Is vrijheidsdressuur wel zo'n "vrijheid"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jillsil

Is vrijheidsdressuur wel zo'n "vrijheid"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 14:28

Omdat ik niet precies waar ik het neer moest zetten maar hier gedaan. Wil een mod het anders verplaatsten als het toch niet hier thuis hoort.

Afgelopen weekend hebben wij vol verbazing staan kijken naar iemand die op een pensionstal was waar wij op viste waren en bezig was met vrijheidsdressuur. En nadat ik het hele schouwspel had gezien en meerdere keren heb morgen aanhoren hoe slecht een bit wel niet was en natuurlijk rijden dit en dat kwam alleen maar de vraag bij mij op: Waar is de vrijheid bij de vrijheidsdressuur? :?

Waarschijnlijk krijg ik nu half bokt over me heen maar ik vraag me gewoon af of het niet teveel een hype aan het worden is en niet teveel (onkundige) mensen hun paarden allerlei trucjes proberen te leren terwijl zij de manier om dit te leren helemaal niet beheersen.

Om als voorbeeld te geven: Het paard moest een buiging maken dus werd er een appel onder zijn buik gehouden maar dit ging niet helemaal zoals gepland en hierdoor viel het paard bijna om. Toen moest hij gaan steigeren dit werd uitgelokt door met een longeerzweep voor het paard zijn voeten te klapperen en hierna moest hij zijn benen strekken bij iedere stap kreeg hij een tik met die zweep tegen zijn voorbenen. Ja sorry hoor, maar dezelfde mevrouw stond mij net een heel verhaal te vertellen over het bit hoe zielig dat wel niet was en nu sla jij met een zweep op het paard zijn voorbenen? >;)

Als klap op de vuurpijl kwam er een kennis bij om te helpen. Zij vertelde ons dat zij ook les gaf en al veel verder was als de mevrouw die wij nu zagen. Zij deed dit al vanaf haar 11de en was nu 13 jaar. Uhhh oke, nou ik ben benieuwd. Maar helaas ook bij haar gilde mijn gedachte: Waar is de vrijheid? hij vindt dit echt niet leuk hoor!

Toen die kennis van mij subtiel opmerkte dat hij niet het idee had dat het paard het leuk vond en wij dachten dat vrijheidsdressuur iets "vriendelijker" zou zijn kregen wij het boze oog. Waarop hij zei dat hij vond dat het er niet heel diervriendelijk uit zag en dat ze dan ook niet moet beginnen over wel of geen bit.

Blijkbaar waren er vele stalgenoten die hetzelfde dachten maar niemand durfde er iets van te zeggen want deze vrouw beweerde er verstand van te hebben en kreeg toch les (van dat meisje met 2 jaar ervaring)

Daarom vraag ik me dan ook af, waarom wordt het vrijheidsdressuur genoemd als het er niet zo uit ziet (ik zie in het land de paarden ook hun benen niet strekken of zichzelf helemaal buigen) en de manier van aanleren roep ook niet echt een vrijheid-beeld op.

Sjira

Re: Is vrijheidsdressuur wel zo'n "vrijheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:31

Zoals bij alle disciplines: er zijn altijd mensen die het niet helemaal begrijpen....

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:34

Niet iedereen leert het zo aan hoor. Mijn haflinger vind het geweldig om te doen, is razend enthausiast en leert snel. Ik ga niet onnodig meppen maar corrigeer wel als hij té fanatiek word.
Vaak,word er indd niet gekeken naar het paard maar alleen naar wat de ruiter wil dat het paard doet, maar je moet ook goed voorbereiden en er niet zomaar op los meppen, dat vergeten veel mensen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:36

Je hebt idd altijd mensen die het niet helemaal snappen. Ik heb mijn shetlander vroeger wel kunstjes geleerd, maar zij vond het wel heel erg leuk. Of althans het snoepje dat ze als beloning kreeg. Ze werd er zo enthousiast van dat ze ook ongevraagd kunstjes ging doen haha (uiteraard negeerde ik dat).

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:40

Het is inderdaad een te grote hype geworden waardoor ook veel onkundige mensen het nu doen. Triest om te zien altijd terwijl ze het zelf heel leuk vinden en geen idee hebben wat ze allemaal fout doen. Gelukkig zijn er ook mensen waarbij jr de band tussen mens en dier ook echt ziet, en ziet dat het paard het ook daadwerkelijk snapt en leuk vind. Maar ja, pennydroom hè, om een paard op commando te laten steigeren en zitten.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 14:45

fourseasons schreef:
Het is inderdaad een te grote hype geworden waardoor ook veel onkundige mensen het nu doen. Triest om te zien altijd terwijl ze het zelf heel leuk vinden en geen idee hebben wat ze allemaal fout doen. Gelukkig zijn er ook mensen waarbij jr de band tussen mens en dier ook echt ziet, en ziet dat het paard het ook daadwerkelijk snapt en leuk vind. Maar ja, pennydroom hè, om een paard op commando te laten steigeren en zitten.

