voor de 3e keer longeren met touwtjes nog best moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

voor de 3e keer longeren met touwtjes nog best moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 14:04

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:32

Mag ik vragen wat de reden is dat je met touwtjes longeert?
Ik heb het zelf nooit zo met bijzetjes, touwtjes of slofteugels met longeren omdat je enkel zijn hoofd vastbindt.
Ik zie liever dubbele longe want dan heb je zelf alles in de hand en dys kun je veel effectiever trainen.

Sanniej_

Re: voor de 3e keer longeren met touwtjes nog best moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:34

Ik zou eens gaan kijken naar een Pessoa of een longeerhulp zo een touw over de rug.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 14:35

Poiuytrewq schreef:
Ik heb het zelf nooit zo met bijzetjes, touwtjes of slofteugels met longeren omdat je enkel zijn hoofd vastbindt.
Ik zie liever dubbele longe want dan heb je zelf alles in de hand en dys kun je veel effectiever trainen.

Zodat hij meer aanluining gaat zoeken ipv zij kop in de lucht te gooien. Dit werd mij aangeraden door diverse mensen op mijn stal

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 14:36

Sanniej_ schreef:
Ik zou eens gaan kijken naar een Pessoa of een longeerhulp zo een touw over de rug.
oke. Ja ik helaas net de touwtjes en longeersingel gekocht. Vond het al duur zat, maar misschien over een paar maandjes wie weet

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:36

heb je het al met een gewone longeerlijn geprobeerd?
Of een dubbele?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 14:37

kaatje888 schreef:
heb je het al met een gewone longeerlijn geprobeerd?
Of een dubbele?

Hiervoor longeerde ik hem altijd met longeerlijn en halstertje

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:38

michelle933 schreef:
Poiuytrewq schreef:

Zodat hij meer aanluining gaat zoeken ipv zij kop in de lucht te gooien. Dit werd mij aangeraden door diverse mensen op mijn stal

Dan heb diverse mensen op jouw stal een bord voor de kop :D Grapje hoor.

Maar even serieus; Dit ziet er niet zo fijn uit. Ben zelf ook niet zo fan van touwtjes, omdat ze je paard het alleen maar fout aanleren, valse knik krijgt 'ie dan. Het is namelijk als je logisch nadenkt ook echt onmogelijk; Waarom zou een paard ontspannen van het vastzetten van zijn hoofd? Niet echt logisch toch? Daarbij zetten de touwtjes hem dus ook nog eens in een verkeerde houding vast.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:38

Pessoa is vaak zat op marktplaats te verkrijgen. En daar heb je je longeersingel ook voor nodig en zal je beter helpen om echt naar die ontspanning toe te werken.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 14:40

Oke als vele tegen mij zeggem dat met touwtjes het beste is om mee te beginnen dan doe ik dat. Ik zelf vind het er ontspannen uitzien.. behalve 2 fotos waarbij die zijn kop in de lucht steekt. Ik kreeg dit van heel veel mensen advies.. xd

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:41

michelle933 schreef:
Oke als vele tegen mij zeggem dat met touwtjes het beste is om mee te beginnen dan doe ik dat. Ik zelf vind het er ontspannen uitzien.. behalve 2 fotos waarbij die zijn kop in de lucht steekt. Ik kreeg dit van heel veel mensen advies.. xd

Is niet erg, begrijpelijk! Maar de pony of de foto's is helaas niet ontspannen. Veel mensen (ook volwassenen, ook mensen die al 20 jaar in de paarden zitten) maken de fout te denken dat een paard ontspannen is als de nek gebogen is. Dit is dus niet het geval.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 14:43

BaileyMix schreef:
michelle933 schreef:

Is niet erg, begrijpelijk! Maar de pony of de foto's is helaas niet ontspannen. Veel mensen (ook volwassenen, ook mensen die al 20 jaar in de paarden zitten) maken de fout te denken dat een paard ontspannen is als de nek gebogen is. Dit is dus niet het geval.
oke en waaraan zie je dat dan? Ik zie een pony die laag en ontspannen loopt? Ipv met zn kop in de lucht te swingen xd

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:45

mooi paardje alleen beetje jammer van de touwtjes het is totaal niet paardvriendelijk.

het is zelfs slecht voor een paard.
edit: en je paard word erg in de mond getrokken er staat meer spanning op dan normaal
Laatst bijgewerkt door Pandameisje op 23-09-14 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 14:46

Pandameisje schreef:
mooi paardje alleen beetje jammer van de touwtjes het is totaal niet paardvriendelijk.

