Oefeningen met Introvert Left brain paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oefeningen met Introvert Left brain paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:01

Van alle paarden die we hebben gehad in het verleden hebben we nu te maken met een paard dat ik zonder dwang moet motiveren.
Afgelopen zondag had ik een introductie les in grondles (parelli)

Ik kreeg het volgende te horen.
Ons paard is best zeker van zijn zaak en op sommige momenten laat hij dominant gedrag zien als flemen en schapen/klauwen met de voorbenen.
Hij is vooral met de omgeving bezig en niet met de persoon die met hem werkt.
Hij is echter niet lui maar heeft gewoon geen zin daarnaast is hij ontzettend slim en snel verveeld.

Mijn reactie voorheen was, hij moet niet zeuren en dan pakte ik hem aan maar het had een tijdelijk succes tot hij had bedacht hoe hij dan weer niet mee hoefde te werken.
Boos worden had geen enkele zin en hem er even door heen rammen al helemaal niet.
Hij sloot zich dan gewoon af.
Hij word absoluut niet gevaarlijk en is zeker niet gemeen maar hij wil gewoon niet voor je werken als je hem niet op een respectvolle motiverende manier uitdaagt.

Nu vergt dit voor mij dus een hele uitdaging aangezien ik behoorlijk perfectionistisch ben en gelijk resultaat wil zien bij mezelf en bij paard met grote vorderingen.
Toch heb ik besloten dat ik deze uitdaging aan wil gaan.

Ik ben dan voor nu vooral benieuwd naar oefeningen die ik met hem kan doen. Ik weet dat ik langzaam moet werken maar ik moet hem wel veel afleiding bieden.
En ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mede bokkers die ook een paard hebben die voornamelijk introvert leftbrain is.
Ervaringen met het buitenrijden en ervaringen met het rijden in de rijbak.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:26

Het is leftbrain introvert, ofwel LBi. Zo een heb ik en het is inderdaad moeilijk, maar zie het als een spelletje om te zorgen dat ze meedenken en zich in willen zetten voor je. Wat helpt is heel langzaam beginnen, voedselbeloningen, veel afwisseling tussen voorwaartse beweging en gedetailleerde dingen.

M'n LBi is super goed in schouderbinnenwaarts en alle zijgangen in stap, bijvoorbeeld. Doet dat soort oefeningen ook graag. Ik wissel dat af met draf en galop, bijvoorbeeld grote voltes (die zijn stom want nutteloos). Kilometers maken we maar buiten, want in de bak is geen doen.

turtlelito

Re: Oefeningen met Introvert Left brain paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:32

Ik heb ook een Left Brain Introvert! Het is even puzzelen wat ze leuk (en daarom 'zinvol') vinden...... Jack blijkt graag te springen, een spelletje als 'hunt the jump' (waarbij hij vrijwillig over dingen heen springt) vindt hij dan ook geweldig!

Vooral niet te lang door gaan, korte succesmomenten uitbundig belonen (en dit kan ook met rust zijn!!!!!).

Mijn Parelli-instructrice omschrijft het heel goed als: A whole lot of doing nothing.......
Dus als mijn 'klasgenootjes' druk aan het circelen enzovoort waren stond ik te wachten of een hele tijd de friendly game te doen....... Daar moet je als 'baasje' aan wennen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:18

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben gisteren bezig geweest met hoe ik zijn aandacht op mij kan laten richten.
Was een hele uitdaging en ging ook niet helemaal goed maar we zijn wel goed geëindigd :o .
Ik moet heel erg bewust worden van de signalen die hij geeft i.p.v. mij te richten op wat ik wil bereiken.
Best lastig :')

Volgens mij vind hij vrij springen heel erg leuk, tenminste dat denk ik want als ik hem aan de longe heb en ik laat hem aan de longe springen dan wordt hij heel erg enthousiast.
Onder het zadel in de rijbak hangt af van de bodem, als deze rul is en daardoor wat zwaarder dan gaat hij minder enthousiast zijn.