Toen het 13 jarige meisje begon over het feit dat ze lesgaf en ze al heel lang pony's verzorgde die ook trauma's hadden wilde ik bijna vragen in welke editie van de penny ze dat allemaal gelezen had.

Ik heb niks voor of tegen vrijheidsdressuur maar kraak een andere discipline van sport niet af als je je eigen onderdeel niet eens beheerst. En ga vooral geen les geven als je iets zelf niet eens goed kan.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:48

Tja, heb je dat niet in elke takt van paarden (vrijheidsdressuur, grondwerk, longeren, springen, dressuur enz.) mensen die er "denken" verstand van te hebben. Helaas zijn er dan ook mensen die geloven dat deze mensen er verstand van hebben. En zo ontstaat er onkunde.

Overigens je laatste zit, bij ons op stal staat een paard die regelmatig de klassieke buiging doet om zich uit te reken, de eerste keer dat ik dat zag heb ik me bijna dood gelachen. Dit paard heeft daarnaast overigens nog nooit aan vrijheidsdressuur gedaan. Denk wel dat er oefeningen in de vrijheidsdressuur zijn die paarden uit zich zelf ook wel doen.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:50

Ik denk dat je gewoon mensen hebt gezien die hier geen bal van snappen en dus niet werken in vrijheid. Vrijheidsdressuur moet je kunnen, en de feeling hier voor hebben! Kijk naar Jesse Drent en Eva Roemaat ( Showteam Nalanta) Hun hebben bij ons vorig jaar een demo en show gegeven en hun gaan op een respectvolle manier om met hun paard en werken in vrijheid. Jammer dat je eigenlijk gelijk ene verkeerd beeld hebt gezien, want het kan anders! Ik zelf ben nu 3 jaar bezig.. en het is zo ontzettend leuk om te doen! Mijn beide pony's hebben hier ook zelf heel veel plezier in en dat is het belangrijkste.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:53

Mijn ervaring is dat er heel veel zijn die om de duur niets anders meer doen dan pure conditionering. Weg spontane interactie met het paard...
En dan liefst als showteam met ontelbare foto's en like-acties op fb maar zonder ook maar enig benul van het correct trainen van een paard.
Hier is er zo'n geval die dan nog vrolijk verkondigt dat het paard bijzetteugels nodig heeft om aan de teugel te "leren" lopen en om nekspieren te kweken...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:56

Nou, niet iedereen gaat zo te werk :D Mijn pony vindt het heel leuk en ik leer niets aan met slaan oid. :n
Maar idd, iedereen wilt het doen en iedereen wilt meteen de stoere kunstjes leren, dus daar loopt het bij veel al eens mis.

Maar vrijheidsdressuur is wel iets natuurlijks hoor :j
Paarden die tegen elkaar opsteigeren om te spelen.
Paarden die in een spagaat staan om te plassen.
Paarden die een buiging doen om zich even uit te rekken.
Rollen, liggen, zitten, ook allemaal natuurlijk. Als paarden rechtkomen van het rollen of het liggen, zitten ze ook altijd even :)
Een jambette doen hengsten wel eens om zich te laten zien.
De berggeit komt ook wel vaak voor. Mijn paard doet het iig vaak om grasjes te eten die achter de draad staan bv.
Ik heb zelfs al eens een pony in het compliment zien gaan om zo gras te eten, dat vond ik heel gek!

Visibreteam had laatst zoiets op haar facebook gezet, eventjes wat foto's:
Het steigeren:
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 2910_o.jpg

De jambette:
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 9733_n.jpg

Het zitten na het rollen/liggen:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2265_n.jpg

Een klassieke buiging:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1309_n.jpg

Dit doen de paarden allemaal uit hun eigen. :j

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:00

Maar waarom moet dit dan zo nodig geconditioneerd worden, het is idd gewoon veel mooier in echte vrijheid...
Dan kan het paard ook bepalen hoeveel en wanneer hij hetzelfde kunstje doet.
Waarom ook uitingen van emotie/ gevoel (bv flemen, schrapen, ed) conditioneren, zo neem je het paard een van zijn/ middelen tot communicatie af.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:03

