Lostrekken tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aleydis

Lostrekken tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 00:14

Hallo bokkers! /3

Na de zoveelste keer ben ik er toch wel zat van en wil graag wat (meer) tips hebben:

1 van de Friese merries, de 4jarige Norbert 444 dochter, is soms erg brutaal en trekt zich los tijdens het longeren.
Het was in het begin zo erg dat ze zich zelfs aan de hand los trok, maar dat is gelukkig wél afgelopen.
Nu ben ik al vanaf de zomer bezig haar te beleren maar dat lukt niet voordat ze normaal aan de longeerlijn doet.
2 paarden van ongeveer haar leeftijd zijn intussen al wel ingereden terwijl zij nog helemaal groen is.
Ze draait zich gewoon in de tegengestelde richting, trekt zich los en vliegt als een ongeleid projectiel door de bak (met een vieze/kapotte longeerlijn als vervolg).
Ze is niet het enige paard en om elke keer de bak af te zetten met een lijn (wat ik meerdere keren heb gedaan) speciaal voor haar gaat me toch wat te ver, en heeft niks geholpen.
Ook heb ik de longeerlijn over haar neus gedaan en aan de andere kant vast gemaakt zodat het als een soort hengstenketting werkte, maar ze komt dan omhoog en rent er dwars doorheen.
Gaan schreeuwen en doen helpt niks, ze kijkt me gewoon aan vanaf een afstandje met haar oortjes triomfantelijk naar voren na zich even te hebben uitgesloofd.

Heeft iemand nog tips behalve een paar honderd kilo aan het uiteinde vast te maken? :=
Laatst bijgewerkt door Aleydis op 17-01-15 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Re: Lostrekken tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:24

Wat heeft ze om als je ze longeert? Hoofdstel/halster/...?

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 00:28

Alleen een halster.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:29

Heb je al professionele hulp ingeschakeld? Lijkt me beter dan zelf te blijven prutsen als het niet lukt.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:31

Aleydis schreef:
Alleen een halster.

Met alleen een halster heb je weinig te vertellen aan de longeerlijn. Een hoofdstel met bit is al beter en zoals eerder gezegd, laat een ervaren persoon (en dan niet een vriendinnetje ofzo, maar iemand die professioneel ervaring heeft met het beleren van een paard dit werk verder doen. Een paard is sneller verpest dan je denkt.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:31

Met een halster heb je eigenlijk bijna niks te zeggen... Gebruik dan een touwhalster of een kaptoom of gewoon een hoofdstel.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:32

Probeer hoofdstel met bit. En de lijn door de binnenste bitring over de oren en dan aan de buitenste bitring vast.
Dan heb je vaak wat meer te vertellen

bensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:38

deed mijn paard ook altijd :+
Heb toen van stalgenoot de tip gekregen om een kaptoom te gebruiken.
werkt heel goed als er spanning op de lijn komt word het hoofd gekanteld, doordat de lijn aan de bovenkant vast zit hierdoor is het moeilijker weg te draaien. :j

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:45

Ik longeer met hoofdstel en slof. Zo heb je en meer te vertellen en het paard leert meteen door zijn schoft te lopen waardoor hij/zij zijn nek en rugspieren gaat gebruiken en tevens ook de ruimte geeft zijn bekken te kantelen waardoor ze dus kunnen gaan zitten en er je alle spieren vrijwel traint.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:51

Mijn verzorgpaard had hier ook een handje van.
Ze is een drumhorse van 900kilo. In het begin liet ik de lijn los, omdat het best wel indrukwekkend is als zo'n tank er opeens van door gaat.
Maar dan krijgt ze steeds haar zin. Op een gegeven moment ben ik vast blijven houden, en ging al waterskiënd erachteraan.
Toen had ze door dat ze het niet meer ging winnen, dus heeft ze het opgegeven.

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 00:58

Ook de kaptoom heb ik geprobeerd, die wel hielp bij Luna (zie foto) die wel eens wilde trekken maar op Hinke geen effect heeft. Inmiddels is Luna wel in gereden.
Afbeelding

Ik zal een bit (en eventueel met slof) proberen als écht niks anders helpt, al ben ik iemand die graag bitloos rijd. Ook denk ik dat ze ook hier verzet tegen zal tonen. Maar niet geslagen is altijd mis :)

@ _Milo ook ik heb heel wat mooie slides gemaakt in de modder en blaren op mijn handen gekweekt, maar madame vind het allemaal veel te grappig..

