Paard rent op me af tijdens longeren?! help?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

michmoon

Paard rent op me af tijdens longeren?! help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 02:19

hallo allemaal!

Ik ben in het bezit van een 6 jarige arabier.
mijn vraag gaat over het longeren.

Ik heb hem nu bijna een jaar. Hij heeft nooit problemen gehad met longeren, liep braaf zijn rondje en had er ook duidelijk plezier in. Het is een paard dat graag voor je ( moet ik wel zeggen mij, hij accepteert niet iedereen.) aan het werk gaat.

ik had ivbm een knie operatie waardoor ik voor een tijdje niks met hem kon doen kwa rijden en longeren een verzorgster genomen, Zodat hij wel gewoon aan zijn beweging kwam en ik ook mn rust even kon pakken.

Hij is erg op mij gericht en heeft het hiervoor niet goed gehad waardoor zijn vertrouwen in de mens niet heel hoog lag. Op de een of andere manier heeft hij mij vanaf het eerste moment al geaccepteerd.
Ik koos hem niet, hij koos mij. Inmiddels kunnen we niet meer zonder elkaar :D :o
Bij mijn verzorgster was dit ook duidelijk te merken, hij probeerde d'r heel erg uit, gooide haar van z'n rug af etc. Terwijl die bij mij eigenlijk nooit een stap verkeerd heeft gezet.

Mijn verzorgster was toen dit allemaal al gebeurt was een keer gaan longeren. Waarbij hij volgens haar op haar af kwam gerend alleen maar galoppeerde niet luisterde een haar probeerde aan te vallen.
Dit leek mij niks voor mijn paard, zo ken ik hem echt niet. Zij is hierna ook gestopt.
Na revalidatie etc. ben ik het longeren zelf weer op gaan pakken.
Tot mijn grote verbazing kwam meneer op mij afgestierd, goed, kan een keer gebeuren..
Maar hij begon ook zijn kont te draaien en liep in z'n achteruit op me af, aan heel z'n lichaamstaal kon ik zien dat hij ook wou trappen. ik heb hem eerst op zn donder gegeven helaas hielp dit niet.
ik heb hem een rondje normaal laten lopen en ben daarna gestopt. Zodat hij het op 't laatst wel goed deed.

Ik heb hem hierna een tijd niet meer gelongeerd.
Vandaag ben ik het rustig aan weer eens gaan proberen.
Ik ben gewoon met hem in de bak gaan staan en heb gewacht tot hij zelf ging lopen. (enige aansporing tot lopen of wegkrijgen bij mij lokte de achteruitloop-trap reactie al uit vandaar deze aanpak.)
uiteindelijk begon hij te lopen en heeft tot 4 keer toe een half rondje gelopen waarna hij op een rustige manier weer naar mij terug gelopen kwam. ik heb hem beloond want hij deed wat ik van hem vroeg. (Rustige subtiele aanpak is aanbevolen bij meneer.)
Echter was hij het hierna weer zat of wat er dan ook in dat hoofdje omgaat, ik begrijp hem eigenlijk met bijna alles, maar hier weet ik me even geen raad mee.
En kwam hij weer naar me toe gedraafd, maakt zich groot, draait zich om en loopt weer in z'n achteruit naar me toe. Ook deze keer wou hij trappen..

Ik weet wel zeker dat er toen bij de verzorgster iets verkeerd moet zijn gegaan, dit verzint hij niet zomaar. het is veder een eerlijk paard en heb nooit dit soort problemen met hem gehad..
Ik heb helaas nooit te horen geregen wat er nou precies fout is gegaan ook na meerdere malen vragen niet. ik weet alleen dat hij niet helemaal luisterde, zij m heeft aangepakt (met longeerzweep) en sinds dien komt die dus op je af..

Aangezien hij het hiervoor niet heel goed heeft gehad zou het zo kunnen zijn dat dit het een en ander omhoog heeft gehaald?
Maar hij komt ook op me af zoals hij ook bij andere paarden doet.. hij rent eropaf, maakt zich groot, draait op en geeft een trap. het ik ben de baas verhaal.

Wanneer hij dit doet kan ik hem ook niet op zijn donder geven omdat ik dan zeker weten een trap krijg.

Wie heeft er tips, ideeën etc? help!
Ik ken mijn paard zo echt niet.. normaal kan die niet een stap zonder me zetten als ik er ben ik ben ik vrijwillig verplicht om binnen een straal van 2 meter bij 'm te zijn ander blijft die naar me hinniken enzo :P

michmoon

Re: Paard rent op me af tijdens longeren?! help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 19:18

niemand een idee? ):

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:23

Ten eerste moet je loslaten dat dit misschien door je verzorger komt. Daar schiet je niets mee op. Focus op het paard.