Zo kan je over elk ding wel iets hebben he. ;)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:07

Zoals bij elke discipline geldt: er lopen nu eenmaal heel wat gekken en idioten rond :7

Ik heb twee paarden die meer plezier beleven aan gewoon trainen, en ik heb er twee die echt helemaal uit de bol gaan tijdens clickertraining en plots veel beter hun best doen. Het hangt - vind ik - zowel van je paard, als van jezelf af. Hoewel ieder paard het vast leuk vindt om met voer beloond te worden, merk ik dat ik bij mijn twee paarden even snel resultaat kan bereiken zonder clickeren, en dan vind ik het ook handig om niet met brokjes aan de slag te moeten gaan.

Faylouis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:09

Sommige mensen beweren er verstand van te hebben maar uiteindelijk slaan ze maar wat, dit gebeurd helaas in elke discipline. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die ook écht de vrijheid geven en die hun paard correct trainen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:12

@xanthea: zoals ik jou en je paarden (en je mama) ken, zijn jullie wel wat deskundiger dan de doorsnee vd-penny-juist van de manege-hobbelaar... ;-) Ik denk ook wel dat zowel Hyrano als Ferdo genoeg afwisseling krijgen in hun werk :-).
Da's iets heel anders dan mensen die na een boekje gelezen te hebben zich direct bombarderen tot expert/ showteam en demo's en lessen gaan geven...

_velowhisp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:16

Vrijheidsdressuur kan heel mooi en leuk zijn als dit op de goede manier wordt aangeleerd en de persoon die het aanleert zich er ook echt in verdiept en een goede basis heeft. helaas gebeurt dit steeds minder en jonge meisjes zien een filmpje van een steigerend of zittend paard en denken dat ook wel 'even' aan te kunnen leren. Hierdoor wordt niet alleen vaak de basis vergeten (en meteen begonnen met steigeren) waardoor het paard geen respect heeft, geen 'nee' kent en alleen maar snoep gericht is, ook worden deze slecht aangeleerde trucjes overvraagd waardoor het paard het steeds minder leuk gaat vinden en het echt alleen voor het snoep doet. hierdoor worden paarden opdringerig (over je heen lopen, constant oren in de nek, bijten, etc. en soms zelfs agressief omdat ze het echt zat zijn en gewoon hun voer willen, en dan is het uiteraard het paard zijn schuld dat hij ongevraagd steigerde of zijn been uitslaat als je voor hem staat.
Helaas ben ik ook zo begonnen en ik dacht dat mijn pony echt alles voor me wilde doen en het heel leuk vond (al werd het wel tegen me gezegd dat het er niet uit zag alsof ze het heel leuk vond, ik was helemaal blij dat ze zoveel kon. gelukkig had ik wel een goede basis anders was het echt misgegaan, maar ze had wel constant oren in haar nek en dreigde behoorlijk als ze geen snoep kreeg). Gelukkig realiseerde ik me (wel wat te laat natuurlijk) na 2 jaar dat mijn pony het niet voor mij maar voor het snoep deed. toen begon ik pas ook echt paarden te begrijpen en lichaamstaal te lezen en uiteindelijk ben ik helemaal van het snoep afgestapt, geen kunstjes meer, alleen nog echte samenwerking volgens respect (met parelli) alleen nog voor een paar grote kunstjes zoals liggen wat ik misschien 2 keer per maand vraag en ze dan 1 bixbrokje voor krijgt, en zelfs dan is het nog oren naar achter en het snoepje willen. nee vrijheidsdressuur is niet vrijheid zoals het woord zegt. al is dit natuurlijk wel mogelijk als het echt goed aangeleerd wordt en het paard het echt leuk vind, maar het gaat vaak mis.

heeft helaas wel best lang geduurd voor ik het in zag en dat was zo'n 4 jaar geleden en in de tussentijd is vrijheidsdressuur alleen maar meer gegroeid en inderdaad meer een hype geworden waarbij helaas veel mensen zich er niet goed in verdiept hebben.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:24

Het is net als bij alle takken van sport.

Ik geef eerlijk toe dat ik geen geduld heb voor kunsten waarbij het lang duurt ze aan te leren.
Daarnaast heb ik een superslimme pony die bijvoorbeeld over het hele blok springt vanuit stilstaand en de volgende keer er weer gewoon opstapt.
Dus dat soort grapjes ergert mij elke keer weer, daarom ben ik ermee gestopt.