Meer tips zijn altijd welkom.
Laatst bijgewerkt door Aleydis op 17-01-15 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:02

Hmm een stuk hardleerser als mijn merrie dus..
Ik hoop dat je bruikbare antwoorden krijgt.
Mijn merrie doet het trouwens erger wanneer ze haar halster om heeft dan wanneer ze haar hoofdstel in heeft.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:08

ik longeerde eerst ook met kaptoom, maar toen heeft ze het trekken ingerolen voor steigeren en omdraaien.. dus had het ook geen zin meer. nu met slof en ze probeert iets te doen loopt ze tegen der zelf aan en legt ze geen link met mij. En is heel braaf nu omdat ze niet tegen der zelf aan wilt lopen.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:08

Waarschijnlijk sta je op zo'n moment net verkeerd kwa houding. Je moet ervoor zorgen dat je haar naar voren drijft met je lichaam en zweep. Daarmee bedoel ik niet slaan hoor, maar wanneer je op precies de juiste plek staat met jou lichaam kan ze eigenlijk niet anders dan vooruit lopen.
Zorg dat je met je lijn en zweep een V vormt, waarvan de ene kant uitkomt op het bevestigingspunt van de lijn en het andere punt uitkomt bij het uiteinde van de zweep, zet een stapje naar zijwaarts richting achterhand en je paard zal vanzelf voorwaarts gaan.

Met wat er nu gebeurd vind ik het gebruik van een bit niet juist omdat je dan in haar mond trekt wanneer ze ineens omdraait en ervandoor gaat.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:14

Ik snap de reacties van de mensen hier boven goed, van hoofdstel en bit maar is ze wel een bit gewend aangezien je zegt dat je zelf van bitloos rijden bent?
Ik ben er namelijk persoonlijk geen fan van
om er maar een bit in te gooien alleen maar voor controle. Je hebt namelijk maar 1 kans om dit goed te doen, je wilt dat je paard vertrouwen heeft in het bit anders heb je straks, eventueel, een probleem. Dus als je nu een bit indoet en zij gaat er weer vandoor en jij "corrigeert" haar is de kans groot dat ze het vertrouwen in het bit verliest groot. Als je met hoofdstel/bit wilt longeren zou ik er een halster overheen doen en je lijn aan je halster bevestigen zo zit je tenminste niet in de mond. En wel elke keer je bak afzetten ze heeft die begelijding van de rand misschien wel nodig. Heb je balken en staanders? Dan zou ik dat namelijk proberen als afzetting.
Let verder goed op je eigen positie. Achter de schouder blijven staan en je zweep er goed bijhouden. Kijk goed naar de lichaamstaal van je paard vaak kan je dit soort dingen wel aan zien komen.
o en nee ik ben zelf niet van het bitloosrijden maar heb je daar niet een hoofdstel van waarmee je zou kunnen longeren?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:21

Als je niet de moeite wilt nemen om de bak af te zetten, dan houdt het eigenlijk een beetje op.....

Je paard SNAPT het longeren waarschijnlijk niet, en als je de baan niet gaat afzetten, gaat ze dat ook niet snappen. Je moet het paard helpen om de opdracht te gaan begrijpen, en daar is een afgezette omgeving echt een onderdeel van. Zonder die afgezette omgeving ben je altijd te laat met ingrijpen, en dus leer je het paard het verkeerde aan, ze worden immers "beter" van het uitbreek gedrag. Hoe vaker ze KAN uitbreken, hoe meer je bevestigd dat dat is wat je van haar wilt.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:28

Ik zou eerst een touwhalster proberen, paard is nog niet ingereden en het kan best een negatieve ervaring worden als ze een harde ruk aan het bit voelt als ze zich lostrekt, en inderdaad, gewoon een stuk afzetten. Met prikpalen en een lint is dat zo klaar als je in een hoek werkt.
En doe handschoenen aan :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:39

Aan een halster kun je in principe prima longeren. Paard behoort gewoon respect te hebben voor de druk.