Buitenom onder het zadel lijkt hij ook leuk te vinden alleen staat hij vaak en veel stil onderweg.
Op dit moment weten we nog niet precies in welke mood hij dan is.
Of hij dan zeker van zijn zaak is en ik hem niet goed kan overtuigen met mij mee te gaan of dat hij het spannend vind en ik niet genoeg leider om hem te overtuigen om alsnog met mij mee te gaan.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:21

Is het "dominant gedrag" niet juist gewoon een uiting dat je hem aan de gang moet gaan zetten? :)
Ik geloof zelf niet zo in 'dominant' namelijk. Natuurlijk heeft het ene paard een meer sprekend karakter dan een ander, maar een paard zal nooit zomaar iets doen om jou lastig te vallen :)

Ik denk dat het voor jouw paard belangrijk is om veel af te wisselen en het spel hoog te houden. Dus lekker actieve bewegingen en oefeningen in plaats van 'nadenk' spelletjes :j

Probeer dan ook even bij jezelf stil te staan en in hele kleine stapjes te denken. Het is voor een paard veel leuker om bij een stapje in de goede richting al bevestiging te krijgen dat hij geweldig is dan wanneer je bijna bij het eind van een oefening bent.

Zo hou je het voor hem snel, afwisselend en uitdagend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:36

Tja dominantie is niet een leuk woord maar ik denk ergens wel dat paarden dominant gedrag kunnen vertonen.

Hij heeft in iig een sterke wil dat is wel duidelijk voor mij.
Veel actieve spelletjes? hmm ik weet het niet. Hij staat liever stil. Zijn energie is over het algemeen laag.
Hij is wat flegmatiek.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:02

Hier ook eentje!

Echt precies hetzelfde gedrag, en omdat hij zich zo afsluit vond ik het zo ontzettend moeilijk om gedrag of reacties te herkennen en te plaatsen. Ik ben van het type 'als ik met je bezig ben, heb je je aandacht bij mij' en straf ook gerust dominant gedrag. Ik ben duidelijk en streng daarin. Maar voor hem scheen dat totaal niet te werken. Het is inderdaad wat je zegt, hij sluit zich af en ik bereik hem niet meer, wat ik ook doe.

Ik heb er regelmatig zo ontzettend gefrustreerd opgezeten, ik snapte niks van hem en kon er werkelijk waar niks mee. Daarentegen ook momenten dat we opeens wel in harmonie konden werken! Ik kon alleen niet plaatsen wat er op zo'n moment veranderde.

Tot ik een aflevering zag van Pat Parelli aan het werk met een leftbrain introvert paard, het was een demo geloof ik. Dat heeft mij echt mijn ogen geopend!
Allereerst, dwang werkt compleet averechts bij deze paarden, zo ook bij meneer. Omdat ik zijn gedrag moeilijk kon plaatsen dacht ik vaak dat hij liep te klooien. Ik strafte dat af, en vervolgens kwam ik helemaal nergens meer. Wanneer ik nu iets tegenkom dat hij wat spannend vindt, of als ik iets nieuws introduceer laat ik het hem zelf uitzoeken. Lijkt echt een miniscuul verschil, maar het werkt wonderbaarlijk. Omdat ik hem de ruimte geef om te onderzoeken en hem daarin in zijn waarde laat, opent hij zich en zoekt hij zowaar steun! Een voorbeeldje: hij vindt vrachtwagens wat spannend. Normaal was ik daar streng in: 'kom op, dit heb je al zo vaak gezien, loop niet te klooien'. Hoe verkeerd! Maar ik snapte hem gewoon niet. Als we nu langs een vrachtwagen moeten, mag hij van mij gerust stilstaan, kijken, snurken, wat hij maar wil. Ik corrigeer alleen als hij omdraait of achterwaarts gaat. En ja hoor, hij focuste opeens op mij ipv op de vrachtwagen. Ik gaf ietsje kuit, zei dat het goed was en meneer stond opeens met zijn neus bovenop de vrachtwagen! Ik stond echt compleet versteld, wat een verschil!

Verder vindt hij vrijspringen echt vreselijk. Weer, voorheen vond ik dat hij gewoon aan het werk moest als ik dat vroeg, omdat ik dacht dat hij het deed om eronder uit te komen. Nu laat ik het gewoon; als hij daar zo tegenop ziet, doen we het niet. Het voegt niets toe aan de training.

