Is dit een juiste manier om te longeren???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Is dit een manier om te longeren

NEEE super slecht
7 (8%)
nee
10 (12%)
Het is niet super, maar oke
24 (29%)
ja
26 (32%)
JAAA super goed
2 (2%)
Ik weet het niet
12 (14%)

Totaal aantal stemmen: 81

LisaaSophie

Is dit een juiste manier om te longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 20:59

Hallooo,

Ik zag laatst iemand longeren die zijn teugels had vast gemaakt aan dat lusje op je dekje waar je singel doorheen moet (de teugels gewoon aan de bit ringen). Het zat niet heel strak, maar zo vast dat het paard toch een beetje moest zakken met zijn hoofd. Ik vroeg me af of er meer mensen dit doen. Ik had het namelijk nog nooit eerder gezien. Het paard zag er trouwens wel ontspannen uit. Maar mijn vraag dus, denken jullie dat dit een juiste manier is om te longeren?

Hier nog een foto om wat duidelijker te maken, het halster was dan wel een hoofdstel.
Afbeelding
Spoiler:
mooi getekend toch
:')

Ik ben gewoon erg benieuwd :o
Laatst bijgewerkt door LisaaSophie op 04-03-14 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

chantaleddie

Re: Is dit een juiste manier om te longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:01

volgens mij heeft dit bijna hetzelfde effect als een passoa, alleen word hier de achterkant niet mee genomen. volgens mij hoor.

Lauraa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:03

volgens mij kan het gewoon zo

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 21:07

Hahah oke bedankt voor jullie reacties!
Zijn er andere mensen die wat anders vinden? :o

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:09

Wil je zelf ook zo longeren of vraag je het omdat je twijfeld of die persoon het wel goed deed?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:10

Hoe maak je je teugels vast aan dat lusje?? Ik zet de bijzet wel vast aan dat lusje (gebruik hem echter zelden) en ook de touwtjes gaan daar doorheen.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:11

jaa ik eigenlijk!
d'r stond laatst bij een site beschreven dat je helemaal niet met bijzet moet longeren omdat je het paard dan in de weg ziet volgens hun moet je een halster of kaptoom gebruiken en zal fout nr 1 het bit zijn en 2 de zweep veel mensen jagen aan de long het paard op en trekken het terug met het bit daarbij geeft het bit druk op de onderkaak en dat schijnt niet goed te zijn ik longeer gewoon met halster.
ik ben net als de meeste ook geen paarden expert probeer alleen de paarden maar goed te verzorgen :D

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:12

@Chaaya waarom zou je niet met bijzet kunnen longeren?

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:14

Happie schreef:
@Chaaya waarom zou je niet met bijzet kunnen longeren?

omdat dat aan het bit vast moet wacht ik zoek het op :) zoals ik al zij ik ben geen paarden expert en kan ook niet met ze praten :D
ik zoek het wel ff op :)

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 21:16

Happie schreef:
Wil je zelf ook zo longeren of vraag je het omdat je twijfeld of die persoon het wel goed deed?

Nee ik ben gewoon heel benieuwd.
Ik wil gewoon graag nieuwe dingen leren :j

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:17

Ben benieuwd. Je hebt inderdaad kans dat je bit gaat scharen maar dat is ook wanneer je een longeerstukje gebruikt. Ondingen in mijn idee.

ArankaM

chaaya schreef:
jaa ik eigenlijk!
d'r stond laatst bij een site beschreven dat je helemaal niet met bijzet moet longeren omdat je het paard dan in de weg ziet volgens hun moet je een halster of kaptoom gebruiken en zal fout nr 1 het bit zijn en 2 de zweep veel mensen jagen aan de long het paard op en trekken het terug met het bit daarbij geeft het bit druk op de onderkaak en dat schijnt niet goed te zijn ik longeer gewoon met halster.
ik ben net als de meeste ook geen paarden expert probeer alleen de paarden maar goed te verzorgen :D

http://horsefulness.be/longeren-de-mees ... de-fouten/

Ik denk dat je het over dit artikel hebt?

Ik ben zelf geen fan van deze manier, zo zet je het paard vast.

Shar_Angel

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:18

ArankaM schreef:
chaaya schreef:
jaa ik eigenlijk!

http://horsefulness.be/longeren-de-mees ... de-fouten/

Ik denk dat je het over dit artikel hebt?

