mijn paard speels maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zinnedin

mijn paard speels maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 14:50

mijn paard is 10 jaar en ik zou zo graag willen dat hij wat speelser wordt dus bijvoorbeeld volgen in galop los bokkend enzo hij kan volgen maar is hier echt te serieus in :( als ik rondspring enzo blijft hij mij gwn volgen in stap maar hij doet niet mee

heeft iemand tips of spelletjes die ik kan proberen ?

jitskenienke

Re: mijn paard speels maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:52

doe je ook VD? haha lastig

Zinnedin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 14:53

ja ik doe VD :)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:54

lijkt mij ook erg leuk als je paard gewoon achter je aan rend ofzo in de bak oid, maar die van mij snapt er ook niks van haha, heb dus geen tip voor je :$

jitskenienke

aah.. ik zal zeggen lekker rondjes rennen door de bak of opjagen ofzo XD

marleen_a_a

:x *

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:00

Ik weet het niet... Een paard is niet bepaald een speels dier.:)
In de winter deed die van mij het wel voor wat worteltjes of ander eten, kwam 'ie in galop steigerend en bokkend achter me aan.:p

Zinnedin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 15:01

ooohh leuk :) en wat deed jij dan precies

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:02

Sommige paarden zijn nou eenmaal niet zo speels, daar valt verder niet zo veel aan te veranderen. Dat zit in een paard zijn karakter.

Je kan hem wel proberen uit te dagen met verschillende dingen. Denk aan een schriktraining, creatief zijn met een bal, iets nieuws proberen met VD.

Een paard steigerend en bokkend achter jezelf aan hebben lijkt me nou niet verstandig.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:06

Gewoon eerst wat kunstjes VD doen (moet niet per se hoor), al eens laten zien wat ik bij heb van eten, misschien eens een klein stukje geven, daarna gewoon eerst rustig stappen en kijken dat hij achter me komt, dan gewoon gaan lopen.. Stilstaan, plots omdraaien en keihard wegrennen (legde 'ie meestal zijn oren plat in zijn nek en draaide 'ie zich om met een grote sprong :') ).
Maar je kan het misschien beter in stapjes aanleren als je paard het nog niet vanzelf doet. Als hij in stap achter je aan komt geef je hem al een kleine beloning, daarna loop je een stukje (desnoods even vast aan de koord), als hij een klein stukje gelopen heeft beloon je hem terug etc. :)

Finliox; mijn paard heeft altijd wel uitgekeken hoor.:) Als hij in galop achter me zat kon ik zo plots stil gaan staan en heeft hij altijd voor me uitgeweken.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:07

Opjagen in de bak is ook niet echt iets wat je wilt doen. Leuk voor jouw misschien, maar niet voor het paard. Sommige paarden zijn gewoon niet speels in karakter. Mijne ook niet. Is soms jammer, maar hé, je kan een paard niet dwingen leuk te doen.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:08

elineS ja dat is waar...

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:17

DezeNaam schreef:
Finliox; mijn paard heeft altijd wel uitgekeken hoor.:) Als hij in galop achter me zat kon ik zo plots stil gaan staan en heeft hij altijd voor me uitgeweken.

Een reactie daarop verschilt per paard. Misschien schrikt dat paard wel zo dat hij je per ongeluk onderuit schopt of hij dendert toch over je heen om dat dit paard per ongeluk toch niet zo voorzichtig is. Ik probeer geen spelbreker te zijn, maar ik vind het echt heel onverstandig om te doen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:20

In principe kan je dan nooit je paard achter je laten lopen? :)
Tijdens het rijden kan je paard evengoed schrikken, kan je ook van je paard afdonderen en dan moet je nog niet eens onder je paard liggen om pijn te hebben. Ik ben al ontelbaar veel keer van mijn paard afgedonderd, maar hij heeft nog nooit over me heen gelopen als hij achter me liep.(=

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:28

Ik heb altijd geleerd dat een paard naast je hoort te lopen en niet erachter juist vanwege het omdender probleem :+ Maar je paard los achter je aan gedenderd hebben is ook iets anders dan rustig aan een halstertouw stappen.

Paarden zijn en blijven vluchtdieren, die schrikken inderdaad wel eens en dan kan je er lelijk afvallen. Ik heb ook nog nooit een paard dat op mij stapte toen ik viel, ik heb er wel een keer een over me heen gehad die wonder boven wonder mijn ledematen kon ontwijken. Maar als je het paard uitlokt om achter je aan te rennen kan dat paard wel eens een goede lelijke klap uitdelen omdat jij hem irriteerd of omdat hij gewoon niet goed aan het opletten is. Heb zelf wel eens een video gezien die door haar paard lelijk onderuit getrapt is omdat ze hem "leuk achter zich aan had rennen". Dan heb jij misschien een voorzichtiger paard, met die van mij moet je het niet uitproperen: die is zelfs een keer door een schrikdraad gedenderd.

Zinnedin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 15:43

mijn paard let altijd heel goed op waar ik ben enzo en beschermt mij wel als ik zonder zadel rij en ik ben aant glijden dan stopt hij automatisch zodat ik mij terug kan zetten :)

cadansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:57

Haha volgens mij is dat niet iets wat je je paard kan aanleren
en zitten dat soort dingen meer in het karakter. :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:06

Een ander paard er bij zetten die hem uitdaagt?
Ik heb een 20 jaar oude merrie, 2 jaar geleden hebben we onze andere merrie in moeten laten slapen toen ze 20 was, en nu hebben we een ruin van 11 jaar in de wei staan.
Ze is actiever, daagt hem uit en ik zie geregeld remsporen in de wei of paddock.

En sommige zijn gewoon niet zo speels, daar kan je niks aan doen.

Zinnedin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 17:44

er staat al 1,5 jaar een veulen bij hem maar hij ergert zich daar gewoon aan

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 17:55

Waarom zou je het willen veranderen? Laat je paard gewoon in zn waarde.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:10

Wat heeft dat met je paard 'in zijn waarde laten' te maken? Wou jij toen je jong was nooit eens iets nieuws proberen met je dieren dan? :)
Wees blij dat TS het hier vraagt, dat kunnen er nog tips gegeven worden.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:17

Nou het paard gewoon het paard laten zijn. Niet meer niet minder. En volgens mij gaf ik gewoon rustig antwoord en brandde ik haar niet af dus snap je reactie niet helemaal.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:20

Ik vind 'laat je paard gewoon in zijn waarde' behoorlijk bot klinken. :) Aangezien ik niet snap wat er mis is als je 'speelt' met je paard, op dat uurtje na kan hij gewoon paard zijn. Op je paard rijden is trouwens ook niet 'je paard paard laten zijn', dus ik snap niet waarom dit niet zou mogen.(=

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:55

Probeer het eens met clicker training. ... begin met een touwtje erbij en click voor een paar pasjes vlot volgen in stap. Dat kun je uit bouwen naar draf en daarna tot meerennen in galop :)

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:06

DezeNaam schreef:
Ik vind 'laat je paard gewoon in zijn waarde' behoorlijk bot klinken. :) Aangezien ik niet snap wat er mis is als je 'speelt' met je paard, op dat uurtje na kan hij gewoon paard zijn. Op je paard rijden is trouwens ook niet 'je paard paard laten zijn', dus ik snap niet waarom dit niet zou mogen.(=

Sorry, maar hoezo iets uit zijn verband trekken. :')