Tijdens de training probeer ik uit te vogelen wat hij prettig vindt. Hij loopt graag lang en laag, dus dat neem ik veel mee. Uiteraard moet hij dan wel zijn achterhand eronder blijven zetten.
Ook vindt hij crossen echt fijn, dan kunnen we opeens een echt team vormen! Dus dat hoop ik ook meer te gaan doen.

Verder hoop ik te beginnen met vrijheidsdressuur als ik weer terug ben in Nederland, hopelijk kan ik hem hier ook in uitdagen, van eten is ie namelijk niet vies!

Ik volg even om te kijken hoe jullie je paarden nog meer uitdagen, ik ben erg benieuwd :). Sorry voor het lange verhaal trouwens, is erg fijn om te lezen dat anderen dit ook meemaken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:14

Wat leuk Saar dat je zo uitgebreid reageert.
Ik ben op dit moment nog bezig met de zoektocht over wat hij allemaal leuk vind.
Maar 1 ding weet ik wel ik kan hem niet pushen te doen wat ik wil, wel wil ik de leiding hebben bij alles wat we doen en daar ontbreekt het soms wat aan.
Dat komt vooral door dat ik onzeker ben en soms ook gewoon niet consequent.
Dat is natuurlijk verwarrend voor hem.

Nu door het grondwerken moet ik ook bewuster worden van wat ik doe en hoe mijn houding is ten opzichte van hem.

Visibreteam ik heb toch nog even nagedacht en ik moet zeggen ik ben het deels met je eens.
Ik geloof ook niet in dominantie als in "ik ga jou eens lekker dwars zitten" maar ik geloof wel in dominantie in de zin van "Ik doe niet wat jij van mij vraagt".

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:33

OsMo schreef:
Wat leuk Saar dat je zo uitgebreid reageert.
Ik ben op dit moment nog bezig met de zoektocht over wat hij allemaal leuk vind.
Maar 1 ding weet ik wel ik kan hem niet pushen te doen wat ik wil, wel wil ik de leiding hebben bij alles wat we doen en daar ontbreekt het soms wat aan.
Dat komt vooral door dat ik onzeker ben en soms ook gewoon niet consequent.
Dat is natuurlijk verwarrend voor hem.

Nu door het grondwerken moet ik ook bewuster worden van wat ik doe en hoe mijn houding is ten opzichte van hem.

Visibreteam ik heb toch nog even nagedacht en ik moet zeggen ik ben het deels met je eens.
Ik geloof ook niet in dominantie als in "ik ga jou eens lekker dwars zitten" maar ik geloof wel in dominantie in de zin van "Ik doe niet wat jij van mij vraagt".

En dat vertaal ik zelf liever: ik snap niet wat jij van mij vraagt, leg het nog eens uit :D

99% van de 'dominante' gevallen is naar mijn ervaring een stukje miscommunicatie namelijk, stukje onbegrip :j
Heb eens met een paardje gewerkt dat je aanviel, beet en niet te houden was, even puzzelen en toen bleek dat het dier gewoon ZO graag iets voor je wilde doen dat hij zijn energie niet kwijt kon, dus mentaal/fysiek bezig houden en het dier was niet meer 'dominant' :)

Met actieve spelletjes bedoel ik vooral dingen met veel afwisseling, zodat je hem elke keer verrast met iets 'nieuws en anders' dan blijf je prikkelen :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:51

Visibreteam, wat bedoel je met actieve bewegingen en oefeningen in plaats van nadenk spelletjes? De mijne is namelijk wat flegmatiek (en die van TS ook, lees ik net), maar wel een echte 'denker'. Als je een paard al zo kan noemen :+

OsMo: ik vind het inderdaad ook enorm lastig een balans te vinden in leiderschap en 'dwang'. Want soms moet hij ook wel eens iets doen wat hij minder leuk vindt, maar waar ligt de grens tussen de leider die zegt 'kom op, dit moet nu even gebeuren' en hem dwingen tot iets dat hij echt vreselijk vindt. Het is zo lastig zijn 'gedachten' te herkennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:05

Op dit moment begrijp ik ons paard heel goed want wat ik nu ervaar zal hij ook ervaren.