Al los longeren geprobeerd? Kun je haar het leren zonder dat je meteen hoeft te skiën als het een keer mis gaat en leert ze ook dat weglopen geen nut heeft, immers kun je gewoon door blijven gaan zelfs als ze door de hele bak gaat. Als dat netjes gaat weer een lijntje eraan. Ze heeft nu kennelijk door dat omdraaien en weglopen nut heeft dus dat patroon moet je zien te doorbreken :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:45

Ik zou me als ik jou was even verdiepen in lichaamstaal met het longeren en eens gaan werken aan de lange lijnen. Al doe je alleen maar simpel wat figuren wandelen, dat kun je dan uitbouwen naar dubbele longe. Zo heb je meer middelen in je handen om het haar te leren.
En ik zou het persoonlijk wel doen met een bit, omdat ik dat voor dit werk wel heel veel duidelijker en fijner vind.

Lange lijnen en dubbele longe is ook erg goed om spieren op te bouwen voordat je erop klimt trouwens.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:53

Dit is gewoon een dominatieprobleem. Jij hebt waarschijnlijk niet de juiste lichaamstaal en je bent niet snel genoeg. Ze mag niet eens de kans krijgen om zich om te draaien.
Niks bit erin of kaptoom, daarmee los je het dominantieprobleem niet op, jij doet iets fout, zij niet.

Alles eraf en gaan loswerken is mijn advies. Als je niet weet hoe dat moet dan vraag je professionele hulp maar ga alsjeblieft niet zelf zo doormodderen. Paard heeft heel goed door dat jij haar niet aan kan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:04

Ik zou ook aanraden de bak wat af te zetten maar als dat niet kan of je dat niet wil, Begin dan eens met haar gewoon rond je te laten stappen op een meter of twee, puur stap. Aan twee kanten, en als ze dat snapt geleidelijk aan iets verder van je af laten lopen.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:11

Ik heb er ook een die dat doet. Verschil is alleen dat die van mij maar 200/250 kilo weegt. Hij gaat steeds op 1 bepaald punt trekken en naar achteren lopen en draait zich om. Doet ie om te klooien, heeft helemaal niks te maken met lichaamshouding van mij.
Geen bit erin doen!! Hiermee beschadig je onnodig haar mond. Ik gebruik gewoon een halster of gewoon los als je die mogelijkheid hebt .

Ik hou vast wanneer hij zijn truukje probeert te doen en iemand anders drijft hem van achter naar voren met een longeerzweep. Dit werkte bij hem goed. Hij probeert het zeker nog wel een aantal keer maar met twee mensen lukt het wel. En ik longeer in de wei. Het allermakkelijkst is in een longeerpaddock als je die hebt. Ik ga volgende week ook naar een longeerpaddock met dit probleem maar uiteindelijk moet het ook gewoon kunnen in de bak of in de wei.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:12

ik ben met mijn bijna 3 jarige eerst begonnen met grondwerk ( afgezet dus ) en dat steeds verder uitbreiden, ze flikt het me nu nog wel eens, maar dan longeer ik haar even een paar x weer met een touwhalster (alleen druk als ze uit wil breken) en dan blijft ze wel bij me. (longeer overigens hooguit 1x per 2 weken 5 minuutjes voor ik heel bokt over me heen krijg :+ )

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:03

Unleash schreef:
Ik heb er ook een die dat doet. Verschil is alleen dat die van mij maar 200/250 kilo weegt. Hij gaat steeds op 1 bepaald punt trekken en naar achteren lopen en draait zich om. Doet ie om te klooien, heeft helemaal niks te maken met lichaamshouding van mij.
Geen bit erin doen!! Hiermee beschadig je onnodig haar mond. Ik gebruik gewoon een halster of gewoon los als je die mogelijkheid hebt .

Ik hou vast wanneer hij zijn truukje probeert te doen en iemand anders drijft hem van achter naar voren met een longeerzweep. Dit werkte bij hem goed. Hij probeert het zeker nog wel een aantal keer maar met twee mensen lukt het wel. En ik longeer in de wei. Het allermakkelijkst is in een longeerpaddock als je die hebt. Ik ga volgende week ook naar een longeerpaddock met dit probleem maar uiteindelijk moet het ook gewoon kunnen in de bak of in de wei.

