Mensen vinden het vaak maar apart.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mensen vinden het vaak maar apart.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:48

Hallo bokkers.

Sorry voor als hier al topic's over zijn.
Ik ben vrij actief bezig met vrijheidsdressuur, vindt het echt heel erg leuk en interessant, en doe alles om te leren.
Maar nu merk ik hier op bokt en of op stal dat het vooral kinderen zijn die zich hier mee bezig houden.
Er wordt voornamelijk ook wel met scheve gezichten gekeken, vooral door de écht dressuur ruiters.
Nu vroeg ik me af zijn hier op bokt ook (bijna) volwassenen minimaal 16+ die zich serieus bezig houden met vrijheids dressuur?

Kabayo

Re: Mensen vinden het vaak maar apart.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:50

genoeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:52

Kabayo schreef:
genoeg..

Ik zie nooit van dat soort mensen.
Ja mensen die het leuk vinden, maar verder niet echt iets mee doen..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:54

neem E_nalanta
en Jesse heb je er ook
ehm.. zoek het vrijheidsdressuur topic maar op haha

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:55

Er zijn bokkers die ook demonstraties vrijheidsdressuur geven, maar volgens mij is het al wel weer eventjes terug dat ik zo'n topic voorbij heb zien komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:56

Nee hoor je bent echt niet de enige. Het is echt helemaal IN. Zelf doe ik er niets mee maar heb veel leuke topics op BOKT en foto's in the picture gezien. Gebruik de zoekfunctie maar en dan word je overspoeld en kun je heerlijk genieten van alle foto's, verhalen, links naar websites enz.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:58

Ik start officiële dressuur en springwedstrijden, cross, en mijn pony kan daarnaast kunsten uit de vrijheidsdressuur zoals buigen, liggen, steigeren en een boel andere grote en kleine trucs. Ik ben een serieuze wedstrijdruiter, maar vind VD juist erg leuk om mee af te wisselen :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:01

"Echte" dressuurruiters zouden je niet scheef aankijken, maar het begrijpen..
Zelf is VD echt een uitkomst geweest voor mn paard.

ZoZennOud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:01

Serieuze dressuurruiter die al jaren aan vrijheidsdressuur doet hier :D.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:03

16 jaar, en ook ik ben actief met VD. Helaas vaak scheve gezichten of mensen die lachen en zeggen: '' ach doe normaal''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:05

pien_2010 schreef:
Nee hoor je bent echt niet de enige. Het is echt helemaal IN. Zelf doe ik er niets mee maar heb veel leuke topics op BOKT en foto's in the picture gezien. Gebruik de zoekfunctie maar en dan word je overspoeld en kun je heerlijk genieten van alle foto's, verhalen, links naar websites enz.

Ik doe niet aan vrijheids dressuur om dat het IN is, haha.
Ik was eerst geintreseerd in HS, toen zag ik een clinic van Frederic Pignon op horse event.
Toen was ik om, na veel filmpjes van nalanta en vrijheiddressuurNL op youtube te hebben bekeken ben ik gaan oefenen vanaf 1e kerst dag 2013.
En ik had echt het gevoel dat ik nu iets gevonden had wat echt bij mij en mijn paard samen past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:08

r_lolita schreef:
16 jaar, en ook ik ben actief met VD. Helaas vaak scheve gezichten of mensen die lachen en zeggen: '' ach doe normaal''

Ik heb vaak als ik bijv in de longeer bak sta, en als het druk is in de rij bak, dat er vaak wat geïrriteerd word gekeken. longeerbak en rijbak liggen naast elkaar.
Puur omdat ik vaak heel enthousiast ben naar mijn paard toe, positieve motivatie.
Wat heel belangrijk is met VD. Dan ben je vaak wat luidruchtiger dan dat iemand heel serieus aan het rijden is.. dat begrijp ik ook soms wel dat het een beetje irritant is.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:10

Ik ken er meer dan genoeg, ook op bokt.
Ik kom vaak op meetings en heb er toch altijd minstens 1 tussen zitten die het (actief) doet :j

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:14

Ik sta gelukkig met 1 persoon op een wei, wel veel kinderen bij ons op les maar die vinden het allemaal erg leuk!
Ik ben inderdaad ook altijd érg enthousiast als ze wat goed doen, en mijn moeder zegt vaak "Room, moet dat nou?'' Ja, ik vind dat ze als ze iets goed doen dat goed beloond moet worden.. Ken zelf veel mensen die actief zijn met VD en vorig jaar hebben we een demo/show van Eva en Jesse (Nalanta) gehad. Sinds dien weer veel nieuwe ideeën en de motivatie om weer aan de slag te gaan :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:17

