zal ik mijn pony steigeren aanleren ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lysanneex

zal ik mijn pony steigeren aanleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 13:10

ik ben nu al een tijdje bezig met vrijheidsdressuur, opzich gaat het heel goed, m'n pony kan al veel kunstjes (zie filmpje)

maar ik ben aan het twijfelen of ik hem steigeren moet leren, heeft iemand tips ?

Vjestagirl

Re: zal ik mijn pony steigeren aanleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:11

Nee, ik zou het niet doen. De kans dat ze dat ooit tegen je gaan gebruiken is groot. Daarnaast is het grappig als iemand per ongeluk het commando voor flemen geeft, en een stuk minder grappig als iemand per ongeluk het commando voor steigeren geeft...

Marith666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:13

Vjestagirl schreef:
Nee, ik zou het niet doen. De kans dat ze dat ooit tegen je gaan gebruiken is groot. Daarnaast is het grappig als iemand per ongeluk het commando voor flemen geeft, en een stuk minder grappig als iemand per ongeluk het commando voor steigeren geeft...

ben ik helemaal mee eens.

Lysanneex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 13:15

mariogek schreef:
Vjestagirl schreef:

daar heb je gelijk in , klopt, maar ik vind het wel een supergaaf kunstje, en m'n pony kan ook liggen en normaal steigert hij nooit of bokt ofzo dus ik denk dat de kans klein is dat hij het tegen me gaat gebruiken

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:15

Nee niet doen ga maar andere dingn aanleren wst geen gevaar kan opleveren.

Edit: je hrbt je keuze al gemaakt maak ik uit op je reactie,waarom vraag je het dan nog? Nogmaals ik zou het nit doen maar goed ieder zn eigen keuze.
Laatst bijgewerkt door _Annemiek op 13-10-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:16

Nee, stel dat iemand per ongeluk het commando geeft, dan kan het ernstig mis gaan. Zelfs al denkt de pony dat het moet, dan kan het al gebeuren. Het is een behoorlijk gewicht wat de pony heeft. Als hij verkeerd land kan het erg fout gaan.

Oftewel, wat Vjestagirl ook al zegt.

Ook als de pony ooit verkocht zou moeten worden en de nieuwe eigenaar weet van niks, kan het erg fout gaan.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:16

Waarom niet? De jambette is ook gevaarlijk, zelfs kusjes geven is gevaarlijk, alles is gevaarlijk. Let er wel op dat je het kunsje liggen altijd VOOR steigeren moet leren. Als je pony steigert is hij hoger dan jou en is hij dus de baas, als je pony ligt is ie lager en ben jij de baas. Dus altijd liggen eerst leren en dan pas steigeren. Filmpjes kan ik helaas niet zien, kan pas als ik op te computer ben.

Lysanneex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 13:17

Paardjes45 schreef:
Waarom niet? De jambette is ook gevaarlijk, zelfs kusjes geven is gevaarlijk, alles is gevaarlijk. Let er wel op dat je het kunsje liggen altijd VOOR steigeren moet leren. Als je pony steigert is hij hoger dan jou en is hij dus de baas, als je pony ligt is ie lager en ben jij de baas. Dus altijd liggen eerst leren en dan pas steigeren. Filmpjes kan ik helaas niet zien, kan pas als ik op te computer ben.

liggen kan die wel, maar ik twijfel heel erg omdat het wel een gevaarlijke truc is ..

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:18

Daar heb je helemaal gelijk in Lysanne. Het IS gevaarlijk.

Vjestagirl

Lysanneex schreef:
mariogek schreef:

daar heb je gelijk in , klopt, maar ik vind het wel een supergaaf kunstje, en m'n pony kan ook liggen en normaal steigert hij nooit of bokt ofzo dus ik denk dat de kans klein is dat hij het tegen me gaat gebruiken

Mijn paard sloeg ook nooit haar voorbeen uit totdat ik haar spaanse pas aanleerde. Toen heeft ze het een tijd lang gedaan in de hoop dat ze er koekjes voor kreeg. En dat is iets relatiefs onschuldigs, tenzij je er net verkeerd voor staat...

_Femkeeex

Als jij consequent ben en goed laat merken wat wel en niet kan en goed op tijd corrigeert en beloont kan het wel.

