Met welke longeermethode achterhand aan het werk zetten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Met welke longeermethode achterhand aan het werk zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:26

Met welke longeermethode kan ik beste de achterhand aan het werk zetten?
Dubbele longe, pessoa, longeerhulp of gewoon 'los' met kaptoom of hoofdstel?

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:31

puur alleen de achterhand zonder aan het bit te zitten, zo ik een longeersingel met een bandage eraan vast gebruiken. Balkjes en cavaletti's lopen is natuurlijk ook goed.

Wil je nu "alles" trainen gebruik dan een dubbele longe, passoa of (lammert haanstra) touwtje+ bandage.

Chezshir77

Re: Met welke longeermethode achterhand aan het werk zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 22:24

Is het dan puur het idee van 'iets' op die achterhand leggen wat zorgt dat je paard deze gaat gebruiken? Bandage hiervoor gebruiken vind ik wel een idee.....

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:03

Ik zou gaan voor de passoa, daar train je meerdere elementen mee. Weet ik alleen niet helemaal zeker

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:08

Het beste met een kaptoom. Je hebt diverse oefeningen hierbij om de acherhand te activeren maar het is maar net hoe je aan het werk wilt met je paard, kaptoom past wel meer bij de manier van zonder hulpteugels longeren en werken vanaf de grond. Bit met passoa juist weer wel met de hulpteugels. Zelf vind ik de dubbele longeerlijn een handig ding maar het is maar net hoe je zelf aan het werk wil met je paard.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 23:25

Mijn persoonlijke voorkeur gaat heel erg uit naar het werken met mn kaptoom. Ik vraag me alleen af, of ik zo genoeg de achterhand kan stimuleren goed onder te treden...

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:30

Zelf zou ik niet trainen met passoa, hier komt niks van terecht, paard en ruiter gaan waarschijnlijk rare dingen uitkramen en overal heen zwalken :+

Echter met een pessoa zou je wel ver kunnen komen. Deze stimuleert ook de achterhand om mee te komen :j
Wil je alleen de achterhand trainen, zou je eens kunnen googelen op bodywrap voor paard

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:33

Just_Sannee schreef:
Zelf zou ik niet trainen met passoa, hier komt niks van terecht, paard en ruiter gaan waarschijnlijk rare dingen uitkramen en overal heen zwalken :+

Echter met een pessoa zou je wel ver kunnen komen. Deze stimuleert ook de achterhand om mee te komen :j
Wil je alleen de achterhand trainen, zou je eens kunnen googelen op bodywrap voor paard

_/-\o_

Ik longeer zelf ook regelmatig met een pessoa en ik vind het wel fijn werken :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:45

I.p.v. de nog best dwingende pessoa kan ik de zgn. body wrap aanraden, zie ook dit topic: Body wrap

(Mooie bestemming voor verder niet zo nuttige bandages.)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:27

MarChak schreef:
I.p.v. de nog best dwingende pessoa kan ik de zgn. body wrap aanraden, zie ook dit topic: Body wrap

(Mooie bestemming voor verder niet zo nuttige bandages.)

Pas hier mee op want de meeste bandages zijn niet elastisch genoeg om hier voor te gebruiken.

Om de achterhand beter te laten gebruiken kun je zonder hulpmiddelen werken en met net wat je zelf prettig vind.
Zonder is met veel meer met overgangen werken en met balkjes werken werkt ook goed het duurt vaak alleen wat langer en daarom word er al snel gekozen voor een hulpmiddel.
Met hulpmiddelen, daar kun je een pessoa voor gebruiken alleen ben je dan ook wel voor bezig, een bodywrap vind ik zelf heel goed, maar je moet wel weten hoe je dat moet doen en het moet ook wel elastisch genoeg zijn, zelf heb ik iets gemaakt wat ik in samenwerking met een longeersingel kan gebruiken. https://picasaweb.google.com/lh/photo/Wf7LNC7n04mIz6_9eIocz0MS_JlPN--ePLbauplShUc?feat=directlink is ook met elastiek er in.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:36

Dat is toch gewoon het achterste stuk van een pessoa?
In een pessoa zit ook elastiek bij de achterhand, tenminste, bij diegene waarmee ik heb gewerkt :P

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:41

Ik gebruik de langelijnen.Kan met kaptoom of met hoofdstel. Je kan er zoveel mee. Voor mijn paard is het de uitkomst geweest om tot succesvolle africhting te komen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:49

Just_Sannee schreef:
Dat is toch gewoon het achterste stuk van een pessoa?
In een pessoa zit ook elastiek bij de achterhand, tenminste, bij diegene waarmee ik heb gewerkt :P

Dat is het zeker niet dit is door mij zelf ontworpen, heel wat vriendelijker op de achterkant. ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 01:01

Imo de allerbeste (en goedkoopste :+) optie: overgangen, overgangen en overgangen. Volte verkleinen en weer vergroten...
Bij de overgangen niet alleen stap-draf-galop maar ook in de gang zelf langzamer of versnellen.