Natuurlijk heeft dit met jouw lichaamshouding te maken. En natuurlijk doet ie het om te klooien. Omdat het kan bij jou want je staat niet goed. Als je achter zijn schouder staat en op dat moeilijke punt achter zijn achterhand en een oprijvende houding hebt dan kan hij onmogelijk stil gaan staan, trekken, achteruit lopen etc.

De juiste lichaamstaal is niet een statische houding en dan doet paard alles goed, nee, de juiste lichaamstaal betekent dat je actief, constant inspeelt op paard met de juiste lichaamssignalen. Dus opdrijvend, sturend of juist stil en klein. Dat moet je leren. Dan heb je geen longeerlijn, geen halster of niks meer nodig. Ik werk meestal los, met een vrij paard dus. En dan hoef ik de bak niet af te zetten. De eerste 10 minuten ren ik me het schompes door de bak om het paard constant bij te sturen en te voorkomen dat hij omdraait en me te slim af is, op gegeven moment geven ze het op en blijven ze keurig in een rondje om me heen in de bak. Longeren aan een lijn doe ik voor spieroefeningen maar als je niet eens normaal los kan werken dan zou ik daar nog niet aan beginnen.

Je ziet, ik werk omgekeerd. Eerst los, rangorde duidelijk krijgen, paard zijn tempo en richting leren bespalen en pas dan kan je gaan finetunen en echte oefeningen doen aan de longe.
Google op loswerken en advies en je zal genoeg mensen vinden die je hierbij aan huis kunnen komen helpen.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:58

Waves schreef:
Unleash schreef:

Natuurlijk heeft dit met jouw lichaamshouding te maken. En natuurlijk doet ie het om te klooien. Omdat het kan bij jou want je staat niet goed. Als je achter zijn schouder staat en op dat moeilijke punt achter zijn achterhand en een oprijvende houding hebt dan kan hij onmogelijk stil gaan staan, trekken, achteruit lopen etc.

De juiste lichaamstaal is niet een statische houding en dan doet paard alles goed, nee, de juiste lichaamstaal betekent dat je actief, constant inspeelt op paard met de juiste lichaamssignalen. Dus opdrijvend, sturend of juist stil en klein. Dat moet je leren. Dan heb je geen longeerlijn, geen halster of niks meer nodig. Ik werk meestal los, met een vrij paard dus. En dan hoef ik de bak niet af te zetten. De eerste 10 minuten ren ik me het schompes door de bak om het paard constant bij te sturen en te voorkomen dat hij omdraait en me te slim af is, op gegeven moment geven ze het op en blijven ze keurig in een rondje om me heen in de bak. Longeren aan een lijn doe ik voor spieroefeningen maar als je niet eens normaal los kan werken dan zou ik daar nog niet aan beginnen.

Je ziet, ik werk omgekeerd. Eerst los, rangorde duidelijk krijgen, paard zijn tempo en richting leren bespalen en pas dan kan je gaan finetunen en echte oefeningen doen aan de longe.
Google op loswerken en advies en je zal genoeg mensen vinden die je hierbij aan huis kunnen komen helpen.

Erg makkelijk en zwart wit gedacht. Mijn pony doet zijn truukje ook als je in de drijvende positie staat. Ik ben mij zeer bewust van mijn lichaamshouding. Het slaat nergens op om zonder enige achtergrond kennis over de opleiding van mijn dier te veronderstellen dat ik mijn pony niet normaal los kan werken. Hij doet dit sinds een paar weken en heeft het door voor nooit gedaan. Hij loopt voor de kar, aan de dubbele longe en kan ook gewoon keurig aan de enkele longe in alle tempo's lopen aan een slap lijntje.
Mijn pony is mij gewoon aan het uittesten de laatste tijd omdat ik blijkbaar wat gaten heb laten vallen in mijn leiderschap en hiervan ben ik mij zeer bewust. Dit moet weer dichtgetimmerd worden maar dan nog zal hij altijd wel iets nieuws vinden om ergens onderuit te komen waar hij geen zin in heeft.
Gewoon simpel het probleem bij iemands positie leggen tijdens longeren is dus te makkelijk. Sommige dieren zijn doortrapter dan dat hoor.