Een flinke tik oid als hij het doet werkt ook niet? Want dat zou ik hebben gedaan. Verder niet echt paarden gehad die naar me toe renden oid. Wel die naar binnen komen en dan wees ik met de zweep en deed eventueel een stap naar voren.
Lastig probleem dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:24

Klinkt als dominantie probleem. Als paard bij die andere persoon heeft geleerd dat die zo onder werk uit kon komen en goed werkt grote kans dat die ook bij jou probeert en blijkbaar met succes.

Ik zal als jou was even goeie trainer bij halen en die laten oplossen want als niet weet wat je doet dan kan dit erg gevaarlijk worden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:25

michmoon schreef:
Wanneer hij dit doet kan ik hem ook niet op zijn donder geven omdat ik dan zeker weten een trap krijg.

:P

Ik geloof dat ik dit niet helemaal begrijp?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:33

Omdat hij achteruit loopt waarschijnlijk.

michmoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 19:51

Ceriadwen schreef:
michmoon schreef:

:P

Ik geloof dat ik dit niet helemaal begrijp?

Ik kan hem dus geen tik geven met de zweep omdat hij dan op me af komt en probeert te trappen

michmoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 19:56

ik focus me ook op het paard, het ging er alleen om in de uitleg dat dit gedrag hierna is ontstaan.
Ik kan hem niet aanpakken omdat hij op me af rent en wil trappen.
Ik dacht zelf ook dat het komt door een dominantie probleem, meneer is bij de rest van de paarden momenteel ook erg dominant. Hij vertoont dit gedrag alleen tijdens het longeren rijden is bijvoorbeeld geen probleem ook dingen met vrijheidsdresuur etc gaan goed en ben ik hem de baas.

't is indd een lastig verhaal. ik heb normaal veel handige trucjes maar die zijn hierbij ook even op zonder dat ik of iemand anders in de problemen komt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:57

Dan moet je sneller zijn en een dusdanige dreun verkopen dat hij niet eens overweegt om te trappen. Kom op zeg, je laat hem dit gedrag gewoon vertonen?

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:00

Mijn paard deed dit in het begin ook, dat is een dominant paard en hij probeerde dat ook op mij uit.

Ik heb de longeerzweep goed tussen ons in gehouden (niet er achter als drijvende hulp dus maar meer richting zijn buik wanneer hij niet nodig was om te drijven) en als hij naar binnen wilde komen meteen een behoorlijke klets (of prik) gegeven en dan direct weer door laten lopen alsof er niets gebeurd is (niet boos of onder de indruk blijven van wat hij doet), gaat hij rennen of bokken....lekker laten gaan, houd hij vanzelf weer mee op als hij moe is en is een prima reactie (als hij door heeft dat hij er niets mee op schiet laat hij dat ook wel weer achterwege), alles is beter dan naar je toe, dat mag hij onder geen beding uit zichzelf. Daar ben ik heel consequent in geweest en heb ik daardoor maar een paar x hoeven doen, daarna was een stemcorrectie voldoende en hadden we de rangorde bepaald (of opnieuw bepaald).

Mijn paard had geen verleden waardoor hij mensen niet vertrouwt maar ik ga er van uit dat paarden begrijpen dat ze niet zomaar een correctie krijgen als ze zo dominant op je af komen (zolang je eerlijk corrigeert), van een ander dominant paard hadden ze namelijk ook een knal gekregen en ik ben bang dat je dit alleen maar op kan lossen als jij je dominanter op stelt dan hij.

Als je hier niet snel resultaat mee boekt of zelf niet zo handig bent met longeren is het misschien verstandig om het met iemand er bij op te lossen want hij vormt nu wel een risico voor jou.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:21

michmoon schreef:
Ik kan hem dus geen tik geven met de zweep omdat hij dan op me af komt en probeert te trappen

Nou begrijp ik er nog minder van

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:31

Wat maikemaik zegt, zweep niet achter heb houden maar in het midden ong. Dan stuur je hem naar buiten. Want als je drijft kan hij naar binnen. En snel ook. Stuur hem weg, jij bent de baas en niet andersom. Je ziet het vast aankomen als hij iets wilt proberen dus wees hem voor.