Kijk maar eens bij VD-ITP :D

Ik geef juist vaak les aan dressuurruiters, bijvoorbeeld als hun paard een blessure heeft en lang op stal moet staan, of als het paard een gedragsprobleem heeft, of juist als leuke afwisseling als ze niet rijden. Want de meeste dressuurruiters (of wedstrijdruiters in het algemeen) willen juist een soepel paard, en door dat je bij vrijheidsdressuur verschillende rek en strek oefeningen hebt, is het leuk én goed om te doen (als je het goed doet).

Vaker zijn het de recreatieruiters, en nog vaker de mensen met paarden waar ze te groot voor zijn geworden, maar dat is ook logisch natuurlijk. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:09

AmoorM schreef:
pien_2010 schreef:

Ik doe niet aan vrijheids dressuur om dat het IN is, haha.
Ik was eerst geintreseerd in HS, toen zag ik een clinic van Frederic Pignon op horse event.
Toen was ik om, na veel filmpjes van nalanta en vrijheiddressuurNL op youtube te hebben bekeken ben ik gaan oefenen vanaf 1e kerst dag 2013.
En ik had echt het gevoel dat ik nu iets gevonden had wat echt bij mij en mijn paard samen past.

Nee dat snap ik. Ik schrijf dat omdat toen mijn dochter die serieus met onze merens wedstrijd reed bij de KNHS aan vrijheidsdressuur deed zij begeleid werd door iemand die professionele optredens deed daarmee. Toen was dat echt nog heel speciaal en deed niemand dat. Ik weet nog dat we met Hercule in België een kür op muziek moesten doen (16 jaar geleden of zo) en toen bleek dat zowat de helft van de optredens waren afgezegd. Of wij die tijd konden opvullen :j . Tja, daar sta je dan....en er was veel publiek en bijna geen optredens. Toevallig had ik ook nog het tuig in mijn auto en iemand had nog een marathon wagentje staan. Dus wij eerst de kür op muziek gedaan, toen hoppakee en publiek hem ingespannen binnen no time voor de men wagen en met het gezin vijf minuten gemend in stap, draf en galop en beetje stoer doen (tja had dat niet voorbereid), toen dat klaar was zeer snel alles eraf en wagen aan de kant en vroeg dochter een meisje uit het publiek die op Hercule ging zitten en deden we een beetje vrijheidsdressuur. Stelde niet zo veel voor want was Spaanse pas, knielen en zo nog wat. Men vond het prachtig ons veelzijdigheid optreden en men had dus helemaal niet door dat van de 25 minuten maar 7 minuten kür op muziek was voorbereid en de rest daar was verzonnen c.q. geïmproviseerd. Dit om maar aan te geven dat wat nu heel normaal is vroeger alleen voor kwam in het circus of bij riddershows en echt zeldzaam was. Dat bedoel ik met IN en niet dat men het doet om IN te zijn. Het is gewoon een hele leuke manier om met je paard bezig te zijn en meer en meer mensen hebben dat door.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:36

Je hebt wel gelijk hoor, het zijn inderdaad bijna allemaal jonge meiden en jongens.
Er zijn voor zo ver ik weet niet erg veel volwassenen die VD doen.
Kijk naar de fanclub van Nalanta: allemaal jonge een beetje 'penny' meiden.
Tuurlijk zitten er ook wat serieuzere tussen, maar het grootste deel is wel zo.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:41

De jonge meiden maken op internet bergen pagina's en facebooks aan voor wat ze doen dus dat valt enorm op :)

Er zijn HEEL VEEL volwassenen die het ook gewoon doen, lekker ter afwisseling voor hun paard, anders bezig zijn, spieren trainen naast het rijden, in combinatie met grondwerk... 80% van mijn lesklanten is 30+ :)

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:43

Cathleen Leerkotte
Megan Bakker
Rashida van (der) Putten
Eva Roemaat
Jesse Drent
Kijk al weer meer "volwassene"
en wat maakt het uit als jongere kinderen het meer doen? je moet doen wat JIJ leuk vind en niet denken dat je jezelf voor schut zet omdat jongere kinderen het doen!
Ik zou zeggen: Ga lekker door met vrijheidsdressuur!!!
:) :D *D