Ik weet het nog straffer.
Ik ging eens met een klasgenootje mee die ook tuigloos kon rijden.
om vooruit te komen zloeg en stampte ze de pony gewoon en om te sturen mepte dat paard in het gezicht zodat hij de ander kant op ging lopen :=

Maar ik denk dat vooral kinderen het op de snelle manier willen doen, gewoon om te laten zien hoe stoer je bent en niet omdat je echt iets kunt.
Hier een filmpje van ''tuigloos rijden'' van mijzelf 3 jaar geleden. Wat ik eigenlijk deed was met het hoofdstel naar de andere kant van de weide rijden het hoofdstel afdoen en de pony rende vanzelf naar de ander kant.

Uiteindelijk toen ik wilde springen ging helmaal scheef gaan zitten omdat ik de pony dan naar de goede kant ging toch niet de oplossing en heb ik echt tuigloos leren rijden, maar het echt kunnen heeft gewoon heel veel tijd en geduld nodig, net als bij VD. Alleen heb ik mij vastgebeten op tuigloos rijden en niet op VD, op een of andere manier lukt dat gewoon niet.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:29

Mijn paard staat los met vrijheidsdressuur, alles word geleerd met een spelletje. Als hij er geen zin meer in heeft, kan hij wegrennen.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:10

maximuss schreef:
@xanthea: zoals ik jou en je paarden (en je mama) ken, zijn jullie wel wat deskundiger dan de doorsnee vd-penny-juist van de manege-hobbelaar... ;-) Ik denk ook wel dat zowel Hyrano als Ferdo genoeg afwisseling krijgen in hun werk :-).
Da's iets heel anders dan mensen die na een boekje gelezen te hebben zich direct bombarderen tot expert/ showteam en demo's en lessen gaan geven...

Ik neem aan dat je hier mee o.a Nalanta, Visibreteam en weet ik het wie allemaal mee bedoelt? Er zijn inderdaad mensen waarvan ik denk komop, een showteam? Maar ik heb gezien hoe Eva Roemaat te werk gaat en heb écht veel bewondering voor haar. Het kan zijn dat het jou ding niet is natuurlijk! Ieder zijn ding.. maar om alle showteams over een kam te scheren is niet erg netjes..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:20

Volgens mij bedoelt ze niet Nalanta enz. Ik word ook om de 5 minuten uitgenodigd om een pagina te liken van VD. Ze zijn dan ook een showteam, bieden lessen aan, en hun pony's kunnen net een jambette ofzo... :roll:
Volgens mij bedoelt ze zo'n mensen :j

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:22

Ja dat klopt! Word ik ook werkelijk niet goed van! Vind het ook erg onverantwoord moet ik zeggen.. Het kan gewoon echt gevaarlijk zijn.. en zeker als het niet goed wordt aan geleerd. Dan wordt er op Facebook gezet " ik heb een onhandelbare pony'' Joh? vind je het gek :')

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:27

maximuss schreef:
Maar waarom moet dit dan zo nodig geconditioneerd worden, het is idd gewoon veel mooier in echte vrijheid...
Waarom ook uitingen van emotie/ gevoel (bv flemen, schrapen, ed) conditioneren, zo neem je het paard een van zijn/ middelen tot communicatie af.

Ik zie mijn paarden in de wei ook nooit een piaffe doen aan de teugel, of een keertwending. :Y)

Om (als 'showteam' en instructrice) een antwoord op je vraag te geven: Zoals jij het verteld zie ik het inderdaad niet als 'vrijheids'dressuur.
Sommige mensen vinden het gewoon leuk om hun paard een kunstje te leren die ze op een foto of filmpje gezien hebben, vooral het steigeren, liggen en zitten, dat zijn spectaculaire kunsten. En ook hetgene waarbij het meest fout kan gaan.

Vrijheidsdressuur doe je niet door middel van meppen, duwen, trekken en geweld. Maar je lokt natuurlijke bewegingen uit en zorgt dat het paard dat gaat herhalen omdat hij het leuk vind om er een beloning voor te krijgen. Ik vind vrijheidsdressuur bijvoorbeeld ook niks zonder voerbeloningen (waar doet het paard het dan voor?) en ik doe het het liefst met alleen een touwtje om de nek, die alleen dient voor het sturen van mijn paard. Als mijn paarden geen zin hebben, nouja, dan doen we het morgen, of overmorgen.

Tuurlijk zit er enige vorm van sturing in, maar dat heb je in alle takken van de paardensport, paarden doen dingen die je vraagt nou eenmaal niet in éen keer uit zichzelf. Maar bij vrijheidsdressuur is het wel de bedoeling dat ze het doen omdat ze het leuk vinden, en niet om nare dingen te vermijden.