Ik zal het uitleggen.
Door Visibreteam haar input (haar andere kijk) raak ik in verwarring want weer een andere beleving van hoe het zou kunnen zijn en hoe ik daar beter mee om zou kunnen gaan.
Geen denk spelletjes wat ik juist net aangeraden heb gekregen.
Zoveel verschillende kijken brengen mij in verwarring.
Wat is nu de juiste manier van bekijken en omgaan?

Ik snap nu helemaal dat Os er geen bal van snapt :+
Want als er verschillende mensen op verschillende manieren iets van hem vragen of als ik steeds van werkwijze verander omdat ik weer iets nieuws hoor.
Dat paard kan wel koekoek worden :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:10

Wat hier ook helpt is om mijn paard zo veel mogelijk te verrassen. 'Bakwerk' doen we terwijl er vaak ook wat gekke attributen in de bak liggen, zodat we ons op tijd en stond even kunnen ontspannen en vermaken (want op schriktraining is paardlief werkelijk dol). Een echte dressuurknol zal ze nooit worden, maar dat hoeft van mij ook niet.

Ik let er ook op dat ik niet alle weken hetzelfde ritme aanhoud en hetzelfde doe qua activiteiten. Merk ik dat er toch wat gewoontes zijn ingeslopen (die paardlief met alle plezier misbruikt }:) ), probeer ik haar weer te verrassen door haar bijvoorbeeld eens helemaal op te zadelen, en dan een kwartier te clickeren. Hoe leuk het ook geweest is, dan zet ik paard terug op de weide, volgt ze me als een jojo en staat ze de volgende dag te popelen om wél aan de slag te gaan.

Ze houdt van een grapje en een grolletje en daar besteed ik ook aandacht aan. Ik ben zelf ontzettend competitief, en waar ik op een lastige dag vroeger kon denken: stop nu toch met klooien en concentreer je een keer!, zie ik er nu de humor van in, lach ik gewoon met haar gekke clown acties en dan is paardlief ook weer happy :)

Van de allerkleinste poging om het goed te doen, maak ik echt een feest, met uitgebreid kriebelen en op tijd en stond iets lekkers. Dan raakt ze pas gemotiveerd om aan het werk te gaan! Mensen die haar niet kennen noemen haar al eens een 'lompe knol', maar dat is helemaal niet zo: haar signalen zijn dermate klein dat je heel goed moet kijken voor je ze ziet, maar ze zijn er wel :)

Vraag heel weinig, want dan krijg je echt méér van je paard. Vooral niet boos worden als ze zich een keer wil afsluiten, en haar niet dwingen om iets te doen, dat werkt alleen maar averechts, en qua koppigheid kan ik het van de mijne nooit winnen.

Reversed psychology werkt ook heel goed. Bijvoorbeeld: paard heeft geen zin om te draven? Laten we eens heeeeeeel traag stappen - ze moet wel blijven stappen en mag niet stoppen, maar wel super traag. Hierna biedt paardlief zelf aan om te draven en wordt ze lekker actief!

We hebben nog veel groeimarge en zijn beiden nog lang niet uitgeleerd over elkaars gedrag en bedoelingen, maar als ik zie hoe ze met haar oortjes naar voren en luid hinnikend naar mij toe komt gedraafd als ik aan kom, dat is onbetaalbaar, en is alle moeite dubbel en dik waard <3

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:11

Wat ik met die van mij doe is, in de tijd dat ik met haar train, steeds actief bezig zijn. Nooit langere tijd hetzelfde doen. Je moet daarin wel creatief zijn. Bijvoorbeeld. Een volte in draf, overgang halthouden, achterwaarts en vervolgens aangalopperen, overgang draf, volte verlaten en een middendrafje, dan weer kleine volte, dan een 8-je, enz, Veel actie en veel afwisseling. Als ik dat doe dan het ik een oplettend paard die door de baan zweeft. Doe ik dat niet dan sloft ze ongeïnteresseerd door de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:13

Gewoon doen wat je gevoel zegt, en dat is denk ik wat je via die grondwerk-les hebt geleerd & ervaren. Zelf ook in het bezit van een LBI en die wordt echt niet happy van in beweging zetten, in tegendeel, dan komen juist die dominante trekjes om de hoek kijken (boos kijken, naar je toe lopen ipv weg zoals je het vraagt, eens met zijn schouder gaan duwen op een cirkel, etc.). Dat moet ik dan weer "afstraffen" want dat kan ik niet aanvaarden, maar eigenlijk heb ik het zelf veroorzaakt door zoveel energie te vragen..

