Paard niet kunnen longeren, wel rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IlovePuk

Paard niet kunnen longeren, wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 13:13

Hoi,
Ik kon hier geen ander topic over vinden.

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die hun paard niet (kunnen) longeren, maar wel rijden.
En dan de vraag: Waarom longeer je niet?

Alvast bedankt!

IlovePuk

Re: Paard niet kunnen longeren, wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 12:41

Kan niemand hier antwoord op geven?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:44

Waarom wel, paard loopt 24/7 buiten,en onder het zadel vooral buitenritten waarbij we wel wat dressuurmatig trainen.

Waarom deze vraag? Wil je weten of het noodzaak is?

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 13:07

Bedankt voor je reactie!
Zoals ik al zei vroeg ik het me af. Het ligt bij mij een beetje anders. Ik heb een pony nu twee keer gelongeerd en hij wilde bij de eerste keer gewoon niet vooruit en kwam hierbij naar het midden toe.
De tweede keer heb ik dat kunnen voorkomen, maar heeft ze zich alleen maar los willen trekken. De pony heeft simpelweg dus geen respect? (Het klinkt alsof er niet veel aan de hand is bij het longeren maar de pony heeft meerde malen gesteigerd en één keer richting mij getrapt.)
Nu zei de eigenaar dat ik beter alleen kon rijden en poetsen, maar ik weet niet of dat verstandig is.

Daarom de vraag of er mensen die ook problemen hebben bij het longeren wel rijden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:14

Je hebt geen probleem met longeren maar met respect en in de opvoeding.
Je moet niet opgeven omdat het niet lukt.
Misschien iemand erbij halen die weet hoe je je pony kan leren om te longeren.
Hij snapt denk ik niet wat de bedoeling is. Heb je les? Misschien een keer je instructeur vragen om te helpen met longeren

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:19

Is je pony wel bekend met longeren? Dit klinkt voor mij namelijk meer alsof hij jou niet begrijpt.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 13:21

Een hele tijd geleden (een jaar ofzo) heeft iemand haar wel een keer gelongeerd, daar was ik zelf bij. Dat ging ook niet gemakkelijk. Hulp zou ik wel willen, maar ik zou niet weten wie mij zou kunnen helpen. Ik heb les, maar niet met deze pony

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:23

Maar vraag die instructeur eens op tips of neem de pony een keer mee naar les.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:24

Ik longeer niet. Heb geen longeer cirkel en de wei Is te ongelijk. Op mijn vorige stal deed iemand anders het wel eens maar ik nooit. Heb nooit leren longeren en ben van mening dat je veel kunt verzieken als je het niet goed doet( heb het dan over longeren met allemaal tuig enz. Dus niet alleen rondjes lopen maar echt actief werken)

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 13:25

Dat kan ik altijd doen. Pony mee naar les zal lastig gaan... Dan zal ik 's avonds over de weg moeten...

muzzy17, bedankt voor je reactie!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:27

Ik longeer niet. Of in ieder geval mijn eigen paard niet. (ik kan het in principe prima)

Mijn paard loopt aangespannen, werkt dan fijn mee.
Loopt onder het zadel, buiten en in de bak, werkt dan fijn mee.
Loopt aan de fiets, werkt dan fijn mee.
Doe er wat basis clickertraining mee, werkt dan fijn mee.
Doe er horse-agility mee, en dat doet hij echt super. (ook los, draf etc)o
Basisoegeningetjes WE, werkt super mee.
Idioterie met carnaval of wk-voetbal en dergelijke, doet hij allemaal super.
Freestyle, voest-systeem: echt top.

Maar longeren: ach. Hij zal me niet aanvallen, dat niet. Maar hij heeft er een hekel aan. Een en al spanning, ontspanning is ver te zoeken, opgetrokken geïrriteerde neusgaten, scherpe wat starende blik in zijn ogen, oren naar achteren. Hij loopt rondjes, als het echt moet. Maar er is op die manier geen fluit aan. En dus longeer ik hem niet.
Alternatieven zat.

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:27

In welke omgeving woon je? Misschien kent een bokker iemand die longeerles geeft.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 13:31

Bedankt voor jullie reacties! Dat geeft me weer iets meer hoop ;)
Ik woon in Noord-Holland, in de lijst van instructeurs staat verder niets in Noord-Holland...

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:33

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:34

Al mijn paarden heb ik zowel kunnen rijden als longeren, maar mijn appaloosa wil ik niet longeren. Al zolang ik hem heb (8 jaar) heeft hij aan de longe in galop moeite met zijn balans. Het is in de loop der jaren wel verbeterd, maar ik zie dat het geen aanvulling is op zijn training. Ik rijd Z2 met hem en hij is onder zadel nooit uit balans.

Ilonaa__ schreef:
Is je pony wel bekend met longeren? Dit klinkt voor mij namelijk meer alsof hij jou niet begrijpt.