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:28

VisibreTeam schreef:
De jonge meiden maken op internet bergen pagina's en facebooks aan voor wat ze doen dus dat valt enorm op :)

Ja klopt, dat is ook wel weer waar. :o

Sietske74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:58

Ik ben 40 en doe het ook. Gewoon thuis plaats geen filmpjes ofzo. Gewoon leuk voor de afwisseling, naast het rijden en wandelen is dit ook gewoon leuk. Een paard wil ook wel eens iets anders denk ik dan

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:01

Ik ben 16, en ik ben echt serieus bezig met grondwerk en vrijheidsdressuur. Ik kan door ziekte niet altijd rijden en mijn pony is een echte show pony, dus voor ons is het ideaal!
Op mijn huidige stal word ik totaal niet serieus genomen, maar dat word je hier sowieso niet als je niet minstens L2 rijd met je paard. Dus wij verhuizen zaterdag naar een andere stal, waar zelfs de eigenaresse bezig is met vrijheidsdressuur.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:13

Ik ben bijna 16 en vollop bezig. Er zijn genoeg 16-plussers die het doen, sommige zitten alleen niet op bokt of zijn niet actief met teams enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:45

pien_2010 schreef:
AmoorM schreef:

Nee dat snap ik. Ik schrijf dat omdat toen mijn dochter die serieus met onze merens wedstrijd reed bij de KNHS aan vrijheidsdressuur deed zij begeleid werd door iemand die professionele optredens deed daarmee. Toen was dat echt nog heel speciaal en deed niemand dat. Ik weet nog dat we met Hercule in België een kür op muziek moesten doen (16 jaar geleden of zo) en toen bleek dat zowat de helft van de optredens waren afgezegd. Of wij die tijd konden opvullen :j . Tja, daar sta je dan....en er was veel publiek en bijna geen optredens. Toevallig had ik ook nog het tuig in mijn auto en iemand had nog een marathon wagentje staan. Dus wij eerst de kür op muziek gedaan, toen hoppakee en publiek hem ingespannen binnen no time voor de men wagen en met het gezin vijf minuten gemend in stap, draf en galop en beetje stoer doen (tja had dat niet voorbereid), toen dat klaar was zeer snel alles eraf en wagen aan de kant en vroeg dochter een meisje uit het publiek die op Hercule ging zitten en deden we een beetje vrijheidsdressuur. Stelde niet zo veel voor want was Spaanse pas, knielen en zo nog wat. Men vond het prachtig ons veelzijdigheid optreden en men had dus helemaal niet door dat van de 25 minuten maar 7 minuten kür op muziek was voorbereid en de rest daar was verzonnen c.q. geïmproviseerd. Dit om maar aan te geven dat wat nu heel normaal is vroeger alleen voor kwam in het circus of bij riddershows en echt zeldzaam was. Dat bedoel ik met IN en niet dat men het doet om IN te zijn. Het is gewoon een hele leuke manier om met je paard bezig te zijn en meer en meer mensen hebben dat door.

Dit vindt ik al heel wat hoor, vooral die spaanse pas.
Mijn paard kent de Jambette, het volgen en het achteruit lopen.
Stil staan op commando. Nu ben ik bezig om het achteruit lopen uit te breiden, grotere afstanden, naast het paard enz.
We zijn ook bezig met de spagaat, dit gaat uiteraard erg langzaam vanwege dat er door deze oefening rug klachten kunnen komen. Maar ze snapt het al redelijk.
Alleen ik loop wel tegen een dingetje aan.
Toen ik de jambette ging leren, leerde ik haar eerst het voetje optillen.
Daarna door naar de jambette, maar dat voetje op tillen is eigenlijk een beetje verwaarloosd.
Nu wil ik haar de spaanse pas leren, daarvoor moet ze als eerst het voetje op tillen, vanuit daar door werken naar een spaanse pas. Dit heb ik uit het onderstaande filmpje. Sommigen doen het vanuit de jambette, maar dan wordt de jambette juist minder.
Maar nu mijn probleem ze verward het voetje op tillen met de jambette. Na veel oefenen snapt ze dat ze haar voetje op moet tillen, maar als ik dan een jambette vraag, geeft zij een voetje………….. Erg lastig..

http://www.youtube.com/watch?v=L3kldljsXQg

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:46

ik ben bijna 28 en doe ook vrijheidsdressuur/grond werk...