Na de zoveelste keer ben ik er toch wel zat van en wil graag wat (meer) tips hebben:
1 van de Friese merries, de 4jarige Norbert 444 dochter, is soms erg brutaal en trekt zich los tijdens het longeren.
Het was in het begin zo erg dat ze zich zelfs aan de hand los trok, maar dat is gelukkig wél afgelopen.
Nu ben ik al vanaf de zomer bezig haar te beleren maar dat lukt niet voordat ze normaal aan de longeerlijn doet.
2 paarden van ongeveer haar leeftijd zijn intussen al wel ingereden terwijl zij nog helemaal groen is.
Ze draait zich gewoon in de tegengestelde richting, trekt zich los en vliegt als een ongeleid projectiel door de bak (met een vieze/kapotte longeerlijn als vervolg).
Ze is niet het enige paard en om elke keer de bak af te zetten met een lijn (wat ik meerdere keren heb gedaan) speciaal voor haar gaat me toch wat te ver, en heeft niks geholpen.
Ook heb ik de longeerlijn over haar neus gedaan en aan de andere kant vast gemaakt zodat het als een soort hengstenketting werkte, maar ze komt dan omhoog en rent er dwars doorheen.
Gaan schreeuwen en doen helpt niks, ze kijkt me gewoon aan vanaf een afstandje met haar oortjes triomfantelijk naar voren na zich even te hebben uitgesloofd.
Heeft iemand nog tips behalve een paar honderd kilo aan het uiteinde vast te maken?