Ik begrijp VT haar reactie ook vanuit haar ervaring .. Zij zal waarschijnlijk op dat moment met een LBE (left brain extrovert) te maken hebben gehad, deze kunnen ook dominant gedrag vertonen (zitten immers aan dezelfde LB-kant en daar komt dominant gedrag nogal eens om de hoek kijken als je hen niet kunt bezighouden) maar bewegen graag en ondernemen graag (nieuwe) dingen. Dus haar reactie bij dat paard was op dat moment ideaal, maar geldt daarom niet voor die van jou of die van mij of die van Saar of Wicky .. Dat is namelijk een ander type paard en die doe je echt geen plezier met actieve spelletjes in de letterlijke zin van het woord (actief in de zin van de oefeningen kort houden en veel afwisselen dan weer wel .. dus ligt er maar net aan wat je onder actief verstaat ;) ).

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:48

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:35

LBi's zet je juist niet "gewoon aan de gang". Daar wordt het meestal niet gezellig van, dus laat dat. Wat wel helpt is eerst aansluiten bij zijn tempo en dan langzaam motiveren. Verhef stil staan tot een kunstvorm :D er zijn mensen met erg loperige paarden die heel blij zouden zijn met een paard wat gewoon niets wil doen :j . Het is vooral opbouwen en de motivator zoeken, als je dat kan wordt het heel snel makkelijker hoor.

Wat mij erg helpt bij m'n LBi is de wetenschap dat ik vooral moet lachen en niet gefrusteerd moet raken. Want m'n LBi wordt zo blij van m'n irritatie, daar wordt het gedrag snel vervelender van. Ik zie het als een spelletje, sluit aan bij haar tempo en dan bouwen we langzaam op. Zo spelen we door de ergste laag LBi heen, komt er een extrovert randje bij en kunnen we energieke dingen doen. Zoals vandaag door naar overgangen stap - galop - stap

Deze filmpjes van Linda Parelli met Remmer helpen misschien, het is een hele serie uit een show.
https://www.youtube.com/watch?v=F-dlpzdXU1U

Of deze van een mismatch (ook een serie)
https://www.youtube.com/watch?v=twu8WT_ ... 5D&index=1

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:29

Wicky, dat klinkt echt ontzettend herkenbaar! Als ik gefrustreerd raak, slaat ie gewoon af. Daahaaag baasje :evaw:

OsMo: ik snap je verwarring. Ik denk dat het deels ook een kwestie van uitproberen is, en zien wat goed werkt voor jouw paard? Haha die van mij wordt niet zo snel koekoek gelukkig, die trekt zich gewoon terug in zichzelf en geeft mij een dikke, vette vinger :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:10

Ik had al even niet meer gereageerd maar we zijn inmiddels twee lessen in parelli verder.
Ik heb nu twee zondagen besteed aan het grondwerken en afgelopen woensdag had mijn bij-rijdster een grondles waar ik bij heb gekeken.
Van kijken leer ik ook veel dus heb wel wat om mee verder te gaan.
Ik bemerk bij hem dat hij in de paddock zich goed op zijn gemak voelt, en hoewel er wel een spannende plek is bij de rijbak is hij ook daar goed zeker van zich zelf.
Dat zijn de plekken om hem uit te dagen en hem geïnteresseerd te houden want anders verveeld hij zich snel.
Zo heb ik hem al uitgedaagd met zeil, pionnen en balken en ik heb het idee dat hij dat wel leuk vind.
Hij is ook enorm beloningsgericht dus daar kan ik gebruik van maken.