Ik hoop niet dat je door deze gebeurtenis al het vrijheidsdressuur over 1 kam scheert. Net als met alle paardendingen zijn er mensen die zich erin verdiepen, en bij het begin beginnen, en mensen die binnen 1 dag een piaffe willen zien, of een hindernis van 1,50 willen springen. De laatste catagorie veroorzaakt pijn, ongemak, onbegrip en geblesseerde paarden, door onwetendheid en ongeduld van mensen.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:30

Borisje schreef:
maximuss schreef:

Ik zie mijn paarden in de wei ook nooit een piaffe doen aan de teugel, of een keertwending. :Y)

Om (als 'showteam' en instructrice) een antwoord op je vraag te geven: Zoals jij het verteld zie ik het inderdaad niet als 'vrijheids'dressuur.
Sommige mensen vinden het gewoon leuk om hun paard een kunstje te leren die ze op een foto of filmpje gezien hebben, vooral het steigeren, liggen en zitten, dat zijn spectaculaire kunsten. En ook hetgene waarbij het meest fout kan gaan.

Vrijheidsdressuur doe je niet door middel van meppen, duwen, trekken en geweld. Maar je lokt natuurlijke bewegingen uit en zorgt dat het paard dat gaat herhalen omdat hij het leuk vind om er een beloning voor te krijgen. Ik vind vrijheidsdressuur bijvoorbeeld ook niks zonder voerbeloningen (waar doet het paard het dan voor?) en ik doe het het liefst met alleen een touwtje om de nek, die alleen dient voor het sturen van mijn paard. Als mijn paarden geen zin hebben, nouja, dan doen we het morgen, of overmorgen.

Tuurlijk zit er enige vorm van sturing in, maar dat heb je in alle takken van de paardensport, paarden doen dingen die je vraagt nou eenmaal niet in éen keer uit zichzelf. Maar bij vrijheidsdressuur is het wel de bedoeling dat ze het doen omdat ze het leuk vinden, en niet om nare dingen te vermijden.

Ik hoop niet dat je door deze gebeurtenis al het vrijheidsdressuur over 1 kam scheert. Net als met alle paardendingen zijn er mensen die zich erin verdiepen, en bij het begin beginnen, en mensen die binnen 1 dag een piaffe willen zien, of een hindernis van 1,50 willen springen. De laatste catagorie veroorzaakt pijn, ongemak, onbegrip en geblesseerde paarden, door onwetendheid en ongeduld van mensen.

Precies dit! Heb je netjes én goed gezegd :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:31

Nou ja, afgezien van dat ik niks heb met vrijheidsdressuur, en wél een paard heb wat een hele tijd niet normaal z'n hoeven kon optillen want zodra je ernaar wees zette hij een voet naar voren en deed hij z'n hoofd tussen z'n benen, was 'm ook aangeleerd als kunstje, is de term wel misleidend inderdaad. Ik bedoel: je kunt spruitjes wel engelenkooltjes noemen maar iemand die geen spruitjes lust vindt ze dan niet ineens lekker ofzo.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:31

Citaat:
Om als voorbeeld te geven: Het paard moest een buiging maken dus werd er een appel onder zijn buik gehouden maar dit ging niet helemaal zoals gepland en hierdoor viel het paard bijna om.

Ja, en? :+

Dus een springpaard dat eens een balkje heeft, wordt helemaal fout getraind en is zielig? Als je wat aanleert, kan dat ook wel eens niet helemaal lukken toch?

Verder is conditioneren een onderdeel van ieder ding dat je een paard leert.

Anders leert ie namelijk nooit om bepaalde bewegingen te maken op de tekens die wij geven. En of dat dan dressuur, vrijheidsdressuur, mennen of je veld ploegen is, maakt feitelijk niets uit.

Bij vrijheidsdressuur moet je dan ook eerder denken aan 'alsof het in vrijheid gebeurt', zoals in de doelstellingen van de dressuur óók staat dat het paard de oefeningen uitvoert 'alsof hij ze uit vrije wil uitvoert', wat iets heel anders is dan ook daadwerkelijk uit vrije wil wat doen.

Bij VD werken sommige mensen wel met een clickersysteem of ander beloningssysteem. En daar kan je over zeuren wat je wilt, het paard kiest dan toch echt helemaal zelf of ie buigt voor de appel.

Dwingen wordt lastig dan.

Als je echte vrijheid wilt zien, loop dan eens een weiland in. Al het andere is gewoon dressuur. In het Engels praten zo over tricktraining, dekt de lading beter eigenlijk.