Waarom word het dan verkocht? Ik ken genoeg mensen die er mee longeren

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:46

Dat hij zijn rug weg drukt bivoorbeeld. Hij maakt zijn rug hol.

Een paard gaat van onstpanning zijn hals buigen, niet omgekeerd.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 14:48

Poiuytrewq schreef:
Dat hij zijn rug weg drukt bivoorbeeld. Hij maakt zijn rug hol.

Een paard gaat van onstpanning zijn hals buigen, niet omgekeerd.

Oke en wat kan ik daar tegen doen?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:48

michelle933 schreef:
Pandameisje schreef:

Waarom word het dan verkocht? Ik ken genoeg mensen die er mee longeren

omdat mensen het niet weten wat het doet met een paard.

ga jij eens aan touwtjes lopen met je hoofd naar beneden en je kan geen kant op je krijgt nekpijn een paard krijgt ook op gegeven moment er last van.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:52

Sorry voor de typefouten :').
Er worden veel dingen verkocht die niet goed zijn voor een paard, of dingen die al gauw slecht worden gebruikt, zoals een slofteugel bijv. die zie je zeer zelden goed gebruikt worden.
en zolang het verkocht wordt blijft het in de markt. :).

Ik zou me als ik jou was echt verdiepen in longeren met dubbele lijnen. Het enige wat jij dan nog nodig hebt is die dubbele longe en tweedehands kun je die wel goedkoop scoren! Ik zou wel een les erbij aanraden alleen dat kost ook geld, aan je stalgenoten zou ik geen hulp vragen, als ze al met touwjes komen. Misschien zijn zij i andere dingen goed, maar hiervoor zou ik echt een goede instructrice nemen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 14:54

Poiuytrewq schreef:
Sorry voor de typefouten :').
Er worden veel dingen verkocht die niet goed zijn voor een paard, of dingen die al gauw slecht worden gebruikt, zoals een slofteugel bijv. die zie je zeer zelden goed gebruikt worden.
en zolang het verkocht wordt blijft het in de markt. :).

Ik zou me als ik jou was echt verdiepen in longeren met dubbele lijnen. Het enige wat jij dan nog nodig hebt is die dubbele longe en tweedehands kun je die wel goedkoop scoren! Ik zou wel een les erbij aanraden alleen dat kost ook geld, aan je stalgenoten zou ik geen hulp vragen, als ze al met touwjes komen. Misschien zijn zij i andere dingen goed, maar hiervoor zou ik echt een goede instructrice nemen.

oke ja dat kan ik niet opbrengen denk dat ik dan maar voor n pessoa ga kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:54

Een dubbele longeerlijn kan je je paard net zo vast mee zetten als met touwtjes, dit geld ook voor een pessoa of longeerhulp.

Les is de beste oplossing ;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:55

BaileyMix schreef:
michelle933 schreef:

oke en waaraan zie je dat dan? Ik zie een pony die laag en ontspannen loopt? Ipv met zn kop in de lucht te swingen xd

Je ziet bijvoorbeeld dat het paard de bekken niet kantelt. Daardoor blijft de rug hol, en niet bol zoals je graag zou willen. Dat zou o.a. kunnen komen doordat hij zijn achterbenen niet ver genoeg onder de massa plaatst, wat je ook ziet op de plaatjes. Zie je het beeld een beetje voor je? Achterbenen reiken verder naar voren=bekken kantelt.

Ook zie je dat de pony zijn hals niet correct buigt. Je ziet aan de 'voorkant' van de hals (dus richting het hoofd) dat de spier opkomt en dat daar een knikje zit in de halswervels, maar meer richting de schoft verdwijnt die spier.

De hals zou rond moeten worden vanuit de schoft; Die spier moet dus geen duidelijk verschil tonen in 'sterkte' aan de onder- en bovenkant, dat moet redelijk gelijk zijn.