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:00

Zorg dat hij niet naar binnen kan lopen dus houd de zweep in het midden. Als hij naar je toe loopt stuur hem meteen weg. Dan weet hij dat hij dat niet moet doen. Zorg ook dat hij WEET dat je de baas bent!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:10

Leer hem met dubbele lijnen longeren, dan kan je hem gewoon sturen. En achteruit nasr je toe lopen om te trappen? Dat moet je echt bestraffen, hij heeft dsn echt geen respect voor jou. De mijne probeerde dst een keer in de wei bij mijn dochtertje, ik had de schrp in de hand omdat ik asn het poepscheppen was dus ik gooi die schep tegrn zijn kont, nou hij heeft nooit meer die fratsen geprobeerd. Ik denk dat ze allemaal wel eens de grenzen opzoeken masr het is zaak om dat snel en goed getimed aan te pakken.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:15

Zweep tussen jou en zijn buik in laten, komt ie op je af, geen je m een lel.
Hij mag niet aanvallen, sterker nog, dat is wel het allerlaatste wat mag voor mij.

michmoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 21:20

Maikemaik schreef:
Mijn paard deed dit in het begin ook, dat is een dominant paard en hij probeerde dat ook op mij uit.

Ik heb de longeerzweep goed tussen ons in gehouden (niet er achter als drijvende hulp dus maar meer richting zijn buik wanneer hij niet nodig was om te drijven) en als hij naar binnen wilde komen meteen een behoorlijke klets (of prik) gegeven en dan direct weer door laten lopen alsof er niets gebeurd is (niet boos of onder de indruk blijven van wat hij doet), gaat hij rennen of bokken....lekker laten gaan, houd hij vanzelf weer mee op als hij moe is en is een prima reactie (als hij door heeft dat hij er niets mee op schiet laat hij dat ook wel weer achterwege), alles is beter dan naar je toe, dat mag hij onder geen beding uit zichzelf. Daar ben ik heel consequent in geweest en heb ik daardoor maar een paar x hoeven doen, daarna was een stemcorrectie voldoende en hadden we de rangorde bepaald (of opnieuw bepaald).

Mijn paard had geen verleden waardoor hij mensen niet vertrouwt maar ik ga er van uit dat paarden begrijpen dat ze niet zomaar een correctie krijgen als ze zo dominant op je af komen (zolang je eerlijk corrigeert), van een ander dominant paard hadden ze namelijk ook een knal gekregen en ik ben bang dat je dit alleen maar op kan lossen als jij je dominanter op stelt dan hij.

Als je hier niet snel resultaat mee boekt of zelf niet zo handig bent met longeren is het misschien verstandig om het met iemand er bij op te lossen want hij vormt nu wel een risico voor jou.

Ja!dit is het probleem wat ik bedoel.
heb je misschien nog een tip om hem bij mij weg te krijgen?
als je stilstaat in de bak en je hem voor het eerst op de volte wil laten lopen zegmaar? daarna kan ik dit inderdaad wel toepassen. Het probleem is alleen, zodra hij bij mij weg moet lopen begint hij al met z'n voorkant omhoog te komen en draait ondertussen snel om en staat die met zn kont naar me en wil dus gaan trappen.. en hij heeft een erge snelle achteruit. hij doet er alles aan om bij je te blijven lopen,(voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts) ik krijg hem dus niet van me af zodat er voldoende afstand is om hem veilig weg te kunnen sturen en de zweep erbij te kunnen halen en te laten zien dat hij hier niet de baas is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:29

Ik weet niet wat je verzorgster gedaan heeft maar zo te lezen is ze waarschijnlijk juist heel lief geweest voor hem waardoor hij steeds verder kon en het ongewenste gedrag (onbewust) beloond is. Als je verzorgster van hem afvalt bijv zijn al dingen waardoor het paard het gedrag vaker kan vertonen. Dit kan heel sluipend gaan. Maar wat je nu moet doen is 'm zo op z'n flikker geven dat ie het niet meer in z'n hoofd haalt en desnoods grondwerk erbij doen als ie toch dominant gedrag blijft vertonen. Niet 4 rondjes in stap om je heen, paard moet gewoon luisteren klaar... zo simpel is het en zo simpel moet je denken. Anders ga je allerlei ontwijkend gedrag vertonen om de confrontatie te proberen te vermijden. En zo kom je nu al over in je berichten.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:30

@ TS. Ik schop een paard die zo tegen mij doet het licht uit zijn ogen. Ik snap ook werkelijk waar niet dat je dit al zover hebt laten komen dat zo een dier dit gedrag überhaupt in zijn hoofd haalt. Dit is een NOGO area big time! En dan echt Big Time.