Suzie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:19

Ik zou het niet doen, er zijn toch genoeg andere leuke/minder gevaarlijke kunstjes? :)

loveottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:19

Mijn verzorgpony heeft vroeger steigeren geleerd en nu valt hij me er mee aan

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:20

Je kan inderdaad een been in je gezicht krijgen als je niet goed uitkijkt. Het is wel eens voorgekomen, waar ik bij was. Was niet grappig. Schade was een bloedneus, maar had erger kunnen zijn.

Lysanneex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 13:20

Mijn paard sloeg ook nooit haar voorbeen uit totdat ik haar spaanse pas aanleerde. Toen heeft ze het een tijd lang gedaan in de hoop dat ze er koekjes voor kreeg. En dat is iets relatiefs onschuldigs, tenzij je er net verkeerd voor staat...[/quote]
ja inderdaad,.. maar mijn pony kan jambette ook goed alleen hij doet het nooit als ik het m niet vraag ofzo

Lysanneex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 13:20

ik denk dat ik er misschien beter nog even mee kan wachten totdat hij alle andere kunstjes perfect kan ofzo en dan misschien volgend jaar een x proberen.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:22

Lysanneex schreef:
ik denk dat ik er misschien beter nog even mee kan wachten totdat hij alle andere kunstjes perfect kan ofzo en dan misschien volgend jaar een x proberen.

Dat lijkt mij ook het best. Enne met steigeren moet je echt duidelijk en consequent zijn, ik waarschuw je vooraf.

Sharon1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:24

Ik zou het niet doen. Je twijfelt nu nog. Pas als je er zelf zeker van bent zou ik ervoor gaan. :D

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:25

Het gaat er niet om of hij het netjes doet op commando als jij er bij bent, maar of het gebeurt als bijvoorbeeld de hoefsmid langskomt. Die zal het niet leuk vinden als de pony ineens niet meer te bekappen is. Er komen altijd wel een keer andere mensen bij je pony en dan moet het ook veilig zijn. De pony kan er niks aan doen. Jij moet goed nadenken over wat je aanleert en wat je niet aanleert.

Love_Horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:54

Nee, ik zou het niet aanleren. Het blijft een paard, hij kan het altijd tegen je gaan gebruiken.

lieset14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:53

Iedereen heeft zijn/haar eigen mening.. ik zelf heb het mijn vorige paard wel aangeleerd, daar was ik ook al heel ver mee in de VD en hij was altijd heel nuchter in het hoofd.. er is nooit wat mis gegaan. Maar het blijft idd erg gevaarlijk, ik zou als ik jou was eerst kijken wat de consequenties ervan zijn..

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:38

Persoonlijk vind ik steigeren ook gevaarlijk aan te leren. Ik doe ook vd met mijn pony maar die ga ik echt geen steigeren leren. Als ik zie hoe erg hij zijn best doet om snoepjes te krijgen is dat levensgevaarlijk. Bovendien moet het ook leuk blijven. Ik zou het niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:41

Bij twijfel, niet doen :) Zo simpel als wat.

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:56

Vjestagirl schreef:

Ik had mijn shetlander leren steigeren en dit ^^ is inderdaad een keer gebeurd.
Opzich kan het wel, maar ik adviseer je om het niet te doen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:28

Als jij als trainer al twijfelt, NIET aan beginnen :)

Met het steigeren is opzich niet zoveel mis, als je het goed aanleert, met duidelijke commando's en durft te corrigeren als hij het zonder commando doet kan er gelukkig vrij weinig gebeuren. Het lijkt me sterk dat je het commando voor flemen als steiger commando gebruikt. Een steiger commando is bij mij namelijk vaak 3delig voor veiligheid.

Maar als jij twijfelt en je vergeet 1 keer consequent te zijn richting je paard als hij omhoog wil komen zonder commando, DAN word het gevaarlijk. Als je het steigeren wil leren moet je 100% achter jezelf als trainer staan en zeker weten dat je weet hoe je er mee om kan gaan en ingrijpen als je paard het zonder commando uitvoert.

Leer het steigeren pas aan als je compleet zelfverzekerd bent en heel duidelijk kunt aangeven wanneer je iets wel of niet wil. Voor nu dus: nog even niet :)