Daarmee komen we weer terug bij de holle rug: De enige manier waarop de hals rond kan worden vanuit de schoft, is als de rug ook rond is, oftewel bol wordt. Dat de rug bolt wil zeggen dat je pony zijn buikspieren aanspant en zijn rugspieren ontspant.

En de rug werd zoals ik al uitlegde alleen bol, als het bekken kantelt. En het bekken kantelt als de achterbenen goed onder de massa geplaatst worden.

En daarmee is dus 'het cirkeltje' rond. Als allereerste basis: Pony moet zijn achterbenen goed onder de massa plaatsen, en na een tijdje (als je pony dit onder de knie heeft) zal dan eindelijk het correct 'laten vallen' van de hals voorkomen.

Vast een beetje een warrig verhaal, 't is ook niet makkelijk :D Maar heb het zo visueel en makkelijk mogelijk uit proberen te leggen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:56

Longeren met touwtjes is zeker aan te raden. Zelf longeer ik op aanraden van de paardenfysio (zelfs door 2 verschillenden) met touwtjes.
Zorg is wel dat je ze is het begin niet te kort vastmaakt en het paard kans heeft zich te ontspannen. Met een vastgezette rug schiet je niets op. En ook dat je het tempo vrij hoog houdt en hierin veel in schakelt. Nu kan ik ik je foto's niet zien maar gezien de meningen hier heb ik het idee dat ze te kort vast gezet zijn.

Dubbele longe is mi veel moeilijker te hanteren en behoeft meer kunde. Buiten het inzicht of je paard aan touwtjes goed loopt natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 23-09-14 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:57

Ik longeer al jaren met touwtjes, mensen die er niet mee om weten te gaan doen het doorgaans verkeerd.. Het effect is het zelfde als een Passoa of dubbele longe, dus die redenatie snap ik niet.
Je kan touwtjes op verschillende manieren bijzetten, en je kan er ook mee spelen door stelling te vragen op de zelfde manier als een dubbele longe. Je kan ze vast zetten of beweeglijk houden, laag in zetten of hoog trainen..
Je pony loopt op de meeste foto's ontspannen en geen druk op het touw, soms vind ik het touw zelfs te lang. Op het moment dat ze omhoog komt voelt ze druk en word ze nageeflijk en vervolgens weer ontspannen te lopen, als ze dat eenmaal snapt kun je werken aan stelling. Dit mis je nu nog,maar dat kun je pas trainen als ze mee over de rug loopt.

In het begin loopt geen enkel paard direct over de rug met welke hulp of bijzet teugel dan ook, een paard/pony moet dit leren door training en stemhulp cq beloning met stem weet een paard wanneer hij over de rug loopt.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:59

Je kan tijdens het longeren proberen meer voorwaarts te laten lopen. Laat hem grotere stappen zetten en daardoor zijn achterhand onder het gewicht brengen. Het maakt daarbij niet uit waar het hoofd hangt. Het is voor een paard veel belangrijker om de rug los te laten dan komt de hoofdhouding vanzelf.

Touwtjes worden nog steeds verkocht omdat het in eerste instantie lijkt te werken. Heel veel mensen zijn gefocust op het hoofd en denken dat als het hoofd in de krul hangt dat de rest ook goed is. Als je goed kijkt op de foto's drukt je paard zijn rug weg, ondanks dat het hoofd naar beneden is.

Vandaar dat ik je zou adviseren om de touwtjes af te doen en je focus te leggen ol de achterhand. Pas als de achterhand eronder is zal je zien dat de rug opbolt. Als een paard zijn rug bokt dan gaat hij vanzelf in de juiste hoofdhouding lopen.

Het duurt iets langer voordat je resultaat ziet, maar als je er eenmaal bent dan ben je meteen 10 stappen naar voren gesprongen.

Pandameisje

Re: voor de 3e keer longeren met touwtjes nog best moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:01

ik heb 1x mee gemaakt dat een meisje met haar paard touwtjes ging longeren alleen het paard werd zo boos dat die alles kapot trekte zijn mond bloede en longeerlijn was kapot.
vervolgens was er ook iets in zijn hals beschadigd.

als je paard schrikt ergens van kan het ook verkeerd aflopen.