Afgelopen woensdag zijn we tijdens het grondwerken bezig geweest met seven games.
Die we afwisselend hebben aangeboden zoals; Friendly game, porkypine game, driving game, yoyo game en circling game.
Elke keer 2x aanbieden ongeveer en kleine stapjes vragen maakte wel dat hij helemaal met zijn koppie bij ons was.
Toen hebben we hem verder uitgedaagd want toen gingen we van het pad langs de stal aflopen richting de weg en daar kon je zien dat hij van introvert leftbrain door schiet naar extrovert right brain.
Zijn energie is dan wel laag maar je ziet wel heel duidelijk dat hij onzeker is en eigenlijk daar niet wil zijn, dus daar hebben we uitdaging waarin we nog veel werk hebben te verrichten.
Het enge dus op zoeken en daar net zo lang blijven tot hij gaat ontspannen en dan overdadig belonen en weer terug naar zijn vriendjes in de wei of naar zijn box.

Saar88 ik denk ook dat die van mij gewoon dan niet doet wat er gevraagd wordt en mij een dikke hoef geeft :') Tis alleen voor mij zelf wel behoorlijk verwarrend :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:29

Kijk dit is eigenlijk het geen waar ik naar toe ga willen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:32

Ik wilde vandaag mijn ervaring even delen met mijn leftbrain introvert paard.
Vorige week maandag was mijn bijrijdster van hem afgevallen nadat ze op de ochtend wilde gaan rijden.
Nu gaat hij altijd eerst naar buiten met zijn kudde maar ze had besloten om hem binnen te houden zodat ze hem gelijk kon pakken.
Hij was het daar niet mee eens en dat resulteerde in een paard dat normaal leftbrain introvert is met een lage energie veranderde in een extrovert right brain met veel energie.
Hij was het dus niet eens en mijn bijrijdster werd gelanceerd.
Ik had haar al gewaarschuwd maar ze dacht de uitdaging aan te kunnen gaan maar constateerde dat ze te snel wilde :o .

Voor mij was het duidelijk dat we hier wat mee moesten. Ik hield er altijd rekening mee omdat ik gewoon niet wist hoe ik dit moest aanpakken.
Maar nu met bijrijdsters die ook tijdens de ochtend met hem willen werken heb ik mijn lesgeefster gevraagd of ze met hem op de ochtend wilde gaan werken.

Nou dat was wel wat hoor, het begon al bij de box :') .
Hij wilde meteen naar buiten en dat mocht niet dus hij mocht pas de box uit als hij zijn hoofd omlaag deed en zich liet bekrabbelen en aaien zonder uitzich zelf naar voren te gaan.
Heeft een uur geduurd voordat hij zich hierin over gaf := .
Vervolgens dus de overgave en toen mocht hij zijn box uit alwaar hij meteen dacht dat hij gelijk mocht gaan.
Kwam hij vies op de koffie want toen moest hij weer blijven staan, net zo lang tot hij weer zich overgaf. En zo gingen we steeds een stap verder naar buiten.
Buiten bij de paddock lukt het hem zich los te trekken maar toen mocht hij heel hard werken en sneed mijn lesgeefster hem de pas af en joeg ze hem de andere kant op en dat steeds op nieuw.
Vervolgens was hij dat schijnbaar zat want toen kwam hij naar haar toe.
Vervolgens heeft ze nog even wat oefeningen met hem gedaan en toen gingen we eerst weer richting de stal om vervolgens richting de wei te gaan werken.

En wat denk je hij probeerde het gewoon weer :+ .
Mijn lesgeefster is net zo lang door gegaan tot hij zich echt compleet gewonnen gaf en heeft hem toen beloond met de vrijheid.
Al met al heeft 2 1/2 uur tijd nodig gehad om te komen tot het punt van totale overgave.

Mijn lesgeefster gaat nog een paar keer met hem werken op de ochtend waarbij ze mij en mijn bijrijdsters betrekt.
Uiteindelijk moeten we dit zelf kunnen op pakken.
Was enorm leerzaam ook voor mij bijrijdster die nu weet wanneer ze pas op hem kan stappen als ze wil gaan rijden op de ochtend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:46

Vanmorgen weer gewerkt met ons paard. Lesgeefster was leuk met hem bezig.
Ik heb vooral gekeken omdat ik mij nog niet genoeg zeker voel om s' morgens als hij nog niet buiten is geweest met hem te werken.