Jij hebt hier een bekwaam iemand bij nodig die jou en je paard gaat vertellen hoe de verhoudingen liggen en hoe jullie je tegenover elkaar horen te gedragen. Ik weet niet waar je woont, misschien weet ik iemand in de buurt die je kan helpen.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:42

Je kan een aantal dingen proberen, je zet hem alvast op de plaats waarvandaan hij van start moet gaan en loopt zelf naar het midden in plaats van hem van je af te sturen (jij loopt achteruit met de zweep er tussen die je steeds verder verlengd, je kan de zweep ook achterstevoren houden, met het handvat kan je misschien iets beter duwen als met de andere kant) jij gaat van hem af lopen vanaf net achter het voorbeen en zorgt dat je in het midden van je paard blijft, ook als hij loopt. Je kan ook aan iemand vragen om hem even vast te houden tot je op de juiste plek staat (is wel lastig als je alleen aan de gang wilt maar kan even helpen voor het begin) of als je naast hem loopt de afstand steeds groter laten worden terwijl je je zweep er tussen verlengd maar zorg wel dat je achter zijn voorbeen bent zodat je op de juiste positie staat om meteen te kunnen reageren, sta je te ver naar voren dan kan hij makkelijk recht tegenover je komen te staan en te ver naar achteren is ook een slecht idee :). Omdat je je paard momenteel moeilijk van je af kan sturen kan het handiger zijn om het andersom te doen en hem te leren op zijn circel te blijven inplaats van naar je toe te komen of van je af te gaan aangezien hij daar nu misbruik van maakt maar dan mag hij eigenlijk ook niet naar je toe komen als hij klaar is, ook niet als hij wel braaf is, je houd hem op afstand tot je bij hem bent en dan is hij pas echt klaar. je kan het blijven staan en van hem af lopen eerst ook oefenen zonder daadwerkelijk te gaan longeren als het longeren stres geeft, als dit lukt zal het longeren denk ik zo en zo al beter gaan en je kan het ook eerst als spelletje doen (zonder snoepjes misschien, die van mij wordt namelijk heel lastig van snoepjes en vind een klopje ook een beloning). Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes.

michmoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 13:17

Bedankt voor de tips allemaal! Ga t zo maar eens proberen!

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:24

als ik longeer loopt ie ook naar me toe dan moet ie knuffel hebben voordat ie verder loopt :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:25

Leonoor schreef:
Dan moet je sneller zijn en een dusdanige dreun verkopen dat hij niet eens overweegt om te trappen. Kom op zeg, je laat hem dit gedrag gewoon vertonen?

Precies.
Je hebt die zweep en die lijn niet voor de sier in je handen.
Met die lijn hou jij zijn hoofd al naar je toe dus kan die kont al niet naar je toe komen.
Rukt hij je toch om en draait die kont op je af is zou longeerzweep toch echt langer dan de reikwijdte van zijn benen.
Dan geef je hem geen tikje, nee dan sla je hem tot hij ophoud met zijn dreigen en gewoon de volte weer op gaat.
Op het moment dat hij die volte op gaat, stel jij je weer neutraal op van, ik ben niet meer boos en ga je gewoon longeren. Zwakt hij in tempo af als jij dat niet willt, hup naar voren longeren, streng zijn.
Valt hij naar binnen zonder aan te vallen hou je gewoon die zweep tussen jou en het paard, dan prikt hij zich als het ware vanzelf.
Jij bepaalt en niet hij.
Hij dreigen, dan knal jij daar boven op, is hij helemaal gek geworden.
Dit hoef je maar 1 keer goed aan te pakken en het paard is weer de oude.
Doe je dit steeds maar half, wordt het elke keer erger.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:26

Dit gedrag zou ik toch echt niet tolereren.
Ten eerste zorgen dat je hem voor bent; dus corrigeren als hij dat soort fratsen bedenkt en niet pas als hij ze uitvoert.
Ten tweede heb je een zweep in je handen en in zo'n situatie zou ik die gebruiken ook. Dreigen, is ie nou helemaal betoeterd? ?

Denk dat goed getimed en kordaat optreden hier toch de oplossing zijn. Zulk gedrag wordt hier iig echt niet getolereerd.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:43

Maar als hij zijn kont naar je toedraait en achteruit gaat lopen, dan trek je toch gewoon zijn kop jou kant op? of is dit erg simpel gedacht?
Met het naar je toe rennen denk ik dat je niet snel genoeg handelt. Als je ziet dat hij naar je toe wil komen op die manier zou ik hem al onwijs op zn donder geven, bij de minste beweging al. Laat maar lopen.
Zou het een keer gefilmd kunnen worden? ben wel benieuwd wat hij precies doet :)

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:44

In zo'n geval pak ik de bezem mee, omdat paarden bij dit gedrag wel eens door de zweep heenlopen. Als hij in zijn achteruit gaat, bezem richten met de borstel naar zijn kont. Loopt hij er tegenaan, voelt dat niet fijn en schieten ze vaak naar voren. Dan gewoon door longeren. Steeds herhalen als hij weer komt. Is meestal maar 1 of 2 x nodig.