Ik ben zelf geen fan van deze manier, zo zet je het paard vast.

haha ja ik zette het er net op :D

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:18

je hebt speciale stieken (rubberen geloof ik)
die je zo moet/kan doen

ik zelf als ik longeer met bijzet doe ik het met een stiek
die loopt over het hoofd door het bit dan of tussen de benen of aan de zijkant van de singel

ik kies voor een stiek dat hij/zij toch nog wel kan rekken met zn hoofd en dat hij/zij niet gedwongen word
met een stiek is het zo het paard kan omhoog en weg wanneer hij/zij wil
met teugels is het gedwongen en rekken niet wanneer er iets ''gebeurd''

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:23

Een paard bijgezet longeren is niet verkeerd. Als je meer informatie hebben wilt over longeren kun je eens kijken of je in de bieb het boek van Lammert Haanstra kunt vinden, het heet longeren met Lammert Haanstra. Hij doet dat ook zo. Hij heeft ook een DVD uitgegeven, die is ook de moeite waard.

Longeren met elastiek kan ervoor zorgen dat het paard leert hangen. Lammert Haanstra gebruikt touwtjes.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:24

@ilovepuckk ah :) als ik het zo lees zat het op een vreemde manier vast. Normaal gesproken maak je de bijzet vast aan een longeersingel en gebruik je hier geen teugels voor. Het is met voldoende afwisseling en iemand die weet wat hij of zij doet een prima manier van longeren. Let wel met iemand die weet wat hij of zij doet.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:25

ah de link :)

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:25

dus een passoa zou je ook niet mogen gebruiken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:26

Het is inderdaad wel gebruikelijk, persoonlijk ben ik er niet zo van.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:28

ik zou het zelf nooit doen maar iedereen probeert wat en niemand zou zn paard moedwillig iets verkeerds willen laten werken :)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:35

chaaya schreef:

Flink overdreven :j longeren met correcte bijzetteugels is niet verkeerd, wat er op deze site ook beweerd wordt. Wel kunnen mensen fouten maken uit onervarenheid of onwil.

De grootste onzin is wel het gedeelte over de onder-en bovenkaak. Deze zitten aan elkaar vast en je moet maar eens proberen om om de onderkaak veel te laten bewegen tov de bovenkaak :roll: ze bedoelen wrs dat er met bit en longe meer kans is op kantelen waarbij het paard naar buiten kantelt omdat het met de mond het bit volgt maar niet in de nek/hals. Dit is juist met bijzetteugels te voorkomen en is de belangrijkste reden voor bijzetteugels !!

Als de bijzetteugels voldoende lang zijn, kan het paard perfect recht, in aanleuning en voorwaarts-neerwaarts lopen. Wil je intensiever werken, is de dubbele longe beter omdat je hiermee nog beter hulpen kan geven.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:36

Ibonn schreef:
chaaya schreef:

Flink overdreven :j longeren met correcte bijzetteugels is niet verkeerd, wat er op deze site ook beweerd wordt. Wel kunnen mensen fouten maken uit onervarenheid of onwil.

De grootste onzin is wel het gedeelte over de onder-en bovenkaak. Deze zitten aan elkaar vast en je moet maar eens proberen om om de onderkaak veel te laten bewegen tov de bovenkaak :roll: ze bedoelen wrs dat er met bit en longe meer kans is op kantelen waarbij het paard naar buiten kantelt omdat het met de mond het bit volgt maar niet in de nek/hals. Dit is juist met bijzetteugels te voorkomen en is de belangrijkste reden voor bijzetteugels !!

Als de bijzetteugels voldoende lang zijn, kan het paard perfect recht, in aanleuning en voorwaarts-neerwaarts lopen. Wil je intensiever werken, is de dubbele longe beter omdat je hiermee nog beter hulpen kan geven.

okee :) bedankt voor de aanvulling

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:40

Ik ben van de regel: je gebruikt een bijzet om een paard aan te zetten tot het gebruiken van de spieren die nog onderontwikkeld zijn of moeten bijgeschaafd worden. Maar dit moet dan maar beperkte tijd gebruikt worden en afgewisseld met los longeren.
Ik reken 3weken Max 20min per longeer beurt en daarna moet het paard het op eigen benen en spieren doen. Lukt het dan nog niet, moet er aan iets anders gewerkt worden.

Zoals jij toont Ts, kan, maar er zijn veel methoden. Maar rekker is wel paardvriendelijker dan teugels en in principe kun je even goed een kaptoom gebruiken die niet in de mond zeult. Maar dat valt per geval te bekijken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:40

Ik doe het ook wel eens op deze manier, als ze wat te fris is. Dan longeer ik een kwartiertje zo en vervolgens de teugels normaal en opstappen. Heb je verder geen spullen mee te nemen, en je voorkomt dat ze met de neus in de wind rondstieren. Ik doe ze wel aan de singelstoten. Als ik echt wil longeren om te trainen doe ik het met touwtjes of dubbele longe. Met bit. En dat artikel in de link is pure onzin.