Handigste is om er dan zelf ook les in te nemen om er handiger in te worden.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:51

Als je een bandage gebruikt moet je inderdaad opletten dat hij goed meerekt. Het is absoluut niet de bedoeling dat een body-wrap strak zit, wel moet e.e.a. goed aansluiten, dus het mag ook niet afzakken tot onder het spronggewricht.
Bij een body-wrap gaat erom dat door het contact met de wrap het paard zich bewuster wordt van de beweging, dus niet dat het in een bepaalde beweging wordt gedwongen.
Ik gebruik zelf hele simpele elastische katoenen bandages.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:19

pessoa of iets anders om de achterhand activeert wel, maar ze gaan er ook vaak weer snel aan wennen, je moet ze daarbij dus ook wel echt aan het werk zetten aan je longe om de achterhand actief te maken, dus veel overgangen, tempowisselingen e.d. laten maken.

dubbele longe werkt ook prima om ze fijn aan het werk te zetten en sterker te maken, en dan kun je zelf ook wat meer invloed uitoefenen

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:25

Bij mijn paard werkt het al om gewoon heel erg voorwaarts te gaan (net iets harder dan arbeidsgang, iets langzamer dan middengang) Als ik dit 1 dag heel erg consequent op ben heb ik daar de rest van de week profijt van.

Maar goed, ik gebruik dan ook helemaal geen pessoa of andere hulpteugel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:27

Het is niet zo dat als je een paard een bandage om zn billen bindt hij ineens die achterhand gaat gebruiken. Daar moet je een handige longeur voor zijn, idd overgangen en schijnovergangen, voltes verkleinen etc. Dat werkt beter dan iets om de billen binden.
Ik zou m enkel bijzetten met bijzetteugel of touwtjes zodat hij wat meer kan zoeken in een fijne hoofdhalshouding en dan lekker met bovenstaande oefeningen aan de gang gaan.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:43

Joolien schreef:
Het is niet zo dat als je een paard een bandage om zn billen bindt hij ineens die achterhand gaat gebruiken. Daar moet je een handige longeur voor zijn, idd overgangen en schijnovergangen, voltes verkleinen etc. Dat werkt beter dan iets om de billen binden.
Ik zou m enkel bijzetten met bijzetteugel of touwtjes zodat hij wat meer kan zoeken in een fijne hoofdhalshouding en dan lekker met bovenstaande oefeningen aan de gang gaan.

Als ik iets tegen die achterhand aan doe zie ik daar toch een heel ander gebruik van gelijk al.
Misschien dat ik het dan verkeerd zie hoor en verwar ik meer/verder ondergezette achterbenen met een beter achterhand gebruik ik neem aan dat als jij dat zo zeg dat daar dan verschil in moet zitten kan je me daar wat meer uitleg over geven?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:15

mnkortleve schreef:
Joolien schreef:

Als ik iets tegen die achterhand aan doe zie ik daar toch een heel ander gebruik van gelijk al.
Misschien dat ik het dan verkeerd zie hoor en verwar ik meer/verder ondergezette achterbenen met een beter achterhand gebruik ik neem aan dat als jij dat zo zeg dat daar dan verschil in moet zitten kan je me daar wat meer uitleg over geven?

Heel veel paarden (niet alle maar oké), das misschien een paar keer, en dan hebben ze het al door dat er wat achter de kont hangt en 9 van de 10 keer doen ze er vervolgens niks meer mee. Tenzij je duidelijk de werking ervan gaat activeren zoals jolien zegt.

TS
Voor werken met de kaptoom haal ik hier: www.horsefullness.be leuke oefeningen vandaan. Ze verteld ook heel veel over het ondertredend achterbeen en het buigen/gymnastiseren van je paard aan de kaptoom.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:37

Gerritt schreef:
Heel veel paarden (niet alle maar oké), das misschien een paar keer, en dan hebben ze het al door dat er wat achter de kont hangt en 9 van de 10 keer doen ze er vervolgens niks meer mee. Tenzij je duidelijk de werking ervan gaat activeren zoals jolien zegt

O oke ik dacht dat er misschien verschil in zat tussen achterhand gebruik en het meer onderzetten van de achterbenen, bij die van mij doe ik het al jaren en kan gelijk verschil zien of ik het nu met of zonder doe vandaar mijn vraag aan Jolien.

Je link doet het trouwens niet.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:41

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:36

mnkortleve schreef:
Joolien schreef:

Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd wat jou mening hier over is. :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 01:02

Ik zie bij mijn paard ook verschil in gebruik van het lijf tussen bodywrap en bijzetten met touwtjes (LH).
Met alleen de bodywrap (dus zonder bijzet aan de voorkant) zie ik haar hele bovenlijn ronder worden van hals t/m croup. Ze zoekt dan zelf meer de juiste houding op. Zet ik haar alleen met touwtjes bij, dan heeft ze soms de neiging teveel te willen gaan hangen/duiken en dus weer op de voorhand te vallen.

Ik wissel de methodes en posities qua bijzet met touwtjes overigens wel regelmatig, ik pas toe waarvan ik op dat moment denk dat het nodig/nuttig is. Ik longeer ook niet elke week, dus geen last van gewenning of niet meer reageren.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:42

Paard bijzetten, daar houd ik nou niet van. Een paard moet in ongedwongen op eigen benen gaan lopen en evenwicht houden. Daarbij moet hij de volledige beschikking over zijn beweging hebben. Een vastgezette voorkant is dan niet behulpzaam. Daarom gebruik ik de lange lijnen. Dan doe je in feite hetzelfde als dat je erop zit, maar onbelast. Je paard kan zij lichaam leren dragen en je kan al goed aan de achterhand werken. Zo wordt je paard krachtig en lenig genoeg om met de ruiter erop verder te oefenen. Neem wel les in lijnenwerk. Het is in het begin even wennen, maar ik ben er verslaafd aan. Mijn paard ook....