Afgelopen weekend hebben wij vol verbazing staan kijken naar iemand die op een pensionstal was waar wij op viste waren en bezig was met vrijheidsdressuur. En nadat ik het hele schouwspel had gezien en meerdere keren heb morgen aanhoren hoe slecht een bit wel niet was en natuurlijk rijden dit en dat kwam alleen maar de vraag bij mij op: Waar is de vrijheid bij de vrijheidsdressuur?

Waarschijnlijk krijg ik nu half bokt over me heen maar ik vraag me gewoon af of het niet teveel een hype aan het worden is en niet teveel (onkundige) mensen hun paarden allerlei trucjes proberen te leren terwijl zij de manier om dit te leren helemaal niet beheersen.
Om als voorbeeld te geven: Het paard moest een buiging maken dus werd er een appel onder zijn buik gehouden maar dit ging niet helemaal zoals gepland en hierdoor viel het paard bijna om. Toen moest hij gaan steigeren dit werd uitgelokt door met een longeerzweep voor het paard zijn voeten te klapperen en hierna moest hij zijn benen strekken bij iedere stap kreeg hij een tik met die zweep tegen zijn voorbenen. Ja sorry hoor, maar dezelfde mevrouw stond mij net een heel verhaal te vertellen over het bit hoe zielig dat wel niet was en nu sla jij met een zweep op het paard zijn voorbenen?

Als klap op de vuurpijl kwam er een kennis bij om te helpen. Zij vertelde ons dat zij ook les gaf en al veel verder was als de mevrouw die wij nu zagen. Zij deed dit al vanaf haar 11de en was nu 13 jaar. Uhhh oke, nou ik ben benieuwd. Maar helaas ook bij haar gilde mijn gedachte: Waar is de vrijheid? hij vindt dit echt niet leuk hoor!
Toen die kennis van mij subtiel opmerkte dat hij niet het idee had dat het paard het leuk vond en wij dachten dat vrijheidsdressuur iets "vriendelijker" zou zijn kregen wij het boze oog. Waarop hij zei dat hij vond dat het er niet heel diervriendelijk uit zag en dat ze dan ook niet moet beginnen over wel of geen bit.
Blijkbaar waren er vele stalgenoten die hetzelfde dachten maar niemand durfde er iets van te zeggen want deze vrouw beweerde er verstand van te hebben en kreeg toch les (van dat meisje met 2 jaar ervaring)
Daarom vraag ik me dan ook af, waarom wordt het vrijheidsdressuur genoemd als het er niet zo uit ziet (ik zie in het land de paarden ook hun benen niet strekken of zichzelf helemaal buigen) en de manier van aanleren roep ook niet echt een vrijheid-beeld op.