helemaal eens met het longeerwerkje :+ zo is ze nu eenmaal :')
https://youtu.be/9kuCVdIKIJQ

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 23:21

Dat doet Felda ook wel eens ja!

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:35

site van Mireille den Hoed kan je ook verder helpen. Daar staat ergens heel duidelijk uitleg hoe je paard kan rechtrichten tijdens longeren. Een nieuwsbericht:

http://www.stalmireille.nl/nieuws

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 15:55

Dank je wel!
Ik ga zometeen met Felda aan de slag, kijken of we een klein begin kunnen maken met buiging etc.
Heb ook een kaptoom besteld, dus hopelijk is die volgende week binnen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 11:00

Hoi allemaal!
Ik ben gaan oefenen met rechtrichten aan de hand, dit pakt ze goed op. Buigen gaat erg goed, ook aan de longe.
Alleen krijg ik steeds meer problemen met longeren. Ze heeft nette stelling naar binnen, buigt ook goed. Op de rechterhand zijn er opeens geen problemen meer in de draf. Ze buigt goed en lijkt er geen moeite meer mee te hebben. Alleen nu heeft ze dus iets nieuws, ze rent weg. Ik heb zelf het gevoel dat ze me aan het uittesten is. Want ze heeft geen moeite met buiging en stelling. Het is ook zo dat het gebeurd wanneer ik het totaal niet verwacht. Dan is ze lekker ontspannen aan het draven, en dan ineens hop, daar gaat ze.
Ik vind dit zelf heel erg frustrerend, want het gebeurd steeds vaker.
Heeft iemand hier een oplossing voor?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:53

Heb je de mogelijkheid eens een filmpje te maken??

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 12:12

Ik ga morgen weer naar haar toe. Ben dinsdag voor het laatst geweest en toen ging het echt flut, dus ook maar heel kort bezig geweest. Zal morgen proberen een filmpje te maken, ben benieuwd of dat lukt.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:03

ben wel benieuwd naar je filmpje als je dichterbij had gewoond had ik wel langs willen komen..