Vorige week dinsdag ging het echt heel erg goed. Hij had de goede afsluiting goed onthouden en hij ontspande meteen toen hij het touwhalster om kreeg. Liep braaf mee naar buiten. Na het werken liep hij ook braaf mee de wei in naar zijn vriendjes.

Hij oogt heel kalm en rustig op de filmpjes maar als je goed kijkt zie je hoe hij heel gemakkelijk je persoonlijke ruimte in komt. Daar is voor mij nog wel wat te leren.
We hebben vanmorgen verschillende oefeningen met hem uitgevoerd.
Circling game, jojo game en driving game (tussen door friendly game) en dingen aanraken op commando. Vooral dat laatste schijnt hij heel erg leuk te vinden.

Ik heb een paar filmpjes op mijn facebook openbaar staan.
https://www.facebook.com/photo.php?v=615277448591308&set=vb.100003271740734&type=2&theater

https://www.facebook.com/photo.php?v=615267495258970&set=vb.100003271740734&type=2&theater

https://www.facebook.com/photo.php?v=615271315258588&set=vb.100003271740734&type=2&theater

https://www.facebook.com/photo.php?v=615266345259085&set=vb.100003271740734&type=2&theater

Dit is nu de derde keer dat we op een ochtend bezig zijn.
Hij was vandaag wel wat onzeker in de paddock, had grote drang om naar zijn vriendjes toe te gaan. Op zo'n moment is hij extrovert en kun je hem niet goed bereiken.
Hij moet op zo'n moment vooral stil staan wanneer de energie te groot is en niet te controleren.
Wanneer zijn energie nog een beetje hoog is maar wel controleerbaar dan mag ik hem wel aan het werk zetten zodat hij zijn energie in de oefening kan stoppen.

Ik zag wel dat mijn topic aardig gelezen is, leuk :j
Chroom niet om vragen te stellen of als je een tip hebt voor mij of gewoon om je ervaring te delen die je hebt met introvert leftbrainer :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:55

Ik heb er ook een gehad.
Ik noem dat echter gewoon een paard met een sterke mening aangezien ik niets met Parelli heb.
De beste manier om dat paard aan het werk te krijgen was ten eerste zeer veel afwisseling en het werk zeer kort houden. De hulpen zo klein mogenlijk houden of zelfs alternatieve hulpen zoals je navel naar voren drukken ipv been geven waren uitnodigender en daartegen kon het niet in protest komen. naar het been kun je namelijk zwiepen of bokken.

Daarnaast uiteraard veel loven maar vooral slimmer zijn.
Wil het paard niet draven? Dan moet hij iets moeilijks doen in stap tot hij toch liever wil draven.
Wil hij niet meer vooruit? Dan deden we toch gewoon de buitenrit in de achteruit.
Het zal nooit mijn favoriete karakter worden en heb het paard ook verkocht maar ik kon er nig best een hoop mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:05

Bedankt sizzle +:)+
En jou benadering is precies wat mijn lesgeefster mij adviseert.
Hij heeft idd een sterke mening en afdwingen of aanpakken in de zin van hem er door heen werken hebben geen succes.

Ik vind hem wel grappig al denk ik echt wel eens "werk nou eens gewoon mee".
Het maakt iig dat ik aardig creatief moet gaan denken :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:29

In de laatste dvd van het Parelli programma staat een filmpje met een LBI paard, onder het zadel, en twee soorten oefeningen :)

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:49

jeetje, ik heb even gegoogled wat Introvert Left brain inhoud.. en ik kan zeggen ik heb de handleiding van hem gevonden :') Ik heb ook heel vaak met mijn handen in het haar gezeten.. en soms nog steeds! Denzel is een paard wat vrijwillig niks uit zich zelf zou willen doen, en dwingen maakt het alleen maar erger. Ik heb ook vaak gedacht dat dit allemaal klieren en gekloot was en heb dit ook wel afgestraft, wat soms effect had maar vaak ook geen effect. ik blijf even meelezen in dit topic!