Daar dacht ik ook aan. Longeren moeten ze ook leren. Laat je goed voorlichten en begeleiden, dan lukt het vast wel.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 22-03-15 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:35

Ik longeer idioot genoeg mijn Bonte Jaopie ook nauwelijks tot niet.

En dat terwijl ik járenlang voor anderen op hun verzoek hun paarden -met en zonder ruime variatie aan (spring) balkjes - aan de longe heb getrained. Ook de moeilijkere gevallen.

Jaopie vindt het niks, hij is er dan ook niet bijster goed in. Te lezen als mooi lang en laag over de rug komen, het is bij ons eigenlijk vrijwel altijd OHZ. Ook grondwerk doe ik niet (bewust)met hem.

Het waaróm niet is een goede vraag. Ik vraag het mezelf ook wel eens af. Het is zo gegroeid, eigenlijk. na een aantal andere paarden longeren met intensieve aandacht had ik geen zin/puf meer voor ook nog Jaopie.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 13:37

Bedankt voor jullie reacties, als ik verder geen hulp kan vinden laat ik het longeren voorlopig links liggen en ga ik lekker andere dingen doen.

terpentijn, heel erg bedankt voor je antwoord!

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:39

Een vriendin en ik hadden een leasepaard voor 6 maanden op een stal bij ons in de buurt gestald. Hij snapte niks van longeren en dat hebben we dus ook niet vaak meer gedaan. We reden wel 4 a 5 keer in de week. Was geen probleem.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:51

Dat Jaopie het 'niks"vond kwam natuurlijk doordat ik het zelf na -tig paarden longeren- met hem ook "niks" vond. Ze moeten het echt léren, althans hoe op de correcte manier aan de longe te lopen. De een pakt dat makkelijker op dan de andere. "t Is geen kwestie van gooi aan die longe en slinger wat rond. Goed longeren is een echte training (onbelast dan, dat wel) op zichzelf waar je ontelbare variaties naar behoefte in kunt aanbrengen.

Daar heb ik het met Jaopie wel behoorlijk bij laten liggen...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:02

Ik longeer zelden. Longeren is zeker wel een goede optie maar dan wel op de manier dat je hem dressuurmatig traint. Dus lengtebuiging, ondertreden, rechtrichten en uiteindelijk verzamelen. Overgangen maken en je kunt dus ook beter zien hoe je paard beweegt terwijl als je erop rijdt moet het toch vooral van het voelen hebben. Als je een paard rondjes laat hollen om je heen heeft het wat mij betreft weinig toegevoegde waarde. Misschien om puur beweging te geven, maar dat zou denk ik zijn als je te weinig toe komt aan je paard. In combinatie met dressuurmatig longeren is werken aan de hand iets wat ik wel erg prettig vindt en oefeningen zonder ruiter op de rug is makkelijker voor het paard waardoor die eerst beter in balans kan komen en je nieuwe dingen aan kan leren.

Over jouw paard: Ik denk dat je pony nooit heeft geleerd wat longeren is. Misschien weer van vooraf aan beginnen. Laat er iemand naast lopen en beginnen met stap, eerst een goede stap waarbij het paard braaf om je heen loopt, stemcommando's bevestigen en dan pas verder.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 14:40

Bedankt voor al jullie reacties, daar kan ik zeker wat mee!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:03

Longeren is een middel, geen doel, dus als het longeren je niet lukt bij een paard, hoeft dat geen probleem te zijn.

Zéker niet als het paard verder zich goed gedraagt onder het zadel en aan de hand.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:12

ik mijn paard niet longeren.
simpel weg omdat ze bij me wil staan en ze vind het veerschrikklijk als ik haar van me weg stuur zeg maar.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:23

Ik longeer niet, omdat ik vind dat je dat alleen moet doen als je echt weet waar je mee bezig bent en het doet omdat je je paard echt gericht dressuurmatig traint. Ik zie teveel mensen hun paard gewoon rondje na rondje opjagen, het liefst met z'n kop in de krul vast aan een singel en ik vind dat een buitengewoon onprettig beeld. Voor mij is het niet nodig, en ik kan het niet, dus ik doe het niet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:33

Ik heb ooit een paard laten inrijden/doorrijden door een vriendin van mij, die altijd "niet te longeren paarden" had. Deze kon ze ook niet longeren, paard was wel braaf te rijden. Achteraf ben ik haar dan gaan longeren, en de nieuwe eigenares ook, en dat gaat wel.

Als de eigenaar het verstandiger vindt om alleen te rijden en te poetsen, zou ik dat zo doen. Waarschijnlijk wil hij niet dat je de pony "slechte manieren" aanleert door bijv. foute lichaamstaal.

Zelf vind ik longeren wel erg handig om iets aan te leren of het paard te versoepelen, maar ik ben er dan ook handiger in dan in het rijden. Je zou het es kunnen proberen met een paard waar alle longeerknopjes op zitten, en dan later weer